تغییر جنسیت
تغییر جنسیت از مباحث فقه اسلامی به معنای تبدیل، آشکارسازی و یا تعیین جنسیت فرد با عمل جراحی است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
تقسیط
قسط بندی کردن بدهی را و همچنین توزیع را تَقسیط گویند. مراد از تقسیط به معنای نخست، آن است که بدهی در محدوده زمانی تعیین شده به اقساط برابر یا نابرابر قسط بندی شود. از آن در بابهای تجارت، اجاره، مکاتبه و دیات سخن رفته است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
تقصیر
تقصیر به معانی کوتاه کردن ناخن یا موی سر، کوتاه کردن عمل عبادی، کوتاهی در عمل است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تقلید (فقه)
التزام و پذیرش فتوای مجتهد و عمل به آن بدون درخواست دلیل از وی را تقلید گویند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
تقلید ابتدایی
تقلید ابتدایی به تقلید از مجتهد مرده، بدون پیشینه ی تقلید از او در زمان حیاتش اطلاق می شود. از آن در باب اجتهاد و تقلید سخن گفته شده است. تقلید ابتدایی به تقلیدِ در احکام شرعی برای اولین بار می گویند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
تقلید حی
تقلید حی یعنی تقلید در احکام شرعی از مجتهد زنده است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
تقلید متجزی
تقلید متجزی به تقلید از مجتهدِ دارای قوه استنباط در بعضی ابواب فقه اطلاق می شود.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
تقلید میت
تقلید میت به تقلید از مجتهدِ از دنیا رفته اطلاق می شود. در اینکه آیا می شود از مجتهد ی که در قید حیات نیست، تقلید کرد، یا خیر، میان علما گفتگوست.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
تلبید
آغشته کردن موی سر به عسل و مانند آن برای حفاظت مو را تَلبید گویند و این عنوان به مناسبت در باب حج و عمره آمده است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
تلبیه
لبّیک گفتن در احرام را تلبیه گویند. از آن در باب حج سخن گفته شده است. تلبیه یکی از واجبات احرام است و به معنای لبیک گفتن است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
تمطی
کشیدن دستها برای رفع خستگی، خواب و مانند آن را تَمَطّی گویند و از آن به مناسبت در باب صلات و حج یاد شده است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
تنبیه بدنی کودکان (فقه)
تنبیه بدنی کودکان، جایز نیست، زیرا اولا خداوند متعال انسان را آزاد آفریده و کسی بر دیگری تسلّطی ندارد، و ثانیا تنبیه و زدن دیگری، اذیت و ظلم به اوست و این اعمال در شرع مقدّس اسلام نهی شده است، مگر آن که خداوند اجازه دهد.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت
در این حدیث شریف، حضرت امام زمان (علیه السّلام) به وظیفه شیعیان در حوادث پیش آمده در عصر غیبت اشاره کرده اند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
توقیعات
توقیع در لغت، به معنای نامه را نشان کردن و نوشتن عبارتی در ذیل نامه و نوشته است؛ همچنین پاسخ های نوشته شدۀ بزرگان و دولتمردان به پرسش ها و درخواست های نوشتاری که از ایشان می شود.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
توقیعات امام زمان
کلمه «توقیع» به معنای پاسخ ها، سفارش ها و دستورهای کتبی است که بزرگان، دولت مردان و پیشوایان در زیر سؤال ها و درخواست های کتبی زیردستان و پیروان می نویسند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
توقیعات وارده از امام زمان
توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
ثبوت دیه بر عاقله
عاقله، مونّث عاقل از مادّۀ عقل است که در زبان عربی به معنای منع، حفظ و بستن می باشد. عاقله در لغت به معنی نگهدارنده و مواظبت کننده است.در اصطلاح فقهی، نزدیکان و خویشاوندان شخصی هستند که مرتکب قتل غیر عمد و جرح مخصوص می شود که بایستی دیه آن قتل و جرح را بپردازند. در مواردی دیه بر عاقله (عاقله جانی) ثابت می شود که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
ثدی
ثَدی (بر وزن عقل و شرف) یکی از مفردات نهج البلاغه به معنای پستان، که حضرت علی (علیه السلام) در خصوص علاقه مندی خویش به مرگ، از این واژه استفاده نموده است. پستان، عضو معروف در انسان و حیوان است که از آن در بابهای طهارت، صلات، نکاح، قصاص و دیات سخن رفته است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
ثمن
ثَمَن به معنی بهای کالای مورد معامله است. از این عنوان در باب تجارت و به مناسبت در برخی دیگر از ابواب معاملات و نیز عبادات سخن رفته است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
در یکی از روستاهای اطراف بیجار ماموستای ده بود و در مسجد نماز می خواند. نماز که تمام می شد، چند کلامی برای جوانان روستا سخن می گفت. چند روزی بود که او را به بهانه ای با خود برده بودند. نگرانی خانواده برای سلامتی اش بیشتر و بیشتر شد تا اینکه...
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
قصص قرآن
قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مالکیت
مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
مراتب قرآن
قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
مهجوریت قرآن
پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
نزول قرآن
یکی از مباحث مهم در حوزه قرآن شناسی، بحث از نزول قرآن و چگونگی آن است که از دیر زمان تاکنون مورد توجه دانشمندان، مفسران و پژوهشگران حوزه قرآن قرار داشته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
ویژگی های قرآن
قرآن کریم دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی می باشد که ذیلا به بخشی از مهم ترین ویژگی های قرآن از دیدگاه امام خمینی (س) می پردازیم.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ویژگی های انسان در قرآن
انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامة که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
آداب الصلاة (کتاب)
آدابُ الصَّلوه، یا آداب نماز، نامی برای تعدادی کتاب درباره مستحبّات و مراسم نماز و اذکار و ادعیه قبل و بعد و حین نماز، نوشته فقهای اسلامی به زبان های عربی و فارسی است. آقا جمال خوانساری، آقارضی الدین خوانساری، محمدتقی بن محمدباقر اصفهانی و ملا محمدباقر مجلسی از جمله نویسندگان کتاب با عنوان آداب الصلوه هستند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تعریف (منطق)
تعریف (معرف یا قول شارح) در لغت به معنای شناساندن، آگاهانیدن و حقیقت امری را بیان کردن است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵