وصایت کودک
شرط بلوغ در وصی از دیدگاه امام خمینی (س)
عدم وصایت کودک غیربالغ
امام خمینی (س) در تحریرالوسیله آورده است: در وصی بلوغ و عقل و اسلام شرط است پس وصی شدن بچه (به تنهایی) و دیوانه و کافر از مسلمان اگرچه ذمّی قریب (خویشاوند) باشد صحیح نیست. و آیا عدالت در او معتبر است یا ثقه بودن کفایت می کند؟ دومی بعید نیست؛ اگرچه احوط (استحبابی) اولی است. (۱) و در شروط قیم بر اطفال می نویسند: «در قیّم بر اطفال آنچه که در وصی بر مال شرط بود، شرط است. و احتیاط (مستحب) آن است که عادل باشد اگرچه اکتفا به امانت و وجود مصلحت، بعید نیست» (۲)
امکان وصایت کودک غیربالغ
امام خمینی (س) در این باره می نویسد:
«وصی شدن بچه به تنهایی صحیح نیست و اما در صورت انضمام به کامل اشکالی ندارد، بنابراین شخص کامل تا زمان بلوغ بچه، مستقلاً تصرف می کند، پس هنگامی که بالغ شود از وقت بلوغش با او شریک می شود و حق ندارد در مواردی که شخص کامل قبلاً آن را امضا نموده، اعتراض نماید مگر آنچه برخلاف وصیت میت باشد، که به وصیت او برمی گرداند. و اگر بچه بمیرد یا بالغ شود ولی عقلش فاسد باشد، شخص کامل به تنهایی به وصیت عمل می کند.» (۳)
جواز تصرّفات کبیر قبل از بلوغ کودک
امام خمینی (س) نظر به این دارند که در صورت انضمام صغیر به کامل، شخص کامل تا زمان بلوغ بچه، استقلال در تصرف دارد، و صغیر از وقتی که بالغ شد و عقلش هم فاسد نبود با شخص کامل در عمل به وصایای موصی شریک می شود و حق ندارد نسبت به مواردی که شخص کامل قبلاً آن را امضا نموده است اعتراض کند مگر در آنچه برخلاف وصیت میت باشد، که آن را به وصیت او برمی گرداند. (۴)
(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۱۰، کتاب الوصیة، مسألة ۳۸. البلوغ
(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۱۴، کتاب الوصیة، مسألة ۵۵. القیم
(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۱۰، کتاب الوصیة، مسألة ۳۹. منضماً
(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۱۰، کتاب الوصیة، مسألة ۳۹. فیستقلّ
.
انتهای پیام /*