حبس زن زنا دهنده

حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف زنا

در تعریف زنا آمده است: «یتحقّق الزنا الموجب للحدّ بإدخال الإنسان ذکره الأصلی فی فرج امرأة محرّمة علیه أصالة؛ من غیر عقد نکاح- دائماً أو منقطعاً- و لا ملک من الفاعل للقابلة و لا تحلیل و لا شبهة؛ مع شرائط یأتی بیانها.» (۱)

یعنی: تحقق زنای موجب حد، به این است که انسان آلت اصلی مردانگی اش را در فرج زنی که اصالتاً بر او حرام است داخل نماید، بدون وجود عقد ازدواج دائم یا ازدواج موقت|منقطع و بدون ملک بودن قابله (زنا دهنده) برای فاعل و بدون تحلیل و بدون شبهه، با شرایطی که بیان آن ها می آید.

همچنین در ادامه در تحریرالوسیله آمده است «با داخل نمودن خنثی عورت مردانگی غیر اصلی اش، و همچنین با دخول حرام غیر اصلی (عارضی) مانند دخول در حال حیض و روزه و اعتکاف و همچنین با دخول به شبهه از نظر موضوع یا حکم، زنا تحقق پیدا نمی کند.» (۲)

و«دخول، به غیبوبت حشفه در قُبُل یا دُبُر تحقق پیدا می کند. و کسی که حشفه ندارد، دخول در مورد او به این است که عرفاً صدق دخول نماید و لو اینکه به مقدار حشفه نباشد،» (۳)

«کسی که حشفه ندارد، دخول در مورد او به این است که عرفاً صدق دخول نماید و لو اینکه به مقدار حشفه نباشد، و احتیاط واجب|احوط (وجوبی) در اجرای حدّ این است که دخول به مقدار حشفه باشد، بلکه حدّ به کمتر از حشفه، دفع می شود.» (۴)

حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

از دیدگاه امام خمینی (س) درصورتی که ثابت شود مردی با زنی زنا کرده است و شرایط وجوب حد را داشته باشند مرد به یکی از قتل، یا رجم، یا جلد یا رجم و جلد با هم و یا جلد و تغریب و جز حد زده می شود. (۵) نوع حد با در نظر گرفتن شرایطی که در فقه آمده است تعیین می گردد.

اقسام حد زنای زن

و اما حد زنی که مرتکب زنا شده است یکی از امور ذیل است:

رجم تنها

رجم بر زن محصنه که با مرد بالغ و عاقلی زنا نماید، درصورتی که جوان باشد واجب است. و در قول معروف فقها است که: در مرد و زن جوان بین جلد و رجم جمع شود، ولی اقرب، رجم تنها است. (۶)

و اگر مرد دیوانه با زن عاقل و بالغ زنا نماید درصورتی که زن هم موافق باشد حدّ کامل- از رجم یا جلد- بر زن واجب است و بنا بر اقوی، حدّی بر دیوانه نیست. (۷)

جلد (تازیانه) تنها

جلد بر زن عاقل و بالغ درصورتی که بچه ای با او زنا کند؛ چه زن محصنه باشد یا غیر محصنه؛ و بر زنی که محصنه نیست درصورتی که زنا کند (یعنی با مرد بالغ)، ثابت است. (۸)

جلد و رجم با هم

و آن دو، حدّ پیرمرد و پیرزن است درصورتی که هر دو محصن باشند، پس اول جلد می شوند سپس رجم می گردند. (۹)

شرایط ثبوت حد زنا

«در ثبوت حدّ بر هر یک از زانی و زانیه اموری شرط است: بلوغ؛ پس حدی بر صغیر و صغیره نیست. و عقل؛ پس بدون شک، حدی بر زن دیوانه و بنا بر اصح بر مرد دیوانه نیست. و علم به تحریم- از روی اجتهاد یا تقلید- در حال وقوع فعل از او، پس بر کسی که جاهل به تحریم است حدّی نیست. و اگر حکم را فراموش کرده است حدّ از او دفع می شود و همچنین است اگر در حال عمل، از حرمت آن غافل باشد. و اختیار؛ پس بر مرد و زن مکره، حدّی نیست. و در تحقق یافتن اکراه در طرف مرد- همان طور که در طرف زن تحقق پیدا می کند- شکی نیست» (۱۰)

 

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۸۷، کتاب الحدود، الاول فی حد الزنا، القول فی الموجب، مسألة ۱. یتحقق

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۸۷، کتاب الحدود، الاول فی حد الزنا، القول فی الموجب، مسألة ۲. الخنثی

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۸۷، کتاب الحدود، الاول فی حد الزنا، القول فی الموجب، مسألة ۳. الدخول

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۸۷، کتاب الحدود، الاول فی حد الزنا، القول فی الموجب، مسألة ۳. الاحوط

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۹۵ و ۴۹۶، کتاب الحدود، القول فی الحد، الاول فی اقسامه. الاول

(۶) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۹۵، کتاب الحدود، القول فی الحد، الاول فی اقسامه، الثانی. المحصنة

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۹۶، کتاب الحدود، القول فی الحد، الاول فی اقسامه، مسألة ۲. بالعاقلة

(۸) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۹۶، کتاب الحدود، القول فی الحد، الاول فی اقسامه، الثالث. المراة العاقله

(۹) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۹۶، کتاب الحدود، القول فی الحد، الاول فی اقسامه، الرابع. الشیخة

(۱۰) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۴۸۸، کتاب الحدود، الاول فی حد الزنا، القول فی الموجب، مسألة ۱. یتحقق

. انتهای پیام /*