زمین های موات اصلی
[سؤال 9454] 5239
بسمه تعالی
ریاست محترم دفتر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی دامت برکاته
محترماً به عرض می رساند بنا به فرمایش حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مصادره زمین های غلام رضا شاپور برای مستضعفین تقریباً ده هزار خانوار در خاک سفید تهران ساختمان درست کرده اند. پسر بنده هم در تهران اجاره نشین بود گردنبد زنش و فرشش را فروخته خرج کرده یک باب خانه درست کرده است، بنده جایز است در آن جا عبادت به عمل آورده، نماز بگزارم و پسرم هم می تواند در آن جا نماز بخواند یا خیر، به این نیّت ساختمان درست کرده است که دولت پول زمین نگیرد.
بسمه تعالی، اگر از زمین های موات بوده مانع ندارد و اگر موات نبوده امر آن با بنیاد مستضعفین است.
[سؤال 9455] 5240
بسمه تعالی 25 / 11 / 1358
رهبر عظیم الشأن و مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله امام خمینی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 251 پس از سلام و تحیات، متمنی است نسبت به قانون لغو مالکیت اراضی موات که از شورای انقلاب اسلامی گذشته و مورد تصویب واقع شده، نظر خودتان را اعلام فرمایید. با احترام و تشکر، محمد کاظم سیفیان
بسمه تعالی، اراضی موات بالاصاله را کسی مالک نمی شود مگر به احیا. و اگر ثبت داده باشد و خرید و فروش نموده باشد هم باطل است؛ و امر اراضی مذکور با دولت اسلامی است.
[سؤال 9456] 5241
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله امام خمینی دامت برکاته
احتراماً خاطر مبارک را به عرایض ذیل معطوف می دارد، این جانب از طرف نمایندگی شهرستان سردرود نظر مبارک را راجع به زمین موات و بایر در این مورد خواهانیم که آیا احداث قبرستان در این مکان صحیح است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر زمین موات بالاصل بوده و متعلق حق کسی نباشد اشکال ندارد.
[سؤال 9457] 5242
بسمه تعالی 26 / 10 / 1361
دفتر مبارک زعیم عالی قدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
ضمن عرض سلام و ارادتمندی، از درگاه باریتعالی خواستارم سایۀ امام ما را مستدام و همیشگی فرماید تا ظهور امام زمان ارواحنا فداه
حقیر عاصی تقاضای عاجزانه دارد که به مسأله جواب کتباً مرحمت فرمایید تا آسوده خاطر باشم روستای ما از سال 1342 اربابی بوده؛ یعنی به ارباب بهره می دادیم از کشاورزی مان؛ چه آبی و چه دیمی و زمین های این روستا در هر سال تقسیم می شود، در اواخر بهار هر سال هر کس زوری یا نفوس بیشتر داشت زمین
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 252 بیشتر می گرفت و اگر زور یا نفوس کمتر داشت زمین کمتر می دادند یا اصلاً نمی دادند. از سال 1342 از طرف اصلاحات ارضی مأمور آمد و گفت هر کس که سال قبل هرچه زمین گرفته ما دادیم به خود او که دیگر 1/5 را ندهد همه قبول کردیم و کردند بعداً ما که چندین نفر بودیم که زمین یا کمتر داشتیم یا اصلاً زمین نداشتم قطعه زمینی بایر و موات که به درد این روستا نمی خورد یعنی اگر آبی می کاشتم که آب نداشت و دیمی هم که محصول نمی داد چون زمین سنگی بوده آن زمینی که ذکر شده را ما شخم زدیم و چال های آن را پر کردیم و آب در آوردیم بعد از سال 1343، در حال حاضر باغ و یا مزرعۀ خیلی خوبی شده است یکی از آن چندین نفر هم حقیر هستم از محضر مبارک امام که ولایت فقیه می باشند مسئلت دارم که اگر این زمین ذکر شده (خدای ناکرده) اشکالی دارد برای این جانب مباح فرمایند یا دستور فرمایند که چه نمایم و یا دستور فرمایند با امام جمعه محترم جریان را صحبت کنم، تقاضای عاجزانه دارم که کتباً تا حقیر زنده هستم جواب مسأله را روشن فرمایند. چون یقین ندارم که ورثه بعد از موت ما دلسوز باشند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.
بسمه تعالی، اگر زمین از زمین های موات اصلی بوده و سابقۀ ملکیت نداشته و شما آن را به قصد مالک شدن احیا نمودید به شما تعلق دارد.
[سؤال 9458] 5243
بسمه تعالی
حضرت مستطاب آیت الله العظمی امام خمینی دام ظله
در مجاورت قریه ای البته خارج از حریم آن زمینی بوده که کسی به یاد ندارد که در زمان سابق مال چه کسی از اهل قریه بوده؟ شخصی اقدام به احداث جوی و آباد کردن زمین نامبرده می نماید. اهل قریه که با ایشان نسبت فامیلی هم دارند، می گویند که این زمین و جوی مال همه ما می باشد و دلیل می آورند: که سی الی چهل سال قبل که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 253 اشخاصی از قریۀ دوردستی اقدام به احیای آن جوی و زمین کرده بوده اند، پدران ما مانع اقدام آنان شده و مبلغی را هم در همین رابطه در حکومت وقت خرج کرده اند و دست آنان را کوتاه نمودند. ولی پدران این ها و خودشان هیچ گونه کاری روی جوی و زمین انجام نداده اند. آن شخص می گوید من آباد می کنم بعد از چند سال تقسیم می کنیم. وقتی با زحمت دو ساله جوی را احداث و زمین را آباد می کند در اثر بالا بردن جوی زمین، به اندازه دو برابر زمین به زیر جوی سابق اضافه می شود و مدت چهارده سال نامبرده از آن استفاده می کند، اهل قریه خواهان تقسیم زمین می شوند، نامبرده از تقسیم امتناع می ورزد و می گوید من احیا کرده ام و مال من است. لطفاً نظر مبارک را اعلام فرمایید.
بسمه تعالی، چنانچه زمین مذکور حریم قریه نبوده و موات بوده ملک کسی است که آن را احیا کرده است و اگر نزاعی در بین است به محاکم صالحه مراجعه شود.
[سؤال 9459] 5244
بسمه تعالی 14 / 11 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم
1 . کسی سندی دارد که مالک اراضی موات است و یا سندی دارد که مالک قریه ای معموره می باشد و زمین مواتی حول آن قریه می باشد و مردم آن قریه مالک خانه و دیوار خود هستند. صاحب سند می گوید کسی حق ندارد این اراضی موات را احیا کند، مگر با اذن و اجازۀ من. و هر کسی که 20% از درآمد زمینی را که احیا می کند به من بدهد اجازه احیا دارد، ولی هر ساله باید این اجاره را بدهند، در حالی که چیزی بابت احیا از قبیل مزد و خرید عمل به آن افراد نمی دهند، الاّ این که بذر را می دهد و سر خرمن عوض آن را بر می دارد. مالک شرعی زمین کدام یک می باشند؟
2. اگر کسی که سند در دست دارد یا کشاورزی که زمین را احیا کرده آن را به غیر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 254 بفروشد، باید با اجازۀ همدیگر باشد یا خیر؟
بسمه تعالی، مجرد سند دلیل ملکیت نمی شود و زمین موات را کسی مالک نیست و هر کس احیا نماید با شرایط مالک می شود و باید مقررات دولت اسلامی مراعات شود.
[سؤال 9460] ----> 1753
9. چند نفر در اراضی بایر و موات در زمان طاغوت تعداد هفت حلقه چاه حفر کرده ولی هنوز استفاده از چاه نکرده رژیم طاغوتی سرنگون شد و آن افراد یا از ترس یا جهات دیگر به سراغ چاه ها و زمین نرفتند و دیگران بعد از انقلاب یکی از چاه ها را تعمیر و تخلیه نموده با موتور آب کشیده حدود شاید صد هکتار از آن زمین موات را کشت نمودند و از طرف هیأت واگذاری زمین هم آمده محل مزبور را دیده و اجازه کشت دادند اولاً، آیا با حفر چاه برای چند نفر اول حقی مانند حق التحجیر یا حق اولویت ثابت است یا خیر بر فرض عدم ثبوت حق آیا تکلیف این اشخاص فعلی نسبت به چاه و آب آن چیست؟
بسمه تعالی، اگر در ملک مشروع چاه حفر شده یا در زمین موات به قصد تملک حفر کردند تصرف در آب چاه موقوف بر اجازه مالک است.
[سؤال 9461] 5245
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله، سلامٌ علیکم
زمینی را در سال 1355 از مسلمانی که زمین را تسطیح و جدول بندی نموده بود ـ طبق سند رسمی و موازین شرعی و قانونی ـ خریداری و در آن احداث اعیانی مدرسه و درخت کاری و لوله کشی آب و برق و غیره نموده؛ آیا فعلاً این زمین و اعیانی، جزو موات و ملی است یا خیر؟ استدعا دارد فتوای آن حضرت مرقوم گردد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 255 بسمه تعالی، زمینی که در آن احداث ساختمان و درخت کاری شده باشد، جزو اراضی موات محسوب نیست؛ ولی اگر ساختمان و درخت کاری در ملک یا حریم ملک غیر یا در مرافق عمومی احداث شده باشد، موجب حق برای صاحب آن نمی شود و رسیدگی دراین باره موکول به مقامات صالحه است.
[سؤال 9462] 5246
بسمه تعالی 2 / 7 / 1358
دفتر مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی، دام ظله العالی
محترماً؛ به استحضار عالی می رساند: مزرعۀ دیم زاری است تقریباً سی هزار هکتار. و فاقد هرگونه آب چشمه و یا قنات می باشد و فقط استفاده زراعتی دیمی از آن می شود که به وسیلۀ خود کشاورزان احیا و زراعت می شود؛ لکن بعضی افراد حسب مرسوم رژیم طاغوتی، از نظر ثبت، خود را مالک آن مزرعه دانسته و از دسترنج زارعین که آن را احیا کرده و زراعت می نمایند سهمی دریافت می کنند. با عنایت به شرح فوق، زارعین مزرعۀ مذکور کما فی السابق باید بهره مالکانه مالک ثبتی و اسمی را که هیچ گونه عملی در آن اراضی نداشته و ندارند بپردازند و یا طبق اعلامیه دولت جمهوری اسلامی و بر حسب شرع، مالک زمین کسی است که آن را احیا و زراعت نموده و مدعیان، صرف مالکیت ثبتی حقی به دسترنج زارعین زحمت کش ندارند؟ تقاضامند است حکم آن را بیان فرمایید.
صحت و سلامتی وجود مبارک نایب الامام امام خمینی را از خدای متعال مسئلت می نماییم.
بسمه تعالی، ثبت، مدرکیت شرعیه ندارد و اگر زمین موات بالاصل بوده و حریم هم نبوده و کشاورزان برای خودشان آن را احیا کرده باشند با وجود شرایط مالک هستند و رسیدگی، موکول است به دولت اسلامی.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 256 [سؤال 9463] 5247
بسمه تعالی 5 / 8 / 1361
محضر مبارک مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
مجموع اراضی بعضی از روستاها به نسبت مساوی تقسیم شده؛ مثلاً به 75 سهم در مقابل 75 نفر (برای هر یک نفر یک سهم)؛ بعضی از افراد اهالی قسمت بیشتری دارند؛ یعنی علاوه بر سهم مفروز که تحت تصرف آن ها است و هر سال به عنوان دیم زیر کشت می برند، یک برابر و گاهی تا چند برابر از سهام دیم، بیشتر کشت نموده و این سهام اضافی از سالیان متمادی در تصرف آن ها بوده است؛ آیا بیش از سهم مفروز، حق کشت دارند یا خیر؟ و یا این که هیأت واگذاری زمین می تواند مازاد بر سهم مقرر را گرفته و به محرومین و اشخاصی که احیاناً زمین ندارند واگذار نماید تا موقتاً کشت کنند، تا زمانی که ان شاء الله تقسیم اراضی از نظر فقه اسلامی در مملکت عزیز اسلامی مان پیاده شود؟ والسلام
بسمه تعالی، مقدار بیشتر را که بعض اهالی روستا زیر کشت برده اند، اگر متعلق حق کسی نبوده، ملک شرعی آنان است و موات محسوب نیست.
[سؤال 9464] 5248
بسمه تعالی 23 / 10 / 1358
محضر حضرت حجت الاسلام مجتهد عصر و الزمان، رهبر عالی قدر جهان، آیت الله العظمی امام خمینی، زید عمره، معروض می دارم:
شخصی در چند ماه قبل پنج هزار متر زمین مرتع سیم خاردار کشیده واقع در کنار باغ چای خود را به این جانب روحانی منطقه واگذار کرد که به ده نفر مستضعف بی خانمان جهت خانۀ روستایی، به هر فرد پانصد متر داده شود و مستضعفین مزبور با کمک اهالی و این جانب خانه ها را ساخته و با عائله در خانه ها ساکن گردیده اند. بر حسب اطلاع فعلی زمین مزبور در زمان طاغوت به نام منابع طبیعی رنگ زده شده
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 257 است. از حضرت عالی استدعا دارم اجازه فرمایید که اگر لوح محفوظی زمین مزبور مربوط به حاکم شرع می باشد، اعمال نام بردگان و خدمت کمک کنندگان به هدر نرود. در خاتمه سلامتی آن وجود مکرم را از خداوند منان خواستارم.
بسمه تعالی، در صورتی که زمین موات بوده و حریم قریه نبوده، یا ملک شخصی یا مورد حق واگذار کننده بوده، مانع ندارد.
[سؤال 9465] 5249
بسمه تعالی 28 / 9 / 1361
حضور محترم امام بزرگوار خمینی بت شکن، سلام علیکم
بیش از 25 سال پیش انباری از شخصی خریده ام که خود او نیز از کس دیگری خریده بود. بالای آن انبار زمینی بوده که آباد نبوده و این جانب نیروی جوانی خود را در آباد کردن آن جا به کار گرفته ام. پس از 25 سال پسرهای فردی که انبار مذکور را به این جانب فروخته بود، می گویند آن جایی که شما گرفته اید مال ما بوده است؛ چون در مجاورت خرمن ما می باشد. در صورتی که: خرمن ایشان به صورت شش دانگ بوده و سند مالکیت ندارند؛ زمینی که این جانب آباد کرده ام شش دانگ بوده و سند مالکیت ندارد؛ بیشتر زمین های قریۀ ما به صورت شش دانگ بوده که هر کس قسمتی از آن را آباد کرده است. خواهشمندم در این باره دستور اسلام را صادر فرمایید.
بسمه تعالی، اگر موات بوده و حریم ملک دیگری نبوده و شما آن را احیا کرده اید، مالک شده اید.
[سؤال 9466] 5250
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی، ضمن سلام
قطعه زمین مواتی که میدان بازی جوان های محل بوده است، شخصی اقدام به آباد کردن آن نمود و قسمتی از آن را به زیر کشت برد؛ ولی با اعتراض آن هایی که قبلاً
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 258 زمین را در اختیار داشتند و روی آن بازی می کردند مواجه و مانع از فعالیتش شدند. لطفاً حکم شرعی را بفرمایید که آیا زمین به گروه اول تعلق می گیرد یا به شخص دوم؟
بسمه تعالی، اگر زمین مذکور حریم یا متعلق حق کسی نباشد، احیای آن اشکال ندارد.
[سؤال 9467] 5251
بسمه تعالی
خدمت رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی، دام ظله العالی
زمین موات، محل نزول عشایر و کوچی ها بوده که مدت سه برج یا بیشتر آن جا ساکن بوده، چادر می کشند؛ الآن بعد از پیشامد انقلاب در افغانستان، دیگر کوچی ها نمی آیند؛ دو طایفه از زمین داران نزدیک آن محل، بین خود دعوا دارند و هرکدام ادعای ملکیت می نمایند؛ آیا آن زمین ملک کسی است که اولاً احیا و زراعت نموده است، یا ملک کسی است که آب ریزی به سوی او است؟ جواب واضح بیان شود.
بسمه تعالی، زمین موات اگر ملک یا حریم ملک کسی نبوده، کسی که آن را احیا و زراعت کرده مالک است.
[سؤال 9468] 5252
بسمه تعالی 16 / 10 / 1361
محضر مبارک امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، سلام علیکم
این جانب، زمینی را اوایل انقلاب، در محدودۀ تهران پارس برداشتم و سرپناهی ساختم و در آن ساکن شدم، ولی از جهت این که مقلد شما هستم، به این فکر افتادم که آیا درست است یا خیر؟ و در ضمن عضو سپاه پاسداران بوده و هستم و دارای همسر و دو کودک نیز می باشم و از نظر مالی هم قادر نبودم که اجاره ای پرداخت کنم. لذا از شما تقاضای جواب مسأله را دارم. در ضمن زمین فوق، صاحب و مدعی شخصی ندارد.
بسمه تعالی، اگر مدعی ندارد، شما در سکونت در آن مجازید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 259 [سؤال 9469] 5253
بسمه تعالی 8 / 1361
تهران، دفتر محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
به عرض می رساند سه نفر قطعه زمینی را که سال ها قبل زراعت دیمی می کرده اند، به نام خود ثبت می نمایند و چاهی حفر می کنند و سه دانگ مشاع از آن را طی قبالۀ عادی با تعیین حدود و رؤیت زمین، به مشتری می فروشند و سه نفر فروشنده و خریدار مشترکاً وامی از بانک کشاورزی می گیرند و تلمبه روی چاه نصب می نمایند و مشغول بهره برداری می شوند. در سمت غرب زمین نامبرده، زمین دیگری بوده که ده سال قبل از این معامله، یک نفر دیگر آن را آباد می کند و تلمبه روی آن می گذارد و به چند نفر می فروشد و مورد اعتراض مالکین پلاک زمین هم واقع نمی شود. الحال خریدار مدعی است چون از لحاظ اظهارنامه ثبتی این تلمبه که شخص دیگری آباد کرده و فروخته جزء این پلاک است و خود را مالک تمام شش دانگ قباله عادی می داند و اظهار می دارد باید محدوده ثبتی حساب شود و این زمینی که طی قباله عادی نصف آن به من داده اید سه دانگ و سه دانگ هم آن تلمبه ای که دیگری قبلاً آباد کرده و فروخته، با توجه به آن که خریدار هم از آن که تلمبه و زمین سمت غرب که دیگری آباد کرده و فروخته اطلاع داشته و نیز می دانسته که سه نفر فروشنده مالکی دیگری غیر از آن که نصف آن به خودش فروخته اند نداشته اند فقط به استناد پلاک ثبتی خود را مالک شش دانگ قباله عادی می داند و مانع از دخالت سه نفر فروشنده در زمین و تلمبه است برای مزید اطلاع فتوکپی قباله عادی به ضمیمه تقدیم می گردد، مستدعی است حکم الله بیان فرمایید.
بسمه تعالی، حکم کلی مسأله معلوم است که مقداری از زمین موات که هر شخص احیا کرده همان را مالک است و می تواند آن را بفروشد و خریدار بیش از مقداری که خریده را حق ندارد و رسیدگی به خصوص مطلب با دادگاه های صالحه است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 260 [سؤال 9470] 5254
بسمه تعالی
حضور مقدس مرجع عالی قدر، این مسأله را جواب بفرمایند: زمینی است که نه سند عادی دارد و نه رسمی، مشهور است که بیابان بوده، این زمین بیابان مشهور است که مال حاج علی اکبر بوده که اصلاً دخل و تصرف نکرده بود و احیا نکرده بود فقط آغل گوسفند بوده است که آغل گوسفند هم اثری از او نیست که 50 سال است که از بین رفته است و آن حاج علی اکبر 60 سال یا 55 سال است که مرده و بعد از او بچه هایش روی علت هایی متفرق شدند، بعد از 30 سال که حاج علی اکبر مرده، یک نفر از اولادش که در مرتبه دوم واقع است این زمین را گرفت و احیا کرد بعد از 20 سال احیا پسر عموهای احیا کننده گفتند که ما هم از این زمین شرکت داریم برای این که از حاج علی اکبر نبوده و از پدر حاج علی اکبر بوده که حاج ابوالقاسم باشد که 100 سال است فوت کرده است در حالی که زمین هایی که پدرهای این پسرعموها گرفته بودند که از حاج ابوالقاسم به این پدر پسرعمو به ارث رسیده بود و اصلاً این پسرعموها در این زمین دخل تصرّف نکرده بودند، فقط همان یک نفر که از خواهرهای حاج علی اکبر بوده و در سرشیر دوم بوده دخل تصرف کرده و زمانی که بیابان بوده آباد کرده است و نوه های پای دیگر حاج علی اکبر که از دختر و پسران دیگر به آن دخل تصرف نکردند جواب این مسأله چی است و زمین متعلق به کدام شخص است؟
بسمه تعالی، زمین مورد کلام اگر موات بوده کسی که آن را احیا کرده مالک است و دیگران در او حقی ندارند و اگر نزاعی است باید در محکمۀ شرعیه حل شود.
[سؤال 9471] ----> 2182
5. در کنار ساختمان پدری اش محوطه ای است که نه معبر عام و نه ملک کسی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 261 است و بر این محوطه، ساختمانی بنا کرده است؛ آیا تصرف در این ساختمان دوم، شرعی است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر مزاحمت با حق کسی ندارد، تصرف جایز است.
[سؤال 9472] 5255
بسمه تعالی 12 / 10 / 1361
پیشگاه مبارک رهبر گرامی انقلاب اسلامی ایران، روحی فداه، ضمن آرزوی طول عمر برای حضرتشان و آرزوی برقراری دین مبین اسلام، در سرتاسر جهان به رهبری زعیم عالی قدر
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند ملت ایران به رهبری امام عزیزمان، این جانب از روی ناچاری و بیکاری ـ که معمولاً در هر انقلاب پیش می آید ـ مجبور شدم قطعه زمینی تصرف کردم و با فروختن اثاثیۀ منزل، آلونکی در آن ساختم و تا به حال که نزدیک به سه سال و اندی می گذرد، صاحبی برای زمین پیدا نشده است و چون ما در این مکان، نماز می خوانیم و روزه می گیریم، لذا خواهشمندم دربارۀ نماز و دیگر عبادات، ما را راهنمایی فرمایید و اگر نماز ندارد، تکلیف ما چیست؟ خداوند بزرگ می داند که من در فقر شدید به سر می برم و قادر به کرایه کردن خانه نیستم و کمتر جایی با چهار تا بچه به ما خانه می دهند. لازم به توضیح است که من و پدرم و جدم، صاحب هیچ گونه زمینی نیستیم. مدت سیزده سال است که در تهران زندگی می کنم، شغل من کارگری و روزی هفتاد تومان مزد می گیرم و ما تا حال دو نفر فدای این انقلاب کرده ایم و باز حاضر هستیم هر وقت که رهبر عزیزمان دستور فرمایند، خودم به جنگ با امریکا بروم. متشکرم
با آرزوی پیروزی رزمندگان اسلام بر لشکریان کفر صدام
بسمه تعالی، اگر زمین، موات بالاصل بوده و تصرف کرده اید، با خانه سازی در آن ملک شما شده و نماز شما در آن صحیح است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 262 [سؤال 9473] 5256
بسمه تعالی 15 / 6 / 1361
محضر مقدس امام خمینی، طوّل الله عمره
یک روستا به نام دارنگون، در بلوک سی یخ، در جنوب شیراز به مسافت 36 کیلومتری واقع است. اهل روستا محل سکونت خود رها کرده و نزدیک همان محل، در زمین موات خانه ساخته اند. بنده با کمک اهالی، در یک قطعه از همان زمین موات مسجدی بنا گذاشته ایم، به طوری که قسمتی از دیوار مسجد آماده است و ضرری هم ندارد. عده ای دیگر از همان محل، روی مقاصد و یا غرض شخصی، از تعمیر و تمام شدن مسجد جلوگیری می کنند. آیا از نظر شرع مقدس اسلام می توانند جلوگیری نمایند یا خیر؟ لطفاً جواب مسأله را کتباً بیان فرمایید.
بسمه تعالی، اگر زمین موات بوده و متعلق حق کسی نبوده، با تحجیر و آماده شدن برای مسجد، دیگران حق مزاحمت ندارند، لکن چنانچه دولت اسلامی در این باره مقرراتی دارد، باید مراعات شود.
[سؤال 9474] 5257
بسمه تعالی 4 / 1 / 1362
قم، دفتر استفتای امام امت، رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی ادام الله بطول بقائه
شخصی متجاوز از بیست سال قبل، پانزده هکتار زمینی را ـ که خارج محدودۀ شهر اصفهان بوده و هست ـ در محضر اسناد رسمی آن زمان، از شخص معینی خریده و به وسیلۀ حفر چاه و موتور و ساختمان مسکونی و درخت کاری، زمین را احیا و همه ساله شخصاً با همیاری شوهر و اولادش زراعت نموده و اینک هم زیر کشت گندم و علوفه می باشد. معارضی هم نداشته و ندارد، و اکنون نیز متصرف هست. آیا مالک شرعی این زمین شناخته می شود و نماز در آن صحیح است یا خیر؟ جواب مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، زمین اگر قبلاً ملک بوده و از مالک شرعی آن خریده، و یا اگر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 263 زمین موات بوده به قصد تملک آن را احیا کرده، مالک آن شناخته می شود و تصرفات مالک شرعی در ملک خود، بی اشکال است.
[سؤال 9475] 5258
بسمه تعالی 1 / 11 / 1361
درود به رهبر کبیر انقلاب، بت شکن زمان، امام خمینی که سخنانش حکمت، احکامش الهی و مقرراتش عدالت است.
امام بزرگوار! چند سؤال برای این جانب مطرح است لطف فرموده پاسخ فرمایید:
1. روستایی که اسم سابقش شم آباد بوده و در حال حاضر به واسطۀ عالِم پروری و مذهبی بودن و از انقلاب و جمهوری اسلامی سهم بزرگ بردنش که تاکنون پانزده شهید، و دو معلول دائمی و یک اسیر تقدیم کرده است و گاهی هشتاد تن در جبهۀ حق علیه باطل و در حال حاضر قریب به شصت نفر در جبهه حضور دارند. خلاصه از اول تجاوز صدّام، جبهه ها را خالی نگذاشته اند؛ لذا مسئولین و مجریان آمده اند و آن را شهیدآباد نام نهادند. این روستا 220 خانواده هستند و از روستاهای شهرستان سبزوار است. این قریه روحانیون زیاد پرورش داده، که بعضی در قم و مشهد و تهران و آشتیان و ایلام و روستای شهیدآباد و جاهای دیگر مشغول انجام وظیفه بوده، و در خدمت جامعه هستند. با این توضیح این قریه تقریباً 150 سال است که بنا شده، بیابان دیمی این قریه مشاع بین تمام اهالی است و تاکنون در آن زمین مشاع، هر کدام از اهالی به اندازۀ توان خود زراعت می کرده اند و هیچ حرفی هم در بین نبود و هیچ فرد هم تصرّف دائمی نمی کرد. ولی چند سال قبل قسمت مهایاتی؛ یعنی 5 ساله، تمام زمین را قسمت کردند، اما در حال حاضر به واسطۀ توسعۀ زراعت به امر امام تقاضای دو حلقه چاه نمودند، معلوم است این مرتبه تقسیم دائمی می شود، پیروان ولایت فقیه تمنّا دارند که به واسطۀ امر امام و توسعۀ زراعت، اجازۀ تقسیم عادلانۀ دائمی بدهید کما این که چنانچه از طرف ولایت فقیه اجازه داده نشود، به امر حکومت جمهوری
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 264 اسلامی هیأت هفت نفره قسمت دائمی خواهد نمود؛ و چون اهالی، پیروان دین و ولایتند، کارشان مشکل می شود. متمنی است به واسطۀ اجازۀ تقسیم این مشکل را از پیروان رفع فرمایید.
بسمه تعالی، رسیدگی به زمین های مزبور موکول به دولت اسلامی است و چنانچه کسی با شرایط معتبره، آن را احیا کرده باشد و زمین موات بالاصل بوده، مالک شده است.
2. اهالی فوق از نظر سکنا در مضیقه و مشکل قرار دارند. با این که در اطراف قریۀ فوق ـ شهیدآباد ـ زمین های زیاد و بدون فائده افتاده است، که بعضی می گویند: این زمین ها، حریم قریه است، و بعضی می گویند: این زمین ها مثل زمین های دیگر، مشاع است، و بعضی نیز می گویند: مصدر گوسفند و برای استفاده از خاک این زمین است. به هرحال خاک این زمین تمام شده متمنّای پیروان این است که به صلاحدید عدول المؤمنین، به اندازۀ مصدر گوسفندان وضع، و اجازۀ فروش زیادی به نیازمندان به خانه داده شود، تا مردم بی خانمان در رفاه قرار بگیرند و از مضیقه بیرون شوند، و پول این زمین ها هم خرج عمران این روستای شهیدپرور شود.
عندالله و عندالرسول مأجور خواهید بود.
بسمه تعالی، اگر حریم است، قابل تملک به احیا و خرید و فروش نیست.
[سؤال 9476] 5259
بسمه تعالی 18 محرم الحرام 1400 ق
دفتر محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله
محترماً؛ به عرض می رساند: این جانب نجاری دارم و زمینی را در چهار ماه قبل در جاده کاشان که مقابل خیابان سراجه به مساحت 5 / 98 متر مربع، به مبلغ یک صد و سی هزار تومان از شخصی ابتیاع نموده مبلغ هفتاد هزار تومان آن را در دفتر اسناد نقداً پرداخت نموده ام و مابقی آن که شصت هزار تومان است چک بانک تعاون اسلامی به دو فقره به مدت سه ماه و چهار ماه به فروشنده داده ام یک فقره از چک ها را وصول نموده و فقره دیگر آن که سی هزار تومان است باقیمانده نظر به قوانین جاری اسلامی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 265 که در رسانه های گروهی اعلام شده است و در قانون اساسی نیز معین شده است که زمین های موات قابل خرید و فروش نیست و نیز در رادیو اعلام شد اشخاصی که این نوع زمین ها را در سابق خریداری نموده اند در صورت باقیماندن پول خود به عنوان بدهی آن بدهی را نپردازند و مطابق شواهد و قرائنی که در خود زمین موجود است این زمین هم جزو اراضی موات است مستدعی است، کسب تکلیف از محضر مقدس امام حکم باقیمانده بدهی این زمین را معین فرمایید که فروشنده حق مطالبۀ باقیمانده بدهی را دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، حکم کلی مسأله معلوم است و تشخیص این که زمین موات است یا نیست مربوط به اهل خبره است.
[سؤال 9477] 5260
بسمه تعالی 10 / 1 / 1361
محضر مبارک زعیم عالی قدر و رهبر انقلاب اسلامی و نایب الامام، خمینی، مدّ ظله العالی، از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم آن وجود نازنین را در ظل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف محفوظ و آن جناب را به اهداف مقدستان بیش از پیش موفق و مؤید فرماید آمین یا رب العالمین. ضمناً پیروزی فتح المبین رزمندگان اسلام و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را با رهبری آن جناب به حضور مبارک تهنیت و تبریک عرض می نمایم و نیز امیدوارم هرچه زودتر پیروزی نهایی را خداوند نصیب جند الله که ارتش سلحشور ایران می باشد اعطا فرماید به حق محمد و آل طاهرینش آمین رب العالمین.
با عرض معذرت و پوزش خواهشمند است به سؤال ذیل پاسخ فرمایید: روستای جورد از قراء تابعه بخش لواسانات شهرستان شمیران جزو حومه تهران که تقریباً در هشت فرسخی شمال تهران واقع است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران و سرنگونی رژیم طاغوتی جاده ماشین در داخل این روستا احداث شد البته عده ای که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 266 منزلشان مقداری با جاده فاصله دارد و از طرفی خانه های مزبور هم در کنار ده واقع می باشند می خواهند با هزینه شخصی جاده را تا جلو درب منزلشان امتداد دهند و همچنین عده دیگر ممانعت می نمایند و می گویند در این محوطه ای که می خواهید جاده سازی نمایید متعلق به ما می باشد، با توجه به این که آثار تصرف به نام شخصی و اشخاص محرز و مشهود نیست فقط می گویند ما قبالۀ قدیمی داریم که یک حد آن نوشته شده است به قله کوه، بنابراین این کوه ها متعلق به ما می باشد و ضمن این که در کنار دره هایی که آب های بهاری در آن جاری می شود درخت های بید غرس نموده اند و فعلاً متصرف می باشند، بنابراین مستدعی است آیا با این کیفیت شرعاً حق دارند مانع از احداث راه و یا این که ساختمان نوساز دیگران بشوند جواب را مرقوم و با خاتم شریف مختوم فرمایید. خداوند سایه مبارک آن جناب را بر سر مسلمین جهان مستدام بدارد آمین رب العالمین، اجرکم علی الله
بسمه تعالی، قباله و سند اعتبار ندارد زمین موات بالاصل ملک شخص نیست و امر این گونه اراضی مربوط به دولت اسلامی است.
[سؤال 9478] 5261
بسمه تعالی 1 / 8 / 1358
حضور حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، پس از اهدای سلام
این جانب به نام یک فرد مسلمان از رهبر عالی قدر ملت مبارز ایران تقاضا دارم این مسأله را برای من روشن فرمایید. چند روز قبل در اخبار رادیو شنیدم: «اگر شخصی بیشتر از 1000 متر زمین موات در تهران و در شهرستان ها بیشتر از 1500 متر داشته باشد، آن زمین های اضافی مال او نیست». می خواستم حضرت عالی روشن فرمایید: به چه مجوز شرعی زمینی که من از دست رنج خودم خریده ام و یا از ارث فامیل نزدیکم شرعاً به من رسید و سند مالکیت آن را دارم مالک نیستم؟ و دیگر این که زمین های موات کدام زمین ها هستند؟ آیا زمین های دست نخورده، کشت نکرده و بی صاحب
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 267 هستند یا زمینی که این جانب و امثال این جانب با سند مالکیت به قیمت گزاف برای مصارف ساختمانی یا فروش خریده اند؟
در خاتمه امیدوارم احکام قرآن را طوری پیاده کنید که مورد نارضایتی خدا و پیغمبر و مردم مسلمان نباشد.
بسمه تعالی، مجرد سند، موجب ملکیت زمین نیست. و ملکیت زمین موات به واسطۀ احیا است که خصوصیات آن در رساله ذکر شده است. و اگر به وجه شرعی مالک شوند کسی حق گرفتن آن را ندارد.
[سؤال 9479] 5262
بسمه تعالی 15 / 3 / 1361
قم، دفتر امام خمینی
قطعه زمینی است موات که اختیار آن توسط هیأت هفت نفرۀ واگذاری زمین، به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رودسر گذاشته شده است؛ آیا این بنیاد می تواند زمین نامبردۀ فوق را برای تأسیس قبرستان مؤمنین واگذار نماید؟ آنچه حکم شرع مقدس است مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، با فرض این که موات است، با مراعات مقررات دولت اسلامی مانع ندارد.
[سؤال 9480] ----> 5271
7. زارع حق فروش املاک و اراضی مشاعی مزرعه را دارد یا خیر؟ و چنانچه فروخته باشد، معامله چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، اگر مقصود از اراضی مشاع مزرعه، اراضی موات داخل حدی که بین مزرعه و مزرعۀ دیگر قرار داده شده و خارج از حریم مزرعه است، گذشت که این قبیل اراضی، ملک احیا کننده است؛ پس اگر زارع، آن را احیا کرده مالک است و می تواند آن را بفروشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 268 [سؤال 9481] ----> 5271
5. قسمتی از اراضی در اثر کمی آب قنات و بادهای فصلی و نبودن وسایل فعلی (تراکتور و غیره) از استفاده افتاده، که در وضع موجود می توان آن ها را با سهولت قابل استفاده نمود؛ آیا این قبیل اراضی، در صورت تمایل عمران و آبادانی آن، به مالک می رسد یا به غیر؟
بسمه تعالی، زمین های مذکوره اگر سابقۀ احیا ندارد و یا بعد از احیا، مالک از آن اعراض نموده، ملک کسی نیست و هر کس با شرایط در احیای آن سبقت گرفت مالک می شود.
[سؤال 9482] 5263
بسمه تعالی 20 / 9 / 1358
محضر مقدس آیت الله العظمی امام خمینی، دام عمره العالی
در بعضی از قراء اردستان معروف است که هر کس مالک زمین مزروعی یا باغ آبادی است، پشت آن زمین که زمین بایر و موات بالاصل است متعلق به صاحب زمین است که آن را در اصطلاح محلی موات و سماوات آن زمین می نامند. روی همین قانون محلی، شخصی مقدار سیزده هزار متر مربع از زمین پشت باغ و خانۀ خود را محصور کرده و به ثبت رسانیده و در حدود 11 سال قبل دیوارکشی کرده است؛ ولی روی آن کار زراعی انجام نداده است. از این متراژ مقدار دوازده هزار متر آن را با سند ثبتی فروخته است و خریداری که سال گذشته آن را خریده، همان سال تراکتور زده و آن را برای کشت آماده کرده است و امسال آن را کاشته است. بعضی از جوان های محل جلوی آن را گرفته اند که زمین متعلق به بیت المال است. توضیح این که صاحب اصلی که اولین بار زمین را حصارکشی کرده از طرف مقامات دولتی رژیم سابق مورد تعقیب واقع شده که به اراضی موات دولتی متجاوز شده و در دادگاه پرونده دارد که این هم شاهد موات بودن زمین است. با توجه به نظر اسلام دربارۀ نحوۀ تصرف
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 269 اراضی موات، و با توجه به این که آیین نامه مصوب شورای انقلاب می گوید: «به متصرفین اراضی موات باید دو سال از تاریخ تصویب آن قانون مهلت داده شود»، حکم زمین مزبور چیست؟
بسمه تعالی، در فرض مذکور مزاحمت با کسی که زمین را برای کشت آماده کرده است جایز نیست.
[سؤال 9483] 5264
بسمه تعالی 7 / 6 / 1358
حضرت آیت الله العظمی جناب آقای امام خمینی، دام ظلّهم العالی، ضمن عرض سلام صمیمانه، چه می فرمایید در این مسأله شرعی که:
شخصی زمین موات بایر را قریب شش سال است تصرف و عملیات و احیا نموده است و اکنون شخصی دیگر مدعی شده بر این که این زمین با نقشه مال من است، در صورتی که موقع تصرف شخص اولی هیچ گونه و به هیچ وجه در این زمین علاقه و تصرف و غیره نداشته و یا مداخله ننموده است. بنابر این شرعاً چه صورت دارد؟ یعنی شرعاً مال متصرف اولی است و یا دومی؟ مستدعی است احکام شرعی آن را بیان و مرقوم و اعاده فرمایید تا نسبت به آن رفتار شود.
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، مجرد ثبت و نقشه مدرکیت شرعیه ندارد؛ چنانچه زمین موات بالاصل بوده و شخص آن را احیا کرده، مالک شده است و دیگری در آن حقی ندارد.
[سؤال 9484] 5265
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی، دام ظله العالی، پس از ابلاغ سلام معروض می دارد:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 270 زمین بایر و مواتی در 40 کیلومتری حاجی آباد بندرعباس بوده که این جانب و شرکا در سنه 1343 شمسی با مشقت زیاد در آن اقدام به حفر چاه نمودیم و مشغول به کشت گندم و جو و مرکبات در آن شدیم و هم اکنون اشجار آن به ثمر رسیده است؛ آیا این جانب و شرکا از نظر شرعی مالک آن هستیم یا خیر؟ لطفاً جواب را در ذیل مرقوم فرمایید. البته یادآوری می شود که زمین مذکور را اداره اصلاحات ارضی در زمان طاغوت به ثبت دولت وقت رساند و 20 هکتار آن را به این جانب و شرکا واگذار نمود و تا کنون آن جا حریم برای کسی نبوده ولی اکنون عده ای بدون هیچگونه مدرکی و کاری بر روی این زمین مذکور، مزاحم کشت این جانب و شرکا می شوند. تکلیف ما چیست؟ آن ها حتی تهدید به آتش زدن خرمنها نموده اند.
بسمه تعالی، اگر زمین موات بالاصل بوده و مورد حق کسی نبوده، احیاکننده مالک آن شده است و دیگران حق مزاحمت ندارند.
[سؤال 9485] ----> 5271
3. آیا مالکین بایستی از اراضی مشاعی مزرعه که حدود آن از سال ها پیش معلوم گردیده، به اندازۀ سهم آب قنات استفاده نمایند، یا به طور دلخواه حق دارند متصرف شوند؟
بسمه تعالی، زمین های موات خارج از حریم مزرعه، ملک کسی می شود که آن را احیا نماید و تابع ملکیت آب نیست.
[سؤال 9486] 5266
بسمه تعالی 25 / 11 / 1360
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام عزّه العالی
می فرمایند هر گاه یک تپه، در وسط اراضی قناتی واقع شده باشد و مالکین اراضی آن قنات تمام ملک را از پنجاه سال قبل قسمت نموده باشند و از پنجاه سال قبل تا به حال اکثر مالکینش به قبالۀ محلی به یکدیگر خرید و فروش نموده اند و هر کس سهم
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 271 خودش را در تصرف خود داشته و همه ساله زراعت دیمه از قبیل گندم و جو و هندوانه در آن کشت نموده و چنان محافظت از قسمت خودشان داشته اند که حتی یک وجب زمین سهمی یکدیگر نمی گذاشتند تجاوز شود و حال حکم الله را در باب این زمین بیان فرمایید که محل حاجت است.
بسمه تعالی، تپۀ ذکر شده اگر سابقۀ احیا ندارد و ملک یا حریم ملک کسی نیست، هر کس آن را برای خودش احیا کند مالک می شود و مراعات مقررات دولت اسلامی در این باره نیز لازم است.
[سؤال 9487] 5267
بسمه تعالی 2 / 12 / 1361
خدمت رهبر کبیر انقلاب حجت الاسلام و المسلمین امام خمینی، مدّ ظله العالی
پس از عرض سلام، امیدوارم زیر سایۀ امام زمان خداوند به شما و تمام خدمتگزاران به اسلام عمر طولانی و با عزت و شرف عطا فرماید.
این جانب مدت 33 سال ساکن آبادان بودم. مدتی قبل از جنگ تحمیلی عراق به فرمان امام که فرمودید کسانی که شغل آزاد دارند بروند کشاورزی کنند؛ من آمدم در قودجان خوانسار مشغول کشاورزی شدم. چون خانه نداشتم، زمین بیابانی که قابل زراعت نبوده و مقداری دیوار دورش کشیده بودند، خریده و خانه ساختم و الآن ساکن آن می باشم، البته نیمه تمام است. من نفر سوم یا چهارم بودم؛ یعنی سه نفر خریده بودند و فروخته شده بوده به کس دیگر تا من خریدم. و بعضی از مؤمنین می گویند در این خانه نماز صحیح نیست؛ چون بیابان بوده و متعلق به تمام آبادی است. لطفاً مرا راهنمایی فرمایید.
مبلغ سه هزار تومان توسط بانک صادرات خوانسار، خمس فرستادم؛ دریافت و رسید مرحمت فرمایید. خدا یار و یاور شما و تمام رزمندگان باشد، ان شاء الله.
بسمه تعالی، اگر زمین موات بوده و حریم روستا نبوده می توانید در آن منزل تصرف نمایید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 272 [سؤال 9488] 5268
بسمه تعالی 23 / 10 / 1361
دفتر محترم حضرت امام خمینی، دامت برکاته، با تقدیم عرض سلام و درود بی پایان به روان تمامی انبیاء و اولیای حق و شهدای اسلام و انقلاب اسلامی ایران، و استدعای طول عمر برای حضرت امام ـ دام عزّه ـ از درگاه خداوند متعال، و موفقیت همگی مسلمین، خواهشمند است برابر فتوای حضرت امام به مسأله ذیل پاسخ دهید:
زمینی است که ارثاً به چند نفر انتقال یافته است. شخص دیگری مدعی می باشد که مالک غارسی زمین مزبور است و حال آن که در زمین مذکور درخت و اشجاری وجود ندارد. به فرض این که قبلاً در آن زمین، غارسی وجود داشته، مثلاً سال ها قبل مشجّر بوده با این وصف آیا حقی برای آن شخص که ادعای مالکیت غارسی در آن را دارد، وجود دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، مجرد غارس بودن، موجب ملکیت زمین نمی شود، مگر آن که زمین موات بالاصل بوده و غارس آن را احیا کرده باشد و چنانچه اختلافی هست باید در محکمۀ شرعیه حل شود.
[سؤال 9489] 5269
بسمه تعالی
حضور محترم مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
من ساکن ده کلنجین از توابع خرقان قزوین، شغلم کشاورزی است. ده ما به صورت خرده مالکی است و املاک ده در اطراف یک رودخانه واقع است و خود رودخانه مشاع است. من در پایین ملک یک نفر ـ یعنی در کنار رودخانۀ مشاع ـ درختکاری (جنگل) نموده ام، ولی چون زمان طاغوت بوده صاحب ملک به من گفت اگر پایین ملک مرا (اگرچه مشاع است و جزو رودخانه است) درخت کاری می کنی، باید با من نصفه کاری بکنی. ما با او یک قرارداد بستیم که محصول این جنگل (اگرچه زمین مال او نیست و جزو رودخانۀ مشاع است، ولی پایین ملک او و در کنار مرز
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 273 رودخانه ایِ ملک او قرار دارد) نصفه باشد.
آیا در جمهوری اسلامی هم (که می گوید زمین مرده مال کسی است که احیا کرده و محصول او نیز متعلق به احیاکننده است) این قرارداد به قوت خود باقی است یا نه؟ یعنی او دیگر حق دارد که نصفۀ محصول جنگل را ببرد یا نه، همه اش از آنِ من است؟
بسمه تعالی، اگر زمین موات بوده و متعلق حق کسی یا حریم نبوده، ملک احیاکننده است و قرارداد مزبور اثر ندارد؛ مگر این که برای دیگری احیا کرده باشد.
[سؤال 9490] 5270
بسمه تعالی 21 / 9 / 1358
دفتر امام خمینی، دایره استفتا، با ابلاغ سلام
همانگونه که اطلاع دارید چندی پیش هیأت دولت آیین نامه ای را در مورد اراضی موات شهری تصویب کرده و در اختیار شهرداری ها و بنیاد مسکن قرار داده اند و بر آن اساس، مالکیت اراضی ای که فعلاً موات است از افرادی که در کشور دارای یک باب خانه هستند لغو شده است. لطفاً نظر رهبر گرامی، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی را اعلام فرمایید. متشکرم
بسمه تعالی، اگر زمین موات بالاصل بوده و متعلق حق کسی نباشد یا مالک از آن اعراض کرده باشد، تصرف در آن بلامانع است وگرنه باید مالک یا صاحب حق راضی شود.
[سؤال 9491] 5271
بسمه تعالی
حضور محترم مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، مستدعی است رأی آن جناب را دربارۀ سؤالات زیر ذیلاً مرقوم فرمایید، تا جماعتی از مؤمنین و مسلمین به تکالیف شرعی خود آشنا بوده و با اتحاد و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 274 اتفاق کامل به امور زراعت و کشاورزی مشغول باشند.
1. آیا اراضی مشاعی هر مزرعه، تابع مجاری است یا خیر؟ ضمناً مشمول قوانین اصلاحات ارضی نمی باشد.
بسمه تعالی، ملکیت زمین تابع ملکیت آب نیست؛ بلکه ملکیت زمین تابع اسباب شرعیۀ ملکیت که از جمله، احیا است می باشد.
2. قناتی دارای آب هست؛ ولی به علت اختلاف بین چند نفر از مالکین و خرابی قسمتی از قنات و عدم توجه بعضی از مالکین فعلاً از آب آن استفاده نمی شود و در نتیجه، جمعی از مالکین و زارعین اقدام به حفر چاه عمیق نموده اند. آیا آن عده که از آب قنات مالکیت ندارند، می توانند اراضی را بدون اذن مالک شرعی تصاحب و تصرف نمایند؟
بسمه تعالی، زمین اگر مالک شرعی داشته باشد، تصرف در آن منوط به اذن و رضایت مالک است.
3. آیا مالکین بایستی از اراضی مشاعی مزرعه که حدود آن از سال ها پیش معلوم گردیده، به اندازۀ سهم آب قنات از این اراضی استفاده نمایند، یا به طور دلخواه حق دارند متصرف شوند؟
بسمه تعالی، زمین های موات خارج از حریم مزرعه، ملک کسی می شود که آن را احیا نماید و تابع ملکیت آب نیست.
4. چنانچه مالکین به کشاورزی علاقه داشته باشند، ولی جمعی که مالک قنات نیستند، اراضی را تصرف نموده باشند، مالکین حق دارند سهم اراضی خود را از آن ها مطالبه نمایند؟
بسمه تعالی، چنانچه ملکیت زمین به وسیلۀ یکی از اسباب شرعیه برای شخصی ثابت شود، بدون رضایت او دیگری حق تصرف ندارد؛ و مالک قنات بودن ربطی به مالکیت زمین ندارد.
5. قسمتی از اراضی در اثر کمی آب قنات و بادهای فصلی و نبودن وسایل فعلی (تراکتور و غیره) از استفاده افتاده، که در وضع موجود می توان آن ها را با سهولت قابل استفاده نمود؛ آیا این قبیل اراضی، در صورت تمایل عمران و آبادانی آن، به مالک می رسد یا به غیر؟
بسمه تعالی، زمین های مذکوره اگر سابقۀ احیا ندارد و یا بعد از احیا، مالک از آن اعراض نموده، ملک کسی نیست و هر کس با شرایط در احیای آن سبقت گرفت مالک می شود.
6. آیا کسی بدون اذن مالک شرعی، حق غرس اشجار و یا دیوار کشی و ساختمان در املاک را دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، غیر مالک، حق تصرف در ملک شرعی دیگری را ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 275 7. زارع حق فروش املاک و اراضی مشاعی مزرعه را دارد یا خیر؟ و چنانچه فروخته باشد، معامله چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، اگر مقصود از اراضی مشاع مزرعه، اراضی موات داخل حدی که بین مزرعه و مزرعۀ دیگر قرار داده شده و خارج از حریم مزرعه است، گذشت که این قبیل اراضی، ملک احیا کننده است؛ پس اگر زارع، آن را احیا کرده مالک است و می تواند آن را بفروشد.
8. اگر مالکی زمین معلوم و مشخص خود را در زمانی که مزرعه آب نداشته، به شخصی داده که از آب مزرعۀ دیگر بکارد، آیا پس از آن که چاه عمیق حفر شود و خود مالک سهام چاه داشته و علاقۀ مفرط به کشاورزی داشته و دارد و بخواهد خودش استفاده نماید، آن شخص بایستی زمین معیّن را جهت کشاورزی به صاحبش مسترد نماید یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر زمین مذکور، به احیا یا خریدن از محیی ملک شده، تصرف و استفادۀ غیر مالک از او منوط به اذن و رضایت مالک است.
[سؤال 9492] ----> 3068
2. در ده ما شخصی است که در زمان طاغوت با اشخاص فاسد رژیم دست داشته است و به قول معروف پارتی داشته، و یا با خارجی ها به شکار می رفته و بالاخره از این راه ها نفوذ داشته است. ادعای مالکیت تمام زمین های اطراف ده را که در حدود سه کیلومتر، و احیاناً بیشتر هم می شود کرده و می فروخته است، که البته در جلو ده، بیرون آبادی، صحرایی داشته که بیش از سی سال پیش خشک شده است. بعد از انقلاب به خصوص پارسال، بنیاد مسکن آمده و زمین های جلوی ده را بین نیازمندان و مستضعفین تقسیم کرده است. با توجه به این که زمین های گرداگرد روستا که از او نبوده در طول چند سال فروخته است و زمینی که قبلاً صحرا بوده و هم اکنون موات است و بنیاد مسکن تقسیم کرده است از نظر شرع چه حکمی دارد؟ نظر خودتان را مرقوم فرمایید، تا تکلیف ما مشخص شود.
بسمه تعالی، زمین اگر جزو اراضی موات اصلی است و مالک شرعی ندارد، و یا آن که احتمال بدهند که مسئولین مربوطه به وجه شرعی آن را بین نیازمندان تقسیم نمودند، تصرف اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 276 [سؤال 9493] 5272
بسمه تعالی 31 / 1 / 1362
محضر مقدس امام امت آیت الله العظمی، حضرت آقای خمینی، متّع الله المسلمین بطول بقائه
محترماً، زمینی که حدود 25 سال است خریداری شده است و بیست سال پیش حصار گشته و ده سال قبل دیوارکشی آن تکمیل شده و دارای در و یک اتاق است و زمین مزبور به عنوان توقفگاه استفاده می شود. آیا این زمین و ملک اکنون از زمین موات به حساب می آید؟
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، با خصوصیات مزبوره جزو موات اصلی محسوب نیست.
[سؤال 9494] 5273
بسمه تعالی 24 / 9 / 1361
محضر محترم امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، دامت برکاته
با احترام؛ قطعه زمینی از زمین های مصادره شده و موات، از هیأت پنج نفری رودسر خریداری، و بنای ساختمان نموده ام. از آن جایی که مسلمانم و از باب رفع شک و تردید، استدعا دارد اعلام فرمایید انجام فرائض دینی، خصوصاً نماز در این مکان چه صورتی دارد؟
خداوند بر طول عمر شما رهبر عزیز افزوده، تا ملت مسلمان از برکات عمرتان به سرحد کمال اسلامی برسد، ان شاء الله.
بسمه تعالی، اگر زمین مالک شرعی ندارد و یا آن که احتمال می دهید مسئولین به وجه شرعی عمل نمودند و زمین را به شما واگذار کردند، تصرفات شما اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 277 [سؤال 9495] ----> 6935
6. کسی که در اداره ای کار می کند، می تواند زمین موات را آباد کند؟
بسمه تعالی، با اجازۀ دولت اسلامی مانع ندارد.
[سؤال 9496] 5274
بسمه تعالی
محضر مبارک مستطاب، حضرت آیت الله العظمی و رهبر عالی قدر، امام خمینی، دامت برکاته
در نزد بعضی مزارعین، زمین های زراعتی می باشد که از آباء و اجدادشان منتقل شده است، و هر سال از مزارعین مسمی، راجه گان ـ یعنی ارباب ـ به عنوان ضریبه، یا فرض، یا لگان، یا اجاره مبلغی را می گرفتند؛ چون حکومت در دستشان بود، ولی حکومت راجه گان، از طرف حکومت هندوسیک مستعفی گردید و جمیع امتیازات راجگان محو گردید، الاّ گرفتن ضریبه و فرض، و حق سلب زمین ها اگر وارث مزارع، اناث باشد، و به دیگران بدهد، و عدم سلب زمین ها اگر وارث مزارع، ذکور باشد. اما در ناحیۀ احیای آن زمین ها، معلوم نیست که آیا راجه گان خود احیا نموده و به آبا و اجداد مزارعین داده، یا خود آبا و اجداد مزارعین احیا نموده، و آنچه راجه گان می گیرند، غصب می باشد. اکنون میان راجه گان و مزارعین نزاع واقع شده است. مزارعین می گویند: آنچه می گیرید ضریبه و لگان و فرض می باشد و به طور اجباری است؛ چون که حکومت دارید. راجه گان می گویند: آنچه می گیریم اجاره می باشد؛ چون که زمین ها به نام ما، در دفتر حکومت ثبت شده است. مزارعین می گویند: اگر اجاره باشد باید مدت اجاره و مقدار آن معلوم باشد، و خود راجه گان می دانید که چنین نیست، و اگر در دفتر حکومت به نام راجه گان ثبت باشد، چیزی عجب نیست؛ چون که حکومت در دست راجه گان بود.
آیا در این فرض، مالک زمین کیست و بر کدام بیّنه یا قسم می آید؟ اگر بین مزارعین، در مورد آن زمین ها بیع و شراء و هبه و غیره واقع شود، آیا صحیح است یا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 278 خیر؟ جواب فرمایید اجرکم علی الله.
بسمه تعالی، سند، اعتبار ندارد و مسأله باید در محاکم صالحه حل شود.
[سؤال 9497] 5275
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی، ضمن درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب، این جانب چون مقلد امام می باشم می خواهم بنده را راهنمایی کنید:
زمینی در روستای گهواره دارم که ملک شخصی پدرم می باشد، تمام روستا فاقد سند ثبتی است و زمین من هم سند ثبتی ندارد، زمین مزبور به چه کسی تعلق دارد؟ دستورات لازم را کتباً به این جانب اعلام فرمایید.
بسمه تعالی، رسیدگی به امور زمین موکول به دولت اسلامی است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 279