حریم قریه
[سؤال 9537] 5306
بسمه تعالی
از قدیم الایّام قراء موقوفه اکثراً دارای اراضی زیر کشت، بائر، چراگاه، مرتع، تپه و کوه بوده اند که شش دانگ به ثبت می رسیده و از اراضی چراگاه و مرتع به طور طبیعی بهره برداری می شده است.
1. آیا اراضی مورد تعلیف و مراتع مجاور اراضی زیر کشت، جزء موقوفه محسوب می شود یا خیر؟
2. آیا این قبیل اراضی که دارای بوته های گیاه بیابانی است و جهت تعلیف همگان استفاده و بهره دهی دارد، جزء اراضی موات است یا نه؟
بسمه تعالی، اراضی مذکور تابع اراضی موقوفه است هر چند که موات است، و احیای آن جایز نیست.
[سؤال 9538] ----> 1417
2. زمین های دیمی که در حریم روستاها است و مردم مشترکاً از آن استفاده می نمایند و ملک کسی نیست، آیا در صورت اعراض از وطن یا عدم استفادۀ ممتد، آن حق از بین می رود یا باقی است؟
بسمه تعالی، حق استفاده از حریم، تابع حق استفاده از خود روستا است.
[سؤال 9539] 5307
بسمه تعالی
در زمان های قدیم دور حصار شهرها خندق می کندند آیا حصار کنار خندق از خانه های جنب است؟
بسمه تعالی، مربوط به قریه است و ملک شخصی کسی نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 300 [سؤال 9540] 5308
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
1. در حریم قریه اگر بعضی از اهل آن قریه احداث باغ یا منزلی کنند مالک آن مقدار زمین که تحت تصرف خود درآورده اند می شوند یا خیر؟ و بر فرض این که مالک نشوند با رضایت جمیع اهل محل به وسیله وجهی که برای آبادانی محل می دهند آیا مالک می شوند یا خیر؟ و در صورت عدم قابلیت احیا تخلیه زمین حریم مزبور گرچه متصرف متضرر شود لازم است یا حکم دیگری دارد؟ حاصل آن که تخلص از غصب به نحو اسهل چیست؟ ضمناً تپه ها و کوه های داخل یا نزدیک قریه مثل زمین هموار نزدیک قریه یا داخل قریه حریم است یا احیاء آن مانعی ندارد.
بسمه تعالی، مالک نمی شوند، لکن صاحبان حقوق می توانند در مقابل رفع ید از حقشان پول بگیرند یا مجاناً به او واگذار کنند و در این صورت تخلیه لازم نیست.
2. نقل شده به نظر جناب عالی، امام برای نماز جمعه باید از طرف حاکم شرع منصوب باشد آیا این طور است یا اذن شرط نیست چنانچه در تحریر الوسیله ذکر این شرط نشده است، در صورت لزوم اذن، چند هفته است در قریه برزک اقامه نماز جمعه به وسیله این جانب سید احمد موسوی برزکی کاشانی شده و از جهاتی نافع است، اجازه می فرمایید ادامه دهیم یا خیر؟
بسمه تعالی، اجازه و نصب شرط نیست ولی مزاحمت با امام منصوب جایز نیست و در حال حکومت اسلامی نصب از قبل حاکم است.
[سؤال 9541] 5309
بسمه تعالی 24 / 4 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
چشمۀ آبی است در دامنۀ کوه که به هیچ وجه از آن استفادۀ کشاورزی نمی شود و آب به هدر می رود، ولی گوسفندان ده از آن استفاده می کنند؛ روستای دیگری است
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 301 نزدیک به آن چشمه که فاقد آب است و برای آشامیدن می توان از آن آب لوله کشی کرد؛ آیا شرعاً مانعی ندارد؟ این ارگان را ارشاد فرمایید.
بسمه تعالی، چشمه اگر در محدودۀ حریم آبادی قرار دارد و مورد استفادۀ اهالی آبادی، ولو برای آب دادن گوسفندان است، در صورتی که زاید بر حاجت اهالی آبادی نباشد، دیگران بدون اجازۀ اهالی آبادی حق استفاده ندارند.
[سؤال 9542] 5310
بسمه تعالی 6 / 6 / 1361
دفتر محترم امام خمینی، مدّ ظله العالی
احتراماً؛ ضمن آرزوی طول عمر برای رهبر کبیر انقلاب و پیروزی حق بر باطل و توفیق رزمندگان اسلام، به اطلاع می رساند: این جانب کشاورزی از روستای خوسف از شهرستان بیرجند، سه بند دارم، هر کدام به مساحت تقریبی پانصد الی هزار متر مربع (بَند: زمین هایی که با آب رودخانه های فصلی در زمستان آبیاری و بعد کشت می شود)؛ که سالیان سال روی آن زحمت کشیده و کار و کشاورزی کرده و می کنم؛ در شیب رودخانه و آب اضافی بندهای مذکور که زمین رودخانه بوده، حدود دو سال پیش، اقدام به کشیدن سدّی خاکی نموده (منظور از سدّ خاکی، پل خاکی با ارتفاع حداکثر یک و نیم متر است) که آب اضافی بندها که از مجرای آن خارج می شود و همچنین آب احتمالی رودخانه را در آن جمع نموده و استفاده نمایم؛ (ضمناً آب اضافی که خواهد گذشت دیگر کسی استفاده نمی کند؛) اخیراً شورای محل می گوید: زمین مذکور را که شما سدّ کرده اید، موات بوده و باید سدّ احداث شده را تخریب نمایید و حق استفاده از آن را ندارید؛ قابل ذکر است تا کنون که نزدیک به دو سال از آن می گذرد کسی اعتراض نکرده است. لذا مستدعی است وضع آن را از نظر شرعی معلوم بفرمایید که آیا از نظر شرع حق استفاده دارم یا خیر؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 302 به امید این که قوانین شرع در مملکت اسلامی ما به مرحلۀ اجرا گذاشته شود.
بسمه تعالی، زمین اگر جزو مرافق قریه یا مسیل قریه محسوب است، احیای آن جایز نیست و باید به حال اول بازگردانده شود.
[سؤال 9543] 5311
بسمه تعالی
حکم الله را بیان فرمایید.
زمینی بوده محل خوابگاه گوسفندان، حدود بیست سال پیش دو نفر از گوشۀ این خوابگاه، برای ساختمان، زمین می گیرند. یکی این زمین را ساختمان می سازد، دیگری زمین را نساخته، ولی طبق رسومات محلی تصرفی را انجام داده است. و در موقعی که زمین را گرفته، کسی حرفی نداشته و بعد از آن بیشتر مردم از گوشه و کنار محل دام برای خود زمین گرفته و ساختمان نموده اند. فعلاً آن شخص زمین را به پسرو دامادش داده، تا برای خود خانه بسازند. دو نفر از اهالی که از همان محل دام زمین دارند، به این امر اعتراض نموده و جلوگیری می نمایند و آن زمین را از او نمی دانند. آیا زمین مال آن شخص است که از بیست سال پیش تصرف نموده است؟ و آیا می تواند به کسی تعارف نماید، یا این که باید به حالت خود باقی باشد و برای دام باشد؟
بسمه تعالی، حریم قریه قابل احیا نیست و به احیا ملک نمی شود.
[سؤال 9544] 5312
بسمه تعالی 5 / 5 / 1361
حضور محترم دفتر استفتائات امام خمینی
محترماً، معروض می داریم چون در قریۀ هویر دماوند، در سال های گذشته طبق سنتی که شده بود همه ساله مقداری از مراتع قریۀ مزبور که کوهستانی می باشد، به عنوان اجاره به دامداران غیربومی برای تعلیف دام داده می شد و آن مبالغی که دریافت می شد، به اصطلاح خرج عمران آبادی می گردید، ولی در اصل این چنین نبود و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 303 سردمداران ـ که در زمان گذشته سرپرست خانۀ انصاف بودند ـ با میل خود و نفوذی که داشتند، خرج می کردند و در برابر کسی جوابگو نبودند؛ چون از نظر مادی و قدرت بدنی، اهالی محل را سرکوب می کردند، بعد از پیروزی انقلاب، اهل محل می خواستند مراتع را اجاره بدهند، ولی آقایان جلوگیری، و با سرمایه و نفوذی که داشتند، تعدادی گوسفند خریدند که به نفع شخصی خود استفاده می نمایند، هیچ گونه کمکی به عمران آبادی نمی کنند. آیا از نظر فتوایی می توانیم تعدادی دام با رضایت محل آورده و مبلغی به عنوان کمک هزینه، برای عمران آبادی گرفته شود؟ آیا از نظر شرعی اشکالی ندارد؟ در صورت جایز بودن، متمنّی است نامه ای به اوقاف دماوند بنویسید تا رسیدگی نمایند.
بسمه تعالی، مقداری که جزو حریم قریه بر حسب احتیاجات اهالی محسوب می شود، تمام اهل قریه در آن حق دارند و اهالی می توانند با توافق هم، استفادۀ تمام یا قسمتی از آن را مجانی یا در قبال گرفتن چیزی، به دیگری واگذار کنند و در زاید بر مقدار حریم قریه، امر آن با دولت اسلامی است.
[سؤال 9545] 5313
بسمه تعالی 11 / 4 / 1359
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
در اطراف دهات کوهپایه، معمولاً تپّه و کوه های زیادی است که از قدیم هر چند کیلومتری، معروف به همان محل است، که برای چرانیدن گوسفندان استفاده می شود. آیا از نظر شرع مبارک، اهالی محل می توانند این مقدار کوه مرتع در حریم محل خود را اجاره بدهند و پولش را به مصرف عمران آبادی برسانند؟ مستدعی است از پیشگاه مبارک رهبر کبیر نظر مقدس خود را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، با توافق اهالی، مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 304 [سؤال 9546] 5314
بسمه تعالی
محضر مبارک و ریاست محترم دفتر امام، دام ظله
چه می فرمایید در این مسأله شرعیه که دو قریه همسایه و همجوار در همسایگی یکدیگر زندگی می نمایند. یکی از آن دو روستا، گوسفندان خود را می آورد در صحرای آن روستای همسایه، علوفه و ذخیره های علفی آن را می چراند. ساکنین آن روستا می گویند: ما راضی نیستیم که گوسفندان شما در صحاری ما بیایند. آن شخص متجاوز می گوید: من در ده شما مالک می باشم. ساکنین می گویند: چون شما در این ده ساکن نیستید، حق نداری گوسفندان خود را به صحاری ما بیاوری. خلاصه، بین این دو قریه اختلاف ایجاد شده، که جهت رفع اختلاف موکول به استفتا از دفتر امام ـ مدّ ظله ـ شد، تا نظر مبارک حضرت امام را برای رفع نزاع بیان فرمایید.
نکتۀ دیگر که لازم است سؤال کنیم و جواب داده شود، ادعای سابقۀ چرا و این که می گوید: گوسفندان خود را در این صحاری می چرانیدیم می باشد. ما اهالی سینقان از شما تقاضا داریم نظر مبارک امام را راجع به حریم و صحاری و راجع به دعوای حق چرا در سابق، بیان فرمایید.
لازم به توضیح است که دعوای سابقۀ چرا به این صورت است که سابقۀ چرا را از پانزده سال تا به حال ادعا دارد ـ که سابقه ای طولانی نیست ـ و می گوید من هر وقت دلم خواسته، آمده ام. و اهالی سینقان می گویند: خریدن زمین در سینقان برای شما حق صحرایی نمی آورد و شما که ساکن این جا نیستی، حق صحرا و چرا نداری، باید حکم شرعی خدایی در این جا، مطلب را روشن کند و ما تابع دستور و فتوای امام ـ مدّ ظله ـ می باشیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، استفاده از حریم قریه، مخصوص سکنۀ قریه است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 305 [سؤال 9547] 5315
بسمه تعالی 20 / 12 / 1361
محضر مبارک زعیم عالی قدر و رهبر عظیم الشأن، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی، پس از تقدیم ادب به عرض می رسد:
مراتعی در حریم روستایی است و محدود به حدود اربعه، که قبلاً در تصرف غیر با عنوان «مالک» بوده است. اهالی جهت قطع یَد بیگانه، و همچنین تعلیف اغنام خود ـ با وجود فقر مفرط ـ مجبور به خریداری شدند. سپس همگان بالطوع والرغبه دون الاکراه و الاجبار، حبس ابدی نمودند، بدین ترتیب که همه ساله به تعداد هر گوسفند مبلغی به مقتضای روز، جهت عمران روستا و مطلق کارهای عام المنفعه، زیرنظر اعلم و اتقای محل خرج نمایند. اکنون با پیروزی انقلاب شکوهمند و با توجه به اصل چهل و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیا همچنان عمل به حبس لازم است و یا این که جزو حریم است و اجاره نقض گردیده است؟ فتوای امید مستضعفان جهان مورد نیاز است. عمرکم طویل، عدوکم ذلیل.
بسمه تعالی، در صورتی که مراتع، حریم روستا بوده خرید و فروش و حبس آن صحیح نبوده، و بر حکم اصلی حریم باقی است.
[سؤال 9548] 5316
بسمه تعالی
1. فرموده اید که حریم ده را کسی مالک نمی شود بنابراین اکثر دهات و قصبات که اول کوچک بوده و به تدریج مردم زمین های اطراف آن دهات و قصبات را که موات بوده گرفته اند و خانه ساخته اند و همچنین فعلاً زمین های مواتی که متصل به دیوار دهات و قصبات است و بلامانع است می گیرند و خانه می سازند آیا این ها مالک این گونه زمین ها شده اند یا این که غصب است یا حکم دیگری دارد؟
بسمه تعالی، اگر قبل از احداث قریه، مزرعه احداث شده و قریه در زمین محیاة ایجاد شده قریه حریم ندارد و چنانچه در اراضی موات احداث
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 306 شده باشد حریم دارد و نباید در حریم خانه بسازند و می توانند به مقدار حریم رها کنند و بعد از آن خانه بنا نمایند و اگر در حریم بسازند حکم غصب را دارد.
2. مال ارث را اگر وارث بفروشد و قیمت روز فروش زیادتر از روز انتقال باشد سابقاً می فرمودید این زیاده جزء ربح مکاسب است و اگر از مؤونه زیاد بیاید خمس دارد فعلاً نقل شده که حضرت عالی فرموده اید خمس ندارد از محضر مبارک تقاضا می شود فتوای فعلی را مرقوم فرمایید و همچنین در هبه.
بسمه تعالی، خمس ندارد و خمس به ربح تجارت تعلق می گیرد و این جا صدق نمی کند.
[سؤال 9549] 5317
بسمه تعالی
محضر مقدس آیت الله العظمی والزعامة الکبری نایب الامام، الامام الخمینی ادام الله ظله علی رؤوس الانام، متمنی است نظریه مبارک خویش را در مورد مسائل زیر بیان فرمایید:
1. آیا جناب عالی برای قراء و یا به اصطلاح دهات، حریمی برای چراگاه اغنام و احشام و سایر مصالح آن، قائل هستید یا خیر؟
بسمه تعالی، برای قریه هم حریم ثابت است.
[سؤال 9550]
2. اگر کسی در حریم ده که مرتع و چراگاه عمومی محل است و از حد احتیاج آنان از این نظر زاید نیست، تصرف کرد حکمش چیست؟ اگر خانه ساخته باشد می توان آن را خراب کرد و یا باید اجاره بندی نموده و اجاره آن را در منافع عمومی محل مصرف نمود و اگر زراعت کاری کرده یا در آن نهال کاشته است چه حکمی دارد.
بسمه تعالی، حریم قریه به احیا ملک نمی شود ولی اگر بذر از خود او است حاصل هم از او است و در صورت رضایت اهالی می تواند در خانه سکونت کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 307 [سؤال 9551]
3. آیا اگر در محلی کسی محتاج به منزل مسکونی بود و زمین شخصی نداشت و یا زمینش مزروعی است و مازاد بر احتیاج او نمی باشد می توان از تپه های حریم محل به اندازه مایحتاجش از نظر مسکن به او واگذار کرد یا این که نمی توان یا با اجازه به نفع کارهای عمومی محل جایز می باشد.
بسمه تعالی، اگر حریم است تصرف در آن منوط است به اجازه عموم اهالی.
[سؤال 9552] 5318
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر معظم، آیت الله العظمی، حضرت امام خمینی، دامت برکاته
با نهایت احترام خاطر مبارک را تصدیع می دهد؛ در لاریجان ـ ییلاق ساکنین شهرستان آمل، که تابستان در قرای آن سکونت می نمایند ـ مراتع غیر مشجری موجود است، که قبل از اجرای قانون اصلاحات ارضی، حشم داران سنگری برای تعلیف تابستانی احشام خود از مالکین، ده هزار تومان، بیشتر یا کمتر به نسبت مساحت آن، اجاره می نمودند. بعضی افراد علاقه مند به عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام مرتعی یا مراتعی را با بهای گزاف خریداری و وقف نمودند، که درآمد آن در تکیۀ قریۀ مورد سکونت واقف، در ایام عاشورا به مصرف عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام برسد، که چند سال است از این فیض محروم می باشند. مستدعی است نظر مبارک را نسبت به مالکیت این مراتع مرقوم فرمایید موجب نهایت امتنان است.
بسمه تعالی، فروش مرتع و وقف آن صحیح نبوده است.
[سؤال 9553] 5319
بسمه تعالی 16 / 10 / 1358
دفتر امام قم، محترماً به عرض عالی می رسانم:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 308 این جانب ساکن الیجاق بخش ماه نشان تابع زنجان، ما اهالی این روستا قبل از انقلاب دامدار بودیم و بعد از پیروزی انقلاب بنا به امر امام مشغول کشاورزی هم شده ایم. قبلاً زمین مرتع را بر اساس تعداد گوسفند تقسیم کرده بودیم. آیا فعلاً به همین تقسیم عمل کنیم و یا برای کشاورزی زمین را بر اساس نفوس تقسیم کنیم در حالی که دامداری هم داریم. تقاضامندیم دستور فرمایید تا اختلاف برطرف شود.
بسمه تعالی، مرتع که از حریم و مرافق قریه است، ملک کسی نیست و تمام اهالی حق دامداری در آن را دارند و به هر نحو راضی باشند، می توانند در آن دامداری کنند و تغییر آن به زمین کشاورزی جایز نیست.
[سؤال 9554] 5320
بسمه تعالی
حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، روحی فداه
محترماً؛ معروض می داریم که در روستای بیاضه واقع در خور و بیابانک از توابع نایین، زمین های روستا از طریق شورای ده به فروش می رسد و از پول حاصل از فروش زمین، قنات ده را لایروبی می کنند. در صورتی که در این روستا خرده مالک فراوان است و کسانی هستند که اصلاً آب و ملک هم ندارند. نظر حضرت امام در مورد استفاده از این پول ها در قنات چیست؟
بسمه تعالی، رسیدگی امر زمین موکول به دولت اسلامی است.
[سؤال 9555] 5321
بسمه تعالی 13 / 5 / 1361
شخصی مزرعۀ نسبتاً وسیعی در کنار زاینده رود اصفهان از سال 1312 یا 1320 شمسی داشته و آن موقع عرض رودخانه با مختصر کم و زیاد حدود پانصد متر بوده و مردم، به ویژه زارعین از شِن و علف زارهای آن استفاده می کردند و به تدریج مالک و بعض ورثۀ بعد از او، از آن جا که در ادارۀ ثبت و حتی دیوان عالی کشور رژیم قبل، نفوذ
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 309 داشتند، ابتدا به وسیلۀ ایادی خود در محل عرض رودخانه را به 100 تا 150 متر رسانده و با فروش شن های موجود، سدّی با سنگ و شن بستند و اراضی آن جا را به طول یک و نیم کیلومتر یا بیشتر و عرض 300 تا 400 متر متصرف شدند و سپس آن را به ثبت رساندند و اراضی تصرفی آن ها بعضی را بعد از احیا و بعض دیگر را بعد از تحجیر و بقیه را با فشار و زور سیاسی، از دست سایرین بیرون آوردند و اخیراً استدلال جدیدی هم پیدا کرده و گویند: از آن جا که یک حد مزرعۀ ما رودخانه است، این حد باید محفوظ باشد و اگرچه 40 یا 50 سال بگذرد. سؤال این است که اولاً، تصرف این اراضی برای مدرسه و بیمارستان و ورزشگاه و امثال آن جایز است یا نه؟ و ثانیاً، این قبیل اراضی که بعد از صدها سال از ساختمان اصل آبادی مجاور، بایر بوده جزء حریم آن آبادی به حساب می آید یا نه؟ والسلام
بسمه تعالی، رسیدگی به وضع این اراضی، موکول به دولت اسلامی است.
[سؤال 9556] 5322
بسمه تعالی 23 جمادی الثانی 1399 ق
محضر مقدس رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی الامام الخمینی، دام ظله العالی
زمین های بایر حریم شهرستان یا دهات که شخص با مدارک ثبتی ادعای مالکیت می کند آیا اجازه می فرمایید کمیته به مستضعفین برای خانه سازی تحویل بدهند یا نه؟
بسمه تعالی، امر رسیدگی به زمین های مذکور موکول است به دولت اسلامی.
[سؤال 9557] 5323
بسمه تعالی 24 / 1 / 1361
محضر مبارک رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی دامت برکاته، به عرض مبارک امام عزیز می رساند:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 310 مقداری زمین غیر مزروعی و سنگلاخ در کنار دهکده نصر آباد کاشان قرار دارد که در سال های قبل مقداری از آن را بعضی از اهالی ساختمان نموده و به قیمت روز پول آن را داده اند و صرف ساختن حمام برای دهکده شده و در حال حاضر قنات دهکده احتیاج به لایروبی و پشت کار کندن دارد اهالی تصمیم گرفتند هر کدام به اندازۀ احتیاج خود از این زمین ها خریداری و ساختمان نمایند و پول حاصله از آن را صرف لایروبی و کندن ته کار قنات دهکده نمایند تا ان شاء الله با زیاد شدن آب قنات در سایه اسلام عزیز و رهبری پدرانۀ جناب عالی از مهاجرت به شهرستان ها نجات پیدا کنیم لذا از مقام منیع و محترم امام بهتر از جانمان تقاضا داریم ما را راهنمایی فرمایید که خیلی مورد حاجت است.
بسمه تعالی، اگر این کار با نظر مسئولین در دولت اسلامی و مطابق مقررات انجام شود مانع ندارد.
[سؤال 9558] ----> 5287
3. دو گروه، یک کوه که چراگاه است را به رضایت طرفین، چراگاه حیوانات قرار داده بودند و هر دو از آن استفاده می کردند. فرقی که بین این دو گروه وجود دارد، این است که یک گروه در آن جا محل و مکان سکنا دارد و گروه دیگر ندارد. اکنون گروه اول که جای سکنا دارد می گوید که چراگاه مخصوص ما است؛ لذا از استفادۀ گروه دوم جلوگیری می کنند. بفرمایید حکمش چیست؟
بسمه تعالی، حریم هر قریه متعلق به همان قریه است، و استفادۀ دیگران منوط به اجازۀ تمام اهالی قریه است.
[سؤال 9559] 5324
بسمه تعالی 2 / 9 / 1367
محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی، سلام علیکم، با عرض معذرت از تصدیع و آرزوی طول عمر برای آن رهبر بزرگوار، به دلیل مشکلاتی که در
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 311 برداشت های متفاوت از پاسخ استفتایی که از حضرت عالی، در موضوع محدودۀ موقوفات آستان قدس رضوی به عمل آمده و به سبب این برداشت های متفاوت، تعداد زیادی از مردم بلاتکلیف مانده اند، استدعا دارد در صورت امکان، در جهت روشن شدن موضوع، نسبت به موارد زیر، ارشاد فرمایید:
1. برفرض احراز وقفیت یک قریه یا مزرعه، که دارای زمین های زراعتی و موات و تلال و جبال است، و بعداً آن قریه و مزرعه عملاً در محدودۀ شهر واقع، و عمدتاً یا تماماً تبدیل به مسکن یا خدمات شهری شده باشد، در این صورت وضع تلال و جبال و اراضی موات، از لحاظ وقفیت چگونه خواهد بود؟
2. با فرض این که یک قریه یا مزرعه ـ با همۀ زمین های زراعتی، موات، تلال و جبال ـ اگر در داخل شهر هم واقع شود و عیناً به وقفیت باقی بماند، در اجرای قانون اراضی شهری، مصوبۀ مجلس شورای اسلامی، که ملکیت زمین های موات را باطل، و در اختیار دولت جمهوری اسلامی می داند، چه حکمی نافذ است؟
3. با فرض این که یک قریه و مزرعه ـ با همۀ زمین های زراعتی، موات، تلال و جبال ـ پس از این که داخل شهر واقع شده باشد، و به وقفیت نیز باقی بماند و این زمین های موات توسط مردم احیا و عمران شده باشد، قیمت زمین یا اجارۀ آن به قیمت چه تاریخی بین متولی موقوفه و بهره بردار محاسبه می شود؟
سراج الدین کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی
بسمه تعالی، حریم تا زمانی که قریه نیاز بدان داشته باشد و مورد نیاز قریه باشد، تابع قریه است و در صورت رفع نیاز، حکم موات را پیدا می کند، و وقف بودن قریه، در این جهت تغییری نمی دهد.
[سؤال 9560] ----> 5258
2. اهالی فوق از نظر سکنا در مضیقه و مشکل قرار دارند. با این که در اطراف قریۀ فوق ـ شهیدآباد ـ زمین های زیاد و بدون فایده افتاده است، که بعضی می گویند: این
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 312 زمین ها، حریم قریه است، و بعضی می گویند: این زمین ها مثل زمین های دیگر، مشاع است، و بعضی نیز می گویند: مصدر گوسفند و برای استفاده از خاک این زمین است. به هرحال خاک این زمین تمام شده متمنّای پیروان این است که به صلاحدید عدول المؤمنین، به اندازۀ مصدر گوسفندان وضع، و اجازۀ فروش زیادی به نیازمندان به خانه داده شود، تا مردم بی خانمان در رفاه قرار بگیرند و از مضیقه بیرون شوند، و پول این زمین ها هم خرج عمران این روستای شهیدپرور شود.
بسمه تعالی، اگر حریم است، قابل تملک به احیا و خرید و فروش نیست.
[سؤال 9561] ----> 4804
7. علف صحرایی نسبت به زمین داران چگونه تقسیم می شود؛ آیا نسبت به مالیه ای که صاحب زمین به دولت می دهد حق دارد یا این که در اثر دوری و نزدیکی بعضی شان؟ حریم، حق دارد؟ و اگر حریم، حق داشته باشد، حد دارد این اندازۀ حریم یا خیر؟ خلاصه، طرز استفاده چگونه است؟
بسمه تعالی، علف اگر در حریم ملک یا در ملک نباشد اختصاص به کسی ندارد و هر کس هر مقدار را حیازت کند مالک می شود.
[سؤال 9562] 5325
بسمه تعالی
خدمت مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، زید لطفه
با تقدیم سلام، اخلاص و درخواست طول عمر مبارک و دوام ظلّ آن بزرگوار، خاطر مبارک را به یک مسأله معطوف می دارم:
عده ای از ساکنین یک قریه برای کندن یک حلقه چاه عمیق و نصب موتور، قرارداد ثبتی بسته و موقع اقدام به کندن چاه، یک نفر از این ها حاضر نشده پول بدهد. بقیه مردم چاه را کنده اند و آب چاه آرتیزان نموده، یعنی بدون نصب موتور، آب درمی آید؛ حالا این یک نفر که تا درآمدن چاه دیناری پرداخت ننموده، حق دارد
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 313 ادّعای شراکت بنماید یا نه؟
بسمه تعالی، اگر در زمین مشترکِ بین تمام اهالی باشد، چاه و آب آن مربوط به همه است و چنانچه قرارداد لازم الوفا در بین باشد باید طبق قرارداد، سهم خود را بپردازد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 314