بدبخت هستند و حتی پس از موفقیت جهانی فیلم و دریافت جوایز اسکار، بدبختی دست از سرشان برنداشته است و پدر بازیگر دختر فیلم که دوران خردسالی دختر را بازی می کند، چند وقت پیش می خواست این دختر را به مبلغی بفروشد تا بتواند زندگی سایر افراد خانواده را نجات دهد.
این فیلم علاوه بر اینکه زندگی این زاغه نشینان را به نمایش می گذارند، آمال و آرزوهای مردم هند را از پایین ترین طبقة اجتماعی تا ثروتمندترین آنها به خوبی به نمایش می گذارد. چیزهایی را که در زندگی هندیها نقش اساسی دارد می توانیم در این فیلم ببینیم و نقش ارزندة آنها را در زندگی هندیها احساس کنیم. برای مثال، آمیتاباچان اسطورهای است که هندیها برای یک لحظه دیدن او خودشان را به آب و آتش می زنند و یا قطار، موجودی است که زندگی هندیها بر آن و در مسیر آن جریان دارد و حتی گاهی به پناهگاهی برای آنها تبدیل می شود یا تاج محل یا آنیل کاپور به عنوان یک کاپور که او نیز جزو اساسی ترین چیز های فرهنگ هندی است. از ظریف ترین نکاتی که در این فیلم وجود دارد، می توان به عشق و عامل محرک آن اشاره کرد. عشق نیز از همان چیزهایی است که در زندگی هندیها جریان دارد. این عشق می تواند مرز های مذهبی، طبقاتی و دیگر فاصله های بین هندیها را بردارد و آنها را به یکدیگر نزدیک کند. کارگردان برای اینکه این حس را در بیننده بیشتر تقویت کند، صحنه هایی خشن از اختلافات مذهبی و درگیریهای قوی قبیله ای را در هند به تصویر می کشد و پش از آن ایجاد علاقه میان دو کودک از دو مسلک مختلف، معنا و مفهوم زیباتری پیدا می کند. این فیلم نشان می دهد که زاغه نشینان به دلیل تحمل و درک موقعیتهای مختلف زندگی به نوابغی تبدیل می شوند که زندگی کردن را بلد هستند. آنها هرکدام به تنهایی به اندازة یک جامعه شناس خبره، تجربه و دانش دارند؛ هرچند که با این تجربه ها و دانشها پیر می شوند و از میان می روند اگر موقعیتی برای شکوفا شدنشان پیش نیاید!
زاغه نشین میلیونر فیلم پرخرجی نیست. این فیلم برخلاف سایر فیلمهایی که امسال در مراسم اسکار شرکت کردند، از جلوه های تصویری ویژه و گریمهای سنگین و لباسهای عجیب و غریب بهره ای نبرده است و شاید همین بی تکلفی فیلم باشد که باعث شده مفهوم و وجه انسانی فیلم برجسته تر وبه دور از رنگ و لعابهای رایج بروز کند و به دل بینندگانی از نقاط مختلف جهان بنشیند. هرچند که کارگردان برای خلق این فیلم از تدابیر رایج سینمایی برای جذب مخاطب و بیننده استفاده نکرده است ولی ماهها تلاش و ریاضت او در راه ساخت این فیلم باعث شده که چکیده ای موفق از آنچه را که در ذهن داشته است بتواند به بیننده منتقل کند.
او فضا های گانگستری بمبئی را نیز به خوبی به تصویر کشیده است؛ فضایی سیاه که بی شباهت به زندگی های گانگستری ایرلندیها و سیسیلیها در امریکا نیست. اینجا نیز مجتمعهای مسکونی تنگ و ترش با دیوارهای دود گرفته و بخاری غریب که در تمامی صحنه ها وجود دارد، به چشم می خورد. البته حضور این گانگسترها است که این سیاهی را پدید می آورد. چون حتی وقتی که چندتا از آنها بازیگر زن فیلم را در روز روشن در ایستگاه قطار تعقیب می کنند، کم کم فضا تیر و تار می شود و بیننده میان شب و روز در تردید می ماند.
دنی بویل کارگردان این فیلم برای خلق اثر خود روشی جالب را در پیش گرفته است، او علاوه بر آنکه سینمای خود و شیوة فیلمسازی خودش را دارد، در خلق داستانی هندی در هندوستان از شیوه ای استفاده می کند که معمولاً فیلمهای هندی کلاسیک و نه این کپیهای ناموفق از فیلم های هالیوودی، مطابق با آن ساخته می شود. یعنی اگر کسی از میانة فیلم نیز به این فیلم بپیوندد برای لحظاتی تردید می کند که آیا دارد یک فیلم هندی می بیند یا فیلمی دربارة هند. کارگردان این فیلم به خوبی تکنیکهای ساخت فیلم در هندوستان را بررسی کرده است و با تلاش فراوان سعی کرده است از زاویه های دوربین، تکنیکهای فیلمبرداری، شیوة نورپردازی و حتی آتالوناژی استفاده کند تا فیلم را بیش از پیش به فیلمهای هندی شبیه سازد که البته به حق در این مسیر به موفقیت رسیده است.
زاغه نشین میلیونر ، فیلمی است در ستایش زندگی وعشق که شاید تنها راه نجات مردمی باشد که به شدت با فقر دست و پنجه نرم می کنند.
دوست نوجوانان
سال پنجم / شماره 6 پیاپی 218 / دوم خرداد 1388
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 218صفحه 23