یکی دیگر از دلایل موفقیت ورزی
این است که سراغ لقمههای آماده
میرود. یعنی لازم نیست برای خلق
آثارش داستانی بنویسد. به شخصیت
پردازی نیز نیازی ندارد چون پیش از
این تاریخ برایش این کار را انجام
داده است.
اصلاً مهمترین حسن انتخاب
داستانهای تاریخی در ایران همین
است چون کارگردان به هیچ عنوان
خودش را مقیّد نمیداند که برای
بالا بردن بار دراماتیک قصّه کاری
انجام دهد و داستان را خام خام به
خورد بیننده میدهد. متأسفانه تکرار
این عمل در سالهای اخیر سبب شده
است که سطح سلیقۀ مخاطب نیز
پایین بیاید و مخاطبان به سریالهای
سطحی رضایت بدهند و حتی از آنها
لذّت هم ببرند. برای نمونه بلایی
است که فرج الله سلحشور پیش از
این بر سر داستانهایی همچون اصحاب
کهف، ایوب پیامبر و داستان حضرت
یوسف آورده است. ورزی نیز چنین
وضعیتی را برای فیلم- سریال ابراهیم
خلیلالله و پدرخوانده ایجاد کرده
است. حالا او از لحاظ تاریخی یک
قدم به عقب برداشته است و سراغ
اواخر دوران قاجار فته است. چندی
پیش سریال مدرس ساختۀ هوشنگ
توکلی با بازی مرحوم شکیبایی، به
مناسبت سالگرد شهادت سید حسن
مدرس از سیما پخش شد. شما با یک
مقایسۀ کوچک میتوانید تفاوت یک
کارگردان کارکشته و آگاه را با یک
جوان خوش شانس درک کنید.
ورزی بیش از
هر چیز به عنوان
کارگردانی علاقمند
است و توجه دارد
به همین دلیل
بازیگرانش را رها
میکند و سریالش
مانند یک کشتی
سکان شکسته
به این طرف و آن طرف میرود.
تنها چیزی که از سریالهای او که از
سریالهای او نصیب بینندگاه میشود
ویترینی است از بازیگران سرشناس با
گریمهای سنگین. بینندگان به راحتی
میتوانند با تغییر کانال تلویزیون از
خیر سریال ورزی بگذرند ولی در
این میان افراد دیگری ضرر میکنند؛
کارگردانان حاذق و سختگیری که
حاضر نیستند آثار خود را سرسری
بگیرند و با وسواس بسیار بر روی متن
و بازی و طراحی هنری مجموعۀ خود
نظارت میکنند؛ کارگردانانی همچون
مرحوم علی حاتمی که حتی دکمۀ
لباس بازیگرانش را هم با وسواس
بسیار زیاد انتخاب میکرد یا سید ضیاء
الدین درّی که در سال 1378 داستان
کیف انگلیسی
را از لایههای
غبار گرفتۀ
تاریخ معاصر
بیرون کشید
و با پرداختی
هنرمندانه به
اثری زیبا و
ماندگار تبدیل
کرد.
حالا سوژههای انتخابی ورزی و
سلحشور جزو سوژههای سوخته به
حساب میآیند و مدیران سیما نیز
دیگر حاضر نیستند روی موضوع
مذکور سرمایهگذاری کنند. ای کاش
سریال «کلاه پهلوی» درّی زودتر به
مرحلۀ پخش میرسید تا تفاوتهای
موجود در امر کارگردانی برای
مخاطبان سیما ملموستر میشد.
سریالهای درّی بدون هیچ دراماتیزه
شدنی ارائه میشود و بینندگان را به
یاد کتابهای تاریخ دوران تحصیل در
دهۀ شصت میاندازد که بر روی کاغذ
کاهی چاپ میشد و دانشآموزان را
از چنین درس شیرینی دلزده میکرد.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 205صفحه 13