پرسش جدید
از جمله رویدادهای تاریخ معاصر که تأثیرات و پیامدهای عمیق و ماندگاری در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... کشورمان به جای گذاشته است می توان به پدیده انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که در هر دوی آنها نقش رهبری بی بدیل بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(س) بلا شک از اهمیت بالایی برخوردار است. در نگاشته زیر به این پرسش پاسخ خواهیم داد که عوامل و مؤلفه های پیروزی ملت ایران در این دو رخداد بزرگ تاریخی چه بوده اند.
یکی از مولفه های مهم در مکتب امام خمینی که زمینه ساز پیشرفت وتعالی در جامعه است، توجه به فرهنگ خودی و استقلال فکری است که در بیانات امام خمینی(س) با توجه عمیق به فرهنگ بومی نمایان می شود، تا آنجا که معمار کبیر انقلاب اسلامی لازمه رشد و و ترقی را «خروج از وابستگی مغزی و قلبی در بین تمام اقشار جامعه» می داند.
امام خمینی(س): «این گمشده خودتان را پیدا کنید، گمشده شما خودتان هستد.» شاید بهترین زمان برای انجام عملی این توصیه امام(ره) همین روزهای ماه رمضان باشد که ماه بیداری و خودشناسی است. تاکید همیشگی امام بر مفهوم بیداری و خودشناسی و تناسب ذاتی آن با ماه تمرین و آزمون الهی است که ضرورت توجه و عنایت وافر به این مفهوم و فریضه الهی - اجتماعی و سیاسی را در سطحی گسترده تر و عام تر لازم می دارد. امام خمینی نه تنها بر بیداری و رهایی از هواهای نفسانی درون بلکه تاکیدی مداوم بر تسری دادن بیداری در شئون دیگر زندگی از جمله بعد سیاسی- اجتماعی آن داشتند. این مفهوم تا آنجا در اندیشه امام خمینی(س) اوج می گیرید که ایشان یکی از بزرگترین نمادهای بیداری اسلامی یعنی روز قدس را در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان قرار می دهند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری دولت انقلابی، بحث صدور انقلاب به یکی از مساول مهم درون نظام حکومتی تبدیل شد. صدور انقلاب را یکی از پیامدهای حتمی هر انقلابی می دانند. همچنین صدور انقلاب استمرار و پویایی انقلاب را تضمین می کند. بنابراین یکی از مولفه های شناخت یک انقلاب، از حیث ماهیت و اهداف، شناخت مواضع آن انقلاب درباره صدور آن می باشد.
امام خمینی در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می کرد.
این دو بزرگوار [پیغمبر و علی(ع)] در عوالم غیب با هم بودند، متحد بودند، و در شهادت در این عالم یکی، مظهر آن غیب مطلق است در بعثت، و یکی مظهر آن غیب مطلق است در امامت... همان طوری که آنها در تمام ایام عمرشان در این عالم در تمام اوقات با هم بودند و پشتیبان هم بودند و یکی به تبعیت آن دیگری همه امور را محول به او کرد و همه امور را به تبعیت او به جا آورد و با او بود و برادر او بود در همه امور.
پایبندی عملی به اهداف ، برنامه ها و شعارها از سوی مقامات و مسئولین، اولین نقطه شروع حرکت همه جانبه جامعه برای حل مشکلات و تحقق اهداف برنامه ریزی شده می باشد. نماد بارز آن را می توان در پرهیز از دنیا پرستی و اشرافی گری از یک سو، و تلاش و اهتمام در انجام وظایف محوله از سوی دیگر با توجه به شرایط جامعه می باشد که این امر باعث همدلی و همگامی آحاد و افراد جامعه در برخورد با مشکلات و ایمن سازی حکومت از لغزش های داخلی و تسلط بیگانگان باشد.
امام خمینی: «ما الآن در همه چیز به گمان همه یک نحو وابستگی داریم. که بالاتر از همه، وابستگی افکار است. افکار جوانهای ما، پیرمردهای ما، تحصیلکردههای ما، روشنفکرهای ما، بسیاری از این افکار؛ وابسته به غرب است، وابسته به امریکاست. و لهذا حتی آنهایی که سوء نیت ندارند و خیال میکنند میخواهند خدمت بکنند به مملکت خودشان، از باب اینکه راه را درست نمیدانند و باورشان آمده است که ما باید همه چیز را از غرب بگیریم، این وابستگی را دارند. و این وابستگی سرمنشأ همه وابستگیهاست که ما داریم. اگر ما وابستگی فرهنگی را داشته باشیم، دنبالش وابستگی اقتصادی هم هست؛ وابستگی اجتماعی هم هست؛ سیاسی هم هست.» (صحیفه امام، جلد 10، صفحه 357)
امام خمینی(س): جوانهای ما را جوری بار بیاورید که در مقابل استعمار ایستادگی کنند.
تحولات بین المللی و رقابت های بلوک شرق و غرب در جنگ سرد و اهمیت ایران به عنوان کشوری دارای منابع انرژی عظیم و موقعیت استراتژیک ایران با وجود داشتن مرزهای طولانی با شوروی، ایران را به جایگاهی حساس برای گسترش نفوذ و رقابت بین بلوک شرق و غرب تبدیل کرده بود. اوج گیری نهضت اسلامی با توجه به جایگاه ایران در برنامه ریزی کلان ابرقدرت ها باعث می شد که این تحولات به صورت جدی از سوری ابرقدرت ها دنبال شود و تحولات ایران و شرایط به وجود آمده برای بلوک شرق و غرب بسیار حیاتی و با اهمیت تلقی گردد.
ایشان زنان را در حق رای دادن، همچون مردان بلکه مقدم بر آنان می دانستد و می فرمودند: «خانم هایی که تا کنون داخل در مسائل روز نبودند، داخل بشوند، زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. خانم ها باید با حفظ عفت عمومی، کارهای اجتماعی و سیاسی انجام دهند.
امام خمینی(س) تربیت فرزند را شغلی می دانند که از همه شغل ها بالاتر است می فرمایند: اگر زنان یک فرزند خوب به جامعه تحویل دهند، بر ایشان بهتر است از همه عالم شرافت این عمل آنقدر بسیار است که من نمیتوانم بیان کنم.» ایشان دامان زن را محل تربیت مردان و زنان بزرگ می داندد و زن را پشتوانه ملت معرفی می کنند.
حضرت امام(س) زنان را در جامعه اسلامی آزاد می دانند و از رفتن آنها به دانشگاه و ادارات به هیچ وجه جلوگیری نمی شود، بلکه از تنها چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و بر هر دو حرام است.
ایشان در مورد آزادی زنان چنین فرمودند: «اسلام هیچگاه مخالف آزادی زنان نبوده است، برعکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شی مخالفت کرده است و شرافت و حثیت او را به وی بازگردانده است. زن مساوی مرد است، زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیت های خود را انتخاب کند. غرق شدن زن در امور خلاف اخلاق، مانع آن است که ایشان آزاد باشند.
امام خمینی: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می زند.»
دین راستین با سیاست صحیح با هم پیوندی ناگسستنی دارند و مکمل و هم افزای یکدیگر در پیدایش جامعه ایده آل الهی هستند. دین منهای سیاست; هم چون درخت بی آب است، و سیاست فارغ از دین همانند آب بی درخت می باشد. در طول تاریخ استعمارگران دریافته اند که بزرگ ترین دشمن و رسواگر آن ها، دین و آیین الهی است، لذا همواره و بویژه پس از رنسانس کوشیده اند تا یا در قالب سکولاریسم دین را ازماهیت خود تهی کنند، چنان که آیین مسیحیت را چنین کردند، و یا دین را در انزوا و در گوشه معابد، زندانی و محدود نمایند، و از ورود آن به عرصه های جامعه و سیاست ممانعت به عمل آورند و از این مجرا ضمن حذف مرجعیت دین در امور اجتماعی و سیاسی جامعه، به اهداف خود نائل آیند.
امام خمینی ضمن تجلیل و تکریم شخصیت حضرت عیسی (ع) از او به عنوان پیغمبر بزرگ، پیامبر صلح، پیامبر بشردوست، پیامبر عظیم الشان، پیغمبری که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار ساخت، پیامبری که مادر عظیم الشانش مریم عذری و صدیقه حورا بود، پیامبری که خداوند او را برای طرفداری از مظلومان و برقراری عدل مبعوث ساخت و پیامبری که محکوم کننده ظالمان و ستمگران و پشتیبان مظلومان و مستضعفان بود، نام می برد
امام خمینی(ره) در زمان حیات خود شاهد انقلاب هایی بودند که برخی از آنها اگرچه از جهاتی ثمربخش، از جهاتی دیگر بسیار پرخسارت بوده که اشاره به چند نمونه، خالی از فایده نیست.
امام خمینی(ره) با شعار نه شرقی و نه غربی با هر دو نوع غربزدگی مبارزه کردند و جالب آنکه بدون تکیه بر شرق سیاسی علیه سلطه غرب موضع گرفتند و نیز بدون تکیه بر غرب، پرتوان علیه شرق سیاسی موضع روشن ابراز داشتند.
حضرت امام خمینی(س) در مباحث اخلاقی خویش برای زدودن یک صفت زشت و تحصیل خوی نیکو و... بیشتر اشاره می کنند که این کار دو راه دارد: «علمی» و «عملی»؛ که هر دو راه باید با هم انجام پذیرد، تا کار به ثمر برسد، می توان برای مسأله امر به معروف و نهی از منکر نیز، آن دو راه را در نظر گرفت و باید توجه داشت که هر عملی بر پایه علم است و عمل از علم نتیجه می گیرد، و یا علم ناقص در آن کار، خود زیان آور بوده و نتیجه عکس دارد.
برای آقا سید مصطفی (ره) حتی از روزهای قبل از تولد با فراهم بودن بستری مناسب از این همه خوبی ها و شرایط مثبت در خانواده ای اصیل که هم از طرف مادر و هم از طرف پدر ریشه در فرهنگ و و معنویت و علم و ادب اسلامی داشت، زمینه رشد و تعالی آماده و شرایط همه جانبه مهیا بود.
در۲۱ آذر ۱۳۰۹ شمسی برابر۲۱ با رجب ۱۳۴۹ قمری اولین فرزند خانواده امام خمینی و بانو خدیجه ثقفی در شهر قم به دنیا آمد، که به یادبود پدربزرگ شهیدش، نام مصطفی برای وی انتخاب شد. پدر این نوزاد یعنی سید روح الله موسوی خمینی، در همان زمان هم شخصیت بارزی داشت و از فضلای به نام حوزه علمیه قم به شمار می آمد، که از جهت علم و اخلاق و جهات مختلف علمی و معنوی در زمره فاضلان و مشار بالبنان به حساب می آمد؛ و مادر، خانم خدیجه ثقفی مشهور به قدس ایران، فرزند آیة الله میرزا محمد ثقفی که پدر و جد او از عالمان و بزرگان علم و ادب ایران و تهران به شمار می آمدند.
تبلیغ از ریشه بلغ می باشد که چون معنای رسیدن و رساندن در امور غالباً مثبت را دارد، فی حد ذاته امر مثبتی تلقی می شود. چنان که پسوندهای آن نیز اکثراً وجه ایجابی دارد مانند دوران بلوغ جسمی، فکری، عقلی، علمی، سیاسی... همچنین رسالت پیامبران نیز «ابلاغ وحی» قلمداد می گردد.
«منحرفین یک دسته معاند سرسخت اند که اصلاح شدنی نیستند... اینها مثل سرطان می مانند... یک دسته هم معاند نیستند، اما منحرف اند، اینها را باید ارشاد بکنند.»(صحیفه امام، ج15، ص: 430).
در آثار امام خمینی(ره) از مصدر «گزیدن» با پیشوند «بر» 39 بار در 12 حالت (اسم و فعل)، (مفرد و جمع) واژه هایی دیده می شود که تعدادی از آن ها توسط ناشر در پاورقی یا برای بخشی از عنوان سخنرانی انتخاب شده است. و اما مفهوم برگزیده و برگزیدگان در زبان فارسی بسته به نوع به کارگیری آن در جملات، گاه ترجمه نُخبه است و گاه مطابق با مفهوم «اصطفا و مصطفی».
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.