پرسش جدید
امام خمینی (س) با همراهی مردم و اصالت دادن به حضور آنان در صحنه و با شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی را به پیروزی می رساند.
هر چند به واقع شاید به دلیل بنیانگذاری و رهبری بزرگترین انقلاب در جهان اسلام، امام خمینی را بیشتر شاید بتوان در حوزه عمل سیاسی قرار داد تا اندیشه سیاسی، اما با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی و عمل سیاسی ایشان که از نخستین اثر سیاسی اش با عنوان کشف اسرار آغاز شد و با ترسیم ولایت مطلقه فقیه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 پایان پذیرفت، بحث از ساختار اندیشه سیاسی حضرت امام به یک بحث جدید و کاملاً آکادمیک تبدیل شد
یکی از موضوعات مهم درعرصه ی حاکمیت دولت ها شیوه ی برخورد آنان با مخالفان سیاسی است که خاستگاه آن از جهات مختلف قابل بررسی می باشد. نکته ی در خور توجه این که آیا مخالفت کردن از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان یک امر طبیعی و از لوازم انسان بودن است؟ بی شک پاسخ گزینه ی دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت آمیز باشد. سیره ی امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی و هم چنین سیره ی عملی و نظری امام خمینی نشان می دهد که مخالفان دولت از حقوقی مثل حق تشکیل حزب، داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره ی امور عمومی برخوردارند و سلب هریک از این حقوق عملی برخلاف قانون اساسی است. همان گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. همچنین مخالفان دولت در ابراز مخالفت خود در چهارچوب قانون عادلانه و بطور مسالمت آمیز دارای حقند. افزون بر این آن ها از حقوقی بهره مندند و حتی اگر متهم به انجام جرمی شوند، رسیدگی به اتهامشان، آنان را از حقوق دیگرشان محروم نمی کند.
حضرت امام با تأکید بر اراده آزاد انسانی حق اظهار نظر، گفتگوی آزاد و استدلال منطقی را در تمام مسائل سیاسی - اجتماعی برای همه ملت قائل شده اند.
مرحوم آیت الله خویی نیز اگر چه اهل سیاست نبود، اما علیه مواضع سیاسی امام موضع گیری تندی نمی کرد و تا امام در نجف بودند، بین این دو مرجع روابط حسنه ای برقرار بود.
حضرت امام سفارشات بسیار اکیدی به حفظ فقه سنتی در حوزه ها داشته و می فرمایند: حوزه فقهی به همان معنایی که تا کنون بوده است، حفظ کنید که اگر حفظ نشود فردا مردم دیگر شما را قبول نمی کنند. مردم معمم نمی خ...
۱- «بدعت» در لغت به معنای نو و جدید است و علمای اسلام «بدعت» در دین را به پیروی از سنت ناپسند می دانند و آن را چنین تعریف کرده اند: «وارد کردن چیزی در دین که از دین (شرع) نیست.» (ذکری الشیعه، شهید اول...
حضرت امام عارفی خدا خواه بود که باور داشت: «ما خود هر چند ندانیم و نفهمیم،عاشق حق تعالی که کمال مطلق است و عاشق آثار او که جلوه کمال مطلق است می باشیم» و بر این اساس چون انسان ها را هم از جل...
انقلاب اسلامی مردم ایران، با هدف برقراری و تحقق و اجرای احکام اسلام که ضامن حقوق مردم و عدالت و آزادی می باشد، بوجود آمد؛ و امام(س) که سکاندار این انقلاب بزرگ بودند، به غیر از تحقق اسلام و ارزشهای اسل...
امام خمینی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان و دست اندر کاران قضائی، از آنان به عنوان اشخاص متعهد، عالم، دانشمند، متعهد، فعال، اشخاص معتبر، افراد عالم و متقی و افراد سالم و صالح نام می برد و اهمیت امر قضا را یادآور می شود...
با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و توطئه های قدرتهای بزرگ و کسانی که وابستگی به آنها دارند و با عنایت به نابسامانی های موجود کشور پیش از انقلاب و ریاست جمهوری بنی صدر به مردم توصیه می کنند که در مورد انتخاب یک فرد و رأی به او برای مقام ریاست جمهوری اوصاف زیر را مورد ملاحظه جدی قرار دهند
افزون بر مباحث نظری امام خمینی(س) در مورد دموکراسی که در یک عبارت می توان آن را اینگونه خلاصه کرد:« کسی که در سرنوشت سیاسی خود شرکت نکند، بخش مهمی از قابلیت بشر بودن خود را نادیده گرفته است»، باید عملکرد امام در تثبیت و نهاد سازی برای مردم سالاری را نیز مورد نظر قرار داد...
امام خمینی بارها و بارها بر اهمیت و ضرورت ترکیب جمهوری اسلامی تأکید کردند و اصرار داشتند که حتی یک کلمه کم و زیاد هم نباشد.
در واقع بخش نخست پرسش شما همان دغدغه اصلی ایشان بود و به واسطه همین دغدغه بود که بیش از شش دهه از زندگی خود را صرف مبارزه کرد و اگر کسی امیدی به برون رفت از این معضلات و پشت سر گذاشتن چالش های پیش روی آن نداشته باشد، هیچگاه وارد میدان مبارزه نخواهد شد. امام(س) از این حیث فردی سرشار از امید بود، در آن زمانی که قاطبه سیاستمداران می گفتند ادامه این راه به شکست می انجامد، ایشان به خود و مردمش امید داشت لذا ...
امام خمینی در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل را برای جهان اسلام بسیار جدی می دانست و آن را پی گیری می کرد.
در نگاه امام خمینی، ماه رمضان ماه تهذیب نفس است. ماهی است که به ضیافت خدا دعوت شده ایم. «شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید، این راههایی که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا شوید برای لیلة القدر. »
لزوم کنار ماندن ارتش و نیروهای نظامی از فعالیت های حزبی و جریانات سیاسی روز به قدری برای امام مهم بوده که ایشان وارد شدن به این عرصه را برای نیروهای نظامی مساوی با از بین رفتن آن و روزی می داند که باید فاتحه ارتش [و دیگر نیروهای نظامی] را خواند. امام برای هر کدام از این عرصه ها وجهه متفاوتی قائل بود که برای ورود به هر کدام از این عرصه ها(نظامی گری یا سیاسی گری) باید دست به انتخاب زد و انتخاب یکی لزوماً و شرعاً موجب خارج شدن از دیگری می باشد.
اهل سیاست می توانند بر اساس امهات اندیشه ای امام در زمینه سیاست خارجی به تصمیم برسند . مختصات اندیشه ای امام در این موضوع عبارتند از :1- سه اصل فقهی دعوت ،نفی سبیل و حفظ دارالاسلام 2- ارتباط با دولت و ملتهای دیگر به عنوان یک اصل 3- عنصر مصلحت در اندیشه امام موضوعی بسیار جدی 4- آمریکا در نظر امام فقط یک کشور قدرتمند نبود بلکه ...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.