پرسش جدید
اهل سیاست می توانند بر اساس امهات اندیشه ای امام در زمینه سیاست خارجی به تصمیم برسند . مختصات اندیشه ای امام در این موضوع عبارتند از :1- سه اصل فقهی دعوت ،نفی سبیل و حفظ دارالاسلام 2- ارتباط با دولت و ملتهای دیگر به عنوان یک اصل 3- عنصر مصلحت در اندیشه امام موضوعی بسیار جدی 4- آمریکا در نظر امام فقط یک کشور قدرتمند نبود بلکه ...
حضرت امام همواره نسبت به دخالت نیروهای نظامی و انتظامی در امور سیاسی هشدار داده اند که منحصر به انتخابات دوره خاصی نبوده است. بلکه به عنوان یک اصل تخطی ناپذیر و دستور العمل و وصیت همیشگی مطرح است. اما...
بیشتر علمای بنام نجف مقام علمی امام را ارج می نهادند ولی عدهای از آنها با دخالت روحانیون در سیاست مخالف بودند و برخی شاگردان آنها پا را از مشی اساتید خود فراتر گذارده، گاه علیه امام سخن میگفتند. ولی امام به شاگردان خود اجازه نمی دادند علیه هیچ یک از مراجع سخنی بگویند و اگر کسانی علیه هر یک از مراجع مطلبی به زبان میراندند، آنان را توبیخ میکردند؛ با این حال در میان ارادتمندان امام افراد کمی بودند که برخلاف نظرات امام علیه مراجع ایران و علمای نجف رفتار می کردند...
اگر منبع اقتدار، مردم باشند، به هر مقدار ولی فقیه مقتدرتر شود، مردم سالاری واقعی تر خواهد بود
بهترین منبع در این زمینه کتاب اسلام ناب در کلام و پیام امام خمینی می باشد (تبیان آثار موضوعی، دفتر پنجم)، تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۶ پرسش ها و پاسخ ها (سیصد پرسش و پاسخ در حوزه اندیشه امام خمینی)
در قبال این سؤال که مفهوم تحزب در دیدگاه امام خمینی(س) چه بوده است؟ شاید بتوان گفت همان مفهومی که اکثر اهل سیاست از آن میفهمند، اما به نظر میرسد بار عاطفی آن نزد امام(س) چندان مثبت نبوده است ...
در آثار امام خمینی(س) ۲۱۷۲ بار از ریشه عدل در ۳۹ شکل از واژه بکار رفته است. اضافاتی مانند عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی... نیز در میان گفتار و نوشته های ایشان فراوان به چشم می آید که بررسی تک تک آنها و نتیجه گیری که به کدامیک از انواع اضافات آن با توجه به نیاز های جامعه رویکرد بیشتر داشته اند، کتابی مستقل می طلبد. لذا برای پاسخ مختصر تنها به کلیتی از مفهوم عدالت در منظومه اندیشه ای ایشان اشاره می شود. امید که وافی به مقصود باشد
در دیدگاه امام(س)، آمریکا مانند اسراییل و افریقای جنوبی نبود که با مشکل مشروعیت اصل نظام روبرو باشد، بلکه سیاست خارجی آن کشور بود که به جای منافع مشروع به دنبال مطامع نامشروع میگشت...
هویت شخصیت های معنوی، به جسم و حضور دنیویشان نیست؛ بلکه به فکر راه و رهنمود و سرانگشت اشاره شان – که همواره باقی است – وابسته است. پیامبر و اولیا و امام بزرگوار ما، با انگشتان به یک طرف اشاره می کردند و راه را نشان می دادند. البته خودشان هم جلوتر از همه حرکت می کردند، نه این که بایستند و بگویند شما بروید. در حال حاضر، این انگشت اشاره همچنان موجود است. این ها تعیین کننده هویت امام و منبع و ریشه حیاتی یک جامعه است که دائماً می شود از آن تغذیه کرد؛ زیرا دیگر وابسته به جسم او نیست.
حضرت امام خمینی (س)، حدود اختیارات نبی مکرم اسلام(ص) و امیرمؤمنان(ع) و فقیه را یکسان می دانند و معتقدند فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهند. نظر ایشان این است که تمام اختیارات و ولایتی که حضرات معصومین (علیهم السلام) در اداره امور سیاسی و اجتماعی و نظامی جامعه داشته اند، همان اختیارات را حکومت های فعلی نیز دارند با این تفاوت که در حال حاضر، شخص معینی نیست و به طور عام «عالم عادل» همان اختیارات را در دست دارد.
قانون اساسی بر مبنای نظر اسلام درباره اصالت آمیخته فرد و اجتماع است...
در نگاه حضرت امام خمینی(س) اختلافات طبقاتی مغایر با نظر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) است. ایشان به صراحت به مخالفت اسلام با اختلافات طبقاتی و سرمایه داری آن چنان که در دنیای سیاست و اقتصاد امروز شناخته می گردد، اشاره می کنند و بر لزوم مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق تاکید می نمایند...
ولایت در جمیع صور دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی مسلمین.
با عرض سلام و گرامیداشت ایام رحلت حضرت امام خمینی (س)، در پاسخ به سوال شما مخاطب گرامی به عرض می رساند که امام راحل عظیم الشان (قدس سره الشریف) با تسلط کم نظیر خود به تاریخ بویژه تاریخ سیاسی اسلام و به استناد به سیره، سنت و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنین علی (ع) در تشکیل حکومت، به دنبال زدودن غبار خمودگی و شفاف سازی اذهان عمومی نسبت به مسائل سیاسی و آن چه که بر سر مسلمانان و بویژه مردم ایران رفته است، بودند...
با سلام و تشکر از سؤال شما، به اطلاع شما مخاطب محترم می رساند که حضرت امام خمینی(س)، یکی از رسالت ها و وظایف مجلس را رفع گرفتاری ها و محرومیت های مردم دانسته اند. ایشان به منتخبین مردم توصیه می کنند که قبل از پرداختن به لوایح و تبصره ها به فکر مسائل اصلی و کلیدی کشور باشند و با نصب العین قرار دادن اسلام به طرح قوانین و لوایحی بپردازند که در پرتوی آن مشکلات اساسی کشور مرتفع و سیاست های زیربنایی کشور در امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومان و رفع استضعاف، مدون و اجرایی گردد...
با سلام و تشکر از سوال شما مخاطب گرامی، در پاسخ باید گفت که برای شناخت و درک مفهوم کاپیتولاسیون، ابتدا می بایست از زاویه تاریخی به آن نگریست. آن چه که به عنوان نظام قضاوت کنسولی در ادبیات حقوقی و سیاسی جهان شناخته می شود به امتیازات و مصونیت هایی که اتباع دولت های مسیحی در سرزمین های غیر مسیحی و یا بیگانه به موجب اسناد و عهدنامه هایی از آن برخوردار می شوند، گفته می شود...
با سلام و تشکر از سوال شما، اجازه بدهید در ابتدای سخن گرامی بداریم یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره) و تبریک عرض کنیم روز بزرگداشت مقام معلم و استاد را به همه اساتید و فرهنگیان و کوشندگان مسیر تعالی و رشد فرهنگ و تربیت در جامعه، در پاسخ شما مخاطب گرامی به اطلاع می رساند که در دیدگاه حضرت امام (ره) معلمی یک شغل و حرفه معمولی به مانند سایر مشاغل و حرف نیست، بلکه ایشان معلمی را یک رسالت، یک هنر و تجلی ایثار و سنگربانی از مرزهای فرهنگی یک کشور و یک ملت می دانند...
با سلام در پاسخ شما مخاطب گرامی باید گفت که از نخستین روزهای آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (س)، آرمان فلسطین و مخالفت و دشمنی با موجودیت و اشغالگری های رژیم جعلی اسرائیل که با توطئه و خباثت انگلیس و فرانسه و با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، در دل جغرافیای جهان اسلام تاسیس گردید، همواره به عنوان یکی از اصول تغییرناپذیر انقلاب اسلامی و رهبری آن بوده است...
با عرض سلام و تبریک پیشاپیش حلول ماه پربرکت رمضان. از آنجا که یک انسان مسلمان و باورمند به مبانی عقیدتی باید قبل از ورود به ضیافت الهی در خود آمادگی های جسمانی و روحانی را بوجود آورد، غنیمت شمردن روزها و ساعات آخر ماه شعبان المعظم برای خودشناسی و خودسازی و تقویت بنیه ایمان و مهار نفس سرکش باید در دستور کار زندگی چنین شخصی قرار گیرد...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.