پرسش جدید
یکی از ویژگی های بارز امام خمینی (ره) پاسداری از برخی سنت ها و نیز برخی سنت شکنی ها بود. جالب آن که در مورد عید نوروز جمع ضدین کرده بودند. به این معنا که لااقل ده سال در هنگام تحویل سال از طریق صدا و سیما با خواندن دعای سال تحویل و عرض تبریک سال نو با ملت ایران سخن می گفتند، که این عمل یعنی پاسداری از سنتی ایرانی در حد عالی و از سویی سنت شکنی محسوب می شد، زیرا بسیاری از روحانیون تنها عید قربان، عید فطر، عید غدیر و میلاد معصومین علیهم السلام را عید می دانستد و از این که یک روحانی نوروز را عید بنامد در شگفت شده و آن را یک سنت شکنی تصور می کردند.
در آثار امام خمینی(ره) اصطلاح «جنگ نرم» دیده نمی شود. تنها موردی که واژه های «جنگ» و «نرم» در آثار ایشان وجود دارد در کتاب چهل حدیث است که آنهم با فاصله یک کلمه دیده می شود و نقل حدیثی از حضرت امام صادق(ع) می باشد که از قول حضرت امیر المؤمنین (ع) فرمودند: «ای دانشجو، دانش دارای فضایل فراوانی است. پس سر آن فروتنی، و چشم آن بیزاری از حسد، و گوش آن ادراک، و زبان آن راستگویی... راهبر آن وفا، و جنگافزارش نرم زبانی؛ و شمشیر آن خشنودی...است».
امام خمینی همه جوانان را به حفظ ارزش های انسانی و توجه به مفاهیم بلندی مثل استقلال و آزادی دعوت می کند، ایشان همچنین نسل جوان را به هوشیاری و جلوگیری از انحرافات به خصوص در مراکز دانشگاهی که مراکزی «انسان ساز» هستند توجه می دهند، و موّکداً توصیه می کنند که دانشگاه باید از «انحراف» و «غرب زدگی و شرق زدگی» در امان باشد.
اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را کاهش داد.
همه ما باید وحدت اسلامی را شعارمان کنیم. با وحدت، و بودن زیر پرچم «لا اله الا اللَّه» پیروز می شویم. (صحیفه امام، جلد 7، صفحه 187)
آن چه که بر هر عقل سلیمی واضح و مبرهن است اگر علاقه به نژاد و میهن در حدی باشد که سبب زیر پا گذاشتن حق باشد، ناپسند است. اما اگر علاقه مندی به نژاد و وطن ابزاری برای دفاع از حق و حقیقت قرار گیرد، پسندیده است. مثلا اگر علاقه به وطن ابزاری باشد برای حفظ کشور از دست دشمنان امری مطلوب است. همچنین است اگر در حدی باشد که سبب اعتماد به نفس ملت و احساس هویت شود.
اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقّق در آنجا، تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می توانند به سعادت برسانند. (صحیفه امام، ج13، صص: 412-413)
دانشمندان علوم اجتماعی و علوم ارتباطات معتقدند در دنیای کنونی که موسوم به عصر اطلاعات و ارتباطات شده است تسلط بر مغزها و افکار به منزله اعمال نفوذ و قدرت به ملت ها و جوامع است. امروزه اهمیت جنگ نرم که از طریق تکنولوژی ارتباطات اعمال می گردد بر کسی پوشیده نیست. امپریالیسم فرهنگی برای سلطه بر جوامع از طرق رسانه های گروهی مدرن مبادرت به جنگی فرهنگی نموده است که اصطلاحاً به ان «جنگ نرم» اطلاق می شود. و از این طریق بدون هزینه های نظامی و جنگ سخت به پیشبرد اهداف خود که همانا مهم ترین آن استحاله فرهنگی است، مبادرت می نمایند.
شاید بتوان گفت خانواده و اهمیت آن در نظر امام خمینی(س)، دارای جایگاهی کم نظیر بلکه بی نظیر است. ایشان به اهمیت نقش خانواده و به زن به عنوان مهم ترین رکن و اساسی ترین ستون خانواده، در تربیت افراد جامعه نظر ویژه ای دارند تا جایی که خانواده را مانند مدرسه می دانند و می فرمایند: «خانواده شما باید مدرسه شما باشد.» و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با همت زن و داشتن نظر رفیع به جایگاه خانواده.
یکی از مولفه های مهم در مکتب امام خمینی که زمینه ساز پیشرفت وتعالی در جامعه است، توجه به فرهنگ خودی و استقلال فکری است که در بیانات امام خمینی(س) با توجه عمیق به فرهنگ بومی نمایان می شود، تا آنجا که معمار کبیر انقلاب اسلامی لازمه رشد و و ترقی را «خروج از وابستگی مغزی و قلبی در بین تمام اقشار جامعه» می داند.
پایبندی عملی به اهداف ، برنامه ها و شعارها از سوی مقامات و مسئولین، اولین نقطه شروع حرکت همه جانبه جامعه برای حل مشکلات و تحقق اهداف برنامه ریزی شده می باشد. نماد بارز آن را می توان در پرهیز از دنیا پرستی و اشرافی گری از یک سو، و تلاش و اهتمام در انجام وظایف محوله از سوی دیگر با توجه به شرایط جامعه می باشد که این امر باعث همدلی و همگامی آحاد و افراد جامعه در برخورد با مشکلات و ایمن سازی حکومت از لغزش های داخلی و تسلط بیگانگان باشد.
امام خمینی: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می زند.»
امام خمینی(ره) با شعار نه شرقی و نه غربی با هر دو نوع غربزدگی مبارزه کردند و جالب آنکه بدون تکیه بر شرق سیاسی علیه سلطه غرب موضع گرفتند و نیز بدون تکیه بر غرب، پرتوان علیه شرق سیاسی موضع روشن ابراز داشتند.
تبلیغ از ریشه بلغ می باشد که چون معنای رسیدن و رساندن در امور غالباً مثبت را دارد، فی حد ذاته امر مثبتی تلقی می شود. چنان که پسوندهای آن نیز اکثراً وجه ایجابی دارد مانند دوران بلوغ جسمی، فکری، عقلی، علمی، سیاسی... همچنین رسالت پیامبران نیز «ابلاغ وحی» قلمداد می گردد.
یکی از شخصیت هایی که در زندگی خانوادگی بسیار موفق بوده امام خمینی(ره) است. چنین توفیقی از تولد تا رحلت همراه ایشان بود. بدیهی است تا قبل از بلوغ فکری، داشتن یک خانواده مطلوب، موهبت است اما فضیلت نیست.
در آثار امام خمینی(ره) از ریشه «حرف» 4877 بار کلماتی مانند حرف، حروف، انحراف، انحرافات، منحرف، منحرفین، منحرفان دیده می شود. بدیهی است که اگر چه حرف و انحراف از یک ریشه می باشد اما دو اصطلاح کاملاً متفاوت هستند.
امام خمینی (س) شاگردانی در درس اخلاق داشت، که مبانی را دریافت می کردند، اما بیش از آن چه امام گفته بود، توانایی شرح و بسط موضوعات مطرح شده در این زمینه را نداشتند. یعنی تکرار سخنان استاد. اما استاد مطهری می توانست در مواجهه با مخاطب های مختلف آن مبانی را متناسب با ظرفیت مخاطبین، به بیانی دیگر عرضه کند. ضمن آن که خود نیز در این زمینه صاحب نظر شده بود.
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند وباری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل بوده است، آزادی را در چهارچوب تعالیم اسلام، مصالح جامعه و قوانین مبتنی بر احکام الهی، نیازها و منافع عمومی مطلوب دانسته اند و معتقدنـد کـه قـوانین اسـلامـی آزادی سـالم و منطقی را برای همة انسانها تضمین نموده است. بدین جهت امام خمینی ضمن به رسمیت شناختن آزادیهای فردی و سیاسی، اندیشه و بیان، احزاب و اجتماعات، عقیده و مذهب، مشارکت آزاد مردم در تصمیم گیری ها و ... مواردی چون شرع و عقل، اخلاق و سنتهای انسانی، قانون، عدم توطئه چینی، عدم فساد انگیزی و عدم ضرر رسانی را تحت عنوان حدود آزادی مطرح می نمایند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.