پرسش جدید
حضرت امام در زندگی شخصی با اعتدال و میانه روی فردی بسیار موفق بود ، در مقام تدریس فقه ، عرفان ، و فلسفه نیز استادی بسیار موفق و نیز شخصیتی موفق در رهبری یک انقلاب وکسی که توانست با کمترین خسارت آن هم با وجود گروهها و گروهک هایی بسیارتندرو اعم از گروههای اسلامی ، سکولار یا مارکسیست انقلاب را به پیروزی برساند .در آثار امام 98 بار واژه اعتدال و 44 بار واژه معتدل به کار رفته است .ایشان چندین مورد اعتدال معرفتی را در موضوع توجه به ظواهر و باطن شرع مطرح کرده اند ...
از گذشته های دور، انسانها دو گونه سال را شناسایی کرده و بر پایه آن امور خویش را برنامه ریزی می کردند؛ یکی سال قمری و دیگری سال شمسی. همانگونه که در پرسش آمده است، در ایران سال شمسی رواج داشته است و پس...
حضرت امام برای خود برنامه های ویژه ای در این خصوص داشته اند و به دیگران نیز سفارشاتی از جمله توبه و اصلاح نفس و توجه به حق تعالی و استغفار توصیه می کنند
مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را بر عهده دارد. مدت هر دوره این مجلس ...
با سلام و تشکر از سوال شما مخاطب گرامی، در پاسخ باید عرض کنیم که حضرت امام خمینی (س) دلبستگی به دنیا را منشاء انحطاط انسان دانسته اند . ایشان عالم طبیعت را یک مخلوق و همچنین جلوه ای از جلوه های خداوند برشمرده و احساس تعلق به آن را اسباب انحطاط بشر ذکر کرده اند...
امام خمینی(س) با درک درست از نقش زن و مسئولیت او در جامعه، در جهت هویت بخشی به زن مسلمان و احیای حقوق فردی و اجتماعی وی، اقدامات گرانسنگی را به انجام رساندند.
روزنامه هایی که مضر به حال ملت نباشند و روزنامه هایی که نوشته شان گمراه کننده نباشد، آزادند.
اگر منبع اقتدار، مردم باشند، به هر مقدار ولی فقیه مقتدرتر شود، مردم سالاری واقعی تر خواهد بود...
حضرت امام، آزادی را ذاتی هر دو مفهوم سلبی و ایجابی می داند. در آزادی به مفهوم سلبی: «مردم عقیده شان آزاد است. کسی الزامشان نمی کندکه شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی کند که حتماً باید این راه را بروید. کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی. کسی الزامتان نمی کندکه در کجا مسکن داشته باشی. یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی...
در برهه ای از زمان که امام خمینی(س) در صدر اخبار جهان قرار گرفت، سرآغاز عصری است که شخصیت ایشان موضوعات دیگر را در درجه دوم و سوم قرار داد.
خوب می دانید که من از همه کس به خلافت شایسته ترم. به خداسوگند تا هنگامی که اوضاع مسلمین روبه راه باشد و در هم نریزد، و به غیر از من به دیگری ستم نشود، همچنان مدارا خواهم کرد
گفتمان اسلام گرای امام خمینی در برابر گونه ی نخست از روشنفکری دینی نیز قرار می گیرد. این گونه از روشنفکری که به مثابه ی «گفتمان تدافعی » شناخته می شود، درتلاش بود تا انگاره های مدرن غرب را همساز با تفکرات اسلامی ، تفسیر کند، امام خمینی این گفتمان تدافعی را رد کرد. وی نمی خواست که اسلام را درون سنتی از تاریخ در حال پیشرفت جای دهد که در آن دستاوردهای عمده به عنوان مواردی اساساً ملهم از اسلام بازتوصیف شوند.
امام خمینی (س) با همراهی مردم و اصالت دادن به حضور آنان در صحنه و با شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی را به پیروزی می رساند.
هر چند به واقع شاید به دلیل بنیانگذاری و رهبری بزرگترین انقلاب در جهان اسلام، امام خمینی را بیشتر شاید بتوان در حوزه عمل سیاسی قرار داد تا اندیشه سیاسی، اما با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی و عمل سیاسی ایشان که از نخستین اثر سیاسی اش با عنوان کشف اسرار آغاز شد و با ترسیم ولایت مطلقه فقیه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 پایان پذیرفت، بحث از ساختار اندیشه سیاسی حضرت امام به یک بحث جدید و کاملاً آکادمیک تبدیل شد
یکی از موضوعات مهم درعرصه ی حاکمیت دولت ها شیوه ی برخورد آنان با مخالفان سیاسی است که خاستگاه آن از جهات مختلف قابل بررسی می باشد. نکته ی در خور توجه این که آیا مخالفت کردن از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان یک امر طبیعی و از لوازم انسان بودن است؟ بی شک پاسخ گزینه ی دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت آمیز باشد. سیره ی امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی و هم چنین سیره ی عملی و نظری امام خمینی نشان می دهد که مخالفان دولت از حقوقی مثل حق تشکیل حزب، داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره ی امور عمومی برخوردارند و سلب هریک از این حقوق عملی برخلاف قانون اساسی است. همان گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. همچنین مخالفان دولت در ابراز مخالفت خود در چهارچوب قانون عادلانه و بطور مسالمت آمیز دارای حقند. افزون بر این آن ها از حقوقی بهره مندند و حتی اگر متهم به انجام جرمی شوند، رسیدگی به اتهامشان، آنان را از حقوق دیگرشان محروم نمی کند.
حضرت امام سفارشات بسیار اکیدی به حفظ فقه سنتی در حوزه ها داشته و می فرمایند: حوزه فقهی به همان معنایی که تا کنون بوده است، حفظ کنید که اگر حفظ نشود فردا مردم دیگر شما را قبول نمی کنند. مردم معمم نمی خ...
با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و توطئه های قدرتهای بزرگ و کسانی که وابستگی به آنها دارند و با عنایت به نابسامانی های موجود کشور پیش از انقلاب و ریاست جمهوری بنی صدر به مردم توصیه می کنند که در مورد انتخاب یک فرد و رأی به او برای مقام ریاست جمهوری اوصاف زیر را مورد ملاحظه جدی قرار دهند
لزوم کنار ماندن ارتش و نیروهای نظامی از فعالیت های حزبی و جریانات سیاسی روز به قدری برای امام مهم بوده که ایشان وارد شدن به این عرصه را برای نیروهای نظامی مساوی با از بین رفتن آن و روزی می داند که باید فاتحه ارتش [و دیگر نیروهای نظامی] را خواند. امام برای هر کدام از این عرصه ها وجهه متفاوتی قائل بود که برای ورود به هر کدام از این عرصه ها(نظامی گری یا سیاسی گری) باید دست به انتخاب زد و انتخاب یکی لزوماً و شرعاً موجب خارج شدن از دیگری می باشد.
اهل سیاست می توانند بر اساس امهات اندیشه ای امام در زمینه سیاست خارجی به تصمیم برسند . مختصات اندیشه ای امام در این موضوع عبارتند از :1- سه اصل فقهی دعوت ،نفی سبیل و حفظ دارالاسلام 2- ارتباط با دولت و ملتهای دیگر به عنوان یک اصل 3- عنصر مصلحت در اندیشه امام موضوعی بسیار جدی 4- آمریکا در نظر امام فقط یک کشور قدرتمند نبود بلکه ...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.