پرسش جدید
بلی، حضرت امام در تاریخ 9/2/1368 به رئیس مجلس خبرگان وقت، آیت الله مشکینی نامه ای می نویسند و در این نامه عدم لزوم شرط مرجعیت در شرایط رهبری نظام را بیان می کنند که متن نامه امام به شرح زیر است: ...
ماه رمضان، ماه مهمانی خداست، بهار قرآن، دعا و عبادت و خدمت به مردم و توجه به محرومان و نیازمندان می باشد، امام خمینی(س) در آستاتۀ ماه رمضان با تذکرات خویش، مسئولان، طلاب، مردم را به بهره وری بیشتر از ...
همانطور که پرسش کننده محترم توجه دارند، بحث ارتداد گاهی از جهت تعریف، شرایط و احکام مرتبط با آن مطرح می شود که در فتاوا و آثار امام خمینی(س) آمده است و زمانی تعیین مصداق فرد مشخص مرتد مورد نظر می باشد...
۱- «بدعت» در لغت به معنای نو و جدید است و علمای اسلام «بدعت» در دین را به پیروی از سنت ناپسند می دانند و آن را چنین تعریف کرده اند: «وارد کردن چیزی در دین که از دین (شرع) نیست.» (ذکری الشیعه، شهید اول...
انقلاب اسلامی مردم ایران، با هدف برقراری و تحقق و اجرای احکام اسلام که ضامن حقوق مردم و عدالت و آزادی می باشد، بوجود آمد؛ و امام(س) که سکاندار این انقلاب بزرگ بودند، به غیر از تحقق اسلام و ارزشهای اسل...
تعبیر، تفسیر و تأویل بعضی احکام تاریخی امام خمینی(س) که در مقاطعی حساس و بر حسب شرایط خاص زمانی و مکانی صادر شده است یکی از نیازهای امروز جامعه فکری است. چرا که دستگاه معمار انقلاب دستگاهی ایستا و منجمد نیست، بلکه به خاطر نشأت گیری از بنیان های قرآنی از خاصیت پویایی و کارایی برای نسل هایی بعدی، برخوردار است.
در رابطه با امر موسیقی از نظر امام خمینی(س) آنچه شایان ذکر می باشد اینکه در برخورد با رویکردهای فقهی صادر شده از سوی ایشان توجه به اهداف عالیه انسانی- اسلامی مبنای تصمیم گیری امام بزرگوار بوده است. در مسأله موسیقی و سیر تطور نظر امام خمینی(س) در این رابطه باید گفت ایشان این بحث را با توجه به اهداف و انگیزه های استعماری ترویج موسیقی حرام و همچنین پیامدهای ناگوار آن برای جامعه به خصوص نسل جوان مورد بررسی و دقت نظر قرار می دهد. به طوری که ایشان "موسیقی حرام" را عامل تخدیر جامعه و مغفول نمودن جامعه از دستیابی به اهداف انسانی و اسلامی می داند.
حدیث ثقلین از احادیثی است که اهل سنت و شیعه، هر دو با سندهای متعدد از رسول خدا(ص) روایت کرده اند.
در عبارات پایانی وصیت نامه امام خمینی(ره) تذاکراتی وجود دارد که ابتدا آن را مرور کنیم: اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهاى بى واقعیت به من داده مى شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود
مام رضا (ع) فرمود: در تمامى حلال خداوند مصلحت است و در تمامى حرام مفسده، (انّا وجدنا کلمّا احلّالله تبارک و تعالى ففیه صلاح العباد و بقاؤهم ... و وجدنا المحّرم من الاشیاء لا حاجة بالعباد الیه و وجدناه مفسداً داعیاً الى الفناء و الهلاک)
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصول فراوانی وجود دارد که برگرفته یا منطبق بر آرای فقهی و سیاسی امام خمینی(س) می باشد؛ در اینجا به تطبیق چند اصل با آرای امام(س) که مورد سؤال است اشاره می شود. ...
الزامی برای امام در مورد اجرای حکم قصاص مبتنی بر خواست و اراده مردم در اجرای قوانین اسلامی است. از آنجا که امام از ابتدای نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر اجرای قوانین و مقررات اسلامی از ج...
حضرت امام در این باب فتوای فقهی به معنی متداول آن ندارند. اما در جریان امر اقداماتی به عمل آوردند که اجمال آن چنین است: به دنبال اعلام برگزاری رفراندوم فرمایشی انقلاب سفید از سوی رژیم شاه، امام خ...
ولایت فرد بر دیگری، پیرو دلیل ولایت است، نه پیرو خصوصیات و ویژگی های شخصی افراد. برای روشن مطلب به طور اختصار، چند نکته یادآوری می شود: 1- اصل اولی، در ولایت، عدم ولایت شخص بر دیگری است و فقط خدا...
در اندیشه و سیره عملی امام خمینی محتواى بنیادین جمهوری اسلامى عبارتند از: حاکمیت قوانین الهى، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و نقش بنیادین آنان در تمام امور کشور، رهبرى فقیه عادل و عالم، اهل خدمت نه...
بحث ارتداد و مرتد و اقسام آن و احکام مرتبط با آن، بیشتر در فتاوای حضرت امام(س) در تحریرالوسیله و دیگر آثار(استفتائات) بروزکرده است و به دلیل این که امام(س) بحث حدود را به صورت فقه استدلالی نگارش نکرده...
امام خمینی فلسفه (حکمت) را یکی از علوم برهانی و عقلی می دانستند که می تواند در معرفت و شناخت به انسان کمک کند، و عقل انسان را سیراب نماید. در درسهای تفسیر سوره مبارکه حمد می فرمایند: « فلسفه وسیله است...
در آثار فقهای اسلام، قاعده ای به نام «قاعده درء» مشهور است که مقصود از آن چنین است که حدود و قصاص در زمانی که شبهه ای وجودداشته باشد، نفی و رد می شود. این قاعده از احادیثی که به پیغمبر منسوب می باشد گ...
به نظر حضرت امام خمینی(س)، آنچه برای تصدی رهبری نظام اسلامی و مسئولیتهای برشمرده در قانون اساسی لازم است، اجتهاد می باشد و نه شرط مرجعیت. ایشان، نظر خود را به صراحت در پاسخ نامه ی آیت الله علی مشکینی ...
«مشروعیت» در اندیشه سیاسی به معنای قانونی بودن، حقانیت و درستی است. لیکن به نظر می رسد بررسی این موضوع در کلام امام خمینی به دور از تفسیرهای رایج راهگشاتر از مباحث مناقشه انگیز صرفاً نظری خواهد بود. د...
سیرۀ فقهی امام خمینی(س)، پایبندی به سیرۀ فقهی فقهای بزرگ شیعه می باشد و راه و روش اجتهادی ایشان نیز همان روش اجتهادی فقهای سلف می باشد. در سخنان و سفارشهای خود نیز به فقه جواهری و شیخ انصاری توصیه کرد...
هرچند در ادیان الهی بویژه دین مقدس اسلام، حقوق انسانی در شکل کامل و جامع آن مطرح است، لیکن بخش های وسیعی از آن چه بنام حقوق بشر مطرح است یعنی حقوقی که انسان صرف نظر از طبقه، جنسیت، قومیت و نژاد و فرهن...
1- بحث قانون و توجه به آن در اندیشه امام خمینی اساساً به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد. حتی به کشف اسرار هم که مراجعه می کنیم؛ باز همین رویکرد را می بینیم. ایشان معتقدند حکمرانی باید بر مبنای قانون...
برای روشن شدن سخن امام(س) به نکات زیر باید توجه کرد. - هر جامعه، برای اداره امور خود و بر قراری نظم و رسیدن به هدف، نیازمند قوانین و مقرراتی است. و این قوانین برپایه نیازها و شرایط تنظیم و تدوین ...
پرسش بالا یک پرسش ساده نیست، بلکه یک بحث نظری است که می تواند دیدگاه های مختلف داشته باشد و با توجه به این، به نکاتی اشاره می شود که می تواند راهگشای تحقیق در این بحث باشد، و از این که بحث تاحدی فنی و...
ازدواج در اسلام به دو صورت دائم و موقت (دارای زمان معین) تعریف شده است و این دو گونه ازدواج مورد پذیرش قرآن و سنت است. فقهای شیعه، شرایط و حدود هر یک از این دو را در کتاب نکاح (ازدواج) بیان کرده اند. ...
روایتی که پرسش کننده محترم به آن اشاره می کند چنین است: «رجل من اهل قم یدع الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید لا تزلهم الریاح العواصف؛ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق می خواند، گروهی دور او گرد...
امام خمینی بعد از رحلت آیت الله بروجردی علی رغم استقبال حوزه علمیه و مردم، همچون ادوار گذشته زندگی خویش، کوچک ترین قدمی برای مرجعیت خود برنداشتند و حتی درمقابل پیشنهادات و اقدامات دوستان خویش در این م...
پس از یک تجربه ده ساله و مسائل و اتفاقات پیش آمده در این دوران موجب شد تغییرات و افزایش هایی در قانون اساسی بوجود آید. یکی از آن موارد پیرامون «ولایت فقیه» و حدود اختیارات و شرایط آن می باشد. تغی...
از سوال فوق بر می آید که ضرورتی ندارد تا اثبات شود که امام خمینی(س) قصد داشتند بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کنند و این مفروض سوال کننده محترم است. می ماند آنکه ایشان چنین اتحادی را واقعی می خواستند یا اب...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.