پرسش جدید
آیا می شود عارف بود و شاعر نبود؟ کسی که با ادبیات عرفانی جهان اسلام آشنا باشد می داند که حجم انبوهی از موضوعات عرفانی ما در قالب شعر است. از عطار و جامی و نظامی گرفته تا مولانای طرب انگیز و حافظ لسان ...
با عرض سلام و تبریک پیشاپیش حلول ماه پربرکت رمضان. از آنجا که یک انسان مسلمان و باورمند به مبانی عقیدتی باید قبل از ورود به ضیافت الهی در خود آمادگی های جسمانی و روحانی را بوجود آورد، غنیمت شمردن روزها و ساعات آخر ماه شعبان المعظم برای خودشناسی و خودسازی و تقویت بنیه ایمان و مهار نفس سرکش باید در دستور کار زندگی چنین شخصی قرار گیرد...
امام خمینی در ابتدای سخن خود در وصیت نامه سیاسی-الهی شان، به حدیث «متواتر» ثقلین اشاره کرده اند. این اشاره می تواند به دلایل و از جنبه های مختلفی باشد. از جمله اینکه مورد استناد بودن این حدیث نزد تشیع و اهل تسنن به گونه های مختلف، خود بیانگر حقانیت مفهوم و محتوای این حدیث شریف است. نکته دیگر اینکه روش تمسک به قرآن و عترت را مورد توجه قرار داده است و به دلیل ملازم دانستن هر دوی اینها ارزش و اعتبار هر کدام را به واسطه دیگری تعریف کرده است. صرف نظر از تمام نکات مهم و کلیدی دیگری که در این حدیث شریف نهفته است که هر کدام می تواند علت انتخاب آن توسط امام خمینی به عنوان حسن مطلع وصیت نامه باشد، نکته مهم این است که تقریباً شاید هیچ حدیث دیگری چون حدیث ثقلین را نتوان یافت که با عبارتی کوتاه اما بسیار موجز، جامع الاطراف باشد و جان کلام پیامبر(ص) را برساند.
در همه مسلک های فلسفی و عرفانی[الهی] سخن این است که چگونه از حق تعالی که وحدت حقیقی دارد، عالم با این همه کثرات به وجود آمده است؟
این دو بزرگوار [پیغمبر و علی(ع)] در عوالم غیب با هم بودند، متحد بودند، و در شهادت در این عالم یکی، مظهر آن غیب مطلق است در بعثت، و یکی مظهر آن غیب مطلق است در امامت... همان طوری که آنها در تمام ایام عمرشان در این عالم در تمام اوقات با هم بودند و پشتیبان هم بودند و یکی به تبعیت آن دیگری همه امور را محول به او کرد و همه امور را به تبعیت او به جا آورد و با او بود و برادر او بود در همه امور.
می دانیم که در عبادات، عمل باید به نیت خدا انجام شود، و مراد از آن برای درستی عمل و نیاز نداشتن به تکرار، در نزد فقیهان آن است که آن عمل را برای خواست دیگری انجام ندهد، و اگر تمام یک عمل ـ مانند نماز را ـ یا برخی از آن را برای نشان دادن به دیگری و خواست او انجام دهد، این عمل باطل است.
دریافت وحی، نیاز به همراهی و سنخیت بین وحی کننده و پذیرنده وحی، و واسطه آن دارد.
قرآنی که الآن در دست ماست نازله هفتم قرآن است.
فرزند عزیزم من، از خداوند منّان مسألت مى کنم که شما را با شهداى اسلام محشور نماید.
امام خمینی(س) به تبع معلم اول ارسطو و معلم ثانی فارابی و بسیاری از علمای اخلاق در جهان اسلام معتقدند که اخلاق بر چهار پایه: «شجاعت، عفت، سخاوت و عدالت» استوار است و هر فضیلتی حاصل شود لااقل روی دو پای...
با توجه به شرایط اجتماعى و اخلاقى موجود در زمان زندگانى امام خمینی(س)، دو مفهوم اخلاق و سیاست در اندیشه ایشان مورد بررسى قرار گرفته است.
از نظر حضرت امام(ره) موسیقی بر دو قسم است: 1. موسیقی مطرب و لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است). 2. موسیقی غیر مطرب و لهوی. قسم اول حرام می باشد و در نتیجه، آموزش آن در مراکز مختلف...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.