پرسش جدید
حضرت امام همواره نسبت به دخالت نیروهای نظامی و انتظامی در امور سیاسی هشدار داده اند که منحصر به انتخابات دوره خاصی نبوده است. بلکه به عنوان یک اصل تخطی ناپذیر و دستور العمل و وصیت همیشگی مطرح است. اما...
در آثار امام خمینی(س) ۲۱۷۲ بار از ریشه عدل در ۳۹ شکل از واژه بکار رفته است. اضافاتی مانند عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی... نیز در میان گفتار و نوشته های ایشان فراوان به چشم می آید که بررسی تک تک آنها و نتیجه گیری که به کدامیک از انواع اضافات آن با توجه به نیاز های جامعه رویکرد بیشتر داشته اند، کتابی مستقل می طلبد. لذا برای پاسخ مختصر تنها به کلیتی از مفهوم عدالت در منظومه اندیشه ای ایشان اشاره می شود. امید که وافی به مقصود باشد
با سلام و عرض تبریک حلول ماه پربرکت رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مخاطب گرامی، به اطلاع شما می رساند که امام امت (ره) در آستانه این ماه پر فضیلت برای اقشار مختلف مردم، پندها و توصیه های ذی قیمتی ارائه نموده اند که در همه آنها لزوم آمادگی برای ورود به ضیافت الهی، خودسازی، تهذیب نفس و توجه بیشتر به معنویت و دوری از گناهان و پلیدی ها مورد تاکید ایشان قرار داشته است....
ضمن تشکر از سوال شما و تبریک میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (ارواحنا له الفدا) برای پاسخ به این سوال می توان به فرمایشات حضرت امام خمینی (س) مراجعه کرد. آن حضرت در مناسبت های مختلف به مساله استقرار عدالت حقیقی و مراتب آن اشاره کرده اند.
ارزش و جایگاه وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(س) از این جهت است که ایشان این مرقومه را نه تنها برای یک قشر خاص اعم از بستگان و خویشانشان یا افرادی خاص نوشته باشند، بلکه هر بند آن ناظر بر شأنی از شئون جامعه و به تعبیری جهان اسلام و بشریت است.
یکی از خصوصیات حضرت امام این بود که از دوران کودکی بتدریج با انواعی از ورزش ها همچون :شنا، سوارکاری، کشتی، دو،چوگان،کوه نوردی، تیراندازی و فوتبال آشنا شدند ویاد گرفتند و عمل کردند .بدین جهت می توان گفت که اولاً ایشان را باید جزو ورزشکاران تلقی کرد ثانیاً در تجلیل شخصیت ایشان این جنبه را مورد ملاحظه قرار داد ...
پیروی از امام راحل به «حرف و موضع گیری» نیست بلکه به عمل و وفاداری به آرمان های بنیان گذار انقلاب اسلامی است.
از دیدگاه امام خمینی، دموکراسی شیوه ای متغیر از حکومت است- و نه حکومت مطلوب- که مؤلفه های اصلی آن منافاتی با اسلام ندارد بلکه چون اسلام همواره پاسخگوی نیازهای متنوع در هر عصر و زمانی است دموکراسی واقعی فقط در اسلام یافت می شود...
یکی از پرکاربردترین واژه ها در آثار امام خمینی (س) که در آثار مختلف ایشان اعم از فلسفی، عرفانی، اخلاقی، فقهی و سیاسی فراوان بکار برده اند حق، حقوق، مشتقات و اضافاتی از ریشه حق است.
از جمله رویدادهای تاریخ معاصر که تأثیرات و پیامدهای عمیق و ماندگاری در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... کشورمان به جای گذاشته است می توان به پدیده انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که در هر دوی آنها نقش رهبری بی بدیل بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(س) بلا شک از اهمیت بالایی برخوردار است. در نگاشته زیر به این پرسش پاسخ خواهیم داد که عوامل و مؤلفه های پیروزی ملت ایران در این دو رخداد بزرگ تاریخی چه بوده اند.
امام خمینی: «ما الآن در همه چیز به گمان همه یک نحو وابستگی داریم. که بالاتر از همه، وابستگی افکار است. افکار جوانهای ما، پیرمردهای ما، تحصیلکردههای ما، روشنفکرهای ما، بسیاری از این افکار؛ وابسته به غرب است، وابسته به امریکاست. و لهذا حتی آنهایی که سوء نیت ندارند و خیال میکنند میخواهند خدمت بکنند به مملکت خودشان، از باب اینکه راه را درست نمیدانند و باورشان آمده است که ما باید همه چیز را از غرب بگیریم، این وابستگی را دارند. و این وابستگی سرمنشأ همه وابستگیهاست که ما داریم. اگر ما وابستگی فرهنگی را داشته باشیم، دنبالش وابستگی اقتصادی هم هست؛ وابستگی اجتماعی هم هست؛ سیاسی هم هست.» (صحیفه امام، جلد 10، صفحه 357)
امام خمینی(س): جوانهای ما را جوری بار بیاورید که در مقابل استعمار ایستادگی کنند.
تحولات بین المللی و رقابت های بلوک شرق و غرب در جنگ سرد و اهمیت ایران به عنوان کشوری دارای منابع انرژی عظیم و موقعیت استراتژیک ایران با وجود داشتن مرزهای طولانی با شوروی، ایران را به جایگاهی حساس برای گسترش نفوذ و رقابت بین بلوک شرق و غرب تبدیل کرده بود. اوج گیری نهضت اسلامی با توجه به جایگاه ایران در برنامه ریزی کلان ابرقدرت ها باعث می شد که این تحولات به صورت جدی از سوری ابرقدرت ها دنبال شود و تحولات ایران و شرایط به وجود آمده برای بلوک شرق و غرب بسیار حیاتی و با اهمیت تلقی گردد.
دین راستین با سیاست صحیح با هم پیوندی ناگسستنی دارند و مکمل و هم افزای یکدیگر در پیدایش جامعه ایده آل الهی هستند. دین منهای سیاست; هم چون درخت بی آب است، و سیاست فارغ از دین همانند آب بی درخت می باشد. در طول تاریخ استعمارگران دریافته اند که بزرگ ترین دشمن و رسواگر آن ها، دین و آیین الهی است، لذا همواره و بویژه پس از رنسانس کوشیده اند تا یا در قالب سکولاریسم دین را ازماهیت خود تهی کنند، چنان که آیین مسیحیت را چنین کردند، و یا دین را در انزوا و در گوشه معابد، زندانی و محدود نمایند، و از ورود آن به عرصه های جامعه و سیاست ممانعت به عمل آورند و از این مجرا ضمن حذف مرجعیت دین در امور اجتماعی و سیاسی جامعه، به اهداف خود نائل آیند.
امام خمینی ضمن تجلیل و تکریم شخصیت حضرت عیسی (ع) از او به عنوان پیغمبر بزرگ، پیامبر صلح، پیامبر بشردوست، پیامبر عظیم الشان، پیغمبری که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار ساخت، پیامبری که مادر عظیم الشانش مریم عذری و صدیقه حورا بود، پیامبری که خداوند او را برای طرفداری از مظلومان و برقراری عدل مبعوث ساخت و پیامبری که محکوم کننده ظالمان و ستمگران و پشتیبان مظلومان و مستضعفان بود، نام می برد
حضرت امام خمینی(س) در مباحث اخلاقی خویش برای زدودن یک صفت زشت و تحصیل خوی نیکو و... بیشتر اشاره می کنند که این کار دو راه دارد: «علمی» و «عملی»؛ که هر دو راه باید با هم انجام پذیرد، تا کار به ثمر برسد، می توان برای مسأله امر به معروف و نهی از منکر نیز، آن دو راه را در نظر گرفت و باید توجه داشت که هر عملی بر پایه علم است و عمل از علم نتیجه می گیرد، و یا علم ناقص در آن کار، خود زیان آور بوده و نتیجه عکس دارد.
موضوع فوق امری اجتهادی و از موضوعاتی است که با جهان بینی، فلسفه، روانشناسی فردی و اجتماعی، عرفان و حتی سیاست ارتباط دارد.
باید با اخبار مردم را تعلیم کرد
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند و باری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل است، امام خمینی آزادی را در چارچوب تعالیم اسلام،...
در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر ادعایی باید همراه با دلیل باشد، بنابراین این ادعا که بسیاری از فقها اجبار حجاب را جایز نمی دانند؛ نیاز به دلیل دارد و این که کدامیک از فقها و مراجع چنی...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.