حضرات خمس، در نگاه عرفانی امام خمینی(ص)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/4

حضرات خمس، در نگاه عرفانی امام خمینی(ص)

سید حیدر آملی در کتاب نقد النقود خویش تفاوت آراء متفکران در باب مخلوق اوّل را به خوبی بیان کرده است. البته وی بیان حکما را درباره مخلوق نخستین، کامل و درست نمی داند و خود وجود عام و منبسط (فیض مقدس) را صادر نخستین می داند(سید حیدر آملی، ساحت ربوبی (شرح رساله نقد النقود فی معرفة الوجود)، ص 129.) او نام های مختلفی را که متفکرین بنا به اعتبارات مختلف به این حقیقت اوّل داده اند چنین ذکر می کند: عقل اوّل، نفس اوّل، حضرت واحدیّت، حضرت الوهیّت، انسان کبیر، آدم، جبرئیل، روح القدس، امام مبین، مسجد الاقصی, روح اعظم، نور حقیقت حقایق، هیولی، جوهر، هباء، عرش، خلیفة الله، معلّم اوّل، برزخ جامع، مفیض مراة حق، قلم اعلی، مرکز دایره و نقطه(همان، ص 130). او همه این اسامی را بنا به اعتبارات مختلف صحیح می داند و برای هر یک توجیهی ذکر می نماید

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

امام هر شب در هر حالی که باشند نماز شب می‏خوانند و هنگامی که برای نماز شب از خواب برمی‏خیزند، این‏قدر آرام و آهسته قدم برمی‏دارند که هیچ‏کس از خواب بیدار نشود و به ندرت اتفاق می‏افتد که از حرکت امام در دل شب، کسی بیدار شود.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
وصیت نامه امام منشور حکومتی جمهوری اسلامی است

مصطفی کواکبیان

وصیت نامه امام منشور حکومتی جمهوری اسلامی است

این وصیتنامه چراغ بسیار روشنی است برای هدایت مسیر همه مسئولین به سمت اهداف اصلی نظام و مبنای اساسی حکومت دینی و مردمسالاری دینی.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

عباس ایزدپناه

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

امام به آرمان های بلند دیرینه و آرزوهای تحقق نیافتۀ مصلحان، احیاگران و دردمندان تاریخ – در قلمرو نظر و عمل – عینیت بخشید؛ از همین روی باید او را خاتم احیاگران و مصلحان تاریخ اسلام بلکه بشریت خواند.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
از نظرامام خمینی(س)، عشق عامل  پیدایش خلق است

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/3

از نظرامام خمینی(س)، عشق عامل پیدایش خلق است

به اعتقاد امام خمینی انسان می تواند در یک نماز حقیقی قلبش را جلوه گاه تجلّیات ربّانی کند: «تکبیرات افتتاحیه برای شهود تجلیّات است از ظاهر به باطن و از تجلیّات افعالی تا تجلّیات ذاتی ... و تکبیرات اختتامیه برای تجلیّات از باطن به ظاهر و از تجلیّات ذاتیه تا تجلیّات افعالیه است.»

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
انتقال امام خمینی به پادگان عشرت آباد /  مکاتبات امام از داخل زندان

انتقال امام خمینی به پادگان عشرت آباد / مکاتبات امام از داخل زندان

امام در آن دوران خفقان ‏باری که در زندان به سر می‏ بردند، به وسیله برخی از افسران و سربازان مخلص و متعهدی که با ایشان سر و کار داشتند، توانستند ارتباط ‏هایی با یاران و نزدیکان خود در بیرون از زندان برقرار سازند و پیام ‏هایی با آنان رد و بدل کنند. امام به وسیله سربازان و نگهبانانی که شیفته شخصیت و عظمت امام شده بودند، پیام ‏های شفاهی و گاهی کتبی به بیرون از زندان دادند و پاسخ گرفتند.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲
اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/2

اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۵:۶
آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/1

آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

دز آثار و مکتوبات امام خمینی(س) چنین برمی ‏آید که وی معتقد به به وحدت شخصی وجود (وحدت تجلّی و وحدت سعی) ‏ است. به اعتقاد وی حقیقت وجود الف) سرچشمه همه کمالات و خیرات است و جز وجود او وجود دیگری قابل تصور نیست. ( شرح چهل حدیث،، ص 607) ب) بسیط من جمیع الجهات است و ترکیب در آن به هیچ وجه راه ندارد. (همان). ج) کامل من جمیع الجهات و دارای همه اسماء و صفات است. (همان ص 608) د) صرف وجود است و غیر وجود در او راه ندارد چرا که در این صورت «شر تراکیب که عبارت از ترکیب از وجود و عدم است در او راه داشت»

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۴:۵۹
پاسخ به سه ادعای دروغ در باره وقایع دوران حبس و حصر امام خمینی (س)

حمید انصاری :

پاسخ به سه ادعای دروغ در باره وقایع دوران حبس و حصر امام خمینی (س)

متأسفانه در تاریخ پنجشنبه گذشته (نهم دی 1395) در ویژه نامه ای که بمناسبت همایش بزرگداشت حضرت آیت الله میلانی (ره) در شهر قم منتشر گردید اظهارات فردی با نام جعلی آیت الله میرزا علی خراسانی – که ظاهرا همان شیخ علی تهرانی می باشد - تحت عنوان گفتگو درج گردیده است که در بخشی از آن سه ادعای کذب در باره دوران حبس و حصر امام خمینی در سال 42 و 43 و علت آزادی ایشان بیان شده است که هر سه مورد تحریف آشکار و وارونه گویی بدیهیات تاریخ زندگی امام و واقعیات نهضت امام و مغایر با اسناد و مدارک بیشمار می باشد. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ضمن تکذیب رسمی این مطالب برای آگاهی پژوهشگران و علاقمندان و پیشگیری از پیامدهای این تحریفات در آینده ، نقد مستند حاضر را در دو بخش تقدیم می کند.

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
تاریخ نگاری امانتدارانه

پاسخ قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) به ادعاهای سیدحمید روحانی

تاریخ نگاری امانتدارانه

سه شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
 انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

دکتر عبدالحسین خسروپناه

انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

امام خمینی(س) در اندیشه انسان شناسی خود، مطابق انسان شناسی قرآنی به صورت جامع ­نگرانه به ابعاد مختلف انسان و مباحث گوناگون انسان شناسی طبیعی، فلسفی، شهودی و ارزشی پرداخته است.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

سید جواد ورعی

تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

امام خمینی در تعریف خود از علم فقه، جایگاه آن را نیز روشن می کنند. «علم فقه» از نظر رسیدن به مقام قرب الهی و در رتبه بندی علوم -به اعتبار غایتی که دنبال می کنند - در رتبة متأخر از «علم به معارف» قرار دارد. مقصود از علم به معارف، آگاهی از جهان آفرینش، مبدأ نظام هستی و اسماء و صفات او، توحید، معاد و احوال قیامت، نبوت عامه و خاصه و امامت است که از آن ها به اصول اعتقادی یاد می شود و عرفان، حکمت و کلام عهده دار آن هستند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

بررسی دیدگاه های اجتماعی امام خمینی(س) در گفت وگو با حجت الاسلام مهریزی؛

امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

امام منطقی را ایجاد کرد که نسبت به گذشته تفاوت جدی دارد، یعنی آنچه که بر منطق دین شناسی گذشته حوزه ‏های شیعی حاکم بود، با آنچه که مثلاً بعد از این دوره اتفاق افتاد، وقتی مقایسه می ‏کنیم به نکات برجسته و قابل توجهی می ‏رسیم.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

رعایت قانون به خودی خود حقوق مردم را تأمین نمی کند. ممکن است قانونی ظالمانه یا با هدف پایمال کردن حقوق همه یا بخشی از مردم در مواردی موجود باشد. اما قانون اگر در جهت عدالت و تأمین حقوق مردم باشد باز هم به رعایت و تأمین این حقوق نمی انجامد. اینجاست که رعایت قانون یا قانون مداری نقش خود را در تأمین حقوق مردم نشان می دهد. پس حقوق مردم وقتی تأمین می شود که اوّلاً قانون، عادلانه باشد و ثانیاً سازمان ادارۀ دولت ـ کشور به آن عمل کند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
فروغ نام و یاد امام خمینی(س)

سید محمود صادقی

فروغ نام و یاد امام خمینی(س)

ظهور پر فروغ امام خمینی در دهه های پایانی قرن بیستم میلادی، دیگر بار تلألؤ فروزان معنویت را در همه جهان گسترانید و یاد و خاطره بعثت انبیا و امامت اوصیا (علیهم السلام) را در خاطره ها زنده کرد.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۹:۱۹
آینده ارامنه در جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی

آینده ارامنه در جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی

یک سال و نیم است که یک روزنامه ‏ای را ارمنی ‏های مقیم فرانسه چاپ می‏ کنند و از بدو تأسیس این روزنامه تا به حال، وقایع ایران را دنبال کرده‏ اند و رهبری شما را در طی نهضت اخیر به وضوح مطالعه کرده ‏اند و می‏ خواستند اگر اجازه بفرمایید چند سؤال از خدمتتان بکنند.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
 اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

آیت الله حسین تقوی اشتهاردی

اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

از بعضی از نزدیکان امام شنیده می شد که نماز شب را ترک نمی کردند. بعضی از طلاب از ایشان پرسیدند که آیا اشتغال به نماز شب قبل از سپیده صبح بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟ در جواب فرمودند: نماز شب را سریعتر بخوانید، سپس مشغول مطالعه شوید.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

در پانزدهمین روز پیروزی انقلاب، حضرت امام خطاب به ارامنه‏ ای که کنار ایشان نشسته‏ اند با تأکید بر اینکه «ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند و اهل مملکت ما هستند» برای آنها در سایه اسلام، زندگانی مرفه و آزاد همراه با سربلندی آرزو می ‏کند.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
 حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

دکتر علامحسین دینانی

حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

این عمل امام بسیار ظریف است و نیز مطلب بسیار مهمی است؛ چرا که ممکن است فرد آنقدر دچار گرفتاری شود که حالت نفس خویش را در مکاشفه ببیند و بدین جهت در این راه خطرهایی است که بدون استاد نمی توان جلو رفت و بیان این مطلب بسیار فنی و دقیق است

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

با دقت در برخی آیات، روایات و دیدگاه اخلاقی حضرت امام خمینی پیرامون تفکر روشن می شود که تفکر از مهره های اصلی در مهار نفس و تسلط بر شیطان درون و برون و شاه کلید درهای بستة علوم و معارفی است که دستیابی به آنان تغییردهنده و تحول آفرین شیوة زندگی انسان ها است.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
امام چگونه سیاست های مذهبی محمدرضا شاه را نقد کرد؟

امام چگونه سیاست های مذهبی محمدرضا شاه را نقد کرد؟

امام خمینی(س) در زمره رجال و شخصیتهای نادر و بی‏ نظیر تاریخی هستند که از حوادث اعصار، متوالیاً درسهای فراوانی آموخته و بدین‏سان هنرمندانه با تلفیق دین و سیاست، بزرگترین رویداد تاریخ معاصر را رقم زدند.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۸:۵۶
انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

دوشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱
عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

میشل ستبون عکاس فرانسوی که مهمترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کرده است امسال برای دومین سال پیاپی به ایران آمده تا نتیجه سفر سال گذشته اش را به تماشا بنشیند، او در مرور خاطراتش بار دیگر درباره عکس هایش از انقلاب و همچنین شناسایی خانه امام خمینی(س) پس از 35 سال سخن گفت.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

در گفتگو با میشل ستبون عکاس فرانسوی مطرح شد؛

ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

«میشل ستبون» عکاس 26 ساله فرانسوی از جمله اولین عکاسانی بود که به محض ورود امام خمینی(س) به فرانسه، موفق به ثبت تصاویری از ایشان شد. از آن جمله عکس معروفش از حضرت امام است که به رهبر ایران زیر درخت سیب در باغ نوفل لوشاتو موسوم است.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت مردم در معاشرت جمعی، حاکی از اعتقاد و پایبندی به حقوق آنان است که همواره مدّ نظر و مورد عمل امام خمینی بوده است. سکوت و بی تفاوتی در هنگام مشاهده اقدام های ناپسند نسبت به مردم، نقش به سزایی در کاهش اعتبار اخلاقی و اجتماعی رهبران و نیز تضعیف روابط عاطفی شان دارد. از این رو حضرت امیر(ع) از مالک اشتر می خواست که محل حکمرانی خود را بی حاجب و نگهبان نگهدارد تا مردم به آسانی با او دیدار و گفت وگو کنند.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

دکتر ناصر نیکوبخت

مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی، با درک و شناخت کامل از آدم و عالم، با جامعیت در علوم نظری وعملی، با زهد و وارستگی و شجاعت و قدرت در تصمیم گیری، چهارچوب حکومت اسلامی را مشخص کرد و جامعۀ آرمانی خود را بارها و بارها در طی مصاحبه ها، سخنرانی ها، تقریرات، ترسیم کرد. او با زندگی ساده و بی تکلّف، با این که در قلب ها جای داشت، آن همه عظمت و بزرگی را به رنگ ریا نیالود و جان قدسی خویش را اسیر آفت حقیقت سوز مقدس مآبی نکرد.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۴۶
امام خمینی و مسیحیت رابطه ای براساس احترام متقابل

پیامبر عدل و رحمت

امام خمینی و مسیحیت رابطه ای براساس احترام متقابل

امام خمینی که رفتار و برخوردهای ایشان برگرفته از تعالیم اسلام و سیره پیامبر اسلام (ص) بود به گونه ای با غیرمسلمانان رفتار و سلوک داشت که هر شخصی که با ایشان ارتباط و برخوردی داشت شیفته و مجذوب اخلاق و حسن سلوک او می شد. ایشان به خصوص در دوران کوتاه چهارماهه ای که در کشور فرانسه و در میان مردم مسیحی این کشور اقامت داشت روابط بیشتر و برخوردهای احترام آمیزی با آنان برقرار کرد که متقابلا برخوردهای صمیمانه از سوی آنان را به دنبال داشت.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

علی اکبر محتشمی پور

چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

امام گفت: من هرجا بروم سجاده ام را پهن می کنم و به فعالیتم ادامه می دهم.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۹:۵۵
صفحه 65 از 225 < قبلی | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | بعدی >