ایـــران و منــطقه

دکتر مهدی حمزه سلمان از کویت

ایـــران و منــطقه

اینها کشورهای مستقلی هستند. هیچ عقلی و هیچ ضابطه ای نمی پذیرد که کشور دیگری بیاید و با اتکا به قدرتی که دارد یا به او داده اند مردم کشور دیگر را کشتار کند که منافع ما این است. این بزرگترین جنایت است. البته قدرت های زورگوی جهانی به این مسایل توجهی ندارند و تا ملت ها بیدار نشده اند و از خود دفاع نکنند این مسایل هست.

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
وصیت امام علی (ع) به تقوی

بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه اول نماز جمعه (01 / 09 / 1381)

وصیت امام علی (ع) به تقوی

خوشبختانه ملت ما، ملت علوی است و معتقد و مرید و عاشق امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام است. لازمه این محبّت این است که کلمات آن بزرگوار را آویزه گوش کنیم؛ اینها را فقط یک توصیه خشک و خالی به حساب نیاوریم؛ برای عمل، آنها را در پیش روی خود قرار دهیم و تصمیم بگیریم. آن بزرگوار در این راه مجاهدت کردند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ عدالت او موجب شهادت او شد. پایبندی واقعی و صادقانه و صمیمی او به عدالت و مبنای اصیلی که آن بزرگوار در همه دوران حکومتشان آن را دنبال می کردند موجب شد جانشان در معرض این تهدید قرار گیرد و خون مبارکشان در محراب عبادت ریخته شود.

شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
تفکّر افراطی

نامه رهبر انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی

تفکّر افراطی

رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، به خودی خود برای همنوعان اندوه بار است. منظره ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان می دهد، مادری که شادی خانواده اش به عزا مبدّل می شود، شوهری که پیکر بی جان همسرش را شتابان به سویی می برد، و یا تماشاگری که نمی داند تا لحظاتی دیگر آخرین پرده ی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد. هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره ای برده باشد، از دیدن این صحنه ها متأثّر و متألّم می شود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یک و نیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند.

شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
اقتدار سیاسی با پایبندی به اصول اخلاقی

در مکتب امام خمینی (س)

اقتدار سیاسی با پایبندی به اصول اخلاقی

صُلب نظر امام و جوهر اندیشۀ ایشان در باب اخلاق و سیاست، یگانگی این دو و بداهت و بی نیازی آن از استدلال است. حال که اخلاق و سیاست در هم تنیده شده است و دروغ، ظلم، بی عدالتی، حق کشی و... هم در سطحِ فردی و هم در سطحِ اجتماعی بد است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسی و تأمین مصالحِ واقعی نظام در دراز مدّت، پایبندی به اصولِ اخلاقی و دوری گزیدن از هر گونه فریب کاری به هر قیمتی است.

چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
جمهوری اسلامی، آری

به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی، آری

جمهوری، به همان معنایی است که همه جا جمهوری است. لکن این جمهوری بر یک قانون اساسی ای متکی است که قانون اسلام است. اینکه ما جمهوری اسلامی می گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری می شود اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.

شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰:۵۷
۱۲ فروردین، از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی

روز نخستین حکومت الله

۱۲ فروردین، از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی

امام می گفتند آن چیزی که شما می گفتید اسمش جمهوری اسلامی است، که فعلاً اجمالاً این است که هم جمهوریت است هم اسلامیت است، اما اجزایش را باید قانون اساسی و نخبگان و خبرگان جمع بشوند، بنویسند، اگر هم نمی خواهید بگویید نه، به نظر من آن زمان در آن شرایط بسیار منطقی بود، اصلاً کسی چون و چرا نمی کرد، و همین است که می بینید 98 درصد از شرکت کنندگان گفتند: آری، این صحنه سازی نیست، مهندسی نیست، خدا می داند هیچ کدام اینها نیست، اعتقاد و اعتماد به آن رهبر بزرگ و آن شهدایی که همه شعار می دادند حکومت اسلامی و کف خیابانها افتادند، است.

جمعه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
تأسیس علم اجتهاد توسط امام باقر(ع)/ تحکیم بنیادهای تفکر شیعی‏

ولادت آخرین شاهد عاشورا

تأسیس علم اجتهاد توسط امام باقر(ع)/ تحکیم بنیادهای تفکر شیعی‏

امام باقر با درایت تمام توانست شکافی را که در گذر سال‏ های متمادی بین قرآن و عترت در باورهای دینی بخش عظیمی از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد.

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۶
بانوی انقلاب

خانم خدیجه ثقفی

بانوی انقلاب

من پذیرفته بودم که با آقا زندگی کنم اینک علیرغم میلم باید تهران را که وطن اصلی من است و پدر و مادر و خواهران و برادرانم در آنجا ساکن اند، همه را بگذارم، بروم به جایی که هم غریبم و هم بدم می آید. امّا نه، باید همراهی با همسر را اصل قرار داد و به مقدرات الهی که خداوند خواسته و من پذیرفته ام، پایبند باشم و آن را با رضایت خاطر بپذیرم که حتماً سعادت من و خیر دنیا و آخرتم در این است.

چهارشنبه, ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
سازگاری نظریۀ ولایت فقیه مبتنی بر قرائت نصب  با حقوق مردم درحاکمیت

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد فخار طوسی

سازگاری نظریۀ ولایت فقیه مبتنی بر قرائت نصب با حقوق مردم درحاکمیت

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دیدگاه های امام خمینی درباره زنان
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

دکتر الهام امین زاده

حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
حریم و حقوق مردم در اندیشه امام خمینی
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (بررسی نظریه فقهی امام خمینی)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم نوبهار

جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (بررسی نظریه فقهی امام خمینی)

وقتی ازجایگاه و موقعیت حقوق مردم در منظومه فکری امام خمینی ـ رحمت الله علیه ـ و حتی شخصیت های مشابه ایشان سخن به میان می آید، پرسش کلی تری مطرح می شود که با توجه به این که این گونه شخصیت ها به لحاظ فکری بر سنت فقهی و حتی فقه ستنی تاکید دارند آیا اصولا در این منظومه فکری، مردم و حقوق مردم وزن و جایگاهی دارد؟

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
حقوق شهروندی از منظر امام خمینی
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
معین و کمک کار امام در پیروزی انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی

معین و کمک کار امام در پیروزی انقلاب

این جانب در پیشگاه مقدس حق شهادت می‏ دهم که از اول انقلاب تا کنون و از پیش از انقلاب در زمانی که وارد این نحو مسائل سیاسی شده است از او رفتار یا گفتاری که بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی ایران باشد ندیده‏ ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتیبانی نموده و در مرحله پیروزی شکوهمند انقلاب مُعین و کمک کار من بوده و است و کاری که بر خلاف نظر من است انجام نمی‏ دهد.

شنبه, ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۶
نظری به چند مولفه مهم در باب رعایت حقوق مردم (بررسی دیدگاه های امام خمینی)

طباطبایی، سید مهدی

نظری به چند مولفه مهم در باب رعایت حقوق مردم (بررسی دیدگاه های امام خمینی)

مردم باید به یکدیگر توجه کنند و حقی که نسبت به یکدیگر به معنای این که بار همدیگر را بردارند و به همدیگر یاری برسانند در عبارات ایشان بسیار دیده می شد. تکلیف و وظایف را از حق جدا می کرد. می فرمود حق آن چیزی است که ممکن است نتوانند آن را ادا کنند. گاهی به کسی می فرمودند تکلیف شما این است اما حق شما این نیست و خیلی بالاتر از این ها شما حق دارید. اما فعلا تکلیفی که دارید این است و باید این کار را انجام دهید. لذا ایشان خیلی مقید بود که در زمینه تکلیف که وظیفه امروزشان هست و می توانند و غالبا به یکدیگر ارجاع ندادن منظورشان بود. لذا از بوروکراسی و کاغذ بازی این جور کارها ناراحت می شدند. حتی یادم نمی رود یک روزی یک طومار پارچه ای بزرگی خدمت امام آوردند. ایشان گفتند آن کسی که این طومار به این بزرگی را نوشته است چه چیزی می خواهد؟ امام خودشان گوشه ای از این طومار را کنار زدند که دیدند زیر یکی از امضاهایی که پای این طومار خورده بود تعریف و تمجید های مرسوم زمان شاه را در وصف امام نوشته بودند. ایشان از این تعریف و تمجیدها اصلا خوششان نیامد. فرمودند بالاخره این ها چه می خواهند؟ گفته بودند اموری که در صلاحیت ما نیست بهتر است به مجلس ارجاع داده شود و یا به دولت ذیربطشان ارجاع داده شود(نگفتند به وزیر ذیربط). ایشان تفهیم می کنند که این کار باید در مجرای خودش جریان پیدا کند و انجام بشود. این نشان می

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
پاسداشت کرامت انسانی و حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

حجتی کرمانی، محمدجواد

پاسداشت کرامت انسانی و حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

مساله نظر امام خیمنی درباره این موضوع، نیاز دارد که ما به مطالبی که ایشان در این رابطه فرموده اند مراجعه کنیم. کرامت انسانی، مساله ای است که در قرآن مجید بسیار به آن پرداخته شده است. این اصلی است که « ما من عام الا و قد خص» یعنی هیچ مطلب خاصی نیست که در مواردی خاص صادق نباشد که بر این اساس این کرامت بعضی اوقات توسط خود انسان ضایع می شود. شخص بر اثر سرپیچی از حدود الهی کرامتش را زیر پا می گذارد. لذا در قرآن می فرماید« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ[1] »و در ادامه می فرماید: « ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ[2]». زیاد هم شنیدیم که انسان در «اوج» از ملک بالاتر است و در «حضیض» از حیوان پست تر.

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
جایگاه مردم در جمهوری اسلامی از دیدگاه امام خمینی

حیدرعلی جلالی خمینی

جایگاه مردم در جمهوری اسلامی از دیدگاه امام خمینی

نظر امام نسبت به جایگاه مردم در حکومت اسلامی این طور بیان شده است: دیانت عین سیاست و سیاست عین دیانت است. این عقیده امام خمینی بود. یعنی دین و سیاست از هم جدا نیست. لذا نظرشان این بود که باید پای مردم را در عرصه های سیاسی باز کرد. ایشان اشاره کردند من به نظام جمهوری اسلامی رای می دهم. یعنی هم به جمهوریت به معنای مردمی بودن و هم به اسلامیت رای می دهم. این که در اندیشه امام مردم چه نقشی دارند، نظر امام این بود که باید پای مردم در این حکومت باشد. یعنی مردم باید اداره کنند. اگر مردم پایشان در کار نباشد یک قسمت آن می لنگد. چون این نظام یک قسمتش اسلام است و قسمت دیگر آن جمهوریت و مردمی بودن است.

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
حقوق مردم در نظام ولایتی و وکالتی

آیت الله محمدعلی گرامی

حقوق مردم در نظام ولایتی و وکالتی

ما به نصوص مراجعه می کنیم می بینیم که جهاتی را اهل بیت علیهم السلام رعایت کرده اند یکی مسئله رفع فقر است چون می دانیم از مهمترین وظایف یک حکومت رفع جهل و فقر است، خلفای بعد از پیغمبر اکرم که بعنوان خلیفه روی کار می آمدند حکومت خودشان را انجام می دادند ولی اهلبیت آن وظیفه واقعی حکومت را که رفع فقر و جهل بوده را انجام می دادند. می دانیم که اهل بیت این همه شاگرد تربیت می کردند و اهل بیت می رفتند بالین سر فقرا که جا نداشتند و در ظله بنی ساعده و مانند آنها می خوابیدند بالای سرشان نان و خرما می بردند، روایات متعدد در این مورد داریم رفع فقر و جهل را اهل بیت می کردند ولو این که شیرینی و لذت دنیوی حکومت را خلفا می بردند.

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
نگاهی به حقوق مردم در اسلام

آیت الله یوسف صانعی

نگاهی به حقوق مردم در اسلام

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
فرمان هشت ماده ای به قوه قضاییه و ارگانهای اجرایی (اسلامی شدن قوانین)

فرمان هشت ماده ای به قوه قضاییه و ارگانهای اجرایی (اسلامی شدن قوانین)

در تعقیب تذکر به لزوم اسلامی نمودن تمام ارگانهای دولتی بویژه دستگاههای قضایی و لزوم جانشین نمودن احکام الله در نظام جمهوری اسلامی به جای احکام طاغوتی رژیم جبار سابق، لازم است تذکراتی به جمیع متصدیان امور داده شود. امید است ان شاء الله تعالی با تسریع در عمل، این تذکرات را مورد توجه قرار دهند.

جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
صفحه 62 از 225 < قبلی | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | بعدی >