گزیده ای از صحیفه امام
پیامبر اکرم (ص) در وجوه مختلف زندگی خود دارای اصول و قواعد ثابت، محکم، روشن و قابل پیروی است. سیرۀ پیامبر اکرم (ص)، بهترین سیره برای پیروی و دستیابی به زندگی نیک این جهانی و آن جهانی است.
دوشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
محمد امین صادقی ارزگانی
اگر از پیامبر اکرم(ص) در سخنان امام خمینی به حقیقت لیلة القدر یاد شده، مراد این است که در میان تعیّنات هستی که از آن ها به لحاظ تعیّن و تقیّد به «لیالی» یاد می شود، تعیّن اول (حقیقت محمدی) لیلة القدرِ آن تعیّن ها به حساب می آید، زیرا شمس وجود در حقیقتِ آن تعیّن متجلی گردیده است و به این لحاظ درک کامل آن حقیقت برای همگان و حتی شخص انسان کامل تا وقتی که در مرتبه تعیّن وجودی خویش است قابل دسترسی نخواهد بود.
دوشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
فراخوان نگارش مقاله با محورها و موضوعات ، دیدگاهها و نظرات علمی ، شخصیت و سیره عملی و انقلابی آیت اله شهید سید مصطفی خمینی(ره)
یکشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۱۷
به مناسبت سالروز شهادت باب الحوائج
امام کاظم(ع) در نیکی به مردم و احسان به فقرا و نیازمندان شهرت داشت و به صله رحم سفارش می کرد. فقرای مدینه را زیر نظر داشت. شب ها برایشان دینار، درهم، آرد و خرما می برد و آنان خبر نداشتند که این اموال از کجا برایشان می آید.
شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۷
فراخوان:
کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت تعدادی از دستگاه های معتبر علمی و فرهنگی کشور از جمله موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در روزهای اول و دوم آبان ماه 1396 در تهران و شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
با پیروزی انقلاب و توجه به ماهیت انقلابها و عوامل دیگر تصور می شد که سامان ارتش به هم ریخته و در آستانه فروپاشی است. از این رو رسالت حضرت امام نسبت تقویت ارتش و تلاش برای بازسازی آن و تحکیم رابطه ارتش و مردم آغاز شد و هدایت و باز سازی آن بر پایه یک ارتش نیرومند مکتبی و در شأن انقلاب از راهبردها و سیاست های آن فرمانده بی بدیل قرار گرفت.
از لحظه پیروزی انقلاب، سخن آن بزرگوار همواره دفاع از ارتش و ضرورت پشتیبانی از آن توسط مردم و روحانیون و دیگر اقشار ملت ایران بوده است.
دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳
مجموعه فیشهای موضوعی صحیفه امام
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بی بدیل و حکیمانه حضرت امام خمینی (س) به عنوان بزرگترین واقعه قرن بیستم در منطقه خاورمیانه در سال 1357 با چهارچوب ارزشی مبتنی بر آموزه های متعالی اسلام و مکتب تشیع و با غلظت دینی خویش، توانست تعریف جدیدی را از مردم سالاری دینی به دنیا عرضه نماید و در دورانی از تاریخ که دموکراسی و میزان مشارکت مردمی در برنامه های خرد و کلان سیاسی جوامع، خود یک ارزش قلمداد می گردید توانست خط بطلانی بر تمامی تصورات و ذهنیات غلط ناشی از برداشتی ناصحیح از اسلام کشیده و تئوری جمهوری اسلامی را با تعریف سازوکارهای دموکراتیک مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی و حضور حداکثر مشارکت مردمی در بهره گیری از اصل حاکمیت بر سرنوشت خویش ارائه نماید.
یکشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
دکتر مهدی حمزه سلمان از کویت
اینها کشورهای مستقلی هستند. هیچ عقلی و هیچ ضابطه ای نمی پذیرد که کشور دیگری بیاید و با اتکا به قدرتی که دارد یا به او داده اند مردم کشور دیگر را کشتار کند که منافع ما این است. این بزرگترین جنایت است. البته قدرت های زورگوی جهانی به این مسایل توجهی ندارند و تا ملت ها بیدار نشده اند و از خود دفاع نکنند این مسایل هست.
دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه اول نماز جمعه (01 / 09 / 1381)
خوشبختانه ملت ما، ملت علوی است و معتقد و مرید و عاشق امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام است. لازمه این محبّت این است که کلمات آن بزرگوار را آویزه گوش کنیم؛ اینها را فقط یک توصیه خشک و خالی به حساب نیاوریم؛ برای عمل، آنها را در پیش روی خود قرار دهیم و تصمیم بگیریم. آن بزرگوار در این راه مجاهدت کردند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ عدالت او موجب شهادت او شد. پایبندی واقعی و صادقانه و صمیمی او به عدالت و مبنای اصیلی که آن بزرگوار در همه دوران حکومتشان آن را دنبال می کردند موجب شد جانشان در معرض این تهدید قرار گیرد و خون مبارکشان در محراب عبادت ریخته شود.
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
نامه رهبر انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی
رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، به خودی خود برای همنوعان اندوه بار است. منظره ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان می دهد، مادری که شادی خانواده اش به عزا مبدّل می شود، شوهری که پیکر بی جان همسرش را شتابان به سویی می برد، و یا تماشاگری که نمی داند تا لحظاتی دیگر آخرین پرده ی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد. هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره ای برده باشد، از دیدن این صحنه ها متأثّر و متألّم می شود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یک و نیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند.
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
در مکتب امام خمینی (س)
صُلب نظر امام و جوهر اندیشۀ ایشان در باب اخلاق و سیاست، یگانگی این دو و بداهت و بی نیازی آن از استدلال است. حال که اخلاق و سیاست در هم تنیده شده است و دروغ، ظلم، بی عدالتی، حق کشی و... هم در سطحِ فردی و هم در سطحِ اجتماعی بد است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسی و تأمین مصالحِ واقعی نظام در دراز مدّت، پایبندی به اصولِ اخلاقی و دوری گزیدن از هر گونه فریب کاری به هر قیمتی است.
چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی
جمهوری، به همان معنایی است که همه جا جمهوری است. لکن این جمهوری بر یک قانون اساسی ای متکی است که قانون اسلام است. اینکه ما جمهوری اسلامی می گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری می شود اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.
شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰:۵۷
روز نخستین حکومت الله
امام می گفتند آن چیزی که شما می گفتید اسمش جمهوری اسلامی است، که فعلاً اجمالاً این است که هم جمهوریت است هم اسلامیت است، اما اجزایش را باید قانون اساسی و نخبگان و خبرگان جمع بشوند، بنویسند، اگر هم نمی خواهید بگویید نه، به نظر من آن زمان در آن شرایط بسیار منطقی بود، اصلاً کسی چون و چرا نمی کرد، و همین است که می بینید 98 درصد از شرکت کنندگان گفتند: آری، این صحنه سازی نیست، مهندسی نیست، خدا می داند هیچ کدام اینها نیست، اعتقاد و اعتماد به آن رهبر بزرگ و آن شهدایی که همه شعار می دادند حکومت اسلامی و کف خیابانها افتادند، است.
جمعه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
ولادت آخرین شاهد عاشورا
امام باقر با درایت تمام توانست شکافی را که در گذر سال های متمادی بین قرآن و عترت در باورهای دینی بخش عظیمی از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد.
پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۶
خانم خدیجه ثقفی
من پذیرفته بودم که با آقا زندگی کنم اینک علیرغم میلم باید تهران را که وطن اصلی من است و پدر و مادر و خواهران و برادرانم در آنجا ساکن اند، همه را بگذارم، بروم به جایی که هم غریبم و هم بدم می آید. امّا نه، باید همراهی با همسر را اصل قرار داد و به مقدرات الهی که خداوند خواسته و من پذیرفته ام، پایبند باشم و آن را با رضایت خاطر بپذیرم که حتماً سعادت من و خیر دنیا و آخرتم در این است.
چهارشنبه, ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد فخار طوسی
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم نوبهار
وقتی ازجایگاه و موقعیت حقوق مردم در منظومه فکری امام خمینی ـ رحمت الله علیه ـ و حتی شخصیت های مشابه ایشان سخن به میان می آید، پرسش کلی تری مطرح می شود که با توجه به این که این گونه شخصیت ها به لحاظ فکری بر سنت فقهی و حتی فقه ستنی تاکید دارند آیا اصولا در این منظومه فکری، مردم و حقوق مردم وزن و جایگاهی دارد؟
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
حجت الاسلام و المسلمین رحمانی
این جانب در پیشگاه مقدس حق شهادت می دهم که از اول انقلاب تا کنون و از پیش از انقلاب در زمانی که وارد این نحو مسائل سیاسی شده است از او رفتار یا گفتاری که بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی ایران باشد ندیده ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتیبانی نموده و در مرحله پیروزی شکوهمند انقلاب مُعین و کمک کار من بوده و است و کاری که بر خلاف نظر من است انجام نمی دهد.
شنبه, ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۶
جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
.jpg)
طباطبایی، سید مهدی
مردم باید به یکدیگر توجه کنند و حقی که نسبت به یکدیگر به معنای این که بار همدیگر را بردارند و به همدیگر یاری برسانند در عبارات ایشان بسیار دیده می شد. تکلیف و وظایف را از حق جدا می کرد. می فرمود حق آن چیزی است که ممکن است نتوانند آن را ادا کنند. گاهی به کسی می فرمودند تکلیف شما این است اما حق شما این نیست و خیلی بالاتر از این ها شما حق دارید. اما فعلا تکلیفی که دارید این است و باید این کار را انجام دهید. لذا ایشان خیلی مقید بود که در زمینه تکلیف که وظیفه امروزشان هست و می توانند و غالبا به یکدیگر ارجاع ندادن منظورشان بود. لذا از بوروکراسی و کاغذ بازی این جور کارها ناراحت می شدند. حتی یادم نمی رود یک روزی یک طومار پارچه ای بزرگی خدمت امام آوردند. ایشان گفتند آن کسی که این طومار به این بزرگی را نوشته است چه چیزی می خواهد؟ امام خودشان گوشه ای از این طومار را کنار زدند که دیدند زیر یکی از امضاهایی که پای این طومار خورده بود تعریف و تمجید های مرسوم زمان شاه را در وصف امام نوشته بودند. ایشان از این تعریف و تمجیدها اصلا خوششان نیامد. فرمودند بالاخره این ها چه می خواهند؟ گفته بودند اموری که در صلاحیت ما نیست بهتر است به مجلس ارجاع داده شود و یا به دولت ذیربطشان ارجاع داده شود(نگفتند به وزیر ذیربط). ایشان تفهیم می کنند که این کار باید در مجرای خودش جریان پیدا کند و انجام بشود. این نشان می
جمعه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰