یکی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانه عمل و زندگی جز ورق و کتاب منیت نمی یابد و دیگری در اول شب یلدای زندگی سینه سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است.
۲۱ آبان ماه سال ۵۰ بود که امام در پیامی خطاب به ملت ایران بر خطری که در کمین اسلام و مسلمین و ذخایر ممالک اسلامی نشسته بود تاکید کردند.
امام خمینی همچنین همواره بازگشت به اسلام و متحد شدن را شرط نجات فلسطین و جلوگیری از امیال توسعه طلبانه صهیونیزم دانسته است و با تأکید بر اینکه مسأله اصلی اسرائیل نابود کردن اسلام است، خواستار کنار گذاشتن هرگونه اختلاف و از آن جمله اختلافات مذهبی بود.
علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع باید توجه شود، داخل عدالت اجتماعی تعادل، توازن و حضور و مشارکت مردم نقش بسیار اساسی دارد. لذا به نظر می رسد که مسأله مهم برای پیگیری فکر امام، تحقق عدالت اجتماعی است.
امام خمینی علی رغم ارتباط فردی هر کس با خالق خویش، شاهراهی روشن و تابناک که متضمن نجات پویندگان حق و حقیقت است برای ما به تصویر می کشد، و سفر بدون تمسک به این هادیان طریق را سفری پر مخاطره می داند که بیشتر به بیراهه می انجامد. ایشان این حقیقت را در راز این مطلب که همۀ دعاها با اللّه یا اللّهم آغاز می شود، بیان می دارند.
آیت الله العظمی سیدعبدالله شیرازی، از مراجع تقلید، در تلگرافی به امام خمینی با استقبال از این فرمان عفو، آن را «موجب خوشوقتی عموم طبقات» دانست.
چند روز پس از فرار محمدرضا پهلوی از کشور، روزنامه اطلاعات خبر داد که امام خمینی تقاضای رئیس جمهور آمریکا را رد کرده است.
ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف میفرستاد که روابط درست کند عمل کنیم، و نمیتوانیم بنشینیم و بگوییم که با دولتها چکار داریم. این بر خلاف عقل و بر خلاف شرع است، و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثنا میشود که الآن هم با آنها رابطه نداریم.
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از اعضای حزب همبستگی گفت: ما در سالهای پس از انقلاب اگر گل خورده ایم، گل هم زده ایم. کدام یک از وقایع تاریخی، نمادهای تاریخ و انسان های بزرگ، «صد درصدی» و بی نقص بوده اند؟! غیر از معصومین که ما عصمت آنها را قبول داریم. آن وقت شما فقط روی آن ۱۰ درصد غلط دست می گذارید؟ در دنیایی که همه ۱۰ درصد هستند، داشتن یک ۹۰ درصد بی نظیر است؛ ولی متأسفانه برخی از ما از آن ۹۰ درصد دفاع نمی کنیم.
جهانگیری می گوید: امام خمینی (ره)، بعد از استقرار جمهوری اسلامی، آن را تفسیر کرد که این جمهوری دو بال اصلی دارد؛ یکی اسلامیت و دیگری جمهوریت آن است و تا آخرین لحظات حیاتشان نیز کنترل می کردند تا هیچ کدام از این دو بال تضعیف نشود. جمهوریت نباید آسیب ببیند و به همین دلیل به نهادهای انتخاباتی تأکید داشت و روی آن خیلی حساسیت داشت و موضوعی به نام «میزان رأی ملت است» را در ارتباط با انتخابات آنچنان جا انداخت که کسی نتواند تصور کند که می شود موقعیت جمهوریت را به هر بهانه ای تضعیف کرد.
ایثار و شهادت از جمله مفاهیم والایی هستند که ویژۀ قیام ها و انقلاب های مکتبی و الهی است. انقلاب اسلامی ایران که سرشار از مفاهیم غنی و متعالی فرهنگ اسلام است، به واژه های ایثار و شهادت حیات تازه بخشید؛ بهترین تعبیر از این واژه ها را در کلام و گفتار امام خمینی باید جستجو کرد که می فرماید: مقام شهادت، خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است.
امام خمینی (س) نخستین شخصیت مذهبی در جهان اسلام بودند که با فتوای تاریخی خود، حکم ارتداد سلمان رشدی را به خاطر نوشتن کتاب موهن آیات شیطانی صادر فرمودند.
در این دیدار که دکتر ابراهیم یزدی نقش مترجم را عهده دار بود، حضرت امام خمینی به سه سؤال فالک در مورد سیاست خارجی حکومت شیعی، روش برخورد با گروه های چپ در جمهوری اسلامی و روش ترمیم خرابی های حاصل از تأثیر امپریالیسم فرهنگی بر روابط اجتماعی و فرهنگی مردم پاسخ دادند.
نظام آموزشی کشور همواره مورد توجه امام خمینی بوده است و به دانشگاهیان به ویژه دانشجویان جهت مقابله با توطئه ها و دسیسه های داخلی و خارجی هشدار داده است ، تأکیدات فراوانی بر حاکمیت و نفوذ فرهنگ اسلامی در دانشگاهها دارد و نسبت به تربیت انسان الهی ، خود باوری و خوداتکایی علمی و فرهنگی جهت تحقق استقلال موکداٌ توصیه های جدی نموده است که در این راستا به مناسبت 16 آذر روز دانشجو (روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و دیکتاتوری) گزیده ای از مطالب امام تقدیم دانشگاهیان به ویژه دانشجویان محترم می شود:
مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.
در گذشته در میان مقامات روحانی رسم بر این بود که تا سرحد امکان از بازگو کردن موضع گیریها و مخالفتها با مقامات دولتی در میان مردم خودداری می شد. گاهی ماهها میان مقامات دولتی و عالمان اسلامی نامه ها، تلگرامها و سخنانی رد و بدل می شد. و گاهی روحانیون تندترین و کوبنده ترین موضع گیریها را بر ضد خودکامگان به عمل می آوردند؛ لکن توده ها اصولاً از آن خبردار نمی شدند.
شما که مسئولیت قضایی دارید و بالاترین مرجع قضایی در کشورِ پنجاه میلیونی می باشید نباید به کار دیگری در وقت اداری اشتغال داشته باشید.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.