احکام خلع و مبارات
[سؤال 11027] 6287
بسمه تعالی 14 / 10 / 1361
محضر محترم دفتر امام، بخش استفتا، پس از حمد و ثنای خالق مخلوقات، به حضور شریفتان سلام عرض می کنم و مسأله شرعی خود را حضورتان بازگو می کنم.
این جانب به علل زیادی در زندگی زناشویی به طلاق خلع رسیدم و همسرم در محضر از مهریه اش گذشت؛ ولی بعد از مدتی ـ حدود دو ماه و نیم ـ برای سومین بار برایش پیام رساندم که اگر پشیمان باشی، حاضرم با احترام زیاد، تو را دوباره به همسری خود برگزینم، ولی این شخص قبول نکرد و در ضمن حلالم هم نکرد. اکنون روحم از عذاب و آتش الهی ترسناک است و تسکینی برای وجدانم نیست تا مرا از ناراحتی روحی نجات دهد. از شما گرامیان و نمایندگان امام عظیم الشأن طلب یاری می کنم. مرا راهنمایی کنید و جواب نامه ام را بیشتر توضیح دهید.
بسمه تعالی، در صورتی که با رضایت زن طلاق خلعی داده شده، صحیح است و چیزی بر شما نیست.
[سؤال 11028] 6288
بسمه تعالی 20 / 2 / 1361
محضر مبارک حضرت مستطاب آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 487 در طلاق خلع هرگاه زوجه صیغۀ بذل را انشا نکند و فقط زوج صیغه طلاق را انشا نماید، در مفروض سؤال آیا انحلال عقد نکاح زوجین و فراق بینهما حاصل خواهد شد یا خیر؟
بسمه تعالی، جدایی به طلاق حاصل می شود.
[سؤال 11029] 6289
بسمه تعالی 11 / 10 / 1358
حضور محترم معلم کبیر اسلامی، آیت الله العظمی امام خمینی، ادام الله ظلکم علی رؤوس المسلمین
پسری با دختری عقد ازدواج بسته است. بعد از مدتی بر اثر عواملی دختر منصرف شده و اقدامات و نصایح مؤثر واقع نشده است و حال که دختر با بخشیدن مهریه خود تقاضای طلاق می نماید، پسر اضافه بر مهریه تقاضای پرداخت وجهی را می نماید که از عهده دختر بر نمی آید و شاید این مبلغ تقاضا شده برای این باشد که دختر تقاضای طلاق ننماید. لطفاً نظر خود را مرقوم فرمایید که وظیفۀ دختر یا پسر چیست؟
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، اختیار طلاق با شوهر است و می تواند در مقابل طلاق مطالبه بذل مال نماید و تا طلاق نداده زوجیت باقی است.
[سؤال 11030] 6290
بسمه تعالی
محضر حضرت آیت الله العظمی خمینی مدّ ظله العالی
یک شخصی زن می گیرد، بد اخلاق است، این مرد زن را می زند و اذیت می کند. این زن بیچاره چند مرتبه فرار می کند می رود در منزل پدر یا برادر یا اقربای دیگر، در آخر زن دید که با این مرد زندگی نمی شود می گوید طلاق می خواهم، چاره دیگر ندارد. این مرد می گوید حالا که طلاق می گیری هر چی شیربها دادم به من بده تا تو را
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 488 طلاق بدهم، جایز است شیربها را پس بگیرد از زن؟ شما امر بفرمایید.
بسمه تعالی، می تواند با شرایط طلاق خلعی در مقابل عوض او را طلاق دهد و اگر شرایط خلع موجود نیست نمی تواند در مقابل طلاق عوض بگیرد.
[سؤال 11031] ----> 6339
2. زنی که در اثر فشار بسیار و ناملایمات فراوان از مهر خود گذشته و بدون هیچ چیز راضی به طلاق شده از شوهرش، آیا در اثر این که شوهر در حال حاضر قصد فروش کلیه اجناس منزل را کرده که به خارج از کشور جهت خوش گذرانی برود، این زن می تواند شرعاً و قانوناً ادعایی بکند؟ با توجه به این که مقدار زیادی از اموال خود را در منزل این شخص گذاشته و ناچاراً بیرون آمده است.
بسمه تعالی، آنچه را که بابت طلاق خلعی به شوهر واگذار نموده در صورتی که عدّه طلاق منقضی شده باشد نمی تواند برگردد و مطالبه نماید.
[سؤال 11032] 6291
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
مخفی نماند این جانب عیالی دارم. ایشان از من طلاق خلعی گرفته و بعد از یک ماه نگذشته به همدیگر رجوع کردیم و او به مهر خود راضی شد. بعداً هر دو نفر ما رفتیم به حرم حضرت رضا علیه السلام یک نفر روحانی را که اهل علم بود دیدیم و به او گفتیم: عقد ما را تازه کنید. جریان را به او گفتیم که یک ماه نشده طلاق دادیم با وجودی که سه ماهه حامله هم است. شیخ گفت: نمی خواهد که عقد خود را تازه کنید؛ عقد سابق شما درست است. شهود آن قضیه هم آن جا دو نفر بودند. بعداً پدرزنم، عیالم را برای کسی دیگر نامزد کرد و شیرینی خوردند و مجلس گرفتند، و زن رجوع خود را منکر شد و قسم می خورد که ما رجوع نکردیم و من هم قسم خوردم که رجوع کردیم و آن دو نفر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 489 شهود هم قسم می خورند که رجوع کردیم حال آیا این قسم زن قبول است یا حرف دو نفر شهود و شوهرش، کدام یک از این مسائل صحیح است؟ جواب مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، در طلاق خلعی مرد حق رجوع ندارد؛ مگر بعد از رجوع زن در بذل و در صورت اختلاف در رجوع زن در بذل، حکم به صحت رجوع مرد نمی شود.
[سؤال 11033] 6292
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، با عرض سلام
همسر این جانب پس از وضع حمل در بیمارستان، فرزندمان را تحویل بنده داده و درخواست طلاق نموده و مهریۀ خود را نیز بخشیده و یک ماه بعد از تولد بچه، طبق خواسته اش از بنده طلاق خلع گرفته. اکنون پس از دو ماه و اندی که از عدّه اش گذشته، رجوع کرده و درخواست مهریه کرده است؛ لیکن این جانب به علت عدم توافق اخلاقی قادر به زندگی با او نمی باشم. آیا نامبرده می تواند مهریۀ خود را که بخشیده مطالبه نماید؟
بسمه تعالی، حق رجوع در مهر دارد، ولی حق ندارد شما را به رجوع در زوجیت وادار نماید و اختیار رجوع در زوجیت با خود شما است؛ ولی قبل از رجوع او در مهر، شما حق رجوع در زوجیت ندارید.
[سؤال 11034] 6293
بسمه تعالی 1 / 12 / 1361
مقام معظم رهبر انقلاب مقدس اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
پس از تقدیم خالصانه ترین مراتب سلام و عرض دست بوسی گفته می شود که در طلاق خلع و مبارات زوجه بابت نفقه و کسوه ایام عده طلبی از زوج ندارد، مگر در
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 490 صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه و کسوه خواهد داشت، نظر مبارک حضرت عالی در این باره چیست؟
بسمه تعالی، مسأله به همین نحو است که مرقوم نمودید.
[سؤال 11035] 6294
بسمه تعالی 20 / 11 / 1361
حضور مبارک مرجع عالی قدر و امام بزرگوار حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
پس از سلام و دعاگویی برای سلامتی وجود شریف، نظر مبارک را دربارۀ مسأله زیر بیان فرمایید.
شخصی همسر خود را طلاق خلع می دهد و پس از مدتی (قبل از انقضاء عده) مجدداً می خواهند با هم ازدواج نمایند با مهریۀ خیلی بیشتر از سابق (مثلاً قبلاً بیست هزار تومان بوده حالا می خواهند سیصد هزار تومان مهر قرار بدهند) آیا می شود بدون این که زوجه به ما بذل خود رجوع کند صیغۀ عقد جدید خوانده شود بر مبنای مهریه جدید و اگر پس از مدتی همسر زوجه فوت نماید، آیا سایر ورثه می توانند ادعا کنند که حق ما پایمال شده و این مهریه به خاطر محروم نمودن ما از ارث بیشتر بوده است؟ در این صورت آیا محکمه ای حق ابطال چنین سندی را خواهد داشت یا نه؟ به هر صورت نظر مبارک را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، در فرض سؤال نکاح جدید اشکال ندارد و ادعاء ورثه مسموع نیست.
[سؤال 11036] 6295
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر انقلاب و مرجع عالی قدر، حضرت امام خمینی
استفتا و استعلام می شود از آن امام عزیزمان، یک شخصی دختری را عقد نموده و مدت یک سال رفت و آمد می کرده و چون سنش از نظر قانون، کم و در دفتر ازدواج
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 491 ثبت نشده و طرفین هم قرار گذاشتند که دو ماه بعد از عید نوروز سال شصت مجلس بگیرند و دختر را ببرند، و چون دختر از نظر جسمی، ضعیف بوده، پدر دختر گفته که تا اول مهر صبر کنید، آن موقع ببرید. روی همین مطلب طرف قهر کرده و رفته ازدواج کرده است، و حالا طرف اول که یک سال رفت و آمد می کرده، می گوید: من او را نمی خواهم. وقتی هم که مطالبۀ مهریه را می کنند، می گوید: من مهریه را نمی دهم، و اگر هم بدهم او را طلاق نمی دهم، و باید در خانۀ پدرش باشد. حالا از آن امام عزیز می خواهیم که حکم الله را بیان فرمایند.
بسمه تعالی، مهریه را ضامن است و باید بدهد، و اختیار طلاق در دست شوهر است و از زن می تواند جهت طلاق مبلغی ولو به مقدار مهریه، مطالبه کند و طلاق دهد.
[سؤال 11037] 6296
بسمه تعالی 8 / 11 / 1361
دفتر معظم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
محترماً زنی است چندین سال قبل شوهر نموده و چون بچه دار نشده، کسانش علت را جست وجو نموده، معلوم شده هنوز بکر است و دفع شهوت از طریق غیرطبیعی می شده. اکنون با رسیدگی کامل، معلوم شد قابله، بکارت را از طریق عمل برداشته. آیا این زن می تواند تقاضای طلاق نماید و مهریه را هم اخذ نماید، یا باید برای نجات خود، مهریه را ببخشد؛ با این که دادگاه چندان حرارتی در این موضوع از خود نشان نمی دهد وظیفۀ این زن چیست؟ تقاضای جواب آن را از لحاظ شرع مقدس دارم.
بسمه تعالی، اختیار طلاق در دست مرد است و بدون اذن او طلاق باطل است و زن می تواند برای جلب رضایت شوهر به طلاق، مالی ـ مثل مهرش ـ را به او ببخشد و تقاضای طلاق نماید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 492