با شرایطی که دارند و از آنها نام بردم برایشان کار سنگینی است. در همان برخوردهای اولیه متوجه شدیم باید خیلی از ایدههایمان را کنار بگذاریم. حالا اگر کودکان هم میپرسیدند چه نوع مطالبی بنویسیم و در چه موضوعاتی کار کنیم؟ به آنها میگفتیم هرچه دوست دارید بنویسید و هر کاری دلتان میخواهد در روزنامهتان انجام دهید. آنها را آزاد گذاشتیم که به هر شکل که دوست دارند یک روزنامه دیواری بسازند. از خاطراتشان، شعر، داستان، لطیفه، تصاویر چیده شده از نشریات دیگر و... به هر شکل که مایلند استفاده کنند. برای کشیدن نقاشیها و یا کاریکاتور به دلیل همان مشکل زمان که اشاره کردم خیلیها امکان مصور کردن روزنامه دیواریشان را نداشتند به همین دلیل تعداد زیادی نشریه در اختیار آنها قرار داده بودیم تا بتوانند تصاویری مرتبط و هماهنگ با موضوعاتشان از میان آنها انتخاب کنند.
Õ درست کردن هر کدام از این روزنامه دیواریها چقدر زمان برده است؟
بیست دقیقه، یک ربع، شاید هم کمتر.
Õ بیشتر آنها به صورت گروهی ساخته شدهاند یا به صورت انفرادی؟
هردو. بعضی از آنها فقط توسط یک نفر درست شده و بعضیها حاصل کار گروهیاند، مثلاً گروهی از بچههایی که از یک مدرسه آمده بودهاند. ما حتی روزنامه دیواریهای زیادی درایم که کودکان با کمک والدینشان آنها را درست کردهاند، و این خیلی خوب است. در چنین حالتی بین کودکان و والدین آنها یک خاطره مشترک درباره روزنامهها وجود دارد، روزی و در جایی که با هم یک روزنامه دیواری ساختند.
ادامه دارد
جایزه از پادشاه گرفتی، همه را سالم و دست نخورده پیش من بیاوری تا به طور عادلانه با هم قسمت کنیم!»
مجلات دوست کودکانمجله کودک 509صفحه 16