شخص آن نگاه و جستجوگرانه و تیزبینانه را داشته باشم و اگر موضوع من یک شخصیت
زنده در جلوی رویم نباشد و مجبور باشم تا از تصویرش استفاده کنم باز هم سعی میکنم آن
ویژگی جستجوگرانه را از کارم حذف نکنم. تا حد امکان با تهیه عکسها و تصاویر و اطلاعات
راجع به آن شخصیت تلاش میکنم موضوع را بشناسم و به یک تحلیل کلی شخصیتی از او
برسم. البته همه اینها به شرطی است که زمان کافی در اختیار داشته باشم وگرنه در خیلی از
کارهایم مثلاً کاریکاتورهایی که باری مطبوعات میکشم زمان زیادی در اختیارم نیست و باید
سریعاًکاری را شروع و تمام کنم. به عبارتی باید در
همان اتودهای اولیه به نتیجه رسید.
*کاریکاتورهایی که دارای فوریت نیستند را ظرف
چه مدت میکشید؟
مشخص نیست. شروع میکنم به اتود
زدن. اتودهای من خیلی آزاد هستند و در
حین این کار راجع به اینکه در نهایت چه
میخواهم انجام بدهم فکر میکنم، اینکه از چه
خطوطی استفاده کنم؟ از چه رنگی؟ چه فرمی؟
بیان بعدیام چگونه باشد؟ بافت کارم چطور
باشد؟ و... اتودها ممکن است پیوسته نباشد و بین
آنها فاصلههای چند روزه و یا حتی یک ماهه بیفتد
اما در نهایت اگر مجموع همه آنها را حساب کنید هر کدام
از کاریکاتورهای چهرهای که من کشیدهام معمولاً یک روز
کاری بیشتر زمان نبرده است. اجراهای من اجراهای خیلی
پیچیدهای نیستند و بیشترین تلاش من این است که بتوانم به
یک پرتره بامزه و خندهدار و جذاب برسم. میدانم و معتقد به این
قضیه هستم که یک هنرمند باید سلیقهساز باشد و کارش ارزشهای
خودش را داشته باشد اما گذشته از این مهمترین هدف من این است
که در نهایت کارم جالب و بامزه باشد.
*آیا کاریکاتور چهره الزاماً باید به مزه و خنده برسد؟
اگر طنز از آن حذف شود دیگر کاریکاتور نیست
کاریکاتور باید دارای طنز باشد، حالا این
طنز میتواند خیلی رو باشد، ممکن است
خیلی عمقی باشد.
روبات نظافتچی بالاخره به آرزوی خود میرسد و
موفق میشود وال ای را که آلوده پا به سفینه اکسیوم
گذاشته بود، پاکسازی کند.
مجلات دوست کودکانمجله کودک 376صفحه 13