• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

حبس مرد ممسک بر زنا دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مرد ممسک بر زنا

حبس مرد ممسک بر زنا دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مرد ممسک بر زنا از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن مردی است که زنی را نگه دارد تا دیگری با او زنا کند.

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن مولی به خاطر امتناع کردن از رجوع یا طلاق بحث می کند. روایات درباره «مولی» که از رجوع یا طلاق امتناع می ورزد به مرز «استفاضه» رسیده و در میان فقهای شیعه مخالفی وجود ندارد، چنان که در ریاض المسائل و جواهر الکلام به آن تصریح شده است. اما در میان عامّه یکی از اقوال، حبس است؛ چنان که در ترمذی در سنن و شافعی به آن اشاره کرده است.

حج افراد از دیدگاه امام خمینی (س)

حج افراد

حج افراد از دیدگاه امام خمینی (س)

حج افراد از اقسام حج است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.

حج بذلی از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بذلی

حج بذلی از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بذلی حج واجب شده با پرداخت هزینه آن از سوی دیگری بوده و در صورت وجود دیگر شرایط استطاعت، موجب استقرار حج بر عهده مبذول له است. البته دیدگاه فقهای اهل سنت بر این است که بذل و اباحه مال باعث وجوب حج نمی گردد.

ویژگی حاجی در حج قرآن و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

حج قرآن

ویژگی حاجی در حج قرآن و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

حج قِران از اقسام حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند.

حج کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حج کودک

حج کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بر کودک به دلیل نداشتن شرایط وجوب، واجب نیست. اما در رابطه با استحباب حج بر کودک اختلاف نظر وجود دارد، و دیدگاه مشهور این است که حج کودک ممیّز، مشروع و مستحب است و آثاری بر آن بار می گردد، هرچند به جای حج واجب قرار نمی گیرد.

حج مبتول از دیدگاه امام خمینی (س)

حج مبتول

حج مبتول از دیدگاه امام خمینی (س)

حج مَبتول همان حج افراد است؛ از این عنوان در روایات و به تبع آن در کلمات فقها در باب حج به کار رفته است.

احکام حج نذری از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نذری

احکام حج نذری از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نذری همان حج واجب به سبب نذر است و کسی که نذر کرده حج بگزارد، وفای به نذر و به جا آوردن حج بر او واجب است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.

نیابت در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نیابتی

نیابت در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نیابتی حج گزاردن به نیابت از دیگری است و از آن در باب حج سخن گفته اند.

اقسام حج واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

حج واجب

اقسام حج واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

حج واجب یکی از اقسام حج می باشد که با شرایطی بر مکلف واجب می شود.

شرائط حجة الاسلام (حج) از دیدگاه امام خمینی (س)

حجة الاسلام (حج)

شرائط حجة الاسلام (حج) از دیدگاه امام خمینی (س)

حَجةُ الاسلام حجی است که به اصل شرع (فرمان مستقیم و ابتدایی شارع مقدس) تنها یک بار در طول عمر واجب می شود. حجة الاسلام ممکن است برای مکلفی حج تمتّع و برای دیگری حج اِفراد یا حج قِران باشد. یکی از شرایط وجوب حج استطاعت است. اگر کسی بدون دارایی شرائط حج بجا آورد، در صورت استطاعت باید حجة الاسلام را بجا آورد.

حجر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حجر کودک

حجر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حَجْر در لغت به معنی منع و بازداشتن و در اصطلاح منع شخص از تصرّف در اموال خود و یا آن چه به مال تعلّق می گیرد گفته می شود. کودک (ممیّز و غیرممیّز) محجور علیه است. آیات متعدد و روایات، از مهم ترین مستندات احکام فقهیِ حجر در موارد گوناگون است.

صفحه 13 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >