حج نذری
احکام حج نذری از دیدگاه امام خمینی (س)
به عقیده امام خمینی (س) حج و به طور کلی هر آنچه که متعلق نذر قرار می گیرد به سبب نذر متصف به وجوب نمی گردد بلکه آنچه که به واسطه انعقاد نذر بر نذرکننده واجب می شود عنوان «وفاء به نذر» است نه چیز دیگر؛ و منذور بر همان حکمی که قبل از نذر بوده باقی است.
امام (س) این نکته را در تعلیقاتشان بر عروه در ابواب مختلف بیان نموده اند. مثل باب طهارت که فرموده اند: «لا یصیر الوضوء واجباً بالنذر و مثله، بل الواجب هو عنوان الوفاء بالنذر».(۱) و یا در باب نکاح که این متن عروه را که می گوید: «فقد یجب بالنذر» (۲) مورد مناقشه قرار داده و می نویسند: «مرّت المناقشة فی وجوب المنذور بعنوانه الذاتی، بل الواجب هو عنوان الوفاء بالنذر، و إنّما ینطبق فی الخارج علی المنذور و الخارج لیس ظرف تعلّق الوجوب، و کذا الحال فی العهد و الیمین ...» (۳) و به همین لحاظ است که بر خلاف صاحب عروه و دیگران، عنوان مبحث را در تحریرالوسیله با حذف «الواجب» عبارت «القول: فی الحجّ بالنذر و العهد و الیمین» (۴) قرار داده اند.
(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۵، العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ج۱، ص۱۲۷، کتاب الطهارة، فصل فی غایات الوضوء. لایصیر الوضوء
(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۵، العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ج۲، ص۶۰۴، کتاب النکاح، مسألة ۴. فقد یجب
(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۵، العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ج۲، ص۶۰۴، کتاب النکاح، مسألة ۴. المناقشة
(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۰۸، کتاب الحج، القول: فی الحجّ بالنذر و العهد و الیمین.
.
انتهای پیام /*