• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

احکام چاه از دیدگاه امام خمینی (س)

چاه

احکام چاه از دیدگاه امام خمینی (س)

چاه آب، که در زبان عربی به آن بئر می گویند، یکی از عناوینی است که در بابهای طهارت، اجاره و احیاء موات، مطرح می شود.

احکام چشمه از دیدگاه امام خمینی (س)

چشمه

احکام چشمه از دیدگاه امام خمینی (س)

چشمه محلّ جوشش آب از زمین به طور طبیعی است و آب چشمه ای که جریان دارد، آب جاری به شمار می رود و احکام خاص آن را دارد از احکام چشمه در بابهای طهارت، صلات و احیاء موات سخن گفته اند.

حضانت و سلب حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاضن

حضانت و سلب حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و سلطنت بر تربیت کودک و انجام آن چه به مصلحت اوست، از قبیل حفظ و نگهداری وی، نظافت، پرستاری و تربیت را حضانت می گویند و شخصی که نگهداری طفل به او واگذار می شود را حاضن گویند.

حاکم در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم

حاکم در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

به انشاء کننده حکم حاکم می گویند.

ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم در فقه

ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم، اصطلاحی در فقه، حقوق و اصول به معانی گوناگون می باشد.

حاکم شرع از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم شرع

حاکم شرع از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم شرع حاکم منصوب از جانب خدا به طور مستقیم یا با واسطه است، بیشترین کاربرد عنوان حاکم شرع در کلمات فقها، فقیه جامع شرایط است. از حدود ولایت حاکم شرع در باب تجارت سخن گفته اند.

حبس برای اقامه حد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای اقامه حد

حبس برای اقامه حد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای اقامه حد، از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن کسی است که قرار است حد بر او جاری شود. روایاتی از شیعه و اهل سنت وارد شده، کسی که قرار است حد بر او جاری شود، زندانی می شود؛ مانند زن باردار که تا وضع حمل در حبس می ماند و کسی که چهار بار اقرار به زنا کرده و مانند قاتل که تا زمان قصاص حبس می شود.

حبس برای پیش گیری از زنا از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای پیشگیری از زنا

حبس برای پیش گیری از زنا از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای پیش گیری از زنا از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن شخص برای پیش گیری از زنا، بحث می کند.

حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زن زنا دهنده

حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زن زنادهنده از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زن زنادهنده، بحث می کند. در آغاز اسلام کیفر زن زنادهنده- بنابر قولی ثیّب (بیوه) و بنابر قول دیگر مطلقا (ثیّب و غیر ثیّب) زندان بود و آیه شریفه «… فَاَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ …» بدان اشاره دارد. سپس بنابر قول مشهور بین مفسران و فقها، این آیه به وسیلۀ آیۀ تفصیلی حدود، نسخ گردید. اما یکی از بزرگان معاصر، ضمن انکار نسخ آیه گفته است: ظاهر آیه این است که زن را در خانه نگه دارید تا نتواند دوباره مرتکب فحشا شود و این از باب جلوگیری از منکر بوده و بدون شک در تمام کارهای مهم، بلکه به نظر بعضی در همۀ منکرات، وجوبش ثابت شده است.

حبس زناکار مجرد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکار مجرد

حبس زناکار مجرد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکار مجرد از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن شخص زناکار مجرد (غیر محصن)، بحث می کند. روایتی در مسند زید در مورد زندانی شدن وی آمده است. ابوحنیفه نیز قائل به صلاح دید امام مبنی بر زندانی کردن یا تبعید است.

حبس زنا کننده با خواهر خویش از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زنا کننده با خواهر خویش

حبس زنا کننده با خواهر خویش از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکننده با خواهر خویش از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زناکننده با خواهر خود، بحث می کند. در این باره دو روایت یکی در کافی و دیگری در من لا یحضره الفقیه وارد شده اما علاوه بر ضعف سند مورد استناد هیچ یک از فقیهان امامیه قرار نگرفته است. با توجه به مضمون این دو روایت کسی که با خواهر خویش زنا بکند با شمشیر زده می شود و اگر زنده ماند او را تا ابد زندانی می کنند.

حبس زوج خودداری کننده از لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زوج خودداری کننده از لعان

حبس زوج خودداری کننده از لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زوج خودداری کننده از لعان از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زوج به خاطر امتناع کردن از لعان بحث می کند.

صفحه 12 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >