• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

فسخ نکاح از دیدگاه امام خمینی (س)

فسخ نکاح

فسخ نکاح از دیدگاه امام خمینی (س)

در متون فقهی بعضی از عیوب ذکر شده است که فی الجمله سبب جواز فسخ نکاح می شود. و «این عیوب بر دو قسم است: مشترک و مختص»

فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

فضولی

فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

فضولی به کسی گویند که ملک غیر را بدون اذن او بفروشد.

قضاوت و جایگاه آن از دیدگاه امام خمینی (س)

فقه و حکومت

قضاوت و جایگاه آن از دیدگاه امام خمینی (س)

فقه شیعه ، فقه اداره نظام معاش و معاد آدمی و عجین با حکومت است و تمامی مقررات و قوانین اسلام ، براساس دولت و حکومت و تشکیلات، بنا نهاده شده اند. این مهم را می شود از روح حاکم بر اسلام و تک تک ابواب و مسائل فقهی فهمید.

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه به معنای دارنده ملکه استنباط حکم فرعی شرعی از منابع معتبر می باشد.

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه جامع شرایط

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه جامع شرایط، یعنی فقیه، دارای همه شرایط لازم برای مرجعیت می باشد.

احکام مرتبط با فلج از دیدگاه امام خمینی (س) (س)

فلج

احکام مرتبط با فلج از دیدگاه امام خمینی (س) (س)

فلج عارضه توقف اعمال حرکتی در اعضای بدن به دلیل بیماری عصبی یا عضلانی می باشد.

قرن (عیب) از دیدگاه امام خمینی (س)

قرن (عیب)

قرن (عیب) از دیدگاه امام خمینی (س)

قَرَن به فتح قاف و راء استخوانی است در فرج که مانع جماع می گردد و زنی را که دارای این عیب باشد قرناء گویند.

ولایت ولی شرعی در قصاص و دیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قصاص توسط کودک

ولایت ولی شرعی در قصاص و دیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قصاص توسط کودک، از مباحث فقهی، به معنای اعمال قصاص یا اخذ دیه از جانی توسط کودک است. به اتفاق فقها در مواردی که جنایت عمد بر کودک موجب قصاص شود و یا به هر دلیل جنایت بر کودک موجب دیه گردد، در تمام موارد ولی شرعی کودک در قصاص یا گرفتن دیه ولایت دارد. همچنین کودک در قصاص اعضا نمی تواند جانی را مورد عفو قرار دهد، زیرا کودک و مجنون مسلوب العبارة می باشند و اهل عفو نیستند، بنابراین نمی توانند در این خصوص تصمیم بگیرند.

قضاوت از دیدگاه امام خمینی (س)

قضاوت

قضاوت از دیدگاه امام خمینی (س)

«قضاوت» که عبارت از داوری کردن برای رفع نزاع و کشمکش در میان مردم است، یکی از منصب های بزرگی است که از جانب خداوند متعال برای پیغمبر (ص) و امامان معصوم (ع) و از جانب آنان برای فقیه جامع الشرایط تعیین شده است.

احکام جذام از دیدگاه امام خمینی (س)

جذام

احکام جذام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از انواع بیماریهای عفونی جذام می باشد که از آن در بابهای صلات، تجارت، نکاح، ظهار، عتق و قصاص سخن رفته است.

جنایات علیه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

جنایات علیه کودک

جنایات علیه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

جنایت علیه کودک، در ابواب مختلف فقه از جمله: سرقت، قتل، قصاص، دیه و ... بحث می شود. جنایت بر کودک به معنای آسیب رساندن، صدمه زدن، سوء استفاده و بهره کشی علیه کودک است. در فقه که بر گرفته از کتاب، سنّت و عقل است، این اصل مورد تاکید قرار گرفته است که باید از اطفال مظلوم و بی دفاع حمایت کرد. فقها در مباحث فقه جزایی جنایات علیه کودک را مطرح نموده و کیفر آن را بیان نموده اند. افزون بر این حمایت از نیازمندان، مظلومان، و به ویژه اطفال بزه دیده که مصداق بارز نیازمندان می باشند، جزء ارزش های جوامع به حساب می آید.

جنون (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

جنون (فقه)

جنون (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

جنون، از اصطلاحات علم فقه بوده و به معنای نوعی بیماری روانی است که فرد مبتلا به آن، قادر به کنترل اعمال خود نیست. جنون گروهی از دیوانگان ، اِطباقی (دائمی) و جنون دسته دیگر ادواری و مختص دوره های زمانی محدود و متناوب است . از این عنوان در بسیاری از باب ها؛ اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند. به نظر فقها، به دلیل محجور بودن مجنون ، انعقاد هرگونه قرارداد از جانب وی (چون وکالت، بیع، اجاره، شرکت، جعاله و نکاح) باطل و فاقد آثار حقوقی است. جنون موجب رفع مسئولیت مدنی مجنون نمی شود بر این اساس، هرگاه مجنون مرتکب قتل یا جرح شود، عمل او مشمول حکم دیه می گردد.

صفحه 11 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >