نبش قبر
[سؤال 694] 312
بسمه تعالی 10 / 11 / 1358
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 307 با عرض سلام، قبرستانی در مجاور شهر رشت معروف به قبرستان سیمبر مدفن بسیاری از علما و سادات و مؤمنین است و هنوز سی سال از زمان دفن اموات در آن جا نمی گذرد. ادارۀ آموزش و پرورش محل تصمیم دارد قبرستان مذکور را پایمال و با نبش قبور که مستلزم هتک اموات است، دبیرستانی در آن جا تأسیس کند؛ در حالی که در اطراف قبرستان زمین های بایر و اراضی موات و مجهول المالک فراوان موجود است. آیا این رویه شرعاً جایز می باشد یا خیر؟
استدعا می شود که در این مورد حکم الله را مرقوم فرمایید تا بر طبق آن رفتار شود.
بسمه تعالی، با فرض این که مستلزم هتک یا نبش است، جایز نیست.
[سؤال 695] 313
بسمه تعالی
با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب و با سلام به خون شهدای اسلام
رهبرا! دیده می شود که در دانشکده های پزشکی سابق یا حال برای تعلیم مطلب به دانشجویان یا کالبد شکافی می کنند و یا از قبرستان های قدیمی مقداری استخوان های مردگان را جمع آوری می کنند، با توجه به مطالب فوق:
1. آیا کالبد شکافی صحیح است یا خیر؟
2. آیا از بین بردن قبرستان ها صحیح است یا خیر؟ در صورتی که جواب مثبت است چه مدت باید طول بکشد و بعد خراب شود؟
بسمه تعالی، 1 و 2. نسبت به میت مسلمان جایز نیست و نبش قبری که میت در آن ازبین نرفته جایز نیست.
3. آیا در آخرت انسان به صورت جسم ظاهر می شود یا به صورت روح؟ در صورتی که به حالت جسم ظاهر شود آیا وقتی در موقع کالبدشکافی مثلاً قلب میت را بر می دارند و یا در قبرستان های قدیمی استخوان ها را جمع می کنند میت در آخرت احساس کمبودی در بدن خود نمی کند؟
بسمه تعالی، به کتب معتبره ای که درباره معاد نوشته شده مراجعه نمایید.
4. در قبرستان ها مخصوصاً در قبرستان های دهات در اثر فرسایش، خاک ها از بین می رود، آیا ساختن و
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 308 درست کردن مجدد این قبرها اشکالی دارد؟ یا در همین بهشت زهرا پس از مدت یک سال یک قطعه را تازه آسفالت می کنند و کلاً سؤالم این است خاک خراب شده را پس از مدتی اگر دوباره تعمیر کنیم آیا اشکال دارد یا نه؟ یعنی آیا سؤال و جواب برای میت مجدداً شروع می شود؟
بسمه تعالی، تجدید قبر مکروه است مگر در قبور انبیا و صلحا و علما.
[سؤال 696] ----> 2086
3. اگر میت را سهواً بر خلاف ترتیب اغسال ثلاثه غسل دادند و دفن کردند و بعد متوجه شدند؛ آیا برای مراعات ترتیب، نبش قبر لازم است یا نه؟
بسمه تعالی، در مثل مفروض، مسأله جواز نبش مشکل است؛ گرچه خالی از وجه نیست اگر مخالف احترام میت نباشد.
[سؤال 697] 314
بسمه تعالی 7 / 12 / 1361
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله محترماً معروض می دارد:
والد این جانب سال 1400 هجری برای تبلیغات ایّام عاشورا به حیدرآباد هندوستان مسافرت می نمایند و در دهم ماه صفر 1400 مطابق با 8 / 10 / 1358 شمسی به رحمت حق واصل شده و از فیض بزرگ اجر هجرت در راه خدا و رسول او بهره مند می گردند و طبق خواست فرزندان جنازه ایشان را به ایران حمل نموده و روز اربعین بعد از 10 روز با حضور چندین تن از معمّمین و سادات و بنی اعمام که اطلاع بر مسائل ویژه دفن از آقایان مورد انتظار این جانب و اهالی و مردم بودند به بهانه متلاشی شدن بدن چنانچه از صندوق بیرون آورند که جنس آن هم نوعی فلز و شاید آهن سفید بوده با شکافتن قسمت بالای صورت و شناسایی جسد با همان وضع یکی از بنی اعمام معمّم دستور می دهد که جنازه را دفن نمایید و بدن دفن می شود و چون این جانب در شرایط غیر عادی از لحاظ روحی به دلیل تحمل حادثه مولمه فوت
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 309 مرحوم والد به سر می بردم نتوانستم متوجه قضیه شوم و در آن شرایط اعتماد کامل به صحت کار آقایان داشتم ولی بعد از دفن اقوام و خویشان ناراحت شده و اظهار داشتند بدن را بایست از صندوق بیرون آورده باشند و در نتیجه اختلاف کلمه پیش آمد و ما در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم و چون جناب آقای صدری از روحانیون شهرستان یزد در مجلس ترحیم گفتند در زمان قدیم بزرگان را در همان صندوق حمل بدن به خاک می سپردند ما از لحاظ روحی آرام گرفتیم اکنون که نزدیک به سه سال می گذرد با تذکر مجدد اقوام و اظهار تأثر آن ها بر آن مرا نیز متأثر و دچار حسرت و حیرت کرده اند و می خواهند بدانند که آنچه انجام شده صحیح بوده است یا نه؟
ضمناً همسر ایشان نقل می کند که ایشان وصیت کردند که در همین محلی که الآن ایشان را دفن کرده ایم دفن شوند ولی وصیت نامه ای دارند که در آن نوشته مرا نزد قبر اخوی ها دفن نمایید. سؤال این است که تکلیف ما در حال حاضر چیست؟
بسمه تعالی، در مفروض سؤال چیزی بر شما نیست و نباید نبش قبر نمایند.
[سؤال 698] 315
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی، امام خمینی
قبرستانی هست که قسمتی از این قبرستان قدیمی است. آخرین میتی که در این قبرستان دفن شده، حدود بیست سال است. چندی قبل برای دفن شهدا، این قسمت را با لودر صاف کردند، آثار قبر کم و بیش مشخص بود، ولی الآن برای یکی از شهدا که قبر می کندند، مقداری استخوان پیدا شده است خواهشمندیم بفرمایید که آیا جایز است شهدا در این قسمت دفن بشوند یا نه؟ لازم به تذکر است که این قطعه که قصد دارند قطعۀ شهدا بشود، از سی سال پیش تا به حال، کسی دفن نشده و زمین آن وقف قبرستان است.
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 310 [سؤال 699] 316
بسمه تعالی
رهبر ما، نایب امام زمان، به عرض می رسانم: در موقعی که نیروی صدام خائن و از خدا بی خبر به شهر ما تجاوز کرد، خانوادۀ فقیر و مؤمن این جانب تحمل حملۀ کفر نداشتند، در اثر حملۀ نیروهای کافر، خواهر جوان مرگم از پشت بام به زمین خورده، سرش به زمین خورد و ترک برداشت و خون به مغز رسید. چون که در کوه بودیم دسترسی به دکتر نداشتیم متحمل دوای عشایری شدیم و در اثر برف و باران به آبدانان آمدیم. در 20 / 12 / 1361 باز بر اثر سرما، چرک و خون در مغز ایشان اثر کرد و دو روز به درد آمد و سپس فوت کرد.
مسأله شرعی بدین گونه است: در آن محل یک بارگاهی هست، نام آن پیرمحمد، از نسل جابربن عبدالله انصاری، می گویند: اطراف آن قبرستان است. ما در آن جا دفنش کردیم؛ اما این زمین اطرافش معلوم نیست مال چه کسی است. اکثر آن صاحب دارد؛ اما صاحب آن هم معلوم نیست و دور و بر آن بارگاه، روستاییان زیادی هستند که کشاورزی می کنند. معلوم نیست این زمین قبرستان عمومی است یا مال یک نفر. چون که این مرحومِ جوان مرگ شده، خواهر و برادرهای بازماندۀ او همیشه گریان و ناراحت در اثر این گور غریبی هستند که خواهرشان دارد. دست به درگاه خدا تا پیروزی اسلام و رفتنمان به دهلران هستیم. پرسیدن مسأله شرعی؛ آیا هنگام رفتن در محل خودمان می توانیم بر طبق شرع جنازه را بیرون آوریم و در میان محل خودمان دفن کنیم؟
بسمه تعالی، اگر کسی از دفن در آن محل منعی نکرده، در فرض مرقوم نباید قبر را نبش و جسد را از قبر خارج کنید.
[سؤال 700] 317
بسمه تعالی 29 / 4 / 1361
با عذرخواهی از این که وقت آن حضرت را می گیریم، سؤال خود را مطرح
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 311 می نماییم. اگر مرده مسلمانی بیش از هفت سال پیش توسط بستگان از خدا بی خبرش و افرادی دیگر در گورستان بهایی ها دفن گردیده باشد و اکنون فرزندان او بالغ و رشید شده باشند و همگی نیز مسلمان و شیعه باشند، تکلیف شرعی آنان چیست؟ آیا نبش قبر این میت و انتقال او به قبرستان مسلمانان مانند بهشت زهرا یا حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام در قم جایز است یا خیر؟ اگر جواب مثبت است به کجا مراجعه نمایند؟
فرزندان و همسر او همگی از دفن ایشان در این مکان نامقدس در عذابند و از این که نمی توانند بر سر مزار بروند ناراحت هستند. و من الله التوفیق
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، نبش مانع ندارد.
[سؤال 701] 318
بسمه تعالی 29 / 4 / 1361
اگر پدر و پسری در یک حادثه رانندگی کشته شده باشند و در کنار یکدیگر دفن گردیده باشند؛ لکن سنگ قبر آنان جابه جا یعنی نام پدر بر روی قبر پسر و بالعکس، به اشتباه کار گذاشته شده باشد، با توجه به این که پدر در حال حاضر دارای شش فرزند و پسر در حال حاضر دارای طفل صغیر دوساله است، تکلیف شرعی بازماندگان چیست؟ آیا تعویض و تصحیح سنگ قبر آنان جایز است؟ باید نسبت به این کار اقدام نمود یا خیر؟
بسمه تعالی، جابه جا کردن سنگ قبر مانع ندارد.
[سؤال 702] 319
بسمه تعالی 18 / 7 / 1361
حضور محترم رهبر کبیر، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
با تقدیم درود؛ به عرض مبارک می رساند: رشته قناتی که محل کار و منشأ استرزاق جمعی کثیر و منبع مقدار خواروبار میهن اسلامی در حال تحریم اقتصادی بوده است، از سال 52 منهدم شده و با تلاش و کوشش و هزینه گزاف و کار مداوم در اردیبهشت
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 312 سال 60 دفعتاً آب قنات رها، و یک نفر مقنی که در عمق سی متری داخل پشته قنات مشغول کار بوده، تلف شده است و دسترسی به جسد نیست، مگر این که قنات مجدداً کاملاً خراب بشود. تکلیف شرعی در این خصوص چه می باشد؟
بسمه تعالی، با فرض این که خراب کردن قنات موجب ضرر فاحش است، لازم نیست قنات را خراب کنند.
[سؤال 703] 320
بسمه تعالی 11 / 4 / 1361
پیشگاه رهبر عظیم الشأن، امام امت (امام خمینی)، دام طول عمره
پس از عرض سلام، بانویی از 15 سال قبل مطلقه شده و دادگاه حمایت از خانواده صلاحیت تربیت بچه ها را به عهده حقیر گذاشت که به لطف خدا تعلیم و تربیت آن ها مطابق اصول احکام اسلامی انجام گرفت، تا این که فرزندم اسفند گذشته، دستور امام عظیم الشأن را شنید که جوان ها باید بر علیه کفر بسیج شوند؛ لذا کلاس درس را گذاشت و به جبهه رفت. 4 فروردین به آرزوی خودش ـ درجۀ شهادت ـ در فتح المبین ـ رقابیه ـ نائل آمد و در قبرستان عنایت آباد آباده، جنازۀ شهید ـ به دستور خودم ـ در محلی که قبلاً برای خانوادگی تهیه شده بود و به نام حسینیه هست، کنار پنج شهید از فامیل این جانب با تشریفات رسمی به خاک سپرده شد.
مادر مطلّقه و یک نفر دیگر که هیچ گونه سمتی به شهید ندارد ـ به عنوان دوست ـ می گویند که باید جنازه نبش و به شیراز، حمل شود. چون وصیت نامه نداشتند وصیت نامه ای جعلی ـ که کاملاً مغایرت دارد با امضای بچه و خط دفاتر ـ درست کرده و مدعی است که باید نبش قبر کنند. ـ با این که می دانیم نبش قبر، به خصوص قبر شهدا حرام است. ـ کلیۀ علمای شیراز و جامعۀ روحانیت آباده نیز با این کار مخالفت می کنند، ولی آن فرد و مادر مطلقه، که عنوان مادر شهید را دارد از موقعیت استفاده می کنند و مرتب در صدد نبش قبر هستند. (با این که وصیت نامه به نظر بنده و کلیۀ
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 313 علما، مشکوک به جعل است). آیا نبش قبر جایز است؟
آیا پدر شهید بیش از این باید صبر کند که مرتب جسارت به ساحت مقدس جنازه شهید شود؟! خواهشمندم فدوی را یاری کنید و دستور فرمایید که سپاه آباده و ژاندارمری آباده جلوی این گونه اعمال زشت را بگیرند و قاطع تر اقدام نمایند.
بسمه تعالی، بر فرض که وصیت نامه درست باشد، با فرض گذشتن مدتی از دفن شهید و احتمال متلاشی شدن جسد، نبش قبر جایز نیست و اقدامات قانونی دراین باره با مسئولین مربوطه است.
[سؤال 704] 321
بسمه تعالی 25 / 4 / 1361
دفتر امام خمینی
احتراماً؛ به عرض می رسانم: این جانب پدر شهید، موضوعی برایم پیش آمده است که برایتان مختصراً شرح می دهم:
در تاریخ 13 / 2 / 61 جنازۀ فرزند شهیدم را از پادگان قزوین تحویل گرفتم. چون خودم در حال عادی نبودم، برادرم که در ضمن پدر زن فرزند شهیدم می باشد، جنازه را اطراف تاکستان قزوین که خودش در آن جا ساکن می باشد حرکت داده و در آن جا به خاک سپردند و بدون این که من متوجه باشم، وصیت نامۀ شهید را نیز از جیبش بیرون آورده و مخفی کردند و تا کنون به من نشان نداده اند؛ ولی فرزند دیگرم و دیگران که وصیت نامه را در دست آن ها دیده اند، گفته اند که شهید وصیت کرده است که او را در بهشت زهرا دفن نمایند. خواهشمند است که در مورد مسأله شرعی و قانونی این موضوع، مرا یاری فرمایید.
بسمه تعالی، اگر مدتی از دفن گذشته و بدن متلاشی شده و یا آن که نبش موجب هتک می شود، نبش قبر جایز نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 314 [سؤال 705] 322
بسمه تعالی 10 / 6 / 1361
خواهشمند است که در مورد مطلب زیر پاسخ فرمایید.
مطلب در مورد مرحوم پدرم می باشد که در 14 سال پیش در مسگرآباد تهران دفن شده است. در آن روز عمه جانم تقریباً بزرگ تر ما بود و مسئولیت کفن و دفن را هم در آن روز خودش به عهده گرفت؛ چون ما صغیر بودیم. بعد به او که گفتند: چرا این جا در غربت او را دفن کردی؟ مثل این که گفته بود: من او را سپرده ام و او را جابه جا می کنم؛ ولی حالا حرفش این است که حرف آن روز را از شدت ناراحتی جواب داده و الآن می گوید: فقط من این را گفته ام که خدایا: بر تو آگاه باشد که من او را این جا نمی گذارم باشد.
تا به حال نیز آن یکی عمه جانم، دو مرتبه پدرم را خواب دیده که این جا ناراحت هستم و او پدرم را خیلی ناراحت از دست آن یکی عمه ام دیده.
چون بنده فرزند بزرگ تر هستم می خواهم مسئولیت خودم را در مورد این جریان مشخص فرمایید. به امید پیروزی هرچه زودتر اسلام بر کفر جهانی
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، نبش قبر جایز نیست.
[سؤال 706] 323
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، ای قلب تپندۀ محرومین جهان:
شهیدی از مخلصان امام حسین علیه السلام در قریۀ نیوانسوق ـ از قراء گلپایگان وصیت کرده است که او را در مکان مقدس امام زادۀ این قریه به خاک بسپارند؛ ولی قبل از این که وصیت نامۀ شهید به دست ما برسد جسد مطهرش را در قبرستان آباء و اجدادیش به خاک سپردیم. آیا اشکالی دارد که نبش قبر شود و همان جایی که شهید وصیت نموده به خاک سپرده شود؟ تاریخ شهادت شهید نامبرده: 11 / 8 / 1361
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 315 شمسی ـ پانزدهم محرم سال 1403 می باشد.
سلامت و سعادت شما و تمام مسلمین جهان را از خداوند متعال خواستارم.
بسمه تعالی، اگر مدتی از دفن شهید گذشته که بدن متلاشی شده و یا آن که نبش قبر موجب هتک می شود نبش قبر در فرض مرقوم، جایز نیست.
[سؤال 707] ----> 4384
2. جوان رزمنده ای در خط مقدم جبهه مجروح و در بیمارستان شهید می شود؛ مسئولین چون از موضوع اطلاع نداشتند، بدون غسل و کفن، آن شهید را دفن کردند؛ پس از مدتی هم سنگران شهید در مراجعت به شهر، جریان را اطلاع دادند؛ حکم شرعی را بیان بفرمایید.
بسمه تعالی، اگر ممکن است و هتک میت نیست، باید میت را بیرون آورند و تغسیل و تکفین نمایند.
[سؤال 708] ----> 5535
3. شهدای مکلف و غیره بدون اذن پدر دفن شده اند؛ آیا پدر می تواند نبش قبر کند و در مکان دیگر دفن کند یا خیر؟
بسمه تعالی، در فرض وجود غرض عقلایی مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 316