احکام وضوی جبیره
[سؤال 376] 186
بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مدّ ظله العالی
خواهشمندم به مسأله ذیل که غالباً با آن روبه رو می شویم پاسخ دهید:
در یکی از جاهای وضو زخم کوچکی ایجاد می شود که خونش بند نمی آید و چون آب برای آن ضرر ندارد روی آن را جبیره نمی کنند. حال اگر این زخم را بشویند، باز خون می آید و اگر خشک شود، مقداری خون نیز خشک می شود که اگر آن زخم را بشویند خون خشک شده، از بین می رود؛ ولی باز خون جدید می آید. اگر مثلاً این زخم در دست باشد و انسان بخواهد وضو بگیرد آب وضو به این زخم می رسد. بنابراین جاهای دیگر بدن و لباس انسان به واسطه آن آبی که به زخم رسیده، نجس می شود و فتوای حضرت عالی در رسالۀ توضیح المسائل در احکام وضوی جبیره این است که «اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد باید به طور معمول وضو گرفت». با توجه به مطالب فوق آیا می توان با بدن و لباس نجس وضو گرفت و نماز خواند یا باید به روش دیگری عمل کنیم؟ فتوای حضرت مستطاب عالی در این باره چیست؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 177 بسمه تعالی، می تواند محل زخم را در آب کرّ یا زیر لوله بگیرد و دست بکشد تا خون تمام شود و بلافاصله با نیت وضو آب را به آن محل جاری کند و بعد از آن فوراً آن محل را خشک کند تا سرایت حاصل نشود، و وضو گرفتن با لباس نجس یا بدن نجس، اگر نجاست در غیر محل وضو باشد، مانع ندارد و در نماز باید بدن و لباس پاک باشد و در هر صورت مورد جبیره نیست و اگر وضو ممکن نباشد، ولو به شستن غیر محلّ زخم باید تیمم نماید.
[سؤال 377] 187
بسمه تعالی 12 / 4 / 1361
خدمت امام، مدّ ظله العالی
با نام خدا و با سلام بر پدر عزیزم، حضرت امام، سخنم را آغاز می کنم؛ اماما! من دختری هستم 19 ساله، که مدت سه الی چهار سال است علاوه بر درس های کلاسیک، علوم فقهی را نیز می خوانم. در سال 58 ـ 59 که شما برای بسیج بیست میلیونی دستور دادید، من نیز مشتاقانه حرفتان را به جان خریدم و در بسیج، اسم نوشتم و به فراگیری تعالیم نظامی پرداختم. اما متأسفانه در ضمن تعلیمات بسیج، کمی سهل انگاری می کردند و به این خاطر، همۀ مسائل ضروری را نمی گفتند و این، علت آن شد که من در یک تمرین، با چاشنی نارنجک که در دستم منفجر شد، سه انگشت دست چپم را از دست دادم.
اکنون چند سؤال فقهی وجود دارد که مدت ها است سردرگم مانده ام که چه کنم، خواهشمندم جواب آن ها را مرقوم فرمایید:
1. من، دو انگشت سبابه و شست را در دست چپم دارم و شکر خدا، همین باعث این است که از کار نیفتم و چون این قسمت دستم بسیار حساس و پوست آن نازک است، حدود دو سال که از این ماجرا می گذرد، چسب بزرگی به دست دارم و برای
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 178 وضو، جبیره عمل می کنم، البته برای غسل، آن را باز می کنم، ولی اگر بخواهم هر دفعه برای وضو چسب را باز کنم ـ چنان که چند بار این کار را کردم ـ همۀ پوست دستم زخم می شود و به زحمت می افتم و اگر بخواهم اصلاً چسب نزنم، علاوه بر این که منظرۀ چندان خوبی ندارد، اگر دستم به جایی نیز بخورد بسیار ناراحت می شوم، همۀ نگرانیم و فکرم این است که آیا وضوی من صحیح و در نتیجه، نمازم بدون اشکال است یا خیر؟ مرا از نگرانی نجات دهید.
بسمه تعالی، در فرض سؤال، اگر استعمال آب ضرر ندارد، باید موقع وضو، چسب را بردارید.
2. من از امام جماعتی شنیدم که شما جایز دانسته اید نماز با غسل های مستحبی ـ از جمله غسل جمعه ـ را و من مدت ها است با غسل جمعه نیز نماز می خوانم، لطفاً روشن بفرمایید.
بسمه تعالی، غیر غسل جنابت، بقیۀ غسل ها؛ خواه واجب باشد، یا مستحب، کافی از وضو نیست.
3. من ابتدائاً، از نُه سالگی به گفتۀ پدر و مادرم ـ که البته آن ها نیز بر اساس گفتۀ جمعی ـ از یکی از مراجع عظام تقلید را شروع کردم؛ اما سه سال پیش به خاطر روشن شدن مسائلی در این زمینه برای خودم و تحقیق دوباره ای که کردم و با اجازۀ آقایی که نزدشان درس می خواندم تقلیدم را به شما برگردانده ام؛ حال آیا عمل من صحیح است یا خیر؟ تکلیفم چیست؟
و مادر بنده نیز ابتدائاً از آقای حکیم تقلید می کرده اند، بعد از فوت ایشان با سؤال از چند عالم خبره، از آقای دیگری تقلید کرده اند، منتها ایشان نیز حدود یک سال است که تقلیدشان را به شما برگردانده اند، آیا حکمشان چیست و اعمالشان چگونه است؟
بسمه تعالی، مکلف اگر احراز کند یا احتمال دهد مجتهد دوم اعلم است، به احتیاط واجب باید عدول کند.
[سؤال 378] 188
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت امام خمینی، دامت برکاته
بعد از سلام با بوسیدن دست مبارکتان از راه دور، محترماً خدمت حضرت امام به
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 179 عرض می رسانم که اگر تمامی یک دست کسی گچ گرفته باشد (و نصف انگشتان بیرون باشد) و به علت شکستگی، دست را نمی توان حرکت داد، تکلیف چیست؟ و اگر تیمم باشد به چه صورت انجام دهد؛ مثلاً آیا کمک باید به پیشانی هم دست بکشد؟
بسمه تعالی، باید به ترتیبی که تفصیل آن در رساله مذکور است وضوی جبیره ای بگیرد و اگر نوبت به تیمم رسید و امکان ندارد دست گچ گرفته را حرکت دهد، باید با دست دیگر تیمم کند.
[سؤال 379] ----> 34
4. جبیره تمام یک دست مصلی را گرفته جز سر انگشتان، وظیفۀ او را بیان فرمایید؟
بسمه تعالی، واجب است وضوی جبیره بگیرد.
[سؤال 380] 189
بسمه تعالی
سلام علیکم، دربارۀ یک مسأله شرعی می خواهم از آن دفتر معظم سؤال فرمایم. چشم راست این جانب ترکش خمپاره خورده و تخلیه شده است. به طوری که بعد از چند ماه هنوز هم ترشح دارد و روی آن بسته می باشد. تا به حال برای نماز خواندن هم وضو می گرفتم و هم تیمم. می خواستم مسأله شرعی آن را بفرمایید. برای تیمم کردن، از روی آن مانع که روی چشم است دست می کشم. اشکال دارد یا نه؟ دکتر گفته است که هر روز باید چشم را شست و شو بدهم و کثیف هم نشود. چون پلک پایین چشم هم از بین رفته است، باید تمیز باشد که اگر رشد کرد، یعنی گوشت آورد، عفونت نکند. فقط همین بود که برای نماز خواندن باید چه کار کنم؟ بعد هم که خوب شد چشم مصنوعی می گذارند. جریان چشم مصنوعی هم فرق می کند یا نه؟
بسمه تعالی، اگر می توانید وضو بگیرید، ولو به طور جبیره، باید وضو
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 180 بگیرید. و در تیمم، مسح تا ابروها کفایت می کند و در صورت امکان در این قسمت مانع را برطرف کنید و لازم نیست روی چشم باز باشد.
[سؤال 381] ----> 3575
2. کسی که تمام پای او گچ گرفته است، نجس است، جنب شده، آیا غسل بر او واجب است و یا تیمم و یا هردو؟ و می تواند به مسجد جامع برای نماز برود یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر می تواند غسل جبیره ای کند و حرجی نیست باید غسل کند، وگرنه تیمم نماید و بعد از انجام وظیفه، دخول مسجد مانع ندارد.
[سؤال 382] ----> 6336
3. آیا می تواند بعد از غسل به مسجد رود ولو غسلش باطل شده باشد؟ آیا بعد از خوب شدن اعاده غسل لازم است یا همان غسل اول کافی است؟
بسمه تعالی، غسل جبیره ای رافع حدث است و اعاده لازم نیست.
[سؤال 383] ----> 6336
2. کسی که فرضاً چسب به کمر زده یا در یکی از اعضایش جبیره است و جنب شود آیا علاوه بر غسل تیمم هم می خواهد؟
بسمه تعالی، غسل جبیره ای کفایت می کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 181