غسل میت
[سؤال 591] 267
بسمه تعالی
خدمت نماینده محترم امام در دفتر استفتائات، به عرض آن جناب می رساند:
این جانب دانشجوی مرکز تربیت معلم شهید باهنر اصفهان چندی قبل جهت آزمایشگاه این مرکز اقدام به تهیه یک جنین پنج ماهه پسر از بیمارستان نمودم و اطلاعی در دست نیست که فرزند مسلمان است یا غیر مسلمان. خواهشمند است مسأله شرعی آن را از حضرت امام جویا شوید؛ یعنی آیا می توان آن را در الکل نگهداری کرد یا این که باید آن را دفن کرد و چگونه باید دفن کرد؟ آیا با غسل و کفن یا بدون آن؟ با آرزوی پیروزی اسلام و مسلمین، ومن الله التوفیق
بسمه تعالی، در فرض سؤال جنین در حکم فرزند مسلمان است و باید دفن شود، مگر آن که احراز شود که فرزند غیرمسلمان است و جنین اگر چهار ماهش تمام باشد غسل و کفن دارد.
[سؤال 592] ----> 559
3. یک نفر به حکم دادگاه شرع به جرم لواط یا قاچاق یا به عنوان محارب و مفسد فی الارض اعدام شده است؛ آیا اجرای جمیع احکام اموات در مورد جمیع این ها جایز است؟ و آیا صحیح است که بگوییم شهید و اعدامی هر دو غسل ندارند؟ یا باید در مورد هر دو تفصیل داد؟
بسمه تعالی، اگر محکوم به اسلام است، احکام میت مسلمان بر او جاری است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 266 [سؤال 593] ----> 1040
7. إذا ماتت حامل و غسّلت، ثمّ أسقطت بعد الغسل، فهل یجب تغسیلها غسل النفاس؟ وهل یجب تغسیل السقط المتجاوز أربعة أشهر غسل الأموات؟
بسم الله الرحمن الرحیم، لا یجب تجدید غسلها ولکن یجب تغسیل السقط إنْ تم له أربعة أشهر.
[سؤال 594] ----> 301
3. در لبنان یا مثل آن اگر مسلمانان نعش یک زن پیدا کنند نمی شناسند مسلمان است یا مسیحی برای غسل و کفن و دفن چه باید کرد؟ شما بیان فرمایید.
بسمه تعالی، واجب نیست مگر بلد اسلامی باشد که امارۀ بر مسلمان بودن است.
[سؤال 595] ----> 5680
2. کشتۀ عراقی ها از نظر تغسیل و تکفین و نماز و دفن چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، واجب نیست، مگر معلوم شود که از روی اجبار و اکراه به جبهه آمده است.
[سؤال 596] ----> 1906
2. یک زمانی به گشت منطقه رفته بودیم که به موضع قبلی عراقی ها برخورد کردیم؛ در آن جا سه جسد عراقی بود که خاک کردیم. عراقی ها که اکثراً مسلمان هستند؛ آیا ما در آن جا باید حکم مسلمانی به آن ها می بستیم یا خیر؟ اگر مسلمان بودند، در آن جا هم موقعیت زمانی و هم مکانی از نظر امنیت جانی برای ما نبود تا بر آن ها نماز بخوانیم و رو به قبله خاک کنیم؛ اما به این مسائل فکر نکردیم؛ تکلیف چیست؟ حالا آیا حکم مسلمان را داشتند یا نداشتند؟ اگر نداشتند، تکلیف ما چه بوده و یا چه هست؟ و اگر داشتند، ما وظایف را انجام ندادیم، اگر نمی دانستیم تکلیف چیست؟ و اگر می دانستیم و نکردیم تکلیف چیست؟ یا این که اگر اصلاً فکر دانستن یا
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 267 ندانستن را نکردیم، تکلیف چیست؟
بسمه تعالی، نسبت به کشتۀ دشمن تکلیف تجهیز اموات مسلمین جاری نیست، مگر آن که محرز شود که از روی ناآگاهی یا اجبار به جنگ با ملت اسلامی آمدند.
[سؤال 597] 268
بسمه تعالی 20 / 2 / 1360
خدمت حضرت آیت الله العظمی الامام خمینی، روحی له الفداء
پس از عرض سلام و دست بوسی، امیدوارم خداوند به طول عمر شما بیفزاید و به من طلبه لیاقت خدمتگزاری به اسلام عطا کند و ظهور امام زمان ولی عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ را نزدیک بگرداند.
این جانب یکی از طلاب حوزۀ مقدسۀ علمیۀ قم موفق شدم مدت یک ماه در حملۀ فتح المبین دوشادوش برادران رزمندۀ جبهه های حق بر علیه باطل در خط مقدم دزفول حاضر باشم؛ تعدادی سؤال برایم مطرح بود، امیدوارم جواب بفرمایید:
1. تکلیف کشته های مزدوران عراقی چیست؛ آیا واجب است غسل و کفن و دفن و نماز به جا آورده شود یا خیر؟
بسمه تعالی، واجب نیست، مگر احراز شود که از روی اکراه به جبهه آمده اند.
2. اگر امکان شرعی باشد، از نظر بهداشت و تسهیلات آتش زدن جنازه های عراقی راحت تر و بهتر به نظر می رسد، نظر مبارک شما چیست؟
بسمه تعالی، در جنازه هایی که حکم مسلمان را ندارند اشکال ندارد، ولی باید مراعات مقررات و مصالح دولت اسلامی بشود.
3. اموال و غنائم جنگی را که در سنگرها است و یا از جیب جنازه های دشمن برداشته می شود، می توان مالک شد یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد و چنانچه مقرراتی باشد باید مراعات شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 268 4. مدت 19 ماه دشمن در خاک ایران بوده است، آیا تقاصاً یا قصاصاً می توان این مدت را به همان سطح در خاک دشمن قرار گرفت و یا توجیه و تفسیر دیگری دارد؟
بسمه تعالی، مسأله مربوط به تقاص و قصاص نیست و عملی که دفاع از حریم اسلام و کشور اسلامی باشد لازم است.
5. مقدار یک دست بلوز و شلوار و یک رادیو رومیزی کوچک از غنائم جنگی را از جبهۀ پیروز که متعلق به دشمن بوده آورده ام، آیا اجازۀ استفاده به بنده می فرمایید؟ با کمال تشکر؛ طلبه ای از حوزۀ قم
بسمه تعالی، مجازید
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 269