ثبوت وصیت
[سؤال 8607] 4695
بسمه تعالی 3 / 12 / 1361
محضر مبارک فقیه عالی قدر حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی
با ابلاغ سلام و احترام، بعضی از اشخاص برای تنظیم وصیّت نامه خود به دفترخانه اسناد رسمی می روند دفترخانه از تنظیم وصیت نامه خودداری و چنین می گوید: در خارج وصیت نامه را بنویسید، آن وصیت نامه عادی را به دفترخانه بیاورید، البته با همراه وارثین. در حضور ما آن ورثه ها این برگ را گواهی می کنند بعد دفترخانه امضای شما و ایشان را تصدیق و با چسباندن تمبر رسمی می شود. حضرت آقا! پدری نمی خواهد به بچه بی تربیت که تمام و کمال از او ناراضی است حقی بدهد و یا می خواهد از ورثه های دیگر کمتر بدهد، حتماً باید ورثه ها همه این وصیت نامه را گواهی کنند اگر نکنند این برگ متن آن صحیح نیست؟ مثلاً بنده نمی خواهم ورثه ها بدانند که چه نحوه وصیت می کنم مایلم در کاغذ عادی تنظیم کنم با امضای معتمدین، و همچنین چند نفر از علما و فضلای محل سکونت این وصیت نامه را گواهی کنند، آیا این عمل صحیح است یا خیر؟
با آرزوی طول عمر شما و پیروزی رزمندگان اسلام، والسلام
بسمه تعالی، وصیت صحیح است و نسبت به ثلث ترکه نافذ و در بقیه موقوف به اجازه ورثه است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 370 [سؤال 8608] 4696
بسمه تعالی
رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مرجع عالی قدر حضرت امام خمینی دامت برکاته
ملتمساً استدعا دارد در مورد مسألۀ ذیل جواب مرقوم فرمایند:
در بیست و یک سال قبل زنی با تنظیم وصیت نامۀ رسمی خواهر خودش را وصی نموده که پس از فوتش دو سوم از یک سوم ماترکش را که عبارت از (دو سوم از یک سوم خانۀ مسکونی اوست) به پسر شوهرش بدهد (این زن در همان زمان مطلّقه بوده و فرزندی هم نداشته)،لکن وصی پانزده سال قبل از موصی فوت کرده. تاریخ فوت وصی 3 / 8 / 1342 هجری شمسی، ولی تاریخ فوت موصی 25 / 5 / 1357 هجری شمسی است، آیا این وصیت نامه در حال حاضر طبق قوانین و احکام شرعی بر وفق فتوای آن مرجع عالی قدر، دارای اعتبار و قابل اجراست، یا آن که باطل و آن را کأن لم یکن باید دانست؟ امرتان متبع و مطاع است.
بسمه تعالی، بر فرض ثبوت وصیت شرعاً نافذ و لازم العمل است.
[سؤال 8609] 4697
بسمه تعالی
محضر رهبر کبیر و امید مستضعفان جهان حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
ای قلدر کش و مظلوم پرست! به داد من پیرمرد هفتاد ساله با داشتن دو پسر و نه دختر برس، ای کوبنده منافقین سلام علیکم، به عرض می رساند:
مرحوم پدرم اهل و ساکن سعدآباد گرگان در محضر رسمی در مورخه 18 / 3 / 1351 وصیت نموده که ثلث اموالش جهت صوم و صلاة و رد مظالم داده شود و مازاد بر ثلث به دخترها غیر از نساء مبلغ هفتاد هزار ریال داده شود اکنون از آن جایی که شوهر خواهرهای من افرادی ناباب هستند نسبت به این وصیت نامه بی اعتنا بوده و می گویند ما کاری به گفتار مرحوم نداریم. بنده مقلد شما و خدمتگزار دین اسلام شیعه
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 371 اثنی عشری هستم و به خاطر خدا با داشتن هفتاد سال سن و یازده فرزند که اولی آن ها اکنون چهل سال دارد پدرم را که زمان فوت درست صد سال داشت نگهداری کردم. دستور بفرمایید از نظر شرعی این وصیت نامه که تنها و آخرین وصیت پدرم می باشد چه صورتی پیدا خواهد کرد و من که تنها فرزند پسر و همچنین اولاد ارشد او هستم چه کنم؟ آیا طبق این وصیت مراجع قانونی باید عمل کنند یا خیر؟ خدا به شما طول عمر عنایت فرماید.
بسمه تعالی، وصیت اگر به وجه شرعی ثابت باشد عمل به آن لازم است و تغییر آن جایز نیست و بدون عمل به وصیت ورثه نمی توانند در ترکه تصرف کنند.
[سؤال 8610] 4698
بسمه تعالی 5 / 10 / 1979 م
سماحة الامام الخمینی، دام ظله العالی، بعد از سلام، از خداوند متعال می خواهم که وجود با خیر و برکت شما را از شر اشرار مصون بدارد. در ثانی این که تقاضا می شود به طور عوام فهم به دو مسأله ذیل جواب مرحمت فرمایید:
1. منزلی است که بالاشتراک مال زید و اخوه اش و عمویش می باشد. طبق مدارک کتبی، زید و اخوه اش مالک دو ثلث منزل مذکور و عمویش مالک یک ثلث آن می باشد؛ لیکن زید می گوید: «پدرم در حیات خود به من گفته که چون عمویت خیلی به من خدمت کرده، باید نصف منزل را به او بدهی». بنابراین بفرمایید که آیا باید نصف منزل مذکور به پسر عموی نامبرده داده شود یا ثلث آن؟
بسمه تعالی، مجرد تعبیر مذکور تکلیف نمی آورد؛ ولی چنانچه پدر وصیت کرده و از ثلث ترکه بیشتر نیست باید بر طبق آن عمل شود.
2. بیست و دو سال قبل زید از پول شخصی خودش، برای جلوگیری خانه از خرابی، شیروانی روی خانه کشیده است. اکنون که شرکا می خواهند منزل را قسمت کنند مخارج شیروانی را به زید می دهند؛ ولی می خواهند بدانند که آیا باید به قیمت مصالح آن روز حساب شود یا به قیمت امروز؟ اگر به قیمت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 372 آن روز حساب شود، آیا باید این طور حساب شود که با مبلغی که آن روز به مصرف شیروانی رسیده و همان روز مثلاً 5 متر زمین خریداری می شد و این وقت قیمت آن 5 متر مثلاً 100 روپیه است، باید همان صد روپیه را به زید بدهند یا طور دیگری باید حساب کنند؟
بسمه تعالی، به قیمت فعلی داده شود یا به قیمتی که مورد رضایت صاحب شیروانی باشد.
[سؤال 8611] 4699
بسمه تعالی 5 / 4 / 1361
دفتر مبارک حضرت امام خمینی
احتراماً؛ متمنی است جواب مسأله زیر را بیان فرمایید:
وصیت نامه ای که فاقد امضای موصی و شاهد یا شاهدان عادل باشد و در آن به بیش از ثلث وصیت شده باشد و وصیت نامه را در حال مرض موت نوشته باشند، این وصیت نامه شرعاً چگونه است؟
بسمه تعالی، نوشته میزان نیست. اگر اطمینان به وصیت حاصل باشد ولو در حال مرض موت، در ثلث نافذ است.
[سؤال 8612] ----> 2685
4. اگر از پدری بعد از مرگش نوشته ای به این صورت به دست آید: (طلب گواهی می نمایم این جانب... ولایتاً و قیومتاً از طرف فرزندم... از آقایانی که اطلاع دارند بر این که مقدار... ملک ابتیاعی و موروثی این جانب است) مستدعی است مرقوم فرمایند که آیا این نوشتۀ دلیل بر ملکیت فرزند مشارالیه هست یا خیر؟
بسمه تعالی، مجرد نوشته اعتبار ندارد.
[سؤال 8613] 4700
بسمه تعالی 2 / 9 / 1359
پیشگاه مبارک حضرت آیت الله العظمی نایب الامام، امام خمینی، مدّ ظله العالی، پس از اهدای تحیّات فائقه متمنّی است فتوای مبارک را در مورد مسألۀ ذیل با عنایت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 373 به شقوق متصوّره آن مرقوم فرمایید:
به طوری که حضرات فقها رضوان الله علیهم تصریح فرموده اند که: اگر نوشته ای به خط و امضای شخصی که فوت شده به دست آید که حاکی از وصیت و وقف باشد و شاهدی در کار نباشد با علم به این که خط و امضا جعلی نیست موضوع وقف و وصیت اثبات نمی شود، لطفاً مرقوم فرمایید، اولاً: نظریه حضرت مستطاب عالی در این مورد چیست؟
ثانیاً: دربارۀ نوشته های دیگر از قبیل قبض رسید و یا قبالۀ معامله و قرض، فتوای جناب عالی چه می باشد؟
و فقها که فرموده اند چون احتمال خلاف در این گونه نوشته ها می باشد به آن اعتنا نمی شود. به ظواهر و الفاظ دیگر که اصالة الجدّ در آن جاری می شود چه فرقی دارد؟
بسمه تعالی، مجرد نوشته اعتبار ندارد مگر موجب علم یا اطمینان شود.
[سؤال 8614] 4701
بسمه تعالی 17 / 1 / 1362
حضور مسئولین محترم دفتر امام ـ جماران، چه می فرمایید در این مسأله شرعیه:
شخصی چون خودش سواد نداشت، به شخص دیگر دستور داد که شما برای من وصیت بنویس، به این شرح که یک حج بلد برای من بفرستند و بقیۀ زمین را وقف کردم و اثاثیۀ منزل و خود منزل را مظالم عباد بدهند؛ شخص مذکور را وصی خود قرار داد و به وصیت نامه اثر انگشت خود را نهاد؛ وصی چون در رساله امام دیدند که اگر مهر و امضای شخص وصیت کننده باشد، وصیت صحیح است، دیگر به فکرش نرسید که شهودی بگیرد و وصیت نامه همان طور مانده است؛ وصی می گوید: میت تمام تکلیف را به عهدۀ من گذاشته است؛ اگر اشتباه کردم من کردم. آیا به این وصیت نامه می شود عمل کرد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر محرز است شرعاً که وصیت کرده، نافذ است و باید به آن عمل شود؛ هر چند شاهد نگرفته باشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 374 [سؤال 8615] ----> 6949
3. شخصی پولی نزد شخص دیگری داشته به طور امانت. آن شخص به صاحب پول گفته: بیا پول خود را بگیر؛ گفته: باشد اگر من مُردم (یا هر وقت مُردم) این پول را به دیوار بزن. بعداً هم آن شخص صاحب پول فوت شده. این عبارت مذکور وصیت حساب می شود و معنای آن این است که هر کاری می خواهی با این پول بکنی در امور خیریه یا معنای دیگری دارد؟ تکلیف او را معیّن فرمایید.
بسمه تعالی، از عبارت ذکر شده وصیت ثابت نمی شود.
[سؤال 8616] 4702
بسمه تعالی
دفتر رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی کبیر، دام عزه
طول عمر آن امام بزرگ و نایب ولی عصر امام زمان (عج) را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم. سؤالی برای ما پیش آمده که به دست مبارک شما حل خواهد شد، دو نفر در مال و اموال از هر لحاظ با هم شریک بوده اند، یکی از آن ها بدون وصیت در غربت فوت نموده و از آن مرحوم پنج دختر باقیمانده و شریک دیگر چند سال بعد فوت نموده و وصیتی نموده که به دست وارث خود می باشد و بعد از چند سال که وارثین شریک اولی ادعای مال پدری خود را کرده اند ورثۀ دومی گفته اند که پدر شما نوکری بیش نبوده، بعد از چند شکایت به دادگاه بخش و دادگاه انقلاب وصیت نامه را رد کرده اند و تقریباً پنجاه درصد از اموال را برای دختران تعیین نموده اند و ورثه دومی می گویند ما طبق وصیت پدرمان عمل می کنیم. آیا وصیت یک طرفه بدون هیچ وکالت یا امضایی از جانب دختران یا پدر و مادرشان پای وصیت، صحیح است یا خیر؟ از محضر حضرت عالی تقاضا داریم تکلیف مال دختران را برای رضای خدا در ذیل این ورقه معلوم بفرمایید.
بسمه تعالی، مسأله مورد اختلاف و نزاع است و باید در دادگاه های اسلامی حل شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 375