جایز بودن متعلق وصیت
[سؤال 8619] 4704
بسمه تعالی
محضر مقدس رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی امام خمینی، ارواحنا له الفداء
متمنی است مسائل ذیل را جواب و به مهر مبارک ممهور فرمایید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 377 1. اگر کسی در زمان حیات خود سهم الارث بعضی از وراث خود را تخمین زده و بپردازد و بعد در وصیت نامه او را از ارث محروم نماید جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، وصیت ذکر شده بی اثر است و وارث مذکور مثل بقیه ارث می برد.
2. اگر چیزی را برای غیر ورثه وصیت کرد و موصی له آن چیز را دوباره به ورثه بخشید و برگردانید آیا باید علی السویه تقسیم شود یا للذکر مثل حظّ الاُنثیین
بسمه تعالی، اگر به میت برگردانده حکم بقیۀ ترکه را دارد و اگر به ورثه بخشیده تابع نحوۀ بخشش است.
[سؤال 8620] 4705
بسمه تعالی
حضور محترم جناب حجت العظمی، امام امت، آقای خمینی، دامت بقاؤه، بعد از عرض سلام و احترام، سلامتی وجود آن جناب را از درگاه احدیت قادر متعال خواستار می باشم. امید است که همیشه در پناه ایزد تعالی بوده باشید. این جان نثار همیشه به دعاگویی مشغول می باشم، عزت و سلامتی وجود مبارکتان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم. باری استدعا و تقاضا دارم، لطف و مرحمت فرموده دستور فرمایید جواب مسأله و سؤال فدوی را مرقوم فرمایند:
از یک پدر و مادر، دو پسر و سه دختر می باشند. پدر در تاریخ 25 / 10 / 1357 به رحمت ایزدی پیوست؛ به پاس احترام مادر، ارث را که از قبیل اثاثیۀ منزل بوده تقسیم نکرده ایم؛ بعد از چندی متجاوز از دو سال، برادرم فوت نمود؛ البته کارمند ارتش بوده و دارای خانه و ماشین هم بوده است. بازماندگان او ـ عیال و فرزندانش ـ از حقوق اداری او استفاده می نمودند. آن ها از ارث او و حقوقش، سهم مادرش را نداده اند؛ مادر پس از چندی ـ حدود چهار سال بعد از آن ـ به رحمت ایزدی پیوست. پس از فوت مادر، سه خواهرم اظهار می دارند که مادر در زنده بودن، به آن ها گفته است: چون سهم و حق و حقوق مادر را آن ها نداده اند، از ارث پدر و مادر چیزی به آن ها نمی رسد. حال
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 378 چون در بودن برادرم، پدر فوت کرده، باگفته سه خواهرم که از قول مادر می گویند، نمی دانم چه عملی انجام دهم که فردای قیامت برای این جانب مسئولیتی نداشته باشد. بسمه تعالی، وصیت به ندادن ارث به وارث نافذ نیست و ارث هر یک از پدر و برادر، و مادر به وارث شرعی آن ها کما فرض الله می رسد.
[سؤال 8621] 4706
بسمه تعالی 2 / 10 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله الوارف، پس از ابلاغ سلام
زیدی از دنیا رفته و در وصیت نامه اش چنین نوشته: «...و مهریۀ عیال موصی را از کل ترکه ادا نمایند و ربع سهم عیال موصی را از کل ترکه از منقول و غیر منقول بدهند، مطابق فتوای حضرت آیت الله بروجردی...». آیا آنچه از این عبارت وصیت نامه استظهار می شود این است که موصی وصیت خاص کرده و ربع کل مال را باید به او داد و یا این که به قرینه انضمامش به فتوای حضرت آیت الله بروجردی، مطابق فتوای ایشان باید از قیمت هوایی منزل را به او داد؟ ضمناً لازم به تذکر است که عیال موصی فرزند نداشته است. أدام الله ظلّکم الوارف
بسمه تعالی، باید در ربع که سهم عیال است، مطابق قانون ارث عمل شود و وصیت در این جهت اثر ندارد.
[سؤال 8622] 4707
بسمه تعالی
محضر مقدس رهبر عالی قدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
شخصی وصیت کرده که بعد از وفات او از ما ترک او مبلغ یک هزار تومان را خرج خودش نمایند، و مبلغ چهارصد تومان به دو دخترش هر یکی دویست تومان بدهند و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 379 باقی ترکه هر چه باشد زوجه اش با پسرش بالمناصفه تقسیم نمایند. دخترها این وصیت را قبول نکرده اند. ورثه سهم خودشان را از دو ثلث اصل مال متصاحب شده اند و مبلغ یک هزار تومان را که برای خودش وصیت کرده بود از ثلث خرج کرده اند. لطفاً حکم بقیه ثلث را بیان فرمایید. آیا تمامی بقیه را به زوجه بدهند، علاوه از ثُمنی که از دو ثلث بوده است و یا از ثلث روی ثُمنیه می گذارند تا به مقدار سهم پسر برسد. و دیگر این که نسبت به چهارصد تومان دخترها که وصیت کرده بود چه می فرمایید؟ آیا چون وصیت را قبول نکرده اند و سهم خودشان را هم از دو ثلث اصل ترکه برده اند نسبت به چهار صد تومان حق ندارند و یا باید از ثلث او به ایشان هم بدهند؟
بسمه تعالی، مبلغی که وصیت کرده خرج خودش بشود از ثلث ترکه خارج می شود و بقیه بین همه ورثه علی ما فرض الله تقسیم می شود و وصیت در این جهت اثر ندارد.
[سؤال 8623] ----> 2685
2. در وصیت نامه شهیدی آمده است: ... و تا می توانید از اموال من در راه خدا انفاق کنید. مستدعی است مراد از عبارت فوق را بیان فرمایید تا رفع شبهه گردد.
بسمه تعالی، حتی الامکان احتیاط مراعات شود.
[سؤال 8624] ----> 4692
3. بفرمایید ثلث مالم را در چه راهی وصیت نمایم، که خشنودی و رضای خدا در آن باشد؟
بسمه تعالی، می توانید در مطلق خیرات وصیت نمایید.
[سؤال 8625] 4708
بسمه تعالی
دفتر محترم حضرت امام خمینی، دام ظله العالی
محترماً به عرض می رساند که در حدود شصت سال قبل، مرحوم پدر این جانب
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 380 زمینی را به مرحوم مادرم واگذار نموده و مبلغ سیصد ریال مادرم را به خود بدهکار کرده است. در مقابل سیصد ریال را، خرج کفن و دفن نموده و نعش آن را از قریۀ بازرجان تفرش به قم حمل و در صحن جدید حضرت معصومه علیهاالسلام دفن نماید.
و مادرم هم سواد نداشته، نمی دانم جریان را او اطلاع داشته یا نه، ولی مرحوم مادرم می گفت این زمین مال من می باشد. در حدود پانزده روز قبل مادرم مرحوم شده و این کاغذ از جوف کاغذهایش بیرون آمده و ما تکلیف خودمان را در مقابل این وصیت پدر به مادرم نمی دانیم. در ضمن جنازه مرحوم پدرم را حدود چهل سال قبل در همان قریۀ بازرجان تفرش به خاک سپرده اند. خواهشمند است تکلیف شرعی این جانب را معلوم فرمایید که پدر و مادرم از یکدیگر رضایت داشته باشند. از خداوند متعال سلامتی وجود امام عزیز را تا ظهور امام زمان خواستارم. والسلام
بسمه تعالی، در مفروض مسأله، شما تکلیفی ندارید.
[سؤال 8626] 4709
بسمه تعالی
حضور محترم رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی
این جانب مادری داشتم حدود 80 ساله که وصیت کرده بودند بعد از فوت، ایشان را در بهشت زهرا دفن کنند؛ ولی مادر این جانب در منزل برادرم در ورامین (قرچک) فوت می کنند که برادرم و اقوام، بدون اطلاع این جانب جنازۀ مادرم را به قم برده و دفن می کنند؛ حالا وصیت نامه در دست ما مانده و نمی دانیم چه کار کنیم. از حضور مبارک تمنا داریم راهنمایی بفرمایید. در ضمن مخارجی که برای دفن و کفن و حمل به قم شده، از اموال خودشان می توانیم برداشت کنیم یا نه؟
تذکر: آیا اموالی که متوفی دارند، می توان در امور خیریه یا خرید نماز و روزه به مصرف رساند یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر از دفن مدتی گذشته و بدن تغییر کرده، عمل به وصیت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 381 مورد ندارد و مصارفی که برای حمل جنازه بر خلاف وصیت میت پرداخته شد، نمی توانند از ترکۀ میت بردارند و نسبت به اموال، اگر وصیت نکرده اختیار آن با ورثه است.
[سؤال 8627] 4710
بسمه تعالی
1. اگر فرزندی وصیت کند که او را در جای مخصوصی دفن نمایند؛ آیا پدر و مادر می توانند به این وصیت عمل نکنند و او را در جای دیگر دفن نمایند؟
بسمه تعالی، باید به وصیت عمل شود.
2. نگاه کردن زن به سر و صورت و دست اجنبی (کفّین) بدون شهوت جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
3. نگاه کردن زنان به دست و صورت مردانی که در تلویزیون ظاهر می شوند، بدون شهوت جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
4. نگاه کردن مردان به صورت و دست زنانی که در تلویزیون ظاهر می شوند جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
5. فردی از منافع و درآمد خود پولی را به عنوان قرض می دهد و خانه ای را برای نشستن رهن می کند و سر سال خمس او می رسد؛ آیا این پولی را که قرض داده، باید خمسش را بدهد یا خیر؟
بسمه تعالی، هر وقت وصول کرد، خمس بدهد.
[سؤال 8628] 4711
بسمه تعالی
محضر مقدس مرجع عالی قدر و رهبر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
به عرض عالی می رساند: اگر وصیت نامه به این عنوان نوشته شود:
«این جانب وصیت خود را به شرح زیر برای ورثه ام می نویسم که به عنوان سند
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 382 رسمی در بین فرزندانم حکمفرما باشد و هر کدام خلاف این رفتار نمایند مسئول خدا می باشند. چون به اصلاحات ارضی در زمان انقلاب در شهر سنقر آتش زده بودند و هر جا مراجعه کردم موفق نشدم به طور رسمی اموال را به نام فرزندان مورد نظر ثبت نمایم، لذا بدین وسیله از تمام مراجع ذی صلاح تقاضا دارم این وصیت نامه را به عنوان سند ثبتی قبول فرمایند.
1. دخترم، که تا حد توانایی برای تحصیل ایشان مضایقه نکرده ام و صاحب حقوق هم شده است و سهم او را از قریه جوبکبود معلوم کرده ام و دیگر هیچ نوع حقی از اموال منقول وغیر منقول که از این جانب جا بماند، ندارد.
2. پسرم، چون چندین بار خانه و زندگی برایش درست کردم و از بین برده، مجبور شدم از مزرعه بیگلر آباد به اسم فرزندان نام برده صلح نموده که نتواند آن را بفروشد؛ لذا ایشان از اموال که به نام من است هیچ حقی ندارند وهر چه اموال منقول و غیر منقول به نام من بوده باشد متعلق به بچه های زوجه ام است و زوجه ام هم حق خودش را می برد».
آیا این هبه است یا وصیت؟ در صورت وصیت بودن چه حکم را دارا است؟
بسمه تعالی، آنچه را در حیات خود صلح نموده، ملک مصالح لهم شده است و وصیت او نسبت به این که بعض ورثه ارث نبرند باطل است و ترکه او به همه ورثه می رسد.
[سؤال 8629] ----> 3663
3. شخصی می گوید: بعد از مردنم ارث دخترم را مطابق پسرم بدهید؛ این وصیت صحیح است به نحوی که از ثلث برداشته شود، یا اصلاً وصیت صحیح نیست؟
بسمه تعالی، باطل است.
[سؤال 8630] ----> 6836
3. اگر کسی در زمان حیات خود مقداری از زمین مزروعی خود را (چه مالک عین
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 383 و چه مالک منفعت) به پسر بزرگ خود بدهد و وصیت کند که بعد از مرگش از آن زمین چیزی به آن پسر ندهند، آیا این وصیت نافذ است؟
بسمه تعالی، این وصیت که به معنای منع وارث است از سهمش، نافذ نیست.
[سؤال 8631] 4712
بسمه تعالی 12 / 4 / 1361
رهبر عالی قدر معظم، حضرت آیت الله امام خمینی، دام ظله العالی، اماما! با کمال احترام به عرض مبارک می رساند:
این جانب دارای سه پسر و سه دختر هستم. یکی از پسرهایم به افتخار شهادت نایل گردید و خدا را شکر می کنم، اما یکی دیگر از پسرهایم انتظار آن را داشتم که ایشان هم مؤمن و معتقد به دین اسلام و به ولایت فقیه و قانون جمهوری اسلامی می شد، ولی متأسفانه هرچه نصیحت و تقاضا کردم؛ به هیچ وجه قبول نکرد. صریحاً جواب منفی داده، بر اثر معاشرت با رفقای گمراه، گمراه شده است از هر راهی آمدم، حتی با تشویق و نصایح که لااقل نماز بخواند، حاضر نشد و قلبم را سوزاند. به ناچار از آمدن خانۀ خودم مانع شدم.
خود من قریب دو سال است مریض و فلج شده ام. از طرفی بر هر مسلمان، وصیت کردن، جزو واجبات است ولی این پسرم من را ناراضی کرده و به قلبم آتش زده، حاضر نیستم بعد از فوت من، دیناری از ماترکم را به ارث برده، با رفقایش هزینۀ نامشروع نماید. هر مالی که انسان به دست بیاورد، طبق آیۀ قرآن که می فرماید: فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ، باید جوابگو باشد. آیا از انصاف و از عقل دور نیست، ورثه ارث را هزینۀ نامشروع نموده و پدر در قیامت مسئول عمل ایشان باشد؟ مسئولیت پدر برای خودش کافی است. در خاتمه، ماترک این جانب که ارث پدری است، مقداری زمین است که اشکالات قانونی ثبتی دارد، به علاوه با قانون
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 384 جمهوری اسلامی وفق ندارد. نمی شود ثبتی ماترک خود را ثبتی انجام داده و پسرم را از ماترک خود بی بهره نمایم. بالاتر از همه خودم افلیج و خانه نشین و توان حرکت ندارم و کسی را ندارم که کمک نماید در تهران وصیت رسمی نوشتم و اسم پسرم را جزو اولاد خود ننوشته و بقیۀ ورثۀ خود را ذکر کرده ام که ماترکم را ـ کما فرض الله ـ تقسیم نمایند. رونوشت آن به پیوست تقدیم است. حالا می فهمم، این هم قانونی نیست؛ و بعد از فوت من، می تواند وراثت خود را ثابت کرده و شریک باشد.
لذا از مقام محترم استدعای عاجزانه دارم، حکمی با اقرار خودم عنایت فرموده تا بتوانم پسرم را از ارث بی بهره نمایم اگر چنین عملی انجام نشود؛ هر عملی غیر مشروع انجام می دهد، این جانب در قیامت مسئول نخواهم بود. منتظر جواب نامۀ شریف می باشم. قبلاً هم نامه ای توسط دفتر نخست وزیری تقدیم شده و به پاسخ آن نایل نشدم. امر مبارک مطاع می باشد.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، شخص نمی تواند وارث شرعی را با وصیت، از ارث محروم نماید، ولی می تواند با انتقال دارایی خود در حال حیات به دیگری، زمینه ی ارث را از بین ببرد.
[سؤال 8632] ----> 277
2. شخصی در نظر دارد که وصیت نماید مبلغ پنجاه هزار تومان جهت حق دفن در صحن مقدس امام رضا علیه السلام به آستان قدس تعلق گیرد؛ آیا دفن در صحن مقدس بهتر است، یا این که این مبلغ را در امور دامادی سادات مصرف نماید و محل دفن را در گورستان عمومی قرار دهد؟
استدعا دارم نظر مبارک امام را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، اختیار با خود شخص است و فضیلت دفن در جوار حضرت رضا علیه السلام روشن است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 385 [سؤال 8633] 4713
بسمه تعالی
محضر حضرت آیت الله العظمی خمینی مدّ ظله العالی
شخصی چند تا دختر دارد و چند تا هم پسر دارد، آیا می تواند دارایی و ملک خود را برای پسران خود هبه کند یعنی ببخشد و دختران را حق ندهد؟ ایشان در حیات خود که هنوز مریض هم نشده این طور وصیت کرده جایز است؟ شما بیان فرمایید.
بسمه تعالی، اگر در زمان حیات خود مال را به یکی از فرزندان هبه کند و تحت قبض او در آورد در صورتی که این عمل موجب برانگیخته شدن بغض و عداوت بین ورثه نشود اشکال ندارد و موهوب له مالک مال می شود و سایر ورثه پس از فوت شخص در آن مال حقی ندارند ولی اگر وصیت کند که پس از فوت او ترکه مختص به پسران باشد و دختران در آن حق نداشته باشد این وصیت باطل و بی اثر است.
[سؤال 8634] 4714
بسمه تعالی
محضر محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته، با عرض سلام و آرزوی طول عمر تا ظهور حضرت مهدی (عج) برای حضرت عالی از پروردگار متعال، خواهشمند است نظر مبارک را در این مسأله که عنوان می شود اعلام فرمایید.
در شهرستان صومعه سرا انجمنی است به نام انجمن اسلامی شهید مطهری که عده ای از جوانان در آن عضویت داشته و فعالیت می نمایند. در داخل شهر قبرستانی است قدیمی با یک بقعۀ متبرک و مسجد که نماز جمعه هم در آن جا برگزار می گردد؛ شهرداری دفن مردگان را در این قبرستان ممنوع اعلام کرده است؛ جوانی وصیت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 386 نموده بود که اگر شهید شوم مرا در این قبرستان دفن نمایید؛ اما پدر و مادر شهید می گویند که ما به فرزندمان گفتیم که اگر شهید شوی علی رغم وصیت نوشته شده، تو را در گورستان عمومی شهر که در خارج از شهر است دفن خواهیم نمود. پس از این گفت و شنود، جوان نه نوشته ای از خود به جای گذاشته و نه به کسی هم چیزی گفته است. یادآور می شود که چند نفر از اعضای انجمن اسلامی شهید مطهری فوق الذکر که شهید شده اند را در قبرستان داخل شهر که ممنوع اعلام شده است دفن نموده اند و نمی گذارند که دیگر شهدا را که عضو آن انجمن نیستند در آن جا دفن نمایند. پدر شهید، وصیت نامۀ او را عمل ننموده اند و شهید خود را در گورستان عمومی خارج از شهر دفن نموده اند. حال بفرمایید: آیا از نظر شرعی عدم اجرای وصیت نامه شهید مذکور اشکالی داشته یا خیر؟ راهنمایی فرمایید.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، با فرض این که دفن در گورستان مورد وصیت ممنوع بوده اشکال ندارد.
[سؤال 8635] 4715
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، مدّ ظله العالی، توقیراً از حضور آن قائد بزرگ استفتا می شود:
برادر این جانب که در بسیج مستضعفان بوده و در جبهه زخمی می شود، به بیمارستان تهران منتقل و سپس شهید می شود و بدون اطلاع ما، در بهشت زهرا مدفون می شود. با توجه به وصیت آن شهید که خواسته است در مسجد سلیمان، کنار قبر مادرمان مدفون شود، تکلیف شرعی ما را بیان فرمایید.
بسمه تعالی، در صورتی که وصیت ثابت باشد و بدن طوری نباشد که موجب هتک باشد، باید به موجب وصیت عمل شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 387 [سؤال 8636] 4716
بسمه تعالی
پیشگاه مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته، رهبر کبیر انقلاب اسلامی
پدر بزرگم (پدر پدرم) حدود پانزده سال پیش فوت و قبل از فوت، وصیت نموده است که جسدش به امانت سپرده شود تا در موقع مناسب جهت تدفین، به کربلای معلاّ برده شود. تا کنون به علت عدم اجازۀ مقامات دولتی و مناسب نبودن اوضاع سیاسی و دیگر مشکلات، جسد میت به کربلا حمل نگردیده و در موطن خودش به امانت سپرده شده است.
عاجزانه استدعا دارم فتوای آن بزرگوار در مورد دفن میت در موطن خودش و یا حمل جسد در زمان مناسب به کربلا شرف صدور یابد. ضمناً آیا امکان دارد که میت در موطنش به خاک سپرده شود و هزینۀ دفن وی در کربلا به یکی از سازمان های خیریه که آن بزرگوار تعیین می فرمایند داده شود؟
با آرزوی طول عمر برای آن حضرت و پیروزی اسلام و مسلمین
بسمه تعالی، باید میت را دفن کنند و با فرض این که فعلاً نمی توانند به کربلا ببرند، در همان محل خودش دفن کنند.
[سؤال 8637] ----> 3372
2. شهدایی که وصیت می کنند که مثلاً ما را در جبهه به خاک بسپارید، آیا عمل به این وصیت واجب است یا نه؟ و چنانچه او را در محلش دفن نمودند، اکنون وظیفه چیست؟
بسمه تعالی، اگر وصیت مزبور ثابت باشد، عمل بر طبق آن لازم است و نبش اگر بعد از متلاشی شدن بدن باشد و یا آن که موجب هتک شود جایز نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 388