هر روز با امام / ۳۱ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

فراز ششم:ماه آسایش و سعادت

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز ششم:ماه آسایش و سعادت

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان...

فراز چهارم: ماه بدون گناه و آلودگی

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز چهارم: ماه بدون گناه و آلودگی

فراز پنجم: ماه امنیت و سلامت

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز پنجم: ماه امنیت و سلامت

دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ...

فراز سوم: شگفتی در آفرینش وتدبیر ماه

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز سوم: شگفتی در آفرینش وتدبیر ماه

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ...

دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

خداوندا، مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز...

فراز دوم: گستره اراده حق

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز دوم: گستره اراده حق

دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

‏‏پیوند ارتش با ملت از محوریترین تأکیدات حضرت امام (س) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب‏‎ ‎‏است و ارتش مکتبی متکی به ملت خواسته ای اسلامی است که حضرت امام (س) همواره دنبال‏‎ ‎‏کرده و آن را تحفۀ الهی می دانستند. چرا که ضرورت وجود ارتش در کشور برای تأمین امنیت‏‎ ‎‏ملت در برابر هجوم بیگانگان و یا بازدارندگی آنان کاملاً آشکار است و اگر قرار باشد ارتش بتواند با‏‎ ‎‏اتکا بر خود در برابر تجاوزات دشمنان از تمامیت ارضی کشور دفاع کند، می بایست متکی به‏‎ ‎‏دریای خروشان ملت باشد. پشتیبانی محکمتر و حقیقی تر از ملت کیست؟ ارتشی که متکی به‏‎ ‎‏ملتش نباشد هرگز نخواهد توانست در مأموریتهایش موفق شود. چنانکه ارتش متکی به رژیم‏‎ ‎‏شاه نتوانست در برابر ملت مقاومت کند و رژیم شاه سرنگون گردید.‏ ‏‏«‏‏شما ان شاءالله ، پشتوانه ملت را دارید. شما عددتان فرض کنید چند هزار باشد، لکن پشتوانه تان‏‎ ‎‏سی و چند میلیون است، همۀ مردم است ... این پشتوانه را حفظ کنید که این پشتوانه آنچنان‏ قدرتی به شما خواهد داد که یکی تان در مقابل صد تا، در مقابل چند صد تا خواهید بود».

عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

‏‏ارتش هم باید انقلاب در آن پیدا بشود. و امید است که بسیار وقتش شده‏‎ ‎‏باشد، لکن ارتش نباید کار داشته باشد که دانشگاه چه می گذرد در آن، به او‏‎ ‎‏چه ربطی دارد. در عین حالی که همه با هم پیوند هستند، لکن هر کدام کار‏‎ ‎‏خودشان را باید انجام بدهند. پیشتر گفتند که در آن تعزیه هایی که در‏‎ ‎‏می آوردند، سابقاً، می گفتند که «شمرِ» خوب آن است که «شمر» باشد، اگر‏‎ ‎‏بنا باشد که شمر هم وقتی صحبت می کند یا شعر می خواند مثل امام‏‎ ‎‏حسین بخواند این شمر نیست. در عین حالی که همه بنگاه واحد بودند و‏‎ ‎‏همه با هم می خواستند یک صحنه ای را درست کنند، لکن هر کس کار‏‎ ‎‏خودش را باید خوب انجام بدهد، نباید او دخالت کند در کار دیگری. اگر هر‏‎ ‎‏کدام دخالت کنند در کار دیگری، صحنه، صحنۀ خوب نمی شود.ما هر کدام‏‎ ‎‏باید کار خودمان را خوب انجام بدهیم. اگر هر کسی در هر کاری دخالت‏‎ ‎‏بکند، هیچ کدامش را نمی تواند انجام بدهد‏‏.

فراز اول: هنگامه ورود

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز اول: هنگامه ورود

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ...

‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید در صحنه و مخالفت کردید‏‎ ‎‏با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای‏‎ ‎‏متعال هم محفوظ است. کاری که شما آن روز کردید با کاریهایی که‏‎ ‎‏امروز می کنید بسیار تفاوت دارد. آن روز روزی بود که شما و هر کس‏‎ ‎‏که به ملت می خواست پیوند کند و به آغوش اسلام بیاید مواجه با مرگ‏‎ ‎‏بود؛ مواجه با گرفتاری بود؛ موجه با قدرت شیطانی بود. و شما آن روز‏‎ ‎‏امتحان دادید. کسانی که نظیر شما در صحنه آمدند و بر ضد طاغوت یا‏‎ ‎‏اعتصاب کردند و یا تظاهر کردند، آنها هم ارزش خودشان را به نمایش‏‎ ‎‏گذاشتند. لکن شما که از نظامیها بودید و از نیروی هوایی طاغوت آن‏‎ ‎‏وقت بودید، این ارزش را بیشتر از دیگران عَرضه کردید که از طاغوت‏‎ ‎‏بُریدید و به اسلام پیوند کردید. و پیروزی انقلاب رهین همۀ ملت است‏‎ ‎‏و رهین اقدامات شما و سایر قوایی که بعد از شما به اسلام پیوستند و‏‎ ‎‏نمایش ارزش خودشان را دادند. آن روز را هم باید از «یوم الله » ما حساب‏‎ ‎‏کنیم. روزی که خدای تبارک و تعالی شما برادران را و شما نیروی عظیم‏‎ ‎‏انسانی را در آن روز بسیج کرد؛ و شما اطاعت کردید از خدای تبارک و‏‎ ‎‏تعالی و به صف انسانی ـ اسلامی ملت پیوستید و به آغوش اسلام آمدید.‏

دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

هرچند در قانون اساسی و اظهار نظرهای پیش گامان و کارگزاران جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏نوعی تلاش و هم خوانی میان حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی برقرار شده است، هنوز‏‎ ‎‏زوایای ناگفته و ابهام آمیز وجود دارد که باید پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان و دلسوز‏‎ ‎‏پاسخِ روشن و قابل قبولی برای آن بیابند. خلاءِ تئوریک و فقدان پژوهش های آکادمیک و‏‎ ‎‏جدی موجب شده است که عده ای از جوانان و روشنفکران جامعۀ ما، نوعی ناهمخوانی‏‎ ‎‏میان این دو بیایند. بی تردید وارسی و طرح عالمانه و منطقی این مباحث، با نگرش‏‎ ‎‏انتقادی و رویکرد عینی، رسالتی است که باید پژوهشگران حوزه دینی بدان اهتمام‏‎ ‎‏ورزند. در این میان، گفتارها، هدایت ها و نصایح حکیمانۀ حضرت امام خمینی (ره) و‏‎ ‎‏مقام معظم رهبری گنجینۀ گران سنگی است که راه گشای ما در این مهم خواهد بود.‏

حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

ریاست و حکومت از دیدگاه اسلام و‏‎ ‎‏اندیشۀ سیاسی حضرت امام هدف نبوده، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاقِ‏‎ ‎‏حقوقِ مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. اگر امام علی(ع) حکومتی را که در‏‎ ‎‏پرتو آن، حقوق بیچارگان از گردن کشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف‏‎ ‎‏می کنند، در اندیشۀ حکومتی حضرت امام نیز، دولتِ اسلامی و مطلوب آن است که‏‎ ‎‏حقوق مستمندان و مستضعفان را تأمین کرده و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند:‏ ‏‏«عهده دار شدنِ حکومت، فی حد ذاته، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیلۀ انجام‏‎ ‎‏وظیفه، اجرایِ احکام و برقراری نظامِ عادلانۀ اسلام است.»‏‎ ‏‏ائمه و فقهایِ عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام‏‎ ‎‏عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم به کار ببرند. حکومت برای آنان چیزی جز رنج و‏‎ ‎‏زحمت ندارد... حضرت علی(ع) دربارۀ این که چرا حکومت، حاکم و عهده دارِ کار شده‏ ‏‎تصریح می کنند که برای هدف های عالی، برای این که حق را برقرار کند و باطل را از میان‏‎ ‎‏ببرد

‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

با ظهور طلیعه تمدن جدید و پیدایش بحران مشروعیت در ساختارهای اقتدار سنتی،‏‎ ‎‏منازعاتی طولانی در جهت رهایی از این بحران ها اتفاق افتاده است. مضمون بسیاری از‏‎ ‎‏انقلاب ها چیزی جز یافتن پاسخی به بحران مشروعیت در ساختار سنتی نیست.‏‎ ‎‏سلطنت، پایدارترین و غالب ترین ساختار سنتی در ایران است که طی یکی ـ دو قرن‏‎ ‎‏اخیر، دچار نوسانات شدیدی در باب مشروعیت شده است، طی این دوره، برای حل‏‎ ‎‏چنین بحرانی، دو راه برون رفتِ مهم در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی رخ داده‏‎ ‎‏است که ما از آن ها به «مشروطیت» و «جمهوریت» یاد می کنیم. اساساً خود کلمه‏‎ ‎‏مشروطیت از ریشۀ شارت یا چارت «‏‎charta‎‏» گرفته شده و آن به معنای منشوری است‏‎ ‎‏که به موجب آن، پادشاه بخشی از وظایف خود را به نخبگان سیاسیِ غیرِ دربار تفویض‏‎ ‎‏می کند. اگر آن را مشتق از کلمه «شرط» هم بگیریم راه دوری را نرفته ایم، زیرا هدف از‏‎ ‎‏این امر، مشروط و مقید کردن قدرت پادشاه به قانون اساسی است. گفتمانِ غالب بر ذهن‏‎ ‎‏روشن فکرانِ ایرانی حتی تا آستانۀ انقلاب اسلامی، مشروطیت است؛ یعنی راهی که در‏‎ ‎‏منزل اولِ آن، شاه قدرت خود را با دیگران تقسیم کرده و در منزل آخر آن، سلطنت‏‎ ‎‏می کند و نه حکومت. این راه برون رفت، برای حل مشکلی است که تنها لایۀ نازکی از‏‎ ‎‏نخبگان را در قدرت سهیم کرده و سپس طی منازعاتی طولانی و یا شکل گیری و تجمیع‏ منافع گروه های

‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

اخلاق و سیاست از پدیده های مهمی محسوب می شوند که از دیرباز در ستیز با‏‎ ‎‏یک دیگر به سر می برند. نوع نسبت و رابطۀ بین این دو متغیر پی آمدهای مثبت و یا منفی‏‎ ‎‏بزرگی برای اجتماع به دنبال می آورد و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین‏‎ ‎‏عواملی که موجب نقطه عطف و تحوّل در سیاست و اندیشۀ سیاسی شده است به رابطۀ‏‎ ‎‏بین اخلاق و سیاست برمی گردد.‏ ‏‏چهرۀ ژانوسی سیاست که آن را از جهتی زشت و پلید و شیطانی می نمایاند و از دیگر‏‎ ‎‏سو چهره ای پاک و مقدس و الهی برای آن ترسیم می کند، ریشه در نوع تعامل بین اخلاق‏‎ ‎‏و سیاست دارد که هر کدام گفتمانی خاص در ادبیات سیاسی جهان به خود اختصاص‏‎ ‎‏داده است.‏

جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلامی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلامی

در میان اندیشمندان و مصلحان جهان در قرن های اخیر، حضرت امام خمینی ـ‏‎ ‎‏رضوان الله علیه ـ از این ویژگی منحصر به فرد برخوردار بوده است که توانست ضمن‏‎ ‎‏ارائه طرح تفصیلی روشن و مستدلی از نظریه حکومتی اسلام موفق به برپایی و اجرای‏‎ ‎‏آن گردد و جامعه ای با ریشه های عمیق تمدن و فرهنگ را در کشوری گسترده و برخودار‏‎ ‎‏از جای گاه برجسته ای در نقشه سیاسی ـ اجتماعی جهان در جهت انقلابی فراگیر رهبری‏‎ ‎‏کند و با حمایت گسترده و بی نظیر مردم، سیستم حکومتی مورد نظر خود را به اجرا‏‎ ‎‏درآورد و حکومتی نیرومند و پایدار را بر شالوده آن بر پا کند.‏‏‏ما در این نوشتار، در تکمیل مباحث پیشین خود در زمینه تبیین اندیشه سیاسی‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ طی چند مطلب، به طور مختصر و ساده به‏‎ ‎‏بررسی و تبیین یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام (که جایگاه مردم در سیستم‏‎ ‎‏حکومتی اسلام است) می پردازیم.‏‏‏ ‏‏‏مطلب اول: ارکان عقلی حکومت‏‏‏بنابر آن چه عقل نظری و عقل عملی حکم می کند، حکومت در هر جامعه و در هر‏ ‏زمان و مکانی باید بر دو پایه اصلی: قدرت و مشروعیت استوار گردد، زیرا حکومت‏‎ ‎‏بدون قدرت حکومت نیست و حکومت بدون مشروعیت ظلم است.‏‏‏به مقتضای حکم عقل نظری، حکومت باید از قدرت برخوردار باشد تا بتواند نظم را‏‎ ‎‏در جامعه بر پا کند و به مقتضای حکم عقل عملی، حکومت باید مشروعیت داشته باشد؛‏‎

صفحه 45 از 338 < قبلی | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | بعدی >