شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / چهاردهم رمضان / مسجد جامع ساوه

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌نورانیت و ظلمانیت علم‌ ‌‌ چه بسا یک نفر آدم‌‎ ‎‌فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز‌‎ ‎‌می داند، انبار معلومات است، لکن چون قرائت به اسم رب نبوده است، از صراط مستقیم‌‎ ‎‌دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر‌ ‌وزر و ظلماتش بیشتر. ‌‌ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ‌‎ گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی‌‎ ‎‌که شروع بشود به اسم رب، آن نور هدایت دارد. آن علمی که برای این است که یاد‌‎ ‎‌بگیرد، آن خوبش این است که می خواهد یاد بگیرد. و الاّ می خواهم مَسند بگیرم؛‌‎ ‎‌می خواهم امام جماعت بشوم؛ می خواهم اهل منبر باشم؛ می خواهم مقبول عامه باشم،‌‎ ‎‌مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! صراط مستقیم، به‌‎ ‎‌حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. ‌ ‌‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸-۳۲۹ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / چهاردهم رمضان / مسجد جامع ساوه

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / چهاردهم رمضان / مسجد جامع ساوه

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌نورانیت و ظلمانیت علم‌ ‌‌ چه بسا یک نفر آدم‌‎ ‎‌فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز‌‎ ‎‌می داند، انبار معلومات است، لکن چون قرائت به اسم رب نبوده است، از صراط مستقیم‌‎ ‎‌دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر‌ ‌وزر و ظلماتش بیشتر. ‌‌ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ‌‎ گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی‌‎ ‎‌که شروع بشود به اسم رب، آن نور هدایت دارد. آن علمی که برای این است که یاد‌‎ ‎‌بگیرد، آن خوبش این است که می خواهد یاد بگیرد. و الاّ می خواهم مَسند بگیرم؛‌‎ ‎‌می خواهم امام جماعت بشوم؛ می خواهم اهل منبر باشم؛ می خواهم مقبول عامه باشم،‌‎ ‎‌مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! صراط مستقیم، به‌‎ ‎‌حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. ‌ ‌‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸-۳۲۹ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / سیزدهم رمضان / حرم شاه عبدالعظیم حسنی

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / سیزدهم رمضان / حرم شاه عبدالعظیم حسنی

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌نورانیت و ظلمانیت علم‌ ‌‌ چه بسا یک نفر آدم‌‎ ‎‌فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز‌‎ ‎‌می داند، انبار معلومات است، لکن چون قرائت به اسم رب نبوده است، از صراط مستقیم‌‎ ‎‌دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر‌ ‌وزر و ظلماتش بیشتر. ‌‌ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ‌‎ گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی‌‎ ‎‌که شروع بشود به اسم رب، آن نور هدایت دارد. آن علمی که برای این است که یاد‌‎ ‎‌بگیرد، آن خوبش این است که می خواهد یاد بگیرد. و الاّ می خواهم مَسند بگیرم؛‌‎ ‎‌می خواهم امام جماعت بشوم؛ می خواهم اهل منبر باشم؛ می خواهم مقبول عامه باشم،‌‎ ‎‌مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! صراط مستقیم، به‌‎ ‎‌حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. ‌ ‌‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸-۳۲۹ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / دوازدهم رمضان / حرم مطهر آقا امام حسین(ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / دوازدهم رمضان / حرم مطهر آقا امام حسین(ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌نورانیت و ظلمانیت علم‌ شما آقایان، که در راه اسلام و علم قدم برمی دارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا‌‎ ‎‌شده اید و متلبس به لباس روحانیت شده اید، گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه‌‎ ‎‌قرائت به اسم رب باشد برایتان فایده دارد. گاهی ضرر دارد. گاهی علم غرور می آورد.‌‎ ‎‌گاهی علم انسان را پرت می کند از «صراط مستقیم». اینهایی که دین ساز بودند اکثراً اهل‌‎ ‎‌علم بودند. اینهایی که دعوت برخلاف واقع کردند اکثراً از اهل علم هستند. صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / یازدهم رمضان / امامزاده هاشم (ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / یازدهم رمضان / امامزاده هاشم (ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم راه چپ و راست، راه جهنم‌ «طبیعت» متن جهنم است. در آن‌‎ ‎‌عالم ظهور که می کند، طبیعت جهنم است. الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می کنیم.‌‎ ‎‌اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می شود، در این چشمهای مردم‌‎ ‎‌در آن عالم ظاهر می شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می کند؛ آنکه‌‎ ‎‌این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می شود؛ می افتد از راه. کج است دیگر. یک راه‌‎ ‎‌مستقیم، که اوصافش هم که گفتند و شنیدید و دقیقتر از موست، راه باریک است و‌‎ ‎‌تاریک است، و نور «هدایت» می خواهد: ‌‌إهدنا الصراط المستقیم‌‌. خداوند هدایت کند ما را. ‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / دهم رمضان / مدرسه ابراهیم خان ظهیرالدوله کرمان

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / دهم رمضان / مدرسه ابراهیم خان ظهیرالدوله کرمان

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم راه چپ و راست، راه جهنم‌ ‌هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر‌‎ ‎‌درس بخوانید دورتر می شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ‌‎ ‎‌از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می شوید. یا صراط مستقیم‌‎ ‎‌است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است.‌‎ ‎‌آخر مرتبۀ بهشت «لقاءالله » است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط‌‎ ‎‌انسان راه دارد. صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / نهم رمضان / شاه چراغ شیراز

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / نهم رمضان / شاه چراغ شیراز

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم راه چپ و راست، راه جهنم‌ اختیار با شماست که این دو راه را اختیار کنید: یا صراط مستقیم انسانیت را؛ یا انحراف‌‎ ‎‌به چپ، یا انحراف به راست. از هر طرف انحراف باشد، از انسانیت دور می شود. هر چه‌‎ ‎‌جلو برود دورتر می شود. کسی که از راه مستقیم منحرف شد هر چه پیش برود دورتر‌‎ ‎‌می شود از راه اگر از راه مستقیم انسانیت ‌‌[‌‌دور شد‌‌]‌‌. یعنی آن راهی که انبیا آمدند معرفی‌‎ ‎‌کنند آن راه را؛ مأمورند برای اینکه آن راه را معرفی کنند. خدای تبارک و تعالی هم در‌‎ ‎‌سورۀ «حمد» می فرماید که ‌‌إِهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم‌‎ آنهایی که تو به‌‎ ‎‌آنها نعمت دادی؛ آنها را منعم کردی؛ رحمت را بر آنها وارد کردی؛ هدایت را بر آنها‌‎ ‎‌وارد کردی. ‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۷ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / هشتم رمضان / مسجد آقابزرگ کاشان

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / هشتم رمضان / مسجد آقابزرگ کاشان

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌انسان بر سر دو راهی‌ می گویند: ‌‌وَالعَصرِ. إِنَّ الإنسانَ لَفِی خُسرٍ‌‎ «عصر» انسان‌‎ ‎‌کامل است؛ امام زمان ـ سلام الله علیه ـ است. یعنی «عصارۀ» همۀ موجودات. قسم به‌‎ ‎‌عصارۀ همه موجودات، یعنی قسم به انسان کامل. ‌‌إِنَّ الإنسَانَ لَفِی خُسر ‌‌این «انسان» که اینجا‌‎ ‎‌می گویند همین انسان یک سر و دو گوشی است که ماها انسانش می گوییم. خطاب با‌‎ ‎‌ماست. سر دو راهی واقع شده ایم، یک راه، راه انسانیت است، که این «صراط مستقیم»‌‎ ‎‌است. صراط مستقیم یک سرش به طبیعت است؛ یک طرفش به الوهیت. راه مستقیم از‌‎ ‎‌«علق» شروع می شود. منتها بعضی از آنها طبیعی است، و آنجایی که مهم است آنجایی‌‎ ‎‌است که ارادی است. یک سرش طبیعت است، یک طرفش مقام الوهیت. و انسان از‌‎ ‎‌طبیعت شروع می کند، تا اینکه برسد به آنجایی که در وهم من و تو نمی آید: «آنچه در‌‎ ‎‌وهم تو ناید آن شوم».‌ ‌صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۷ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / هفتم رمضان / مسجد جمکران

اهدنا الصراط المستقیم / هفتم رمضان / مسجد جمکران

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌ دنیا، معبر آخرت‌ این دنیا دنیایی است که عبور از آن باید بکنیم ما؛ دنیایی نیست که در اینجا ما زیست‌‎ ‎‌کنیم. این راه است؛ این صراط است که اگر توانستیم مستقیماً این صراط را طی کنیم،‌‎ ‎‌همان طوری که اولیای خدا طی کردند ـ «جُزْنا وَ هِیَ خامِدَة»‌‎ اگر توانستیم که از این‌‎ ‎‌صراط به طور سلامت عبور بکنیم، سعادتمندیم. و اگر خدای نخواسته در اینجا، در این‌‎ ‎‌راه، لغزش داشته باشیم در آنجا هم همین لغزش ظهور پیدا می کند، در آنجا هم موجب‌‎ ‎‌لغزشها می شود، موجب گرفتاریها می شود. صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۳۵ گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / ششم رمضان / مسجد کبود تبریز

اهدنا الصراط المستقیم / ششم رمضان / مسجد کبود تبریز

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌در بیان آنکه مؤمن بر طریق مستقیم است ‌حق تعالی به مقام اسم جامع و رب الانسان بر صراط مستقیم است؛ چنانچه فرماید:‌‌ انَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُستَقِیمٍ ‌‌؛‌‎ یعنی مقام وسطیت و جامعیت بدون فضل صفتی بر صفتی و ظهور اسمی دون اسمی؛ و مربوبِ آن ذات مقدس بدین مقام نیز بر صراط مستقیم است، بدون تفاضل مقامی از مقامی و شانی از شانی؛ چنانچه در معراج صعودی حقیقی و غایت وصول به مقام قرب، پس از عرض عبودیت و ارجاع هر عبادت و عبودیتی از هر عابدی به ذات مقدس، و قصر اعانت در جمیع مقامات قبض و بسط به آن ذات مقدس بقوله:‌‌ ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ‌‌، عرض کند:‌ اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ ‌‌؛ و این صراط، همان صراطی است که ربّ الانسان الکامل بر آن است، آن بر وجه ظاهریت و ربوبیت، و این بر وجه مظهریت و مربوبیت.‌ ‌‌شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۱ ‌گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / پنجم رمضان / حرم حضرت معصومه (س)

اهدنا الصراط المستقیم / پنجم رمضان / حرم حضرت معصومه (س)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌در بعض مکاید شیطان است‌‌ ‌ ‌و در حدیث دیگر است که مقصود از «صراط مستقیم» علی، علیه السلام، و ائمه، علیهم السلام، است. ‌‎ و از کافی شریف از فضیل منقول است که گفت: «با جناب باقر العلوم، علیه السلام، داخل مسجد الحرام شدم، و آن حضرت به من تکیه کرده بود. پس، آن حضرت نظر مبارک افکند به سوی مردم و ما در باب بنی شیبه بودیم، پس فرمود، ای فضیل، این طور در جاهلیت طواف می کردند! نه می شناختند حقی را و نه تدین به دینی داشتند. ای فضیل، نظر کن به آنها، پس همانا به رویها واژگونه در افتادند.‌ ‌ أَ فَمَنْ یَمْشی ...‌‌ [را] و «صراط مستقیم» را تفسیر به حضرت امیر المؤمنین و اوصیا، علیهم السلام، فرمود.» ‌ ‌‌شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۳-۵۳۴ ‌گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / چهارم رمضان / مسجد جامع یزد

اهدنا الصراط المستقیم / چهارم رمضان / مسجد جامع یزد

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌در بعض مکاید شیطان است‌‌ ‌ ‌«أَ فَمَنْ یَمْشی مُکِبّاً عَلی وَجْهِهِ أَهْدی أَمَّنْ یَمشی سویّاً عَلی صِراطٍ مُستَقیمٍ»؟‌‌ فرمود: «خدای تعالی در این آیه شریفه مثلی زده است، و آن مثل کسانی است که اعراض نمودند از ولایت امیر المؤمنین، علیه السلام، که آنها گویی راه می روند به رویهای خود و به هدایت نرسند. و کسانی را که متابعت آن حضرت نمودند، قرار داده به راه مستوی و راست. و «صراط مستقیم» امیر المؤمنین، علیه السلام، است.‌ ‌‌شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۳ ‌گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / سوم رمضان / مسجد نصیرالملک شیراز

اهدنا الصراط المستقیم / سوم رمضان / مسجد نصیرالملک شیراز

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌در بعض مکاید شیطان است‌‌ ‌ قلوبی که از حق و حقیقت معرض ‌‌هستند و از فطرت مستقیمه خارج اند و به دنیا مقبل و متوجهند، سایه آنها نیز مثل خودشان از استقامت خارج و منکوس و رو به طبیعت و دنیا، که اسفل السّافلین است، می باشد، و شاید در آن عالم بعضی با روی خود راه روند و پاهای آنها رو به بالا باشد، و بعضی با شکمهای خود راه روند، و بعضی با دست و پای خود چون حیوانات راه روند، چنانچه در این عالم مشی آنها چنین بوده: أ فمن یمشی مکبّا علی وجهه أهدی أم من یمشی سویّا علی صراط مستقیم.‌‎‎‌ ممکن است این مجاز در عالم مجاز در عالم حقیقت و ظهور و بروز روحانیت حقیقت پیدا کند. ‌‌شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۲-۵۳۳ ‌گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / دوم رمضان / مسجد شیخ لطف الله اصفهان

اهدنا الصراط المستقیم / دوم رمضان / مسجد شیخ لطف الله اصفهان

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم حدیث ۲۲ کراهت از مرگ اگر در این عالم به راه راست نبوت و طریق مستقیم ولایت قدم زده باشی و از جاده ولایت علی بن ابی طالب، علیه السلام اعوجاج پیدا نکرده باشی و لغزش پیدا نکنی، خوفی برای تو در گذشتن از صراط نیست، زیرا که حقیقت صراط صورت باطن ولایت است، چنانچه در احادیث وارد است که امیر المؤمنین صراط است.‌‎‎‌ و در حدیث دیگر است که «ماییم صراط مستقیم.‌‎‎‌» و در زیارت مبارکه جامعه است که أنتم السّبیل الأعظم و الصّراط الأقوم.‌‎‎‌ و هر کس در این صراط به استقامت حرکت کند و پای قلبش نلرزد، در آن صراط نیز پایش نمی لغزد و چون برق خاطف از آن بگذرد.‌‌ شرح چهل حدیث؛ ص ۳۶۰ ‌گوینده: مژده لواسانی

اهدنا الصراط المستقیم / اول رمضان / حرم مطهر امام رضا (ع)

اهدنا الصراط المستقیم / اول رمضان / حرم مطهر امام رضا (ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم فصل در بیان علاج تکبر است انسان مسافر است، و هر مسافر زاد و راحله می خواهد. زاد و راحله انسان خصال خود انسان است. مرکوب این سفر پر خوف و خطر و این راه تاریک و باریک و صراط احدّ از سیف و ادقّ از شعر‌‎‎‌، همت مردانه است. نور این طریق مظلم ایمان و خصال حمیده است. اگر سستی کند و فتور نماید، از این صراط نتواند گذشت، به رو در آتش افتد و با خاک مذلت یکسان شده به پرتگاه هلاکت افتد. و کسی که از این صراط نتواند گذشت، از صراط آخرت نیز نتواند گذشت.‌ شرح چهل حدیث؛ ص ۹۸ ‌گوینده: مژده لواسانی

عاشورای ۱۳۴۲ به نقل از آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی

عاشورای ۱۳۴۲ به نقل از آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی

پرتال امام خمینی(س): نقل خاطره ای از عاشورای ۱۳۴۲ توسط آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی

مظهر عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت

سخنرانی در جمع پرسنل نیروی دریایی (تلاش برای تحقق حاکمیت اسلام)

مظهر عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت

توجه اولیای خدا به سلامت در دین و نفس این روز روزی است که علی بن‌‎ ‎‌ابیطالب ـ سلام الله علیه ـ که باب وحی و امانتدار وحی بود متولد شد. و این روزی است که‌‎ ‎‌قرآن کریم وسنت رسول اکرم به ولادت این مولود بزرگ، مفسر پیدا کرد و پشتوانۀ وحی‌‎ ‎‌و پشتوانۀ اسلام به وجود این مبارک مولود، قوی شد، که اتمام بعثت، به وجود این مولود‌‎ ‎‌بزرگ شد. صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۵۰

تواضع علی(ع)

به مناسبت ولادت امیر المومنین حضرت علی(ع)

تواضع علی(ع)

زمامداران شایسته از دید اسلام‌‌ ‌ آن کسی که زمام یک مملکتی که از حجاز گرفته تا مصر و‌‎ ‎‌همۀ اینجاها را؛ ایران و سایر جاها تحت سلطۀ او بود، و قدرت جسمی و روحی خودش‌‎ ‎‌آنطور بود، می بینیم که از یکی از افراد پایین و متوسط متواضعتر است. و این قدرتها ابداً‌‎ ‎‌در روح او تأثیر نکرده. برای اینکه، روح این قدر بزرگ است که همۀ عالم را می گیرد. ‌‎صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۲۶۸

صفحه 1 از 62 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >