امام خمینی(ره) برای تألیف «کشف اسرار» مدتی درس خود را تعطیل کردند و به نوشتن این کتاب پرداختند و یک بار دیگر به همه این درس را آموختند که باید دنبال عمل به تکلیف بود، نه اینکه به یک کار مخصوص دل بست.
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۴
تـلقی امام خمینی (س) از دین اسلام به عنوان برنامه جامع برای سعادت انسان در دنیا و آخـرت، ایـن امـکان را فراهم کرده است تا مولفه ها و تمهیدات نظری لازم جهت نظریه پردازی درباره دولت و انقلاب را از منابع دیـنی فراهم کند؛ در این مقاله به بعضی از این مولفه های ابتکاری اشاره می شـود.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
پرسـش اصلی مقاله حاضر این است که: آیا کشورهای اسلامی قادرند به عنوان مـوجودیت اسـلامی واحـد تحت عنوان دولت بزرگ اسلامی خود را مطرح کنند؟ فرضیه ای که به روش توصیفی – تحلیلی در پاسخ سؤال مذکور آوردهـ ایم به این شرح است: برای ایجاد دولت بزرگ اسلامی، در عین حفظ استقلال کشورهای اسـلامی و به رسمیت شناختن واحـدهای کـشور ـ ملت، نیازمند دگردیسی عظیم و مطلق در فضای معنایی و شناختی کشورهای اسلامی هستیم.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
یـکی از مباحث مهم پیرامون سیره حکومتی امام خمینی (س) نوع اقتدار و سیادت سیاسی ایشان اسـت. اغـلب جـامعه شناسان و پژوهشگران سیاسی در تحلیل این موضوع از الگوی جامعه شناختی ماکس وبر بهره گرفته اند. مطابق ایـن الگو، اقتدار یا سیادت سیاسی عمدةً بر سه نوعِ سنتی، قانونی - عقلایی و کـاریزمایی می باشد. بسیاری از پژوهشگران، اقـتدار سـیاسی امام خمینی (س) را از نوع سیادت کاریزمایی تلقی کرده اند. پرسش اصلی در این گفتار نقد و بررسی چنین برداشتی از سیره حکومتی امام خمینی (س) است. نگارنده این بحث را با مفروض قرار دادن الگوی وبر؛ در دو مقام پی گرفته اسـت. در مقام اول با فرض اینکه اگر چنین برداشتی درست باشد؛ چگونه است که پدیده عادی سازی و روزمرّه شدن سیادت کاریزمایی در ایران بعد امام خمینی (س) روندی کُند و بطی ء دارد. اما مقام دوم بحث با فـرض نـادرست بودن چنین برداشتی (کاریزمایی بودن سیادت امام خمینی (س))، به این رویکرد توجه شده که اساساً به دلایل مختلف، امام خمینی (س) با علم به توانایی های ذاتی خود و میزان نفوذ در قلوب مـردم ایـران؛ هرگز سعی نکردند سیره حکومت داری شان را بر سیاست کاریزمایی استوار نمایند. همین نکته اساسی دلیل عمده ما بر بطی ء بودن فرایند عادی سازی (ترمیدور) در ایران بعد امام خمینی (س) اسـت.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
شـناخت مـعمار بـزرگ انقلاب اسلامی، خمینی کبیر(س) آسان نیست. این شخصیت بزرگ و وارسته، با تلاش و ریاضت در راه بندگی خـدا، وجود خود را نورانی ساختند و در پرتو نور خویش چهره های فروزانی را نیز تربیت کردند.
ایشان، که از هوش و نبوغ سـرشاری بـرخوردار بودند، نزد برادر بزرگشان، مرحوم آیت اله سید مرتضی پسندیده علم را فرا گرفتند. پس از مدتی برای ادامه تحصیل به اراک رفتند و هم زمان با تأسیس حوزه ی علمیه ی قم، به این شهر مهاجرت نمودند. روح الله نوجوان که هـیچ گاه از درس خواندن و فهمیدن خسته نمی شد، علوم بسیاری را فرا گرفت و ادبیات، ریاضی، نجوم و فقه را به خوبی آموخت.
پس از مدتی، روح الله جوان در سال ۱۳۴۹(هـ ق)، به عنوان یک مجتهد شناخته شد و به عنوان یک استاد موفق حوزه ی عـلمیه مـطرح گشت. حضرت امام خمینی (س)، در عین این که استاد حوزه ی علمیه بودند، معلمی مبرز در فقه و اصول، عرفان، فلسفه، اخلاق و... نیز به شمار می آمدند. تدریس ایشان هم ویژگی های خاص خود را داشت. در این جا بـا ذکـر خاطرات شاگردانش بهتر متوجه خصوصیات ایشان در تدریس خواهیم شد.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
این مقاله-بـه اختصار-به نقش روحـانیت مـبارز و در رأس آن امام خمینی (س) -در آغاز و انجام قیام عشایر جنوب، طی سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ پرداخته است و اصالت دینی حرکت عشایر را به تصویر کشیده است. با کمال تأسف، قیام عشایر جنوب در سالهای یادشده، تاکنون، طرف تـوجه قرار نگرفته و بنا به دلایل مختلف، آن گونه که شایسته آن بوده و هست، بازگو نگردیده است. اسناد موجود بیان می کند که قیام عشایر جنوب، از مؤثرترین قیامهای مردمی عصر پهلوی بوده، ضربات و تبعات بـسیاری بـرای رژیم پهلوی در برداشته است.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
در سالروز پاسداشت شعر و ادب پارسی؛
... باید بنا بر این بگذاریم که خودمان آدم باشیم. با لغت خودمان حرف بزنیم، و با علم خودمان. و من نمیگویم که علم را از خارج نگیریم. آنها الآن خیلی از ما جلویند. ما را عقب نگه داشتند. لکن من می گویم که از آنها خوب هایش را یاد بگیرید.... آنها بدها را به ما تعلیم میدهند، خوب ها را نمی دهند.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
آیا می شود عارف بود و شاعر نبود؟ کسی که با ادبیات عرفانی جهان اسلام آشنا باشد می داند که حجم انبوهی از موضوعات عرفانی ما در قالب شعر است. از عطار و جامی و نظامی گرفته تا مولانای طرب انگیز و حافظ لسان ...
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵
امام خمینی (س) در سوم اسفند ماه سال ۵۲ در نامه ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین سید احمد واحدی جهرمی، اجازه صرف سهم سادات را صادر کرد
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
امام خمینی (س) در دوم اسفند ماه سال ۶۷ مطابق با چهاردهم رجب ۱۴۰۹ در نامه ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صانعی (سرپرست وقت بنیاد ۱۵ خرداد) به تقدیر از خدمات وی در طول دوران نهضت پرداخته و ایشان را تایید کرد
یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی روز شعر و ادب فارسی و بررسی اهتمام امام خمینی به شعر و ادبیات
یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۰
روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس های مربوط به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر در زمان ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردند.
شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۷
شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳