سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

یکی از مـوضوعاتی کـه تـحلیل آن ضرورت دارد، پیامدهای پیوند دین و سیاست است که در ضمن آن، آثار جدایی دین و سیاست نیز روشـن خواهد شد. امام خمینی (س) در این باره به دو پیام مهم اشاره فرموده است کـه در این بخش مورد بـررسی قـرار می گیرد.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۷
کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کـاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی براساس قرارداد خاص یا استفاده از شرط دولت کاملة الوداد است. در تاریخ معمولا کشورهای نیرومند، بنابر دلایل و شرایط و بهانه های بسیار، این اختیارات را در ممالک ضعیف به دست آورده اند. برطبق کاپیتولاسیون، اتباع بیگانه از شمول قوانین جـزایی و مـدنی در قـلمرو کشور میزبان مستثنی هستند و رسـیدگی بـه دعـاوی حقوقی و جرایم آنها در دادگاههای مخصوص و یا محاکم مختلط یا با حضور کنسول کشور خارجی انجام می گیرد. این وضعیت نشان می دهد کـشوری کـه بـرتری نظامی و سیاسی و فرهنگی دارد می تواند به تحقیر دیگر مـلتها پرداخـته دستگاه قضایی آنها را بی اعتبار بشناسد. در قرون اخیر، در کشورهای چین، ترکیه، ایران، مصر و سایر کشورهای مشابه در آسیا و آفریقا قضاوت کـنسولی بـه نـفع کشورهای سلطه جو بر قرار شده درحالی که با قواعد اسـلامی تطبیق نداشته است.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

امام خمینی (س) بر تقسیم بندی قیصری بر مراتب عالم اشکال کرده، آن را از لواحـق ماهیت دانسته نه و جود و اسم رحمن را مقام بسط (ظهور) و اسم رحیم را مقام قـبض (بطون) وجود آورده، اسم «اللّه» را جـمع بـسط و قبض دانسته، لذا مانند فلاسفه، اسم رحمن را رب عقل اول و اسم رحیم را رب نفس کلی نمی گیرد. جعل را متعلق به ماهیت می گیرد و در حضرت علمیه و غیر آن بین وجود و ماهیت فرقی قائل نمی شود. در بحث «شیئیت ثبوت» می گوید: عـین ممکن هرگز بوی وجود به مشامش نمی رسد و وجود واحد شخصی اطلاقی است ولی به واسطهء اسماء و صفات وصور اسماء متعدد می شود و اختلاف جواهر جنسیه را توسط جواهر فصلیه آورده نه با اعراض کـلیه و دربـارهء انواع حمد می گوید: حمد فعلی اظهار کمال محمود با عمل است و حمد خداوند را در آینهء تفضیلی می داند و انواع حمد را ذاتا یکی می گیرد که فقط بر حسب تکثر اسماء و صفات مختلف مـی شوند.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

جاذبه ماندگار امام خمینی (س) به هیچ وجه محدود به ایران یـا جـوامع شیعه خـاورمیانه نـیست. تـعداد بی شماری از مسلمانان در آسیا و آفـریقا با گرمی و اشتیاق به پیام همبستگی او پاسخ داده اند. تصاویر او را می توان بر دیوار روستاها از مومباسا تـا مـانیل یافت. با در نظر گرفتن محبوبیت وسـیع امـام در مـیان امـت وسـیع تر اسلامی و نیز شـکنندگی و تـصنع بسیاری از ساختارهای سیاسی در سرزمینهای اسلامی، منطقی نیست که پیش بینی کنیم انقلاب اسلامی در ایران موردی منزوی و اسـتثنایی بـاقی بـماند. شکل گیری شخصیت امام خمینی (س) به عنوان رهـبر هـمچنان مـمکن اسـت بـا دامـنه ای به مراتب گسترده تر از تاریخ ایران از آب درآید.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی (س)، انسان عصاره هستی و داریا قوا و استعدادهای مختلف است. مهم ترین ویژگی انسـان، جنبه الهی و ملکوتی اوست که او را در کل نظام هستی ممتاز نموده و محور نظام خلق قرار داده است. معنی و مفهوم تربیت، با توجه به این بینش و برداشت از انسان، مفهومی خاص است که بیش تر بـا بـعد معنوی انسان ارتباط دارد و در واقع همان شکوفا ساختن فطرت انسان، یا جلوگیری از آن است. این معنی از تربیت، در سعادت، رستگاری و خوشبخیتی انسان و یا شقاوت و بدبختی او نقش موثر و تعیین کننده ای دارد و از آنجا که انـسان مـوضوع تربیت است و موجودی اثر گذار و اثر پذیر و دارای قدرت اختیار، انتخاب و اراده آزاد است، برای شکوفایی و به فعلیت رسیدن قوا و استعدادهای فطری اش، نیاز به تربیت دارد و تنها تربیت دینی است که می تواند نـیازهای مـختلف او را تأمین و زمینه تکامل همه جانبه او را به خصوص در بعد معنوی و الهی فراهم نماید. البته نیاز به یادآوری است که در منابع اسلامی و آثار امام (س) تزکیه و تهذیب، هم مقدم بر تـعلیم و آمـوزش وارد شـده و هم بیش تر مورد تأکید قـرار گـرفته اسـت.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
‏‏راه دست یابی به استقلال؛ رهایی از خودباختگی‏

‏‏راه دست یابی به استقلال؛ رهایی از خودباختگی‏

در دیدار امام خمینی(س) با اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی در ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۵۸ امام خمینی(س) توصیه‏ هایی به ایشان نمودند

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۵۵
 انسان سازی، هدف انبیاء

انسان سازی، هدف انبیاء

انبیای خدا برای این مبعوث شدند...

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
نفس خمینی طوفان الاقصی

نفس خمینی طوفان الاقصی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی نفس خمینی طوفان الاقصی

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
آیا قبول دارید که دیدگاه های امام در هنگام اقامت در پاریس و مصاحبه با خبرنگاران بسیار روشنفکرانه و منطبق با دموکراسی و حقوق بشر بود، اما با ورود به ایران و برقراری جمهوری اسلامی این دیدگاه ها تغییر کرد؟

آیا قبول دارید که دیدگاه های امام در هنگام اقامت در پاریس و مصاحبه با خبرنگاران بسیار روشنفکرانه و ...

دو «آیا» در عبارات فوق دیده می شود که اگر آنها را برداریم، قضایای زیر قابل انتزاع می شود: - دیدگاه های امام در پاریس روشنفکرانه و منطبق با دموکراسی و حقوق بشر بود.  - دیدگاه های امام پس از ب...

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵
مهر خوش یمن

بمناسبت ۱۴ مهر ١٣٥٧، سالروز ورود حضرت امام خمینی (س) به پاریس؛

مهر خوش یمن

کلیپ عزیمت امام خمینی به فرانسه؛ بمناسبت ۱۴ مهر ١٣٥٧، سالروز ورود حضرت امام خمینی (س) به پاریس

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴
قربت در غربت/ چرا و چگونه حضرت امام پاریس را برای مهاجرت انتخاب کردند؟

قربت در غربت/ چرا و چگونه حضرت امام پاریس را برای مهاجرت انتخاب کردند؟

اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق در سال ۱۳۵۷، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در ۱۲ بهمن ۵۷ گردید.

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۱۴
روایتها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام

روایتها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام

امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
یادگار امام: مردم باید امنیت را در همه حوزه ها احساس کنند/ بسترهای ناامنی را باید در جامعه از بین برد

یادگار امام: مردم باید امنیت را در همه حوزه ها احساس کنند/ بسترهای ناامنی را باید در جامعه از بین ...

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کادر فراجا با آرمان های امام تاکید کرد: مردم به عنوان موضوع، ولی نعمتان و اربابان ما و عیال الله؛ امنیت را باید در همه حوزه ها احساس کنند: امنیت در رابطه با یکدیگر، با حکومت و امنیت حکومت در مقابل مردم. دست بردن در هر یک از این سه نوع امنیت، برهم ریختن ساختار امنیت است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

کـیفیت نصب و انتخاب ولی فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلی مشروعیت و مقبولیت ولیـ فـقیه از مـباحث اصلی و مهم بین گروه های اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. برای تبیین مسأله مشروعیت و مـقبولیت ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)، پس از طرح مبانی و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فـقیه و بحثِ ابتنا یا عـدم ابـتنای مشروعیت بر مقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسی موجود در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد نظریه نصب الهی (مشروعیت الهی) با آثار و سیره عملی امام خمینی (س) مطابقت دارد؛ اگـر چه تأکید و اهتمام امام به مقبولیت و رأی مردم، آن را در حد ابتنای مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

امام در کتاب کشف الاسرار از همراهی های بسیاری از علمای بزرگ عالی مقام در تشکیلات مملکتی با سلاطین یاد می کند و نیز بر همین اساس، پذیرش حکومت مـشروطه توسط مرحوم میرزای نائینی به دلیل کاهش فشار و ستم تلقی شده است، یعنی حکومت مشروطه مرتبه نازله «ولایت فقهی یا نیابی» فقهاست که بر حکومت استبدادی ترجیح دارد. درهر صورت، از دیدگاه امـام اجـرای احکام فردی و اجتماعی اسلام که از مهم ترین واجبات است، بدون «حکومت ولایی» غیرممکن است و از لوازم و مقدمات مهم حکومت اسلامی، «ولایت سیاسی فقیه» است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

پیش از این در شمارة ۱۱ و ۱۲ نخستین بخش از معرفی و شرح نقدهای عرفانی امام خمینی (س) بر مـتن و شـرح کـتاب فصوص الحکم ابن عربی، ضمن معرفی و توصیف کمّی و کیفی این نقدها که در قالب مجموعه ای از تـعلیقات ایشان بر شرح فصوص قیصری به جا مانده است، به طرح فهرست وار گـوشه ای از این تعلیقات و سپس شـرح یـکی از آنها پرداختیم. اکنون در این مقاله در نظر داریم که به شرح و تحلیل یک تعلیقة انتقادی دیگر از امام بپردازیم. این تعلیقه در فص نوحی و به مناسبت بحث تنزیه و تشبیه در دعوت نوح (ع) به نگارش درآمـده است. شکی نیست که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مباحث در حوزة کلام و الهیات, مبحث الهیات تنزیهی و تشبیهی و طبقه بندی ادیان براساس این دو نوع الهیات است. بحث از الهیات تنزیهی و تشبیهی در واقع بحث بر سر مـسألة مـنطق دعوت انبیا یعنی تعیین نوع این دعوت در انبیا و ادیان الهی از میان دو نوع تنزیهی یا تشبیهی آن است. حضرت امام در این تعلیقه, ضمن بیان دیدگاه انتقادی خود در این خصوص, به نقد دیـدگاه اسـتادش، عارف شاه آبادی، نیز می پردازد.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
تربیت دینی در کلام امام خمینی

تربیت دینی در کلام امام خمینی

در فعالیت تربیتی، هدف نقش اساسی دارد. کلیه برنامه ها و فـعالیت های تـعلیم و تربیت در پرتو هدف جهت می یابد و به وسیله هدف منطق پیدا می کند. بنابراین بـا ایـن کـه تربیت های اجتماعی و حرفه ای اهمیت ویژه ای دارند و برای زندگی اجتماعی ضروری هستند، اما جهت گیری آنـ ها بـاید بر اساس هدف نهایی که تربیت انسان الهی است تعیین شود. در اندیشه امام (س) تـربیت الهی یک هدف اساسی تربیتی است و ایشان در موقعیت های مختلف بر این امر تأکید ورزیده اسـت کـه هدف از تربیت اسلامی، آن است که شخص به مقام عبودیت الهی برسد و بـا سـیر الی اللّه خـود را هر چه بیش تر به منبع فیض ازلی نزدیک کند.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره ی انسان با صبغه ی روایی، کلامی، فلسفی و عرفانی بیان شده است. در این میان امام خمینی (س) نیز به مباحث انـسان شناسی های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت های این روش ها پرداخته اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری می دانستند. امام خمینی (س) بر اساس قرائت ویژه ای که از هستی دارد و بر مبنای اعتقاد بـه اصـل توحید و بسط آن در حرکت انسان در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی، ابعاد مختلف وجودی انسان را مورد توجه قرار می دهند و با در نظر گرفتن آموزه های اسلامی، جهت به فعلیت رساندن استعدادهای او توصیه هایی را مطرح می کنند. در این مـقاله بـه انواع انسان سناسی به لحاظ نگرش و روش، که به لحاظ نگرش شامل (انسان شناسی کل نگر و انسان شناسی جزءنگر) و در انسان شناسی به لحاظ روش به انسان شناسی طبیعی، فلسفی، عرفانی و وحـیانی تـقسیم شده است. در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری بوده، روش تحقیق نقلی -تاریخی و روش پردازش توصیفی – تحلیلی است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
دلیل انتخاب پاریس در بیان امام
پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
هجرت تاریخ ساز

هجرت تاریخ ساز

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی نوفل لوشاتو

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
یکی شدن

یکی شدن

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی هفته وحدت

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰
مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی درباره آمریکا «شیطان بزرگ»

مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی درباره آمریکا «شیطان بزرگ»

دیدگاه مشهور امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در تشبیه آمریکا بـه «شیطان بزرگ» و پیگیری آن به عنوان سیاست ثابت نظام از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، همواره چـالش برانگیز بوده و اشکالاتی را در عرصة بـین الملل و شـبهاتی را در داخل کشور به همراه داشته است. با توجه به تحولات عرصه بین الملل و فروپاشی نظام دوقطبی و سلطه طلبی و یک جانبه گرایی آمریکا در جهان و در منطقه و تغییر رویکرد برخی کشورهای اسلامی و تبعیت این کشورها از استکبار، همچنین تـغییر نگرش های بعضی از انقلابیون در داخل نسبت به تحریف سخنان امام راحل و نگاه سازشکارانه همراه با مطیع شدن در برابر استکبار جهانی، ضرورت واکاوی مبانی این موضوع را از منظر قرآن بیشتر می شود. به همین دلیـل، ایـن تحقیق به این سؤال جواب می دهد که مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی (س) درباره اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، چیست؟ با توجه به فرضیه تحقیق، امام راحل مبنایی دینی داشته و این جـمله هـم براساس مبانی قرآنی بیان شده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، و گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای، سایت های داخلی و خارجی است. منبع اصلی تحقیق نیز قرآن است.

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی و مایستر اکهارت

مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی و مایستر اکهارت

امام خمینی (س) و مایستر اکهارت، دو تن از عارفان مشهور مسلمان و مسیحی هستند و در تفکر عرفانی آنـها نفس سالک در نهایت در وجود خداوند فانی می شود. بر این اساس، در مقاله پیش رو بـه این پرسش پرداخته ایم کـه آیـا آموزۀ فنا در آرای این دو متفکر مبانی مشترکی دارد؟ بررسی تطبیقیِ تفکر آنها به صورت تحلیلی- استنباطی و با هدف شناخت چیستی فنای نفس صورت گرفته است. تجرد نفس مبنای مشترک در آرای این دو اندیشمند است کـه زمینۀ تبیین فنای معرفتی نفس را فراهم می آورد. سفر نفس در آرای امام خمینی (س) و اکهارت با قدم عشق آغاز می شود. از نظر امام خمینی (س) با تجلّی الوهیت (در مقام احدیت)، فنا و تحول در نفس سالک رخ مـی دهد؛ در حـالی که فنا نزد اکهارت در مرتبۀ واحد که فراتر از مرتبۀ الوهیت و فراتر از مرتبۀ وجود است صورت می گیرد. به هر حال تجلّی الوهیت و شهود آفریدگار در مرتبۀ الوهیت یا در مرتبۀ واحدِ اکهارتی که از نـظر امام خمینی (س) مرتبۀ تعین الهی و واحدیت است، رخ می دهد؛ بنابراین فنا تحول معرفتی و وجودی نفس و تأثیر پذیری آن از اسما و صفات الهی است؛ نه نابودی نفس. رهاورد مهم فنای نفس، «شهود وحدت وجود» در آراء ایـن دو مـتفکر است و تهی وارگی نفس از غیر خداوند به هنگام شهود دیگر نتیجۀ بنیادی به شمار می آید.

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
بازخوانی تطبیقی وصیت نامۀ الهی سیاسی امام خمینی و بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری

بازخوانی تطبیقی وصیت نامۀ الهی سیاسی امام خمینی و بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری

از دغـدغده ها و دلواپسی های بنیان گذاران و وفاداران به انقلاب سیاسی - اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، استقرار، تثبیت، استمرار ، کارآمدی نـظام برآمده از انقلاب و استمرار گفتمان انقلابی است. حضرت امام (س) به عنوان بنیان گذار و مقام معظم رهـبری به عنوان مفسر و ادامه دهـندۀ مـسیر تعیین شدۀ امام (س)، ضمن واکاوی محتوا، ارزش انقلاب و نظام اسلامی با آسیب شناسی هوشمندانه و ریل گذاری مناسب در صدد تضمین مانایی و زدودن آسیب های احتمالی هستند. وصیت نامۀ الهی سیاسی امام (س) و بیانیۀ گام دوم انقلاب مشیر به این هدف مـتعالی است. هر دو مکتوب، ناظر به مآل اندیشی و مهندسی و ترسیم نقشه راه پرمخاطرۀ آینده است. در این پژوهش، ضمن بازخوانی هر دو مکتوبِ ارزشمند با نگاه تطبیقی، وجوه مشترک قابل توجهی استخراج و عنوان گذاری شد و مورد تحلیل قـرار گـرفت. روح هر دو نوشته واحد است، کانّه فرد واحدی به اقتضایِ زمانی و مکانی مختلف برای آیندۀ انقلاب طرح راهبردی ارائه کرده اند. روش ما در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و سپس با رویکرد تطبیقی و تحلیلی، ایدهـ های راهـبردی دو رهبر انقلاب در طول زمان با توجه به تطورات تاریخی ، مورد خوانش قرار گرفت.

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
ظرفیت های مبانی امام خمینی درباره بنای عقلا برای فقه سیاسی

ظرفیت های مبانی امام خمینی درباره بنای عقلا برای فقه سیاسی

از مهم ترین مباحث علم اصول فقه، سیره یا بنای عقلاست؛ چراکه هم طریقی بـرای اثبات مهم ترین ادله فقه همچون اِخبار آحاد و ظواهر است و هم به صورت مستقیم در مـسیر استنباط فقهی واقع مـی شود و بـنابراین با گذر زمان جایگاه آن در فقه و مخصوصاً فقه سیاسی، برجسته تر شده است. این در حالی است که با توجه به تأثیرات گسترده عملیاتی کردن تولیدات فقه سیاسی بر جامعه و شهروندان، چنانچه کاربرد بنای عـقلا در فقه سیاسی روشمند نباشد، مفاسد آن نمود بیشتری نسبت به فقه فردی دارد و منجر به متهم شدن فقه به ناکارآمدی خواهد شد؛ بنابراین بررسی جایگاه بنای عقلا در فقه سیاسی و تنقیح حدود اعتبار آن امری لازم اسـت و نـقطه آغاز نیز، بررسی میراث علمای علم اصول در زمینه بنای عقلا و ظرفیت آرای ایشان در بحث بنای عقلا برای فقه سیاسی است. هدف این نوشتار، استخراج ظرفیت های مبانی روش شناختی امام خمینی (س) بـه عـنوان یک فقیه سیاسی است و نویسنده از طریق روش توصیفی ـ تحلیلی، با بررسی مبانی اصولی امام خمینی (س) درباره بنای عقلا، به این نتیجه می رسد که مبانی ایشان هم به صورت غـیرمستقیم و از طـریق اعتباربخشی به ادله فقه سیاسی و هم به صورت مستقیم و به عنوان دلیلی مستقل یا غیرمستقل، برای استنباط احکام در حوزه فقه سیاسی ظرفیت های مهمی دارد و می تواند بخشی از فقر ادله نقلی یا ضعف روش در استفاده از ادلهـ نـقلی را بـرطرف کند.

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تبیین دیدگاه امام خمینی در مسئله اختلاف هلال ذی الحجة در موسم حج

تبیین دیدگاه امام خمینی در مسئله اختلاف هلال ذی الحجة در موسم حج

مسئله اختلاف در هلال ذی الحجه یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در حـج است و همواره این پرسش مطرح است که حکم تکلیفی و وضعی وقوف در عرفات بـا اهل سنت و سایر مـناسک چیست؟ از دیـدگاه امام خمینی (س) ، در شرائط تقیه، انجام مناسک حج با اهل سنت واجب بوده و چه در فرض شک در ثبوت هلال یا علم به عدم ثبوت هلال، مناسک انجام شده مجزی است؛ بلکه عدم هـمراهی با اهل سنت و صحت وقوف در روز عرفه حقیقی محل اشکال است. این پژوهش در تلاش است تا نقطه نظرات امام خمینی (س) در این مسئله را تبیین کرده و مستندات آن را تشریح کند.

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
انسان صادق در پرتو زیستِ صالحانه

انسان صادق در پرتو زیستِ صالحانه

اگر صداقت، تطابقِ ظاهر با باطن معنا شود، آن گاه سه قلمرو در ظاهر و باطن، باید بر هم منطبق شوند تا شخص به عنوان یک فردِ صادق مطرح باشد: قلمروی چیزی که در دل می گذرد، قلمروی چیزی که بر زبان و قلم می آید و قلمروی چیزی که انجام می گیرد...

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
روایت تاریخ از جلو به عقب؛ آری یا نه و چرا؟

روایت تاریخ از جلو به عقب؛ آری یا نه و چرا؟

سید حسن آقای خمینی به تازگی گفته است: «امام مسئول اموری شناخته می شود که ربطی به او ندارد. حال آن که از فوت امام ۵ دولت مسئولیت داشته اند ولی باز هر آنچه امروز واقع می شود به امام منسوب می شود. انسان مسئول اعمال خود است نه آنچه ۳۰ سال بعد واقع شده. خوب یا بد به امام ربطی ندارد. مگر مسئولیت هر آنچه بعد از پیامبر اتفاق افتاد با ایشان بود؟ این که شما هر چیزی را به پایه گذار یک مجموعه نسبت دهید مبنای عقلی و شرعی و عرفی ندارد.... چرا هر که دلش می گیرد بازه زمانی را به ۴۴ سال قبل می برد؟ اصلا چرا می گویید انقلاب ۵۷ . بگویید انقلاب مشروطه!»

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
صفحه 100 از 4014 < قبلی | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | بعدی >