چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
فیلم منتشر شده در پرتال امام خمینی بمناسبت دوازدهم مهر ماه ۱۳۵۷ سالروز هجرت حضرت امام از نجف اشرف به سمت مرز کویت
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۱
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۱
دیدگاه های امام خمینی در نقد اسلام متحجرین
خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است.
صحیفه امام، ج 21، ص 278
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰
«احد» در میم «احمد» یعنی در تعیّن محمدی تجلی کرده و تفاوت احد با احمد در همان حرف «میم» است که آن حرفْ رمز تعیّن است و با عنایت به این نکته که احمد مظهر جامع کمالات و اسما و صفات حق است، لذا از او به عنوان شمع انجمن دل ها و جامع میان وحدت و کثرت نام برده می شود.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
دوره کوتاه مدت آموزش مجازی آشنایی با اندیشه حضرت امام خمینی(س) به همت نمایندگی موسسه در قم برگزار می شود.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
مقنن در ماده ۳۴۲ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تصریح می دارد: «مقدار و جنس و وصـف مبیع باید معلوم باشد». این ماده ریشه در فقه امامیه دارد و از نظر فقها، عدم عـلم به جنس، مقدار و وصـف مـبیع، موجب غرری است که منهی عنه می باشد و غرر در معامله سبب بطلان است. در این مقام، اگر بیع مجهولی به ضمیمه شیء معلوم منعقد گردد، محل بحث است که آیا مانعیت غرر، بما هی هی بـا ضمّ معلوم از بین می رود یا نه؟ حکم وضعی این معامله میان فقها اختلافی است. در این میان، استدلال امام خمینی (س) کاملاً متفاوت از آراء سایر فقهاست. ایشان چنین استظهار می دارد: روایات وارد در این خصوص، در مقام بـیان حـکم صحت برای بیع مجهول به ضمیمه شیء معلوم ـ که به واسطه غرر باطل می شودـ نیست؛ بلکه روایات مذکور در جایی وارد شده است که اصلاً غرری وجود ندارد. حاصل پژوهش در این خـصوص نـشان می دهد که در بیع مجهول به ضمیمه شیء معلوم، یا باید همانند امام از روایات وارد در این مسئله دست برداشت و قائل به بطلان چنین بیعی شد، چرا که استخراج حکم صحت از ایـن روایـات مخالف با قواعد عقلایی است، و یا در صورت اعتقاد به وجود اجماع مبنی بر صحت این بیع، باید به قدر متیقن (نصوص) اکتفا نمود و شایسته نیست که ضمیمه معلوم را بـه عـنوان قـاعده کلی برای تخصیص عدم جـواز بـیع مـجهول پذیرفت.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
مسئله ولایت فقیه و اداره و رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام مـعصوم (ع) مسئله ای اعتقادی و کلامی است. امام خمینی (س) و شاگردان ایشان نظیر شهید مطهری و مصباح یـزدی و جوادی آملی حاکمیت ولی فـقیه را بـا استناد به ادله عقلی و نقلی می پذیرند؛ و اساس و پایه این نظریه در توحید و حاکمیت الهی می دانند. مهم ترین دلیل حکومت فقیه، ضرورت برپایی حکومت دینی و ولایی است و دلایل عقلی چون حکمت الهی، نیاز به نـظم و اجرای قانون در هر عصری، وحدت اسلامی، امنیت، آزادی، جامعیت دین، جاودانگی، استمرار قوانین اسلام، دلایل نقلی و تاریخی همچون آیات، روایات ، سیره معصومین، احکام سیاسی و اجتماعی ضرورت حکومت اثبات می شود. امام خمینی (س) در اشـاره بـه دلایل عقلی ولایت فقیه پس از اثبات ضرورت حکومت دینی، قدر متیقن برای تصدی ولایت و حکومت را فقیه می داند.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۹
آفتاب مغموم و گـرفته روز هـشت تـیرماه ۱۳۶۰ در حالی طلوع کرد که جمعی مغموم از فاجعه شب گذشته در انتظار رؤیت خورشید انقلاب در حسینیه جـماران لحظه شماری می کردند. در آن صبح غمگین نه فقط آن جمع، بلکه مردم ایران و جهان اسـلام و حتی دشمنان انقلاب هـم در انـتظار واکنش مردی بودند که جمعی از یاران او یا در کوی شهادت آرمیده بودند و یا بر تخت بیمارستان در هروله بین مقصد شهادت و ادامه خدمت طی طریق می کردند. در آن لحظات سنگین و پرالتهاب، چهره آرام و مصمم امام خـمینی (س) که در قاب نگاه مردم جای گرفت، آن جمع چون فرزندانی که در بد حادثه به دامان پدر خود آویخته می شدند آرام گرفتند. بغض ها آرام آرام آزاد شد و چون امام از مظلومیت بهشتی گفت ایران هم آوای جمع جماران گریست.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
راه نمودن و توجه دادن مردمان به بهره وری صحیح از قرآن بر عهده حوزه و روحانیت است ولی باید دید حوزویان چه انـدازه بـه این مهم بها می دهـند. آیا از قـرآن بهره ای صحیح و تمام برده و می برند. آیا در حوزه ها قرآن محجور و به دور از چرخه تلاشهای علمی و فکری نمانده است؟ نشانه ها و بود و هستها از آن حکایت می کند که قرآن در حوزه ها نیز جایگاه اصیل خـود را نـیافته یا از دست داده است. دوری قرآن از ساحت زندگیها و تلاشهای فکر و فرهنگی دامن حوزه ها را نیز گرفته و هنوز فرزانگی و شایستگی برتری و ارج در پژوهش و باریک اندیشی در فقه و اصول شناخته می شود و پژوهش و تفکر در محتوای قرآن و بـه صـحنه آوردن آموزه هـای تفسیری عرفانی فقهی و اخلاقی قرآن جدّی گرفته نمی شود.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
یکـی از مسائل مورد ابتلا و مطرح در میان حقوق دانان حقوق اساسی و نیز محافل علمی، بحث اطـلاق و اختیارت حکومتی ولایت فقیه در قـانون اسـاسی است؛ به نحوی که عده ای با تمسک به برخی اصول، قائل به محدویت و انحصار وظایف و اختیارت در موارد مصرح در قانون شده اند واز این رو به نفی اطلاق ولایت معتقدند؛ واز سویی، عده ای دیگر با تمسک به سابقة فقهی، فـضای گفتمانی حاکم بر جلسات تنظیم قانون اساسی ، آرا و دیدگاه های مؤثر امام خمینی، استدلال های حقوقی و اقتضائات و لوازم حکومت داری، معتقد به اطلاق ولایت و انعطاف نهاد رهبری برای حل مشکلات و معضلات و تأمین مصالح جامعه اند. ما در این مقاله بـا بـررسی فقهی ـ حقوقی مسئله، ادلة طرفین را ارزیابی کرده، دیدگاه مختار را ارائه می نماییم. فرضیه این است که مطمح نظر قانون گذار اساسی، طرح و تصویب اطلاق ولایت بر اساس ریشة دیرینة فقهی آن بوده و در این زمینه با احتیاط و هـوشمندی و نـیز اهتمام به حاکمیت ملی اقدام کرده است.
سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
اگر ما اجتهاد یا ولایت فقیه، استاد فلسفه و شیخ عرفانی را با هم ممزوج کنیم، می شود نظریه ولایت امام خمینی(س) که در قانون اساسی ما نوشته شده است. مکاتب فلسفی، عرفانی و فقاهتی نمی توانستند نظریه ولایت فقیه را تدوین، طراحی و ارائه کنند؛ کما اینکه سال ها در فقه ما نظریه ولایت فقیه، آن گونه که امام توصیف می کند، مردود بوده و امام این نظریه را به منصه ظهور رساند و عملیاتی کرد.
دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
قدر این نعمت خدایی را که بین همۀ شما آشتی انداخت و ائتلاف انداخت [بدانید] و این از نعم بزرگی است که خدای تبارک و تعالی در قرآن به طور منت بر مسلمین می فرماید که «شماها که با هم مختلف بودید، مؤتلفتان کردیم»، این از نعمتهای بزرگ الهی است که در یک مجمعی تمام قشرهای مختلفی که پیشتر هیچ با هم ارتباط نداشتند، همه مجتمعاً و همه یک فریاد دارند و همه یک ندا می کنند و همه اسلام را می خواهند و همه استقلال کشور خودشان را می خواهند. آزادی از تمام قید و بندهای قدرتهای بزرگ را می خواهند و بحمدالله به دست آوردند. حفظ کنید این نعمت بزرگ را و چنانچه احتمال دادید که در یک جایی به واسطۀ سستی ما یک نقیصه ای وارد بشود در جنگ، باید جبران بکنید. صحیفه امام جلد ۱۵، صفحه ۴۴۲
دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۵
در دیدار مهمانان خارجی سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی؛
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار مهمانان خارجی شرکت کننده در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: امروز در میان مسلمانان به جز جریانات تکفیری بعید است کسی در ضرورت وحدت شک داشته باشد.
دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۷
پرتال امام خمینی(س): پادکست امام و عاشورا
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
پرتال امام خمینی(س): بخشی از فیلم حضور امام خمینی در فرودگاه پاریس که برای اولین بار ۱۴ سال پیش منتشر شد این روزها دستمایه چند ادعای بی اساس دیگر قرار گرفته که در این ویدیو موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به آنها پاسخ داده است.
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
اسناد اطلاعاتی ساواک درباره خروج امام از عراق و عزیمت به فرانسه چه می گویند؟
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۰
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم به مناسبت هفته وحدت (برکات انقلاب)
تکیه اسلام بر اخوّت مؤمنین
این اخوت و برادری که در ایران پیدا شد و این تحول عظیمی که پیدا شد و همۀ قشرها را با هم منسجم کرد، برادران اهل سنت را با اهل تشیع، تشیع را با اهل تسنن، دانشگاهی را با فیضیه ای و ترک و عرب و فارس، همۀ اینها در ایران هست، همه با هم. ملاحظه بفرمایید که همین وحدت در یک جمعیت محدود و در یک کشور محدود با ابرقدرتها چه کرده است.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۷۲
یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
از روز اولی که جنگ شروع شد امام دنبال پایان دادن به جنگ بودند. امام نمی خواستند این جنگ تداوم پیدا کند ولی برای پایان دادن به جنگ اصولی داشتند. اولین اصل امام این بود که تا یک سرباز دشمن در داخل خاک ایران هست، آتش بس را نپذیریم و جنگ را خاتمه ندهیم؛ یعنی حفظ تمامیت ارضی کشور. در تمام دنیا و همه کسانی که مواجه با جنگ می شوند، این یک اصل منطقی است.
شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
پرتال امام خمینی(س): پادکست امام و نماز
شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی راه امام در بیانات رهبری
شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰