چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۱
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی؛
اینفوگرافیک کتاب و کتابخوانی درباره امام خمینی و انس با کتاب
چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰
چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۵۷
آیت الله سید حسن خمینی طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب «به روایت دیگران» یادبود مرحوم حسین عبداللهی مدیرمسئول فقید روزنامه آرمان ملی، گفت: عملیات طوفان الاقصی کار بسیار بزرگی است و برای اولین بار است که مظلومیت مدافعانه فلسطینی ها به مظلومیت مهاجمانه تبدیل شده است. همچنین این اتفاق که انحصار رسانه شکسته و مظلوم هم دارای تریبون شده و می تواند صدایش را برساند، توان ظالمان را به شدت پایین آورده و حتی در خود رسانه های غرب، اروپا و آمریکا آن گونه که سابقا از یک کشته، کشته ها ساختند، الآن نمی توانند حرفی بزنند؛ چرا که علاوه بر عقلایشان، رسانه ها هم به میدان می آیند و شبکه های اجتماعی هم وارد می شوند.
سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
امام خمینی در نامه ای که به حاج احمد آقا نوشتند، مخالفت خود با گذاشتن نام یاسر بر روی فرزندشان، سید حسن آقا را ابراز داشتند.
سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۲
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی ورود امام خمینی به نجف
سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲
مسلمانها ننشینند که حکومتهاشان برایشان عمل بکنند و اسلام را از دست صهیونیسم نجات بدهند. ننشینند که سازمانهای بین المللی برای آنها کار بکند. ملتها خودشان باید قیام کنند در مقابل اسرائیل. ملتها باید خودشان قیام کنند و حکومتهای خودشان را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند و اکتفا نکنند به محکوم کردن. همانهایی که با اسرائیل عقد اخوت هم دارند، آنها هم محکوم می کنند اسرائیل را، لکن یک محکومیتی که با صورت جدی و به حسب واقع شوخی است. اگر مسلمین نشستند که امریکا برای آنها کار بکند یا دست نشانده های امریکا برای آنها کار بکند، این قافله تا ابد لنگ خواهد بود. صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۳۹
دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۶
حافظ از بزرگ ترین شاعران ایران است که شهرت جهانی دارد. در بیان هنر حافظ همین بس، که با دیوان کم حجمش در کنار شاعران بزرگی چون فردوسی، مولوی، و نظامی قرار گرفته است. اشعار حافظ صبغه و رنگ وبوی عرفانی داشته و مورد تمجید دانشمندانی چون امام خمینی و مرتضی مطهری است...
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
مبحث ایـجاب و قبول و سهم هریک از آنها در تحقق اثر مطلوب، از مباحث مهمباب معاملات به ویژه باب بـیع است. به مشهور فـقیهان نـسبت داده شده است کههریک از ایجاب و قبول را از ارکان اصلی عقد به شمار آورده اند به طوریکه فقدان هریک می تواند مانع از انعقاد عقد و ترتب اثر مطلوب بر آن گردد.
شیخ انصاری از طرفداران این نظریه محسوب می گردد. در بـرابر، فقیهانی از جمله امام خمینی (س)، رکن اصلی عقد را ایجاب دانسته اند که موجب با انجام آن، انشای اصلی را انجام می دهد و قبول قابل، نقشی بیشتر از نقش اجازه در عقد فضولی را دارا نمی باشد. در این نوشتار هر دو دیدگاه مـورد کـاوش قرارگرفته و به نوعی دیدگاه امام خمینی (س) به عنوان یک نظریۀ قابل توجه و قابل دفاع بیشتر معرفی شده است و در پایان به برخی آثار آن پرداخته شده است.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
عقود و معاملات از جهات متفاوت دارای تقسیمات متعددی است. از جملۀ آن تقسیم بندیها تقسیم بر اساس «تکوین» قرارداد اسـت. بر این اساس عقود به رضایی، تشریفاتی و عینی تقسیم می شوند. منتها در خصوص مـصادیق عقود بر اساس ایـن مـعیار اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از عقود به عقیده گروهی از اندیشمندان رضایی و به عقیدۀ برخی دیگر عینی هستند. از جملۀ آن عقود، عقد قرض است. این اختلاف از آنجا ناشی می شود کـه مادۀ ۶۴۸ قانون مدنی ایران که متضمن تعریف این عقد است به گونه ای تنظیم شده که امکان هر دو برداشت را فراهم نموده و سبب شده تا برخی عقد قرض را عقدی رضایی و برخی دیگر آن را عـینی تـلقی نمایند. ما در این نوشتار برآنیم تا با الهام از مبانی فکری حضرت امام خمینی (س) و آرای فقهی ایشان و نیز بررسی نظریات مختلف و ادلۀ آنها به تشخیص نظر صواب رسیده، با ابهام زدایی از این بـخش از مـواد قانون مدنی به یاری محاکم شتافته و از تشتت آرا و اختلاف رویۀ قضایی بکاهیم.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
سید مجتبی نورمفیدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: من معتقدم تمام مبانی مسلّم امام برگرفته از آموزه های دینی و از متن قرآن و روایات است؛ مثلاً اینکه دین بدون جنبه اجتماعی اصلاً معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه دین بدون حکومت نیست، همین نظریه ولایت فقیه؛ اینکه آزادی از ارکان مبانی فکری امام است؛ مردم سالاری و اینکه برای مردم اهمیت قائل باشیم و نقش محوری به مردم بدهیم، اینها از مبانی اندیشه امام است. امام دارای یک منظومه فکری منسجم است که باید آن را شناخت. حالا ما می بینیم این مبانی از دو سو مورد حمله قرار می گیرد و تخریب می شود.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
قرائت ها و تفسیرهای مختلف از اندیشه های یک مـتفکر، نـشان دهنده تـاثیر او بر زمانه خود و ادوار دیگر تاریخ است. امام خمینی (س) بی تردید از جمله متفکرانی است که در طول حـیات فکری و اجتماعی خود، تأثیرات عمیقی را بر جنبه های مختلف فکری و اجتماعی زمانه گذاشته اسـت؛ که فهم دامنه ایـن تـأثیرات، بخشی از تاریخ اندیشه است. بدون تردید هر پژوهنده ای از زاویه دید خود به یک متن، رخداد یا متفکر می نگرد. اینکه این قرائت تا چه اندازه یک قرائت حقیقی و منطبق با سخن واقـعی آن متفکر باشد، از مباحث پیچیده ای است که از دیرباز در علوم اسلامی از جمله علم کلام و تفسیر و در دوران اخیر غرب در دانشی به نام هرمنوتیک مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، نویسنده می کوشد قرائت های مـختلف از انـدیشه های امام و میزان اعتبار این قرائت ها را مورد توجه قرار دهد.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
همزمان با شروع قرن بیست و یکم و هزاره جدید همراه بـا تمام تحولات و تغییرات در سطح جهانی، کره خاکی به شکل عجیبی وارد چالش جدید قـرن، یعنی ترور و تروریسم شـد؛ و نـظریات حقوقی پیرامون آن در صدر مباحث روز قرار گرفت. مسلمانان و فقهای اسلامی نیز به همین سبب برای اعلام دیدگاه فقه جزایی اسلام، شروع به کنکاش و بررسی های بسیار در این موضوع کردند تا با یافتن عـنوانی در فقه، جهت تطبیق با موضوع ترور و تروریسم، با اعلان دیدگاه اسلام نسبت به این دست اقدامات، شریعت مبین را از اتهام خشونت و ترور مبرا سازند.
این مقاله بر آن است که با بررسی فـقهی عـناوین مشابه به ترور و تروریسم، از قبیل: ارهاب، اغتیال، فتک و محاربه عوان برتر را در معادل سازی برای دستیابی به حکم فقهی آن پیدا کرده و با بررسی ابعاد ترور و تروریسم و اعلان محکومیت آن از دیدگاه اسلام، بـا نـگاهی به مبانی فقهی حضرت امام حکم تروریست را مبتنی بر یک رابطه ی منطقی و اصولی از حکم محارب استنباط و استخراج نماید.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
تعریف ما از «انقلابی» چیست؟ وقتی تعریف عوض شود یک کسانی انقلابی معرفی می شوند که ضدانقلاب ترین آدم ها هستند. این به خاطر تغییر مفهومی است که اتفاق می افتد. اینکه با خودمان عهد کنیم که نسبت به تغییر اصطلاحات و تعریف ها بی تفاوت باشیم، کار خوبی نیست و بزرگان و قدمای ما هم به تعریفات حساسیت نشان می دادند و نسبت به تک تک قیود آن بحث می کردند. به قول شهید مطهری گاهی یک مصرع ناپخته ممکن است یک ملت را قرن ها عقب بیاندازد. مثال خود ایشان این است که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» از طاعون و وبا برای مملکت ما آسیب زاتر بوده و هست.
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۸
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۵۷
یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۹
غافلگیری بزرگ... توفان الاقصی
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
اخطار به دوَل اسلامی در قضیۀ فلسطین من به دول اسلامی می گویم که آقا چرا سر نهر دعوا می کنید؟ فلسطین مغصوب است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین؛ ای بی عرضه ها! خودشان که ریخته اند به جان هم. فلسطین مغصوب است، شما سر نهر دعوا می کنید؟! وقتی سر نهر دعوا کردید، تثبیت شد حکومت اسرائیل بر فلسطین؛ این حکومت بود؟ این اعراب بیچاره را که بیرون ریختند، و الآن یک میلیون یا بیشترشان گرسنه و بیچاره خوابیده اند در بیابانها، اصلاً بیچاره و آواره شدند، آیا دول اسلامی نباید در این معنا اعتراضی بکنند؟ حرفی بزنند؟ با یک همچو دولتی که یک میلیون مسلمان یا بیشتر را بیرون ریخته و آواره کرده شما ائتلاف می کنید؟! صحیفه امام، ج ۱، ص ۳۸۷-۳۸۸
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
قدس قبله اول مسلمانان جهان سالهاست که در اسارت اشغالگران است، سرزمین مقدسی که زیر چکمه های صهیونیستها لگدکوب شده است، اما حملات امروز جبهه مقاومت صاعقه ای بود که بر پیکر پوشالی این دولت غاصب و کودک کش فرود آمد.
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
محرم و صفری دیگر بر ما گذشته است؛ اربعین سالار شهیدان و اجتماع عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به پایان رسیده، و حاضران در این اجتماع عظیم خانه دلدار را ترک گفته، هر یک به منزل و موطن خود بازگشته اند...
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
یکی از مـوضوعاتی کـه تـحلیل آن ضرورت دارد، پیامدهای پیوند دین و سیاست است که در ضمن آن، آثار جدایی دین و سیاست نیز روشـن خواهد شد. امام خمینی (س) در این باره به دو پیام مهم اشاره فرموده است کـه در این بخش مورد بـررسی قـرار می گیرد.
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۷
کـاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی براساس قرارداد خاص یا استفاده از شرط دولت کاملة الوداد است. در تاریخ معمولا کشورهای نیرومند، بنابر دلایل و شرایط و بهانه های بسیار، این اختیارات را در ممالک ضعیف به دست آورده اند. برطبق کاپیتولاسیون، اتباع بیگانه از شمول قوانین جـزایی و مـدنی در قـلمرو کشور میزبان مستثنی هستند و رسـیدگی بـه دعـاوی حقوقی و جرایم آنها در دادگاههای مخصوص و یا محاکم مختلط یا با حضور کنسول کشور خارجی انجام می گیرد. این وضعیت نشان می دهد کـشوری کـه بـرتری نظامی و سیاسی و فرهنگی دارد می تواند به تحقیر دیگر مـلتها پرداخـته دستگاه قضایی آنها را بی اعتبار بشناسد. در قرون اخیر، در کشورهای چین، ترکیه، ایران، مصر و سایر کشورهای مشابه در آسیا و آفریقا قضاوت کـنسولی بـه نـفع کشورهای سلطه جو بر قرار شده درحالی که با قواعد اسـلامی تطبیق نداشته است.
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
امام خمینی (س) بر تقسیم بندی قیصری بر مراتب عالم اشکال کرده، آن را از لواحـق ماهیت دانسته نه و جود و اسم رحمن را مقام بسط (ظهور) و اسم رحیم را مقام قـبض (بطون) وجود آورده، اسم «اللّه» را جـمع بـسط و قبض دانسته، لذا مانند فلاسفه، اسم رحمن را رب عقل اول و اسم رحیم را رب نفس کلی نمی گیرد.
جعل را متعلق به ماهیت می گیرد و در حضرت علمیه و غیر آن بین وجود و ماهیت فرقی قائل نمی شود.
در بحث «شیئیت ثبوت» می گوید: عـین ممکن هرگز بوی وجود به مشامش نمی رسد و وجود واحد شخصی اطلاقی است ولی به واسطهء اسماء و صفات وصور اسماء متعدد می شود و اختلاف جواهر جنسیه را توسط جواهر فصلیه آورده نه با اعراض کـلیه و دربـارهء انواع حمد می گوید: حمد فعلی اظهار کمال محمود با عمل است و حمد خداوند را در آینهء تفضیلی می داند و انواع حمد را ذاتا یکی می گیرد که فقط بر حسب تکثر اسماء و صفات مختلف مـی شوند.
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
جاذبه ماندگار امام خمینی (س) به هیچ وجه محدود به ایران یـا جـوامع شیعه خـاورمیانه نـیست. تـعداد بی شماری از مسلمانان در آسیا و آفـریقا با گرمی و اشتیاق به پیام همبستگی او پاسخ داده اند. تصاویر او را می توان بر دیوار روستاها از مومباسا تـا مـانیل یافت. با در نظر گرفتن محبوبیت وسـیع امـام در مـیان امـت وسـیع تر اسلامی و نیز شـکنندگی و تـصنع بسیاری از ساختارهای سیاسی در سرزمینهای اسلامی، منطقی نیست که پیش بینی کنیم انقلاب اسلامی در ایران موردی منزوی و اسـتثنایی بـاقی بـماند. شکل گیری شخصیت امام خمینی (س) به عنوان رهـبر هـمچنان مـمکن اسـت بـا دامـنه ای به مراتب گسترده تر از تاریخ ایران از آب درآید.
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵