تتمه
باید دانست که صدقه مندوبه در سرّ و خفا افضل است از صدقه آشکارا و علانیه، چنانچه در کافی شریف سند به حضرت صادق، علیه السلام، رساند که به عمّار ساباطی فرمود: یا عمّار، الصّدقة فی السّرّ و الله أفضل من الصّدقة فی العلانیة، و کذلک و الله العبادة فی السّرّ أفضل منها فی العلانیة.
«ای عمّار، صدقه در پنهانی، به خدا قسم، افضل است از صدقه آشکارا. و همین طور عبادت در پنهانی افضل است از عبادت آشکارا.» و در احادیث کثیره وارد است که «صدقه پنهانی غضب پروردگار را خاموش
کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 492 می کند.» و در حدیث است که «هفت طایفه است که خدای تعالی در پناه خودش آنها را حفظ فرماید در روزی که پناهی جز پناه او نیست. یکی از آنها کسی است که صدقه بدهد و پنهان کند حتی آنکه دست راست او نفهمد آنچه دست چپش انفاق کند.» و شاید نکته افضلیت یکی آن است که عبادت سرّی بعیدتر از ریا و به اخلاص نزدیکتر است. و دیگر آنکه در باب صدقه حفظ آبروی فقرا در کتمان آن است.
و نیز صدقه بر ارحام و اقربا افضل است از غیر آنها، و بر آن، عنوان صله رحم، که از افضل عبادات است، منطبق شود، چنانچه در حدیث وارد است که «افضل صدقات صدقه به ذی رحم است، و صله اخوان اجرش بیست است، و صله رحم بیست و چهار است.» بلکه در بعضی روایات است که صدقه به غیر رحم در صورتی که رحم محتاج است قبول نمی شود.
کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 493