نیت و کیفیت آن
[سؤال 5690] 2770
بسمه تعالی
محضر مقدس حجت الاسلام والمسلمین، آیت الله العظمی آقای خمینی مدّ ظله العالی، بعد التحیة والسلام تمنا دارم امر فرموده نظر مبارک را دربارۀ مسائل مطروحه زیر مرقوم و پس از توشیح آیت اللهی ارسال دارند.
1. در مناسک مرقوم داشته اند «و اما نیت احرام بستن برای عمره تمتع لازم نیست بلکه ممکن نیست». چون قسمت اخیر عبارت مزبور موجب ابراز نظرهای گوناگون شده تمنا دارد ضمن روشن نمودن، مقصود این مطلب را نیز بیان فرمایید که آیا هر یک از اعمال عمره یا حج قصد و نیت جداگانه ای نیز لازم دارد و یا این که همین قدر که در عمره مثلاً در حالی که می خواهد محرم شود به احرام عمره نیت عمره تمتع کند کافی است؟
بسمه تعالی، نیت عمره تمتع ولو بدون توجّه به اعمال آن به طور تفصیل کافی است و ممکن نیست نیت احرام محقق عنوان آن باشد و در کتب استدلالی بحث شده است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 98 2. عرض مطاف را در همه حال در مناسک در حدود 5 / 26 ذراع مقرّر داشته اند آیا اذن می فرمایند در مواردی که به علت کثرت جمعیت طواف دشوار می گردد در فاصله ای دورتر از این مقدار طواف انجام گیرد و یا اذن می فرمایند مقلدین حضرت آیت الله در این یک مسأله به مجتهد دیگری که واجد شرایط بوده و بیش از این مقدار طواف را جایز می داند رجوع نمایند؟
بسمه تعالی، مسأله از موارد رجوع به غیر نیست و چنانچه در اثر کثرت جمعیت، طواف در حد ممکن نباشد ولو در وقت خلوت می توانند درخارج حد طواف کنند با رعایت اقرب فالاقرب.
3. به طوری که استحضار دارند در سنوات جاری به علت کثرت حجاج، زن ها، پیرمردان، بیماران و اشخاص ضعیف قدری از شب عید را در مشعر الحرام توقف و همین که شب از نیمه گذشت به جانب منی حرکت می کنند، آیا این قبیل افراد می توانند در همان شب عید نیز جمره عقبی را رمی کنند؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
4. آیا مطلق ترس از تزاحم جمعیت از عذرهایی شمرده می شود که می توان برای رمی جمار نایب گرفت؟
بسمه تعالی، در وقت خلوت رمی کنند و مجرد ترس کافی نیست.
5. اگر کسی تعدادی از سنگریزه ها را به جمره زد ولی به علّت کثرت جمعیت مدتی فاصله شد تا دوباره خود را به جمره برساند آیا اینک باید دوباره از نو رمی کند و یا بقیه عمل گذشته را اگر تمام کند کافی است؟
بسمه تعالی، در فرض مذکور بقیه را تمام کند و کفایت می کند.
6. رمی به قسمت های تازه ساخته شده جمار و یا از طبقه فوقانی را آیا کافی می دانید؟
بسمه تعالی، کافی است.
7. به طوری که مستحضرید بلندی های منی را اخیراً تسطیح و بدان ملحق نموده که سال گذشته گروه هایی از حجاج در آن قسمت ها بیتوته نمودند تمنا دارد نظر مبارک را در این قبیل امکنه بیان فرمایند و آیا می توان به علامت ها و نشانه هایی که به عنوان وادی محسّر یا منی و... گذاشته اند اعتماد نمود و آن را ملاک قرار داد.
بسمه تعالی، اگر از منی است بیتوته در آن صحیح است.
8. به طوری که مشهور است تمام یکی از دو مسلخ و قسمت اعظم یکی دیگر از آن ها در وادی محسّر قرار دارد با عرض این که معمولاً اجازه داده نمی شود که حجاج در خود منی اقدام نمایند تکلیف آنان در این خصوص چیست؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 99 بسمه تعالی، با امکان ذبح در منی باید در منی قربانی کند و در هر صورت قربانی در مسلخ جدید مجزی است.
9. با توجه به اختلاف نظر موجود در وقت نماز صبح و مغرب از طرفی و تأکید لزوم شرکت در جماعت عامه از طرف دیگر تمنا دارد کیفیت اقتدا و به خصوص این که آیا قرائت در این قبیل موارد هم از مأمومین ساقط می باشد یا خیر و اعاده هم لازم دارد یا نه امر فرمایید مفصلاً مرقوم دارند؟
بسمه تعالی، جماعت با آن ها در مورد تقیّه صحیح است و اعاده ندارد به خصوص که آن ها هم در وقت نماز بخوانند.
10. کسی که حج مستحبی انجام می دهد آیا می تواند بدون عذر و اختیاراً در بعض اعمال مثلاً طواف و یا رمی و غیره به دیگری نیابت بدهد؟
بسمه تعالی، جایز نیست و فرقی بین حج مستحبی و واجبی نیست.
11. آیا کسانی که به قصد بیت الله الحرام مثلاً از تهران حرکت می کنند در فرودگاه تهران نماز خود را می بایستی قصر بخوانند و یا تمام؟
بسمه تعالی، اگر از حد ترخص منزل آن ها خارج است قصر بخوانند.
12. آیا اجیر می تواند در بعض امور مثل قربانی دیگری را وکیل کند به خصوص اگر شرط مباشرت در انجام تمام کارها نشده باشد؟
بسمه تعالی، در قربانی مانع ندارد.
13. آیا می توان روی احرام از کمربند دوخته نشده و یا از یک نوع کمربند که حتی قلاب هم ندارد و معروف به کمربند سربازی است جهت بستن آن استفاده نمود؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
14. تبعیت از عامه که در سال گذشته اعلام فرمودند مجزی است آیا فقط در مورد درک وقوفین می بایستی رعایت گردد یا در کلیه اعمال؟
بسمه تعالی، در وقوفین که تقیه است باید متابعت کنند و در اعمال منی تبعیت نیست.
[سؤال 5691] ----> 5657
6. کسی که حج واجب خود را انجام داده ظاهراً، ولی می خواهد باز هم از باب احتیاط مجدداً به عمل بیاورد آیا قصد احتیاط کند یا به قصد ما فی الذمه به جا آورد؟
بسمه تعالی، به قصد قربت مطلقه به جا آورد کفایت می کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 100