شکیات طواف
[سؤال 5790] 2804
بسمه تعالی 26 / 10 / 1361
دفتر محترم شورای استفتای امام خمینی، مدّ ظله
بدین وسیله استدعا می شود پاسخ سؤالات زیر را مشروحاً بیان فرمایید:
1. شخصی در طواف عمرۀ تمتع مشغول طواف بوده و آن طور که خودش اظهار می دارد ناراحتی جسمی داشته و با معیت یک نفر طواف می کرده و به خیال خودشان هفت دور تمام شده، نماز طواف و سعی به جا آورده اند و پس از چند روز توقف در مکۀ معظمه، برای حج تمتع محرم می شود و بعد از اعمال عرفات و منی و اعمال حج تمتع به طور کامل، به ایران مراجعت می نماید و پس از گذشت پنج ماه این شخص شک می کند که آیا هفت دور طواف عمره تمتع کامل بوده یا خیر؟ اگر احیاناً کامل نبوده، در برابر این شک تکلیف شرعی وی چیست؟
بسمه تعالی، شک او اعتبار ندارد و عملش صحیح است.
2. یکی از خواهران اظهار می دارد که پس از اتمام اعمال عرفات و منی، برای انجام بقیۀ اعمال حج عازم مسجدالحرام بوده که حائض می گردد. از آن جایی که عادت وی کمتر از هفت روز نبوده و از طرفی گروه مربوطه طبق نوبت تنظیمی از طرف سازمان حج و زیارت زودتر به ایران حرکت می کرد، لذا مدیر گروه مربوطه این خواهر را وادار می نماید که برای انجام طواف و نماز، نایب بگیرد و خود سعی را به جا آورد؛ او هم چنین کار را انجام می دهد. پس از مراجعت به ایران معترض می گردد که اگر مدیر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 135 گروه به من اجازه می داد در یکی از گروه های آشنا یا ستاد حج می ماندم و اعمال خود را انجام می دادم، اشکال در حج من پیدا نمی شد. حال بیان فرمایید حج مشار الیها صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر اجازه ندادن مدیر گروه، موجب شده که نتواند بماند تا پاک شود، وظیفۀ او گرفتن نایب بوده و عملش صحیح است.
[سؤال 5791] 2805
بسمه تعالی
پس از عرض سلام
1. من در هنگام طواف عمرۀ تمتع بین شوط 2 و 3 بود یا 3 و 4 شک کردم و در همان هنگام، مسأله را می دانستم که اگر کسی قبل از شوط چهارم شک کرد، طواف او باطل است و باید دوباره از اول شروع کند، ولی راستش چون فکر می کردم فقط طواف نساء را اگر کسی صحیح انجام ندهد، محرم باقی می ماند به شکّم اعتنا نکرده و طواف را ادامه دادم. حالا که آمدم به تهران بعضی می گویند اگر طواف عمرۀ تمتع باطل باشد، آدم به احرام عمرۀ تمتع باقی می ماند و بعضی می گویند: انسان بعد از تقصیر از احرام درمی آید، ولی یک طواف عمره به گردنش باقی می ماند. حالا من می خواستم از امام سؤال شود که کدام یک از این ها درست است و من می توانم ازدواج کنم یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر جدّاً آنچه مرقوم شده صحیح است و وسوسه نیست، باقی بر احرام هستید و با انجام اعمال عمرۀ مفرده از احرام خارج می شوید و باید سال بعد به حج بروید.
2. خانمی در زمان حج، قرص می خورده که حیض نشود و بتواند اعمالش را انجام بدهد و از زمانی که وارد مدینه شده اند و قرص خوردن را شروع کرده اند، همیشه لباس ایشان زرد رنگ به صورت زرد چرک تاب بوده است و چون زمان حیض ایشان بوده، شک داشته اند که این ترشحات استحاضه است یا نه و خودشان می گویند در همان موقع قدرت تشخیص نداشتند که ببینند استحاضه هست یا خیر و در نتیجه بنا گذاشتند که مستحاضه نیستند و مسائل مربوط به آن را رعایت نکرده اند و طواف و نماز
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 136 طواف به جا آورده اند. حالا اعمالشان صحیح هست یا خیر؟ و محرم باقیمانده اند یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر شک دارند که ترشحات ذکر شده خون بوده، حکم استحاضه ندارد و اعمالشان صحیح است.
[سؤال 5792] ----> 2754
8. طواف کننده مقداری از طواف را از جهت تردید در اشواط با تردید طواف کرده، آیا طواف او صحیح است یا نه؟
بسمه تعالی، با فرض بقای تردید در عدد اشواط طواف باطل است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 137