وقوف در مشعرالحرام
[سؤال 5829] ----> 2728
2. مشعر الحرام یعنی مکان آن، برای اشخاص غالباً نامعلوم است و ممکن است اشخاص با فاصلۀ کم یا زیاد وقوف نمایند و سؤال هم برای اشخاص تقریباً غیر ممکن
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 149 است؛ زیرا اولاً به گفتۀ آنان معلوم نخواهد شد و آنان هم زوار می باشند. تکلیف چیست؟
بسمه تعالی، باید از اهل خبره سؤال کنند و بر طبق وظیفه عمل نمایند.
[سؤال 5830] ----> 2764
19. افرادی که شب عید قربان در مشعر الحرام هستند قبل از طلوع آفتاب می توانند از وادی محسّر خارج شوند یا نه؟
بسمه تعالی، جایز نیست.
[سؤال 5831] ----> 2844
4. بعضی از کارکنان کاروان تا صبح در مشعر نمی مانند، به حساب آن که باید در منی وسایل پذیرایی حجاج را فراهم نمایند، آیا اشکال ندارد؟
بسمه تعالی، اگر به نحوی است که عذر محسوب است، اشکال ندارد.
[سؤال 5832] ----> 2772
6. حرکت معلولین در صبح روز دهم از مشعر برای منی مشکل است و طاقت فرسا مخصوصاً با چرخ؛ آیا می شود در شب حرکت کنند؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5833] ----> 1622
6. برای زنان و ضعفا و سرپرست و راهنمای آن ها (نایب و غیره) آیا جایز است قبل از آفتاب، بلکه قبل از فجر، خروج از مشعر و رمی و قربانی و حلق و تقصیر؟
بسمه تعالی، خروج از مشعر و رمی در شب، در صورت عذر مانع ندارد. و با تمکن از قربانی ولو با استنابه در روز عید، روز قربانی کنند و همچنین حلق یا تقصیر باید روز عید باشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 150 [سؤال 5834] 2814
بسمه تعالی
برای زن ها آیا جایز است شبانه از مشعر الحرام بروند منی؟ آیا برای آن ها جایز است که قبل از طلوع آفتاب یا قبل از طلوع فجر رمی جمره بکنند یا خیر؟ و آیا فرقی بین معذورین و غیر معذورین هست یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر معذور باشند مانع ندارد.
[سؤال 5835] ----> 2758
5. وقوف به مشعر برای جانبازان، تا صبح طاقت فرسا است. جناب عالی هم می فرمایید: به احتیاط واجب، قبل از نصف شب حرکت نکنند و حال آن که این هم به جهاتی برای آن ها مشکل است. آیا می شود با کمی توقف، در ماشین قصد وقوف کنند و سپس حرکت نمایند؟
بسمه تعالی، افراد جانباز مختلف هستند و هر کدام عذر دارند، به تکلیف معذور ـ که در مناسک ذکر شده است و در مسائل بعد هم گفته می شود ـ عمل کنند.
[سؤال 5836] 2815
بسمه تعالی
خدمت امام عزیزم سلام، از درگاه خداوند تعالی عمر هر چه بیشتر شما را آرزو دارم. ای امام مهربان! مسأله ای برایم پیش آمده که خواستم در این باره با شما مشورت کنم و راه حلّم را از شما جویا شوم. این جانب پارسال به مراسم حج رفتم. در مراسم عرفات، شب را همان جا خوابیدیم؛ شب عید آمدیم برای مشعر؛ پیاده مان کردند که سنگ جمع کنیم؛ وقتی جمع کردیم، سرکاروان به ما نگفت که باید شب را این جا بمانیم تا صبح بشود؛ شبانه حرکت کردیم برای منی؛ از مشعر که حرکت کردیم، من نمی دانم ساعت 10 بود یا 12 شب؛ چند تا مسافر که با ما همسفر بودند ـ وقتی که از
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 151 آن جا حرکت کردیم ـ گفتند که ساعت 5 / 10 بود (یعنی حرکت از مشعر به منی). حالا می گویند یک رکن حج شما باطل است. حکم چیست؟
بسمه تعالی، اگر مقداری از شب عید اضحی را در مشعر بوده اید، حج صحیح است.
[سؤال 5837] 2816
بسمه تعالی 18 / 9 / 1358
حضور محترم جناب مستطاب آقای امام خمینی، مدّ ظله العالی
محترماً به عرض می رساند: این جانب خدمۀ یکی از کاروان های تهران هستم؛ چندین مرتبه به مکۀ معظمه مشرف شده ام. در مشعر الحرام به مشکلی برخوردم؛ سؤال هم کردم ولی از جواب ها قانع نشدم؛ عرفات را درک کردم. با ماشین اسباب کاروان به مشعرالحرام وارد شدم؛ از ماشین پیاده شدم و سنگ ها را جمع کرده (نیت نکردم) پیش از نصف شب با ماشین اسباب برای منی حرکت کردیم تا اسباب را در منی خالی کرده و طبق برنامۀ همه ساله، برگردم به مشعر الحرام برای وقوف به تقصیر. شوفر ماشین در منی گم شد تا نزدیک صبح، و دیگر برای وقوف مجدد به مشعر الحرام برنگشتیم، ولی بقیۀ اعمالم را تا آخر انجام دادم. با آن که در مشعرالحرام وقوف بدون نیت داشتم، تکلیف بنده چیست؟ (میقاتی هم داشتم).
بسمه تعالی، با فرض این که نیت وقوف نداشته اید و وقوف اختیاری مشعر ترک شده، حجی که آورده اید کفایت نمی کند و باید اعاده شود.
[سؤال 5838] ----> 2835
2. اگر کسی پس از وقوف در عرفات، بعد از ظهر روز نهم مریض شده باشد و او را به بیمارستان مکه انتقال داده باشند و پس از بهبودی روز دهم یا یازدهم او را به منی آورده باشند و قربانی و رمی جمرات را دیگران نیابتاً از او انجام داده باشند و پس از اتمام اعمال حج، به وطن بازگشته ـ چون وقوف به مشعر را نه اختیاراً و نه اضطراراً
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 152 درک نکرده ـ تکلیف او چیست؟
بسمه تعالی، اگر از جهت مرض، درک مشعر نکرده و قربانی کرده ـ ولو با نایب گرفتن ـ و طواف نساء را انجام داده، مُحل شده است؛ ولی بنابر احتیاط باید حج را اعاده کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 153