وقوف در عرفات
[سؤال 5819] 2810
بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی سید روح الله الموسوی الخمینی مدّ ظله العالی، لطفاً مسأله ذیل را جواب مرحمت بفرمایید.
شخصی روز عرفه در عرفات از ظهر تا غروب قیام نمود و بعد از غروب بدون عذر، نماز مغربین را در عرفات خواند آیا خلاف شرع کرده یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 5820] ----> 2758
4. چون در عرفات، زیر چادرها هوا فوق العاده گرم است، آیا برای جانبازان، وقوف چند لحظه کافی است؟
بسمه تعالی، از واجب کفایت نمی کند و باید تا غروب بمانند. هرچند در صورت خروج حجّ صحیح است.
[سؤال 5821] ----> 2770
14. تبعیت از عامه که در سال گذشته اعلام فرمودند مجزی است آیا فقط در مورد درک وقوفین می بایستی رعایت گردد یا در کلیه اعمال؟
بسمه تعالی، در وقوفین که تقیه است باید متابعت کنند و در اعمال منی تبعیت نیست.
[سؤال 5822] ----> 2068
2. افرادی سال ها به حج مشرف شده و با توجه به اختلاف یک روز بین مثلاً ایران و حجاز در مناسک در مسائل تقیّه ـ هیچ وقت قطع به مخالفت حاصل نمی شود... ـ اعمالی را در روزهای معلوم به متابعت آن ها انجام داده و حال متوجه شده که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 146 می فرمایید در اعمال منی تقیّه نیست و باید وظیفۀ دیگری انجام دهد حقیقت را روشن و معلوم بدارید که وظیفه نسبت به گذشته چیست مخصوصاً در صورتی که حج نیابتی بوده است چه کند؟
بسمه تعالی، اعمالی را که می توانست در وقت مقرر بدون تقیّه انجام دهد اگر پیش از وقت انجام داده صحیح نیست و باید در همان سال و اگر وقت گذشت در سال بعد اعاده کند، ولی اگر در حین عمل به توهّم آن که وقت است با قصد قربت انجام داده و بعداً شک کرده که در وقت بوده یا پیش از وقت محکوم به صحت است.
[سؤال 5823] ----> 2828
3. آنچه از مناسک فارسی حضرت عالی بر می آید آن است که علم به مخالفت در ثبوت هلال با عامه، عادةً حاصل نمی شود و در صورت شک و عدم ثبوت نزد شیعه، موافقت با عامه لازم است، تا حدودی که تقیه ایجاب می کند؛ و در بقیۀ اعمال باید بر طبق آنچه مسلم نزد شیعه است عمل شود؛ بدین صورت که اگر تقیه، در وقوف عرفات باشد، موافقت باید در خصوص همان وقوف باشد؛ و اگر تقیه، در وقوفین باشد، باید اعمال روز عید را که برخلاف تقیه نیست، باید یازدهم نزد عامه انجام داد و همچنین بیتوتۀ شب سیزدهم. بفرمایید آیا حضرت عالی به همین فتوا باقی هستید یا نظر مبارک تغییر کرده؟ چون از بعضی مسموع شده که فرموده اید: عند الشک باید در جمیع مناسک، با عامه موافقت شود و مجزی است.
بسمه تعالی، فتوا همان است که در مناسک درج شده و تغییر نکرده است.
[سؤال 5824] ----> 90
4. کسی که به حکم مفتی عربستان در مورد اول ماه ذی الحجه یقین حاصل نمی کند، در مورد عرفه و عید قربان چگونه عمل نماید؟
بسمه تعالی، در وقوفین تبعیت از آن ها لازم است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 147 [سؤال 5825] 2811
بسمه تعالی دوم ذی القعده 1399 ق
محضر شریف رهبر انقلاب اسلامی، حضرت مستطاب آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
محترماً؛ حضور مبارک معروض می دارد که چون مسأله مناسک منی مورد ابتلای فعلی حجاج است؛ لذا وظیفۀ شرعیه اقتضا کرد که مزاحم شوم.
راجع به وقوفین که امر به متابعت فرموده اید، آیا در مناسک منی که تقیه ای نیست هم باید متابعت نماید یا بر طبق نظر شیعه در امر هلال عمل کنند یا فرق است بین صورت علم به مخالفت با واقع و عدم علم، کما أفتی به السید الحکیم ـ طاب ثراه ـ فأفتی بوجوب العمل علی طبق نظر الشیعة فی الاُولی دون الثانیة؟
بسمه تعالی، در اعمال منی تقیّه نیست. و اگر در موردی تقیّه باشد، باید تقیه کنند.
[سؤال 5826] 2812
بسمه تعالی
1. می فرمایید: حجاج در منی، چون تقیه نیست؛ باید اعمال منی را از روز بعد شروع کنند. امسال که الحمد لله فتوای حضرت عالی را می شود آزادانه اعلام کرد، اما این که اکثر مردم شیعه که مقلد حضرت عالی هستند اعمال را تأخیر بیاندازند و روز بعد قربانی کنند. محتمل است عامه متوجه شوند و خلاف تقیه ولو مداراتی باشد. در این صورت هم باید شیعه اعمال را تأخیر بیندازند یا خیر؟
بسمه تعالی، خلاف تقیه نیست و باید تأخیر بیندازند، ولی اعلام در حجاز نباید بشود.
2. در طواف نساء، نایب نماز آن را به چه نیتی انجام دهد؟ بنابر این که لازم باشد به قصد ما فی الذمه انجام دهد؛ اگر یک طواف از طرف خود و یکی از طرف منوب عنه انجام دهد، کفایت می کند یا این که حتماً باید به قصد ما فی الذمه انجام دهد؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 148 بسمه تعالی، احتیاط آن است که نیت ما فی الذمه کند.
3. دولت سعودی از روی جمرۀ عقبه پل هوایی ساخته و در آن پل، محاذی جمرۀ عقبه یک جمره ساخته است. آیا رمی جمرۀ تازه ساخته شده، مجزی است یا نه؟
بسمه تعالی، رمی از طبقۀ دوم هم صحیح است.
[سؤال 5827] ----> 2744
7. در فرض تقیه که افاضه لازم است ولو با علم به خلاف، آیا اعمال منی را هم تقیتاً در همان ایام باید انجام دهد یا تقیه منتفی است و آنچه واقع است انجام دهد مثلاً روز دهم واقعی ذبح کند و حلق و تقصیر و رمی جمره عقبه کند و شب سوم را هم در منی بخوابد یا خیر؟
بسمه تعالی، در اعمال منی تقیّه نیست.
[سؤال 5828] 2813
بسمه تعالی
در مناسک و استفتایی که از محضر مبارک حضرت آیت اللهی شده چنین آمده که در قسمتی که تقیه نیست حجاج اگر رؤیت هلال شرعاً ثابت نشد باید اعمال منی؛ یعنی رمی و ذبح و حلق را به روز بعد تأخیر اندازند. فعلاً گفته شده که حضرت مستطاب عالی رأی مبارکتان عوض شده و فرموده اید در منی هم باید حجاج تبعیت کنند و لو تقیتاً باشد. این مطلب صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، حکم همان است که در مناسک ذکر شده است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 149