تقصیر
[سؤال 5817] 2808
بسمه تعالی
بعد از سلام و آرزوی پیروزی اسلام و طول عمر برای امام امت و سرافرازی ایشان و روحانیون متعهد، خواستم چند دقیقه ای وقتتان را بگیرم.
مادرزن این جانب چند سال قبل به زیارت خانه خدا مشرف شدند و در مرحلۀ طواف اول، هفت دور طواف خانه خدا را به جا آوردند و صفا و مروه را که به جا می آوردند، در مرتبۀ هفتم صفا و مروه حالشان به هم می خورد و به روحانی حالشان را می گویند و ایشان می گویند: اگر صفا و مروه را تمام کردی، کناری استراحت کن. و بعد از تمام شدن طواف کاروانیان، بدون آن که تقصیر کند با ایشان به محل اقامت بازگشتند، و از کسی هم سؤال نمی کنند؛ چون نمی دانستند در آن جا باید تقصیر کنند یا عمل
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 144 دیگری را انجام دهند. بعد از آمدن به وطن خود، موضوع را برای دیگران تعریف می کنند، یکی از آن هایی که وارد بود می گوید: حتماً تقصیر بعد از صفا و مروه را نکردی می گویند: نه، بعد از صفا و مروه تقصیر نکردم، و جواب داده می شود که چون تقصیر نکردی، حجتان اشکال دارد و از یکی ـ دو روحانی سؤال می کنند، می گویند: چون صفا و مروه را به جا آوردی و بعد از آن تقصیر نکردی و به علت این که هم نمی دانستی و سؤال هم نکردی، حجت قبول نیست. خواهشمند است نظر خودتان را در این باره ارسال دارید، تا تکلیف ایشان معلوم شود که آیا در صورت مستطیع شدن مجدد، حج از گردن ایشان برداشته شده است، یا در ذمۀ ایشان می باشد؟
بسمه تعالی، اگر تقصیر را ترک کرده و از روی فراموشی نبوده، حج او حج افراد شده و از احرام بیرون آمده است، ولی احتیاط واجب آن است که پس از تمام کردن حج افراد، عمرۀ مفرده به جا آورد و در سال بعد حج را اعاده کند.
[سؤال 5818] 2809
بسمه تعالی
پیشگاه حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
شخصی به احرام عمرۀ تمتع محرم شده و وارد مکه شده، اعمال عمره را به جز تقصیر به جا آورده است، و تقصیر نکرده و دو مرتبه برای حج لباس احرام پوشیده و به عرفات رفته و مشعر و منی و جمیع اعمال را به جا آورده و متوجه نشده و به ایران آمده و حالا فهمیده است. استدعا دارد مشروحاً بیان فرمایید اگر جاهل بوده، چه حکمی دارد، و اگر ناسی بوده، چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، در مورد نسیان عمل او صحیح است و چیزی بر او نیست، و مستحب است یک گوسفند قربانی کند و در صورت جهل، حج او مبدّل به حج افراد می شود و باید بعد از اتمام حج، عمرۀ مفرده به جا آورد بنابر احتیاط، و سال بعد حج را اعاده کند احتیاطاً.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 145