نه، ما این کارها را به صورت بازی انجام میدهیم و چیزهایی که لیمان یاد میگیرد همه در فضایی شیرین و در خلال بازیهای او میکنم. اگر او محیطی به عنوان باغوحش ایجاد کرده زاییده فکر خودش است و یا وقتی نقاشی میکند از افکار خودش استفاده میکند. به هر حال ما موظفیم در زمینه کارهای رفتاری به فرزند خود سمت و سو بدهیم اما از این که بگذریم باید بگویم که من کاری را به او اجبار نمیکنم. حتی وقتی بزرگتر شد و به مدرسه رفت رفت اجباری به او نخواهم کرد که همه نمراتش بیست باشد. آنچه که برایم مهم است بالا رفتن تواناییهای فکری اوست و تنها کاری که انجام میدهم تشویق اوست برای طی کردن پلهها و رسیدن به جایی که احساس مسئولیت کند و بداند توانایی انجام خیلی از کارها را به تنهایی خواهد داشت.
برای کودکان دیگر هم فعالیتهایی دارید؟
در حال حاضر مشغول به آموزش ویژه اختراعات برای بچهها هستم و با خیلی از کودکان سر و کار دارم.
آموزش ویژه اختراعات یعنی چه؟
طبق پژوهشهای علمی و معتبر صورت گرفته شده بچههای سه تا 5 ساله، نود درصد از خلاقیت خود را به کار میگیرند. با بالا رفتن سن این مقدار پایین میآید تا جایی که برای یک فرد بزرگسال به میزان خیلی پایینی در حدود فقط چند درصد میرسد.پر و بال دادن به بچهها و فراهم کردن محیطی که کنجکاوی بچهها در جهت درستی هدایت شود باعث پیشرفت آنها خواهد شد. با بازی کردن، جسنجو در دل طبیعت، مشاهده، انجام آزمایشهای ساده و ...
فرزند یک خانم مخترع بودن سبب نمیشود تا گاهی مجبور باشیم نقش یک موش آزمایشگاهی را بازی کنیم؟
چرا اتفاقاً، گاهی. کما اینکه وقتی در حال آزمایش کردن همان کمربند تشخیص رطوبت بودم آن را روی لیمان خودم تست میکردم. لیمان در آن زمان خیلی کوچک بود و از پوشک استفاده میکرد و موقعیت مناسبی بود تا علاوه بر نقش مادری، آزمایشهای مربوط به اختراعم را هم انجام دهم.
کاکتوس نامنظم
پراکنده بالا رونده با خارهای ضخیم
مجلات دوست کودکانمجله کودک 422صفحه 15