مصاحبه با میهمانان خارجی انقلاب اسلامی
با یاران امام در آن سوی مرزها
□ مصاحبه مجله حضور با آقای شوقی عمر باسط رئیس جمعیت اسلامی کروواسی و اسلونی
به جز ایرانیان که سعادت داشتهاند از نزدیک رهبری امام خمینی(س) را شاهد باشند و از انوار ملکوتی رهبری آن عزیز بهرهمند گردند. هستند کسانی که فرسنگها فرسنگ دورتر از ایران در عشق خمینی(س) میسوزند و میسازند و او را هنوز رهبر از دست رفته خود میدانند.
بیداری اسلامی در سراسر دنیا، از شوروی سابق گرفته تا قلب قاره سیاه و اندرونی خانههای اروپائیان و آمریکائیان سبب شده است تا در آن سوی مرزها توحیدیان سر برآورند و در جستجوی اسلام ناب محمدی(ص) به سرزمین اولین حکومت اسلامی یعنی دیار سربلند و سرافراز جمهوری اسلامی ایران روانه شوند.
چنین است که سال گذشته نیز به مناسبتهای گوناگون از جمله مراسم دومین سالگرد ارتحال حضرت امام، مراسم جشنهای سیزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کنفرانس اندیشه اسلامی و... امت ما پذیرای تعداد زیادی مسلمانان میهمان از کشورهای دیگر بودند. ما نیز با این میهمانان دیدارهایی داشتهایم که متن گفتگوهایمان در این دیدارها را به خوانندگان حضور تقدیم میکنیم.
حضور: لطفاً خودتان را معرفی کنید
- نام من شوقی عمر باسط، رئیس جمعیت اسلامی جمهوریهای مستقل کروواسی و اسلوونی که سابقاً تحت حکومت یوگسلاوی بودهاند، هستم 17 سال است که امام مرکز اسلامی معروف «زاگرب» بودهام، کروواسی 150 هزار مسلمان دارد و در جمهوری اسلوونی حدود 000/70 مسلمان زندگی میکنند.
حضور- چند مرتبه به ایران آمدید؟
- این چهارمین باری است که به ایران میآیم، اولین آن در سال 82 بود یعنی چند سال بعد از پیروزی انقلاب ایران، من تحولات ایران را در زمینههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعقیب میکردم، هر چه از پیروزی انقلاب میگذشت ایران بیشتر ترقی و پیشرفت میکرد و از بزرگترین آثار پیروزی انقلاب اسلامی این است که در مسائل ملی و سیاسی و اجتماعی به خود متکی شد و از مواضع خود نکاست و عقب ننشست.
حضور- آیا در یوگسلاوی از آثار حضرت امام چیزی موجود است؟ (منظور انعکاس حرکت امام در یوگسلاوی است)؟
- بله، قبل از پیروزی انقلاب و در هر زمانی که ایشان در پاریس حضور داشتند ما همه حرکات ایشان را تعقیب میکردیم قلبهای همه ما با او بود و با مجاهدان ایرانی، زیرا ظهور اسلام در آن سالها بسیار نادر بود و ما از آنچه که ایشان برای اسلام انجام میدادند خوشحال میشدیم مسلمانان یوگسلاوی بسیار تحت تاثیر شخصیت امام خمینی بودند، شما میدانید که عدۀ شخصیات مسلمان یوگسلاوی به پیروزی از امام خمینی شناخته میشدند و جوانان بخاطر اعتقاد به ایشان، مورد تهدید نظام سوسیالیستی قرار داشتند ولی این از علاقه آنها و پیروی آنها از امام نمیکاست و مانع آنها در پیروی از افکار ایشان و مطالعه و تحقیق در آراء ایشان نمیشد، آنچه ایشان در ایران بخاطر اسلام و مسلمین انجام دادند، الان نزد ما کتب بسیاری هست که ترجمه و منتشر شده است، مثل کتاب حکومت اسلامی و جهاد، اولین کتابی که ترجمه شد و در یوگسلاوی منتشر شد و الحمدا... الان بسیاری از افراد و جوانان، و صفوف نماز جمعه هست که آراء و افکار را مطالعه میکنند و از آن پیروی مینمایند تا حدی که بتوانند.
حضور: آیا سعادت زیارت امام را داشتهاید یا مطلب خاص پیرامون شخصیت حضرت امام شنیدهاید؟
- من شخصاً نسبت به ایشان در حیرت بودم اینکه فردی در آستانه 70 سالگی قیام کند و افرادی در این سن انتظار روزهای آخر حیات را میکشند ولی ایشان در آن سن قیام نمودند و مسلمانان را به حرکت واداشتند و آنها را در راه رشد و تحول اسلام به حرکت درآوردند، ایشان فرد عظیمی هستند و درک کردم که ایشان فقط در علوم نظری عالم نیستند بلکه در تطبیق اسلام در صحنۀ عملی نیز هر آنچه را میگویند عمل میکنند و هر چه سخن میگویند سخنشان قابل تصدیق و اجرا است و این امری است که موجب حیرت و تعجب است و از قدرت بسیار ایشان حکایت میکند، معتقدم که مثل اینگونه افراد نمیآیند مگر در هزار سال یا یک قرن و این امری است که قران کریم به آن اشاره میکند: و لکل قوم هادوا و هدایت میکند قومش و همه مسلمانان را.
حضور- به نظر شما مهمترین اهداف امام چه بود؟ کدامیک از آنها تاکنون تحقق یافته است؟
- بیشک جهان اسلام علمای برجسته زیادی داشته است ولی بسیاری از آنها علمای نظری بودهاند که قدرت تطبیق نظراتشان را بر حیات واقع نداشتهاند و به نظر من بر حسب آنچه در مورد علمای اسلام میدانم او در سه قرن اخیر بینظیر است که توانست علومش را اجرا کند و دولت اسلامی را ایجاد نماید، دولتی که میتواند شریعت را پیاده کند.
حضور- به نظر شما رمز موفقیت امام و تاثیر او در جهان چه بود؟
- رمز موفقیت ایشان، همواره زهد مادی ایشان بود، او رهبر ایران بود ولی در یک خانه معمولی زندگی کرده خانهای که با هیچیک از زندگی روسا و سلاطین برابر نیست، هر چه اروپائیها خواستند به او به دیده دشمن بنگرند، باز هم او را بخاطر دوری از منافع شخصی و مسائل مادی احترام میکردند، سیمای او، شخصیت او هنگامی که به ایشان مینگریستیم نشان میداد که او انسان ماوراء مادی است و خیر امت را میخواهد نه منافع خودشان را، زهد و خشوع ایشان و حیات مادی او، بندرت در جهان یافت میشود، به همین دلیل توانست که در مقابل همه منافع حیات مادی مقاومت کند و در آخرین ایام حیات خود، مثل یک فرد عادی و یک بنده و مسلمان معمولی در مقابل خداوند میگریست.
حضور- آیا شما میتوانید کمک فکری به موسسه تنظیم آثار بنمائید؟
- طبعا هر کمکی از من ساخته باشد چه مادی و چه معنوی، کمکی باشد به اینگونه موسساتی که در آثار و افکار امام تحقیق میکنند و در جهت تاثیر این افکار بر مردم باشد من آمادگی دارم، من بسیاری از
آثار ایشان مثل حکومت اسلامی، جهاد و کتابهای دیگری که از طریق سفارت ایران در بلگراد به آن دست یافتهام مطالعه کردهام، اگر فرصت داشته باشم دائما در نشر افکار ایشان در مجلات کروواسی و یوگسلای تلاش میکنم و میخواهم به موسسه پیشنهادی بدهم که با حکومت کروواسی در تماس باشد این یک دولت جدید در منطقه است، آنجا یک کانون علمی برای بحث و تحقیق در افکار و اقدامات حضرت امام تشکیل شده و من معتقدم که حکومت کروواسی آمادگی و موافقت برای اینگونه کارها داشته باشد، به نظر میرسد که حکومت کروواسی مایل است که هر چه در توان دارد در اینگونه کانونها بکار برد.
حضور- موقعیت این کنفرانس بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی چگونه است؟
- طبعا این کنفرانس موقعیت بسیار بزرگ و باارزشی دارد، تلاشهای جوانان در این امر و برای برپائی این کنفرانس در حکومت اسلامی بسیار باارزش است و معتقدم که تاثیر آن در جهان اسلام و غیراسلام بسیار بزرگ و زیاد است، اولین تاثیر آن ارتباط شیعه و سنی است، چرا ما همواره با یکدیگر دشمن باشیم، زیرا ما بعضی از مسائل را نمیدانستیم، ولی الان ما اهل سنت به فضل افکار امام خمینی رضیا... عنه به تعالیم حقیقی واقف شدیم، این کنفرانس خود آموزشدهنده است من به صراحت میگویم که نسبت به تعالیم شیعه، فرهنگ شیعه جاهل و ناآگاه بودم، من معتقدم که این کنفرانس تاثیر زیادی دارد، امام خمینی شخصیت برجستهای بود و هر چه در افکار ایشان بیشتر دقت و تحقیق شود ما اطلاعات بیشتری نسبت به ایشان حاصل میکنیم، من همانطور که پیشنهاد کردم این کنفرانس باید از تهران به جاهای دیگر منتقل شود، اروپا چنانکه بارها گفتم به اسلام واقعی نیاز دارد، اسلامی که بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) باشد که همان افکار و اندیشههای امام خمینی است و لذا پیشنهاد میدهم که من شخصاً هر چه در توان دارم بذل کنم و میتوانم به دولت کروواسی پیشنهاد برپائی چنین کنفرانسی بدهم. من شخصاً از افکار شیعه آگاهی بسیار نداشتم من الان که به این کنفرانس آمدم متوجه میشوم که شیعه امتیازات بسیاری دارد مخصوصاً در امور سیاسی و اقتصادی و علوم تجربی و لذا ما در جمهوری «کروواسی» و «زاگرب» متفق شدیم که از جمیع برادران خود در ایران و سایر شیعیان استقبال کنیم تا همگام در جهت پیشرفت اسلام پیشروی نمائیم، و در جهت ترقی اسلام تبادل آراء داشته باشیم.
حضور- آیا نظر خاصی نسبت به مدت حضورتان در ایران دارید؟
ج- مطلب اصلی اکرام شما از مهمانان است، این چیزی است که نظیر آنرا در کشورهای دیگر اسلامی ندیدهایم. امر دیگر زهد شماست، ما در برخورد با شما زهد حقیقی اسلامی مییابیم و معتقدیم که این امتیازها شما را طلایهداران مسلمین جهان قرار داده است، برای شما از خدای سبحان مسئلت دارم که شما را در زمره بهترین مسلمانان قرار داده و قدم به قدم به اسلام نزدیکتر سازد، شما میتوانید با اندیشههای اسلامی خود، همه جمعیت ایران که حدود 56 میلیون است به همه جهان اسلام خدمت کنید و با فکر اسلامی و خدمت به اسلام و جلب رضای خدای جهان، جهان اسلام را رهبری نمائید، این آرزوی من و همه کسانی است که با آنها به اینجا آمدم.
□ مصاحبه مجله حضور با آقای زاک زاکی رهبر حرکت اسلامی نیجریه
مصاحبه با زاک زاکی از نیجریه
حضور- آیا این اولین سفر شما به ایران است؟
ج- خیر، سومین سفر میباشد، اولین بار در سال اول انقلاب یعنی 12 سال قبل، دومین سفرم در هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب بود و این سومین سفرم بمناسبت سیزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب است که ایران آمدهام.
حضور- نظرتان راجع به ایران قبل از انقلاب و ایران بعد از انقلاب چیست؟
تفاوتهای اجتماعی این دو برهه چیست؟
ج- اطلاعات من راجع به ایران قبل از انقلاب بسیار اندک است، جز آنچه خواندهام که میرساند اوضاع خیلی داغ بوده است، اوضاع از اولین سفرم بعد از انقلاب تاکنون موفقیتآمیز بود. و من با پارامترهائی که دارم بطور مثال کاخهای شاه و حرم امام، حجاب خانمهای گذشته و حجاب امروز آنها در کل نشان میدهد که ایران در دو برهه چگونه بوده است، چهره کنونی ایران یک انتقال کلی و انقلابی را در ابعاد مختلف نشان میدهد، همه چیز چهره اصلاح بخود گرفته و همه با درکی صحیح از خواستههای اجتماعی منطبق بر مقررات اسلامی دیده میشوند.
حضور- لطفاً نحوه آشنائی خودتان را با امام بیان فرمائید؟
ج- هنگامیکه امام در فرانسه تشریف داشتند از طریق مطالعه روزنامهها با امام آشنا شدم، قبلاً امام را نمیشناختم، حتی تصویر ایشان را هم نمیشناختم، با اوجگیری انقلاب اسلامی من به آشنا شدن با امام مشتاق شدم لذا از طریق رسانههای گروهی اخبار مربوطه را مطالعه مینمودم همزمان با این ایام بود که تصویری از امام که در حال سجود بودند پخش شد، این تصویر تأثیر جدی داشت بر روی مردم، مردم میشنیدند در مورد مردی که ایران را به لرزه درآورده در حال سجود، من در آن هنگام دانشجو بودم، تصویر امام را که در یک روزنامه نیجریه چاپ شده بود جدا نمودم، این تصویر را قاب کرده و در اتاقم قرار دادم بیاد دارم در زیر عکس مطلبی نوشته شده بود که منظور منفی داشت، نوشته بودند «رهبر محرومان، رهبری بیمانند» البته بعدها مطالب و تصاویر زیادی راجع به امام آمد و من اطلاعات بیشتری بدست آوردم.
حضور- آیا نامه، کتاب و یا نوشتهای از امام دارید؟
ج- آیا منظورتان نامهای که امام بمن نوشته باشند هست؟
حضور- آری
ج- خیر، آنچه من از امام دارم همگانی است، البته همه چیز امام برای مردم ارزشمند است، همه چیز زندگی امام حتی تشک امام، نحوه شانه کردن محاسن، نشستن، برخاستن، حرف زدن، سکوت، خوابیدن و خوردن امام را مردم دوست دارند، من صحبت کردم نمیدانم شما تشریف داشتید یا خیر بحث من پیرامون آنچه امام از خود بجای گذاشت بود (بعد از رحلت خود) عرض کردم هنگامیکه امام آب مینوشید من مشاهده کردم تعدادی گریه میکردند، او از خود قرآن را بجای گذاشت و حتی نحوه آب نوشیدن را، سفر گذشته طی دومین سالگرد پیروزی انقلاب نکاتی را متوجه شدم راجع به امام، نخست فداکاری امام در برابر خداوند تبارک و تعالی، دوم اتکال ایشان بخداوند و سوم اعتماد ایشان بخداوند و چهارم اخلاص، اجازه دهید کمی پیرامون اعتماد امام بخداوند توضیح دهم، بطور مثال وقتی که امام فرانسه تشریف دارند و مبارزه مردم با دولت خیلی داغ بود، فردی خدمت ایشان میرسد و میخواهد که امام دولتمردان آینده را تعیین نماید، اما امام آن چنان اعتمادی بخداوند دارد که میفرماید دولتمردان را در کشور تعیین خواهم کرد و این در حالی است که مردم ایران شدیداً درگیر مسائل مبارزه هستند.
حضور- بنظر شما رمز موفقیت امام در هدایت مردم بسوی انقلاب چه بوده؟
ج- اگر سخنرانی مرا شنیده باشید این نکته را من توضیح دادم که بسیاری از مردم دلائلی متعدد ذکر کردهاند، بعضی زهد امام، بعضی فداکاری امام را رمز موفقیت دانستهاند، اما من میگویم امام جامع جمیع ویژگیها بود که او را فردی پیامبرگونه ساخته بود میتوانید تکتک ویژگیهای امام را مورد مطالعه قرار دهید. بنابراین یک دلیل نمیتواند عامل موفقیت باشد.
حضور- لطفاً دیدگاه علما و مردم کشورتان را نسبت به امام بیان فرمائید؟
ج- اکثر مردم کشورم امام را رهبر خود و رهبر امت میدانند، به او احترام میگذارند هر چند اقلیتی هم وجود دارد که بگونهای دیگر میاندیشند.
حضور- مهمترین هدف حضرت امام چه بوده و کدام هدف ایشان عملی شده است؟
ج- مهمترین هدف امام ریشهکن ساختن کفر جهانی و برقراری حاکمیت اسلام در سراسر جهان بود، البته آزادی قدس هم جزئی از این هدف بود، امروز ما به نکاتی رسیدهایم که امام در حیاتشان پیشگوئی کرده بودند، و ما صدق پیشگوئی را مشاهده میکنیم، بطور مثال، ایشان فرمودند آنها که صدام را حمایت میکنند، همانها صدام را از میان خواهند برد، البته کسی منظور امام را نمیفهمید آن روزها، ولی ما امروز با چشمان خود شاهدیم.
امام برچیده شدن نظام کمونیست را طی نامهشان به گورباچف و دعوت او به اسلام پیشگوئی کرده بودند و ما امروز شاهدیم، امام قدرت جهانی اسلام را پیشگوئی کرده و این چیزی است که باید انشاءالله
زنده باشیم تا مشاهده کنیم.
حضور- برای تحقق آمال حضرت امام چه پیشنهادی میکنید؟
ج- فرمایشات ایشان را، تصاویر امام را به مردم عرضه کنیم، امام تجسم اسلام بود و اسلام را در خود پیاده کرده بود لذا ما باید در عمل از امام تقلید کنیم، هریک از ما باید بعدی از ابعاد وجودی امام را دارا باشیم آن وقت میتوانیم بخشی از آمال امام را پیاده نمائیم.
حضور- بنظر شما چگونه میتوانیم افکار حضرت امام را بجهانیان ابلاغ کنیم؟
ج- قبلاً متذکر شدم که برای جهان راه حلی جز عمل بدستورات امام وجود ندارد بطور مثال، افغانستان و نیجریه، افغانستان تا امروز شهدای فراوانی داده است اما موفق نشدهاند، در نیجریه برنامههای دمکراتیک عرضه شد اما امروز شاهدیم که این برنامهها کاملاً بیروح هستند، امام چهرهای از سنت و پیامبر خدا را نشان داده من تصور میکنم باین فکر که دنیا باید رهبری واحد داشته باشد، کسی جز امام نمیتواند باشد آن رهبر. امت اسلامی باید واحده باشد با یک رهبر واحد نه رهبران، بشکرانه خداوند فرقهای در جهان اسلام نداریم که به رهبری واحد جهان اسلام و امت واحده معتقد نباشد، حتی وهابیها طبق قرآن و سنت قبول دارند که ان هذه امتکم امة واحده و انا ربکم فاعبدون (همانا مسلمین امت واحده هستند و من پروردگار آنهایم، پس باید مرا عبادت کنند)
لذا رهبری واحد و امت واحده یک ضرورت اسلامی است، یک اصل کلی است که رهبری واحد، امت واحد و اگر شما دو رهبر داشته باشید نتیجتاً دو امت خواهید داشت،
خداوند قلوب امت اسلامی را به هم پیوند داده است و همه امت امام هستند و ما باید برای بقیه مردم جهان برنامهریزی کنیم و..
حضور- آیا حاضرید با مجله بیت حضرت امام همکاری نمائید؟
ج- آری، انشاءالله
حضور- به نظر شما کنفرانس چگونه بود؟
ج- فکر میکنم خیلی با اهمیت بود، از اقصی نقاط عالم علما گرد هم آمده بودند و پیرامون مسائل اسلامی مباحثه شد، البته متذکر شدم که موضوع این کنفرانس بسیار وسیع و گسترده است (بررسی افکار امام) باید بعدی از ابعاد فکری حضرت امام را در کنفرانس مورد بحث و تجزیه تحلیل قرار دهند، بعنوان مثال کنفرانس بینالمللی موضوع ولایت فقیه، سپس علما پیرامون این موضوع مباحثه نمایند.
حضور- نظر شما در مورد گرایش مردم سودان و نیجریه به انقلاب اسلامی چیست؟
ج- در حقیقت این مطلب هیچ شکی وجود ندارد، آنها طالب اسلام هستند البته نه اسلام تبلیغ شده از رسانههای گروهی دمکراسی، زیرا دمکراسی ابزاری است در دست غرب، دمکراسی به فرد آزادی میدهد، آزادی که عامل تخریب فرد و جامعه میگردد، لذا من به برنامههای دمکراتیکی مطرح شده در این دو کشور اعتمادی ندارم- اسلام از طریق اجرای برنامههای دمکراسی غربی پیاده نمیشود. اسلام انقلاب میطلبد نه فقط انتخابات، بنابراین یک راه موجود است انتصاب، نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.
حضور- آیا خاطره جالبی از دوران اقامتتان در ایران بیاد دارید؟
ج- چیزهای زیادی به خاطر دارم. بطور مثال، وقتی فرزند امام حاج احمد سخنرانی کردند و آمدند بنشینند، فردی آمد و بر سر ایشان بوسه زد و بعد جلو حاج احمد آقا شروع به خواندن دو رکعت نماز کرد. آیتالله جنتی توضیح دادند که این فرد عهد بسته با خداوند که هر وقت امام را ببینند دو رکعت نماز بخواند (نماز شکر) اما او متاسفانه موفق به دیدن امام نشد، و حالا پسر امام را زیارت میکند. این کار توجه اکثر را به خود جلب نمود.
حضور: باتشکر