دوست نوجوانان
29
ثروت و یافتن یک منبع انرژی تمام نشدنی هستند؛ چیزی که در قرون گذشته و به ویژه در دهههای اخیر در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و آمریکایی لاتین اثبات شده است. ترس از نابودی در این کشورها بدون حضور آنها یکی دیگر از آن تفکَراتی است که سازندگان سعی دارند به خورد کودکان جهان بدهند. ناجی بودن آمریکاییها در این فیلمها چیز خیلی مهمّی است! نکتۀ دیگری که در آتلانتیس وجود دارد این است که آمریکاییها به دلیل عدم برخورداری از تاریخ و افسانه سعی دارند
با اینگونه انیمیشنها به کودکان خود بقبولانند که یک گذشتۀ افسانهای و باستانی داشتهاند و به آن ببالند.
اگر از داستان فیلم بگذریم و به بحث تکنیکی آن بپردازیم باید آتلانتیس را از شاهکارهای دیزنی بدانیم. این انیمیشن تخت بر روی پس زمینههای سه بعدی سبب شده است که این اثر علاوه بر برخورداری از پارامترهای سینمای کلاسیک دیزنی از فضای مدرن و امروزی ساخت انیمیشن هم
بهره ببرد. استفاده از رنگها، نمادها و حرکات دوربین در این انیمیشن در کنار موسیقی جذَاب آن،
کار را یک سر و گردن از اثر مشابه خود یعنی الدورادو بالاتر نشانده است، کاراکترها بسیار
استادانه طراحی شدهاند و به هر کدام از آنها وظیفۀ مطابق با فیزیک ظاهری و گذشتهای
که برایشان ترسیم شده واگذار شده است.
استفاده از خطوط شکستۀ زیاد و ریزهکاری در طراحی شخصیتها و سایر المانهای
تصویری سبب شده است که تکنیک اجرایی اثر همراه با داستان در گروه سنّی مناسب
یعنی نوجوانان قرار بگیرد.
از شوخیهای کلامی و تصویری در طول فیلم در جای خود و بسیار به موقع استفاده
شده است و در مجموع باعث شده است که فیلم از ریتمی مناسب برخوردار باشد
و بیننده را دچار کسالت نکند. ادامهای بر آتلانتیس ساخته شده است که البته در
اندازههای یک کار سینمایی نیست و تنها میتواند در قالب پخش خانگی ظاهر شود
ولی ای کاش از این همه شخصیتهای پخته و جا افتاده استفادۀ بهتر و بیشتری میشد چون
این قابلیت در آنها وجود دارد.
والت دیزنی، پس از آتلانتیس چند کار تخت دیگر هم انجام داد ولی شاید بتوان آتلانتیس را
شروع یک پایان بر انیمیشن تخت در والت دیزنی دانست.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 145صفحه 29