
در مکتب درس و بحث
امام به عنوان مدرس حوزه علمیه، شاگردان بسیاری را تربیت کردهاند و کیفیت درس امام بسیار جالب و عالی بود. اولاً با مقدمات مناسب درس را شروع میکردند. ثانیاً مطالب را زنجیروار و پیوسته بیان میکردند که این کار، نوشتن را راحت میکرد. ثالثاً مشکلات بحث و درس را با بیانی ساده و روان بیان میکردند زیرا خداوند بیان شیوا و مناسبی به ایشان داده بود. از همه مهمتر، موقعیت هر عالمی را به جای خود حفظ میکردند اما این سبب نمیشد که انتقاد علمی به مباحث آنها نداشته باشند. مثلاً در یکی از مباحث «بیع» (خرید و فروش) که مرحوم آیت الله کمپانی آن را به صورت فلسفی بیان نموده بودند، امام شدیداً اعتراض داشتند و میفرمودند: «نباید در مباحثی فقهی که برخاسته از ظواهر آیات و روایات است، مسایل فلسفی را داخل کنیم.» همین طور اضافه میکردند: «ما طوری باید آیات و روایات را تجزیه و تحلیل کنیم که گویی اصلاً فلسفه نخواندهایم و از آن اطلاعی نداریم.»
داغدارترین لاله
تو از سخاوت سیّال باغ میآیی
تو از وسیع گلستان داغ میآیی
تو آن پرنده این آسمان سرسبزی
که با بهار به ترمیم باغ میآیی
شب غلیظ در این کوچهها نمیپاید
در آن دمی که تو با چلچراغ میآیی
تو مشکل دل ما را به آبها گفتی
تو مثل نور به نشر چراغ میآیی
تو داغدارترین لاله شب پیری
که از وسیع گلستان داغ میآیی
سلمان هراتی
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 10صفحه 9