خرداد ماه 1390
2011 May

  بازگشت به پرتال گاهنامه شماره 10
 
 

امام خمینی نه بنیاد گرا بود و نه تقدیر گرا

دکتر صادق خرازی

آرمان و آرزوی امت اسلامی از ازمنه قدیم واز مدینة النبی
تا دوران معاصر عطف تاریخی دارد و بسیاری از نهضت های
سیاسی و اجتماعی و حتی اقامه های حکومت های محلی
و یا مختصر از منظر همان نگاه آرمانی بوده است که آرمان غایی
آن به تجلی حکومت اسلامی ختم می شود. پس از حوادث قرون
اولیه اسلامی به­ویژه انحراف واستبداد اموی و عباسی و بعد از آن ریشه و بن­مایه از بسیاری از تفکرات انقلابی است که در اقصی جهان اسلام رخ داده است. از درون مدینه تا دیگر سر حدات اسلام در ایران و مصر وشامات و در شمال افریقا تا جهان عرب از صنعا و سعده مارب تا عثمانی دیروز و ترکیه امروز، از سر حدات آسیای میانه تا کوه های چچن و مرز های اینگوش صدای اعتراض به انحراف و فریاد اقامه حکومت اسلامی با الگوی نبوی - علوی بگوش می رسید. برای بیداری و آرمان اسلامی نه زمان می توان تعیین کرد و نه جغرافیایی را محدود ساخت. برداشت ها و قرائت های مختلف ، آرمان و نوستالوژی های خودش را هم به­وجود می آورد.

با تحولات پس از سقیفه بنی ساعده، انحراف های تدریجی آرمان نبوی را با دو خطر انحراف و نابودی روبرو ساخته بود. ولایت که رمز اعلای اعتقاد دینی است، آسیب های جدی دیده بود. در جدول بندی های آن­روز ادبیات سیاسی واژه استکبار فاقد گفتمان بود و جایگاهی نداشت. درست است که خرده قدرت هایی در جهان مسیحی مثل بیزانس ویونان و ایران عاملی در جهت استبداد و مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شدند، ولی عصبیت اشرافی سرکوب شده در دوران پیامبر اسلام، سر سازگاری با آرمان های نبوی و هویت اسلام ناب نداشت. هویتی که اصالت خود را در تجلی امت به­جای قبیله عدالت، به جای غنیمت وحدت، به­جای عصبیت مبنای ایمان وتفکر اسلامی، در آموزه های اسلامی بدست آورده بود.

نا سازگاری و انحراف پدید آمده آثار تلخی را بر جای نهاد ، بازگشت روح اشرافی به قلمرو مدینه النبی و تحمیل مجدد آن عصبیت عربی که آرمان اعراب اشرافی بود، آرمان های عدالت خواهانه امت اسلامی را با چالش جدی روبر کرده بود. انتقام وخون و قتل نفس، جوهر و ذات اشراف عرب بود و این رفتار به­دور از فرهنگ حکومت اسلامی بود و با احکام نورانی قرآن هیچ ساز گاری نداشت. با رویش مجدد جاهلیت عرب، آرمان امت اسلامی در به­دست آوردن و رجعت به سرچشمه های زلال و معنوی اسلام پیامبر و اسلام امیر المومنین که تحقق آرمان عدالت و وحدت امت و اسقرار عدالت بود، با هزار مشکل روبرو کرد و بسیاری از کنش ها و ناهنجاری های تاریخی را نصیب جامعه اسلامی کرد.

ادامه...





امام با انزوای سیاسی در صحنه بین‌الملل مخالف بود
گفتوگو با معاون پیشین عربی – آفریقایی وزارت خارجه

دکتر محمد صدر که در زمان حیات امام خمینی مسئولیت‌های اجرایی متعددی داشت می گوید امام انزوای سیاسی را نفی می‌کرد و خواستار وجاهت بین‌المللی ایران در جامعه جهانی بود.معاون پیشین عربی – آفریقایی وزارت خارجه همچنین از تحولات اخیر در منطقه با نام"بیداری مسلمانان "یاد می کند و معتقد است بیداری امت اسلامی باعث به وجود آمدن بهار اسلامی در کشور‌های منطقه شده است.

ادامه...

گفت و گو


حسین شیخ‌الاسلام: امام دیپلمات بسیار زبده‌ای بود

حسین شیخ الاسلام دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین به مانند اکثر کارشناسان سیاست خارجی بر این اعتقاد است که موج بیداری اسلامی در منطقه اگرچه نسخه برداری از انقلاب اسلامی ایران نیست ولی الهام گرفته از اندیشه های امام است. به همین دلیل است که میگوید امام تحولات اخیر در منطقه را پیش بینی کرده بود. با حسین شیخ الاسلام درباره بیداری اسلامی و خیزشهای صورت گرفته در کشورهای عربی به گفت وگو نشستیم. در این مصاحبه دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین، بارها از نقش کلیدی رهبر کبیر انقلاب در بیداری اسلامی سخن به میان آورد.

ادامه...

در این شماره می خوانید

img1   امام خمینی نه بنیاد گرا بود و نه تقدیر گرا



ادامه...


  اسلام، ایدئولوژی پابرهنگان؛ امام خمینی (ره)، الگویی تمام عیار

ادامه...

img1
کلام امام و نیاز بشر معاصر




ادامه...

img1
  محمد علی سبحانی: پیش بینی تحولات منطقه بسیار دشوار است

ادامه...