|
|||||||
امام خمینی نه بنیاد گرا بود و نه تقدیر گرا
دکتر صادق خرازی
آرمان و آرزوی امت اسلامی از ازمنه قدیم واز مدینة النبی
با تحولات پس از سقیفه بنی ساعده، انحراف های تدریجی آرمان نبوی را با دو خطر انحراف و نابودی روبرو ساخته بود. ولایت که رمز اعلای اعتقاد دینی است، آسیب های جدی دیده بود. در جدول بندی های آنروز ادبیات سیاسی واژه استکبار فاقد گفتمان بود و جایگاهی نداشت. درست است که خرده قدرت هایی در جهان مسیحی مثل بیزانس ویونان و ایران عاملی در جهت استبداد و مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شدند، ولی عصبیت اشرافی سرکوب شده در دوران پیامبر اسلام، سر سازگاری با آرمان های نبوی و هویت اسلام ناب نداشت. هویتی که اصالت خود را در تجلی امت بهجای قبیله عدالت، به جای غنیمت وحدت، بهجای عصبیت مبنای ایمان وتفکر اسلامی، در آموزه های اسلامی بدست آورده بود.
نا سازگاری و انحراف پدید آمده آثار تلخی را بر جای نهاد ، بازگشت روح اشرافی به قلمرو مدینه النبی و تحمیل مجدد آن عصبیت عربی که آرمان اعراب اشرافی بود، آرمان های عدالت خواهانه امت اسلامی را با چالش جدی روبر کرده بود. انتقام وخون و قتل نفس، جوهر و ذات اشراف عرب بود و این رفتار بهدور از فرهنگ حکومت اسلامی بود و با احکام نورانی قرآن هیچ ساز گاری نداشت. با رویش مجدد جاهلیت عرب، آرمان امت اسلامی در بهدست آوردن و رجعت به سرچشمه های زلال و معنوی اسلام پیامبر و اسلام امیر المومنین که تحقق آرمان عدالت و وحدت امت و اسقرار عدالت بود، با هزار مشکل روبرو کرد و بسیاری از کنش ها و ناهنجاری های تاریخی را نصیب جامعه اسلامی کرد.
|
امام با انزوای سیاسی در صحنه بینالملل مخالف بود
گفت و گوحسین شیخالاسلام: امام دیپلمات بسیار زبدهای بود
حسین شیخ الاسلام دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین به مانند اکثر کارشناسان سیاست خارجی بر این اعتقاد است که موج بیداری اسلامی در منطقه اگرچه نسخه برداری از انقلاب اسلامی ایران نیست ولی الهام گرفته از اندیشه های امام است. به همین دلیل است که میگوید امام تحولات اخیر در منطقه را پیش بینی کرده بود. با حسین شیخ الاسلام درباره بیداری اسلامی و خیزشهای صورت گرفته در کشورهای عربی به گفت وگو نشستیم. در این مصاحبه دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین، بارها از نقش کلیدی رهبر کبیر انقلاب در بیداری اسلامی سخن به میان آورد.
در این شماره می خوانید |
||||||