اولین مصاحبه مطبوعاتی امام چگونه رقم خورد؟/روایت لوسین ژرژ، خبرنگار لوموند از دیدارش با امام

چهارم اردیبهشت ماه سال ۵۷ بود که امام خبرنگار روزنامه لوموند را در محل اقامتشان در نجف پذیرفتند. این گفت و گو بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های جهان داشت.

سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ارائه شده در دومین کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا

سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ادبیات، بی تردید مظهر اندیشه یک قوم و تصویر عمومی فرهنگ یا جامعه یا امت است که بدان وسیله می توان به ارکان و جزئیات مهمی از تمدن و سنن آن مردم واقف شد.

همراهی مردم با امام در تبعید

مروری بر سیر مبارزات امام خمینی (س) به روایت اسناد ساواک

همراهی مردم با امام در تبعید

در این مقطع گزارشهای فراوانی حاکی از فعالیت تبلیغی یاران و اصحاب امام به پشتیبانی از ایشان وجود دارد. تبلیغ به نفع امام معمولاً با انتقاد شدید نسبت به دولت و حتی شخص شاه همراه بود. مقلدان و پیروان امام معمولاً با روحانیون طرفدار ایشان در ارتباط بودند و نشریات منتشر شده از سوی یاران امام در حوزه علمیه قم به دست آنان می رسید و مطالعه می کردند. در موارد زیادی طرفداران امام از سوی ساواک احضار و مورد بازجویی قرار می گرفتند و حتی از آنان تعهد گرفته می شد که فعالیت مضره ای انجام ندهند، با این حال علی رغم این تذکرات و تعهدات، همچنان جمعی از پیروان امام فعالیتهایی خلاف نظر رژیم انجام می دادند. برخی از طرفداران امام به زندان محکوم می شدند و پس از آزادی مورد استقبال عامه مردم قرار می گرفتند. لحن و کلام مردم و مقلدان امام نیز بر اثر خشم و انزجار از اقدام رژیم در تبعید ایشان، صریح و بی پرده بود.

جهان اسلام

برگرفته از تبیان جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

جهان اسلام

اسلامی که امام معرف آن است منشا تحول فرد و اجتماع است و جهان اسلام اکنون در‏‎ ‎‏وضعیتی به سر می برد که طعم تلخ نفاق و اختناق را از سوی دشمنان داخلی و خارجی چشیده‏‎ ‎‏است؛ از این رو، وظیفه دارد غبار یاس و بدبینی و عقب ماندگی و واپسگرایی و کج اندیشی را از چهرۀ تابناک و نورانی خود بزداید و این امر عظیم حیاتی جز با تحکیم مبانی وحدت مسلمانان‏‎ ‎‏میسر نخواهد شد.

اقامت امام در نجف

مروری بر سیر مبارزات امام خمینی (س) به روایت اسناد ساواک

اقامت امام در نجف

حقیقت جویانِ طریق الهی، جذبه عشقند و سرمستِ مشقت در راه معشوق. در جوار دوست تبعید معنایی ندارد، تنها، اندیشه هدایت دغدغه خاطر است و بس. آن روز که سیاهرویان، عزت مسلمین ایران را در عمق خاکستر ذلت دفن کردند، پیر ما با کلمات ساده اش ضربه ای بر پیکره اهریمن زد و سپاه تاریکی او را تبعید نمود تا دشنه بر پیکر بیداری ملّت فرو فکند، لیک سالک ما فانوس در دست، هجرت کرد و خورشید در کف، رجعت. اقبال عمومی و بی نظیر مردم مسلمان و انقلابی ایران به امام موجب خشم ساواک و مقامات رژیم گردید. آنها مشاهده می کردند که با وجود تبلیغات گسترده در مخدوش کردن چهره امام و سختگیری به طرفداران امام، ایشان همچنان محبوبیت فراوانی در میان مردم و بویژه نسل جوان حوزه و دانشگاه دارند. پیوندی که میان امام و مردم از بدو نهضت اسلامی برقرار شده بود، با تبعید امام همچنان استمرار یافت.

تبعید امام به عراق

مروری بر سیر مبارزات امام خمینی (س) به روایت اسناد ساواک

تبعید امام به عراق

هر چه زمان بیشتری از اقامت اجباری امام خمینی(س) در ترکیه می گذشت، فشار افکار عمومی چه از داخل کشور و چه از خارج کشور بر رژیم پهلوی همچنان افزایش می یافت. این در حالی بود که دولت ترکیه به مناسبت تبعید امام خمینی به آن کشور از سوی مسلمانان آزاده و برخی از دولتمردان خود مورد اعتراض قرار می گرفت؛ از این رو با ملاحظه برخی گمانه ها و تحلیلها ـ که در برخی اسناد این مجموعه نیز مطرح شده است. رژیم ناگزیر از انتقال حضرت امام به تبعیدگاه ثانوی ـ عراق ـ شد. ایشان در 13 مهر 1344 به همراه حاج آقا مصطفی از ترکیه به عراق و به شهر نجف اشرف منتقل شدند.

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

علل تبعید امام خمینی (س)

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

با تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در نیمه دوم سال 43، رویارویی امام خمینی با رژیم پهلوی وارد مرحله جدیدی گردید. کاپیتولاسیون که نخستین بار پس از شکست در جنگ های ایران با روسیه به ایران تحمیل شده بود و پس از انقلاب اکتبر 1917 ملغی شده بود، مجددا در روز سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۳ با وجود مخالفت گروه کثیری از وکلای مردم، در جلسه ای پرتنش از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. امام خمینی که پس از آزادی در منزلش تحت نظر بود در اجتماع بزرگی از مردم نطقی در مخالفت با کاپیتولاسیون ایراد کرد. در این سخنرانی ایشان شاه را مورد حمله قرار داد و دولت و مجلسین را فاسد دانست و آمریکا و اسراییل را دشمن اسلام و ایران خواند.

خدا محوری و تکلیف گرایی

گفتمان انقلاب اسلامی

خدا محوری و تکلیف گرایی

«خدا محوری» و «تکلیف گرایی» دو شاخصه مهم از مؤلفه های استراتژی رهبری امام (س) به شمار می آمد و براین اساس مبارزه با شاه، هجرت، سازش ناپذیری، مدیریت جنگ، پذیرش قطعنامه 598، مبارزه با بلوک بندی های جهان، چگونگی مدیریت تحولات بین المللی، صدور حکم اعدام سلمان رشدی، سازش ناپذیری با جرثومه های ظلم و جور و همه سیاست ها و مدیریت های کلان ایشان بر همین مبنا شکل می گرفت.

مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی سیاسی

گفتمان انقلاب اسلامی

مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی سیاسی

گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان گفتمان مدعی، چهارچوب معنایی جدیدی را برای مخاطبان دو گفتمان مذکور (سنتی و مدرنیزاسیون) برساختند که زمینه ساز رویگردانی زنان از نظام های معنایی پیشین و استقبال از نظام معنایی جدید و در نتیجه شرکت در مبارزات انقلابی شد. گفتمان انقلاب اسلامی برتری ذاتی مرد نسبت به زن را به چالش کشید و در تقابل با هویت جنسی، بر هویت انسانی زن و مرد تأکید کرد.

یک ساغر از هزار

دکتر فاطمه طباطبایی

یک ساغر از هزار

سراسر زندگی حضرت امام خمینی خدامحوری، زهدگرایی، تعبد،‏‎ ‎‏توسل و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت، مردم داری، نظم و‏‎ ‎‏انضباط، اخلاق و بی ریایی، امیدآفرینی، مبارزه با نفس، پرکاری و پرهیز از‏‎ ‎‏بیکاری، توجه دادن به آخرت، علاقۀ شدید به قرآن، عدم ارجاع کارهای‏‎ ‎‏شخصی خود به دیگران، دقت در رفتار و کردار خویش و... بود. امام در‏‎ ‎‏واقع با فنای کامل خود در حق و حقیقت، به مقام والای انسانی، عرفانی و‏‎ ‎‏معنوی نائل آمده بودند. کتاب «یک ساغر از هزار» ‎‏مجموعه ای از مقالات، سخنرانیها و خاطرات خانم دکتر طباطبایی است که نویسنده‏‎ ‎‏می خواهد با بررسی دقیق جنبۀ معنوی و عرفانی شخصیت آن امام، نقش‏‎ ‎‏ایشان را در احیای معنوی بشر نشان داده و اندیشه ها، افکار و توصیه های‏ آن حضرت را در مورد مبدأ هستی، کمال مطلق، عرفان، جایگاه و منزلت‏‎ ‎‏انسان، فطرت و... مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تمام سعی ایشان بر این‏‎ ‎‏بوده است تا امام را از جنبه های مختلف عرفانی بیشتر بشناساند.‏ ‏‏

نظام سازی فقه و شریعت

نظام سازی فقه و شریعت

عده ای علیرغم جوهره پویا و بالنده دیانت و فقاهت، به انگیزه های مختلفی گفته اند که شریعت و فقاهت را نشاید که نظام سازی کند و اساساً این کار بر عهده شریعت و فقاهت نهاده نشده. خواستن نظام سازی از شریعت و فقاهت، باری اضافی بر دین نهادن است و ما حق نداریم چنین باری را بر عهده دین بگذاریم؛ غافل از آن که جدا کردن نظام سیاسی و اجتماعی از جوهره شریعت و فقاهت، کاستن از متن دیانت و شریعت و فقاهت است و چنین کاستنی را شریعت بر نمی تابد.

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)

برگرفته از کتاب امام خمینی و اندیشه ‏های اخلاقی ـ عرفانی، مقالات عرفانی(3)

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)

هر فرهنگ و اندیشه ای، زبان شعر را برمی گزیند تا خود را در آن پنهان کند و از طریق شعر، اندیشۀ خود را به دیگران منتقل نماید. در حقیقت، شعر و لطافت شعور، ودیعه ای الهی است و آنچه در اسلام منع شده است، انحراف در کاربرد این ودیعه می باشد؛ اما شعرِ دارای تعهد و موضع صحیح، ستوده شده است.

خدمت به مردم موهبتی الهی

خدمت به مردم موهبتی الهی

ضرورت و اهمیت خدمت رسانی یکی از محورهای اصلی حاکمیت مردم در نظام مردم سالاری دینی بر مبنای آموزه های دینی است و مردم بر اساس همین معیارها بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود حاکمیت دارند. قرآن کریم همواره انسان را به دستگیری، گره گشایی، و خدمت رسانی به دیگران توصیه نموده است. بنابراین، خدمت رسانی به عنوان یک صفت عالی نفسانی که نقش هدایت گری را در حیات آدمی ایفا می کند، فی نفسه سازنده اندیشه پاک آسمانی است، که با ایجاد انگیزه، هدف والا و ارزشی، او را به سوی پاکی ها سوق داده، از زندگی او آثار و برکات فراوان معنوی به جای می گذارد و عمل را خالص و پاکیزه می گرداند.

فقه پویا، عقلانی و اخلاقی بودن شریعت

فقه پویا، عقلانی و اخلاقی بودن شریعت

عدالت و مصلحت از ملاک های شریعت هستند، عدل ملاک پیشین شریعت و تامین مصلحت عامه ملاک پسین آن است. به بیان دیگر می دانیم که خداوند در مقام ثبوت شریعت در لوح محفوظ همواره همه احکام اش عقلانی و اخلاقی است. پس لازم است احکام با عدالت و اخلاق سازگار باشد. یعنی همان گونه که ما در عقل نظری بدیهیاتی داریم مانند محال بودن اجتماع یا ارتفاع نقیضین، در عقل عملی هم بدیهیاتی داریم مانند لزوم اقامه عدل و اجتناب از ظلم. هدف دین این است که ظلم اتفاق نیفتد پس در تعارض اهداف دین و ظواهر احکام آن، اهداف دین مقدم است و برای رسیدن به اهداف دین نباید ظلم در میان جامعه باشد. بلکه عدالت ملاک پیشین احکام شرعی است. اما مصلحت نیز ملاک پسین این احکام است.

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

‎‏دفتر بیست و نهم از آثار موضوعی تبیان

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‏ های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می ‏دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته ‏های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده ‏اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی ‏نشانی گرفته‏ اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده ‏اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‏ خورم و از خدا می‏ خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ‏ام.

پیشگامان رهایی

پیشگامان رهایی

حاصل اندیشه، نگرش و ایدئولوژی بسیجی، فرهنگ بسیجی است و آن نظامی از اندیشه ها و معانی و ارتباط میان آنها و نیز ارتباط آنها با الگوهای رفتاری «انسان بسیجی». در چنین نظام معنادار ارتباطی است که تمام کنشها و رفتارها معنا یافته، ارزش و قداست می یابند. این نظام فرهنگی که از جوهرۀ عقلی ـ دینی برخوردار است با فطرت بشری نیز هماهنگی دارد و دارای ویژگیهایی چند، مانند خدا گونه اندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیت نگری، آرمان گرایی، ایمان پذیری، علم باوری، متعهد بودن، تخصص گرایی، وحدت گرایی و وفاق اندیشی، مصلحت شناسی، نوآوری و تحول، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، نگرش عاشورایی، شهادت طلبی و اسوه گرایی است.

بانوی کربلا اسوه بانوان انقلاب اسلامی

بانوی کربلا اسوه بانوان انقلاب اسلامی

بانوان و زنان این مرز و بوم، زینب گونه - علیها سلام اللَّه- در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر؛ و می ‏دانند آنچه به دست آورده ‏اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا. مادرانی که ادب و عشق عاشورایی به دردانه‏ هایشان آموختند. خواهرانی که زینب وار مهر خواهرانه به برادرانشان ورزیدند تا سایه ‏سار عقیله بنی هاشم و سپر بلای خون خدا باشند. زنانی که در کلاس درس کربلا، شوهرانشان را به قله ‏های رفیع امامت سپردند تا تیز پروازان وادی معرفت و راهیان صراط هدایت شوند. بانوی انقلاب اسلامی، در اوج صفا و صداقت و با گنجینه ای از ایمان و عشق و شهامت، علمدار وفاداری به عاشوراییان شد.

تحریم اقتصادی

تحریم اقتصادی

محاصره و تحریم اقتصادی بی عدالتی است که در کشور ما پدیده نوظهوری نیست و از روزهای نخستین انقلاب اسلامی این تحریم ها با شدت و ضعف ادامه داشته است. امام خمینی(س) در سخنرانی هایشان مردم و مسئولین را برای عبور و تبدیل این تهدیدات به فرصت راهنمایی می نمودند و توانستند به خوبی جامعه ایران را در شرایط تحریم و جنگ هدایت کنند. ایشان در فرمایشات خود به برنامه ریزی دشمنان برای از بین بردن هویت و شخصیت ایرانی-اسلامی ما و تبدیل آن به یک شخصیت وابسته اشاره می کنند و آن را بزرگ ترین صدمه از ناحیه دشمنان می دانند.

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

برگرفته از صحیفه امام

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران، در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.

مروری بر دفاع مقدس ملت ایران

هفته دفاع مقدس

مروری بر دفاع مقدس ملت ایران

فتح فاو زنگ خطر را برای ابرقدرتهای حامی عراق به صدا درآورد و آنها به این فکر افتادند که باید به نوعی این جنگ خاتمه یابد، چون در دنیای غرب این نگرانی به وجود آمد که ایران برنده جنگ خواهد شد؛ لذا آنها از یک طرف به گسترش حمایتهای خود از عراق پرداختند و از طرف دیگر تحریمهای همه جانبه خود را علیه ایران افزایش دادند. ترس قدرتهای بزرگ و بخصوص امریکا از پیروزی ایران، سبب حضور امریکا در خلیج فارس و در نتیجه رویارویی و در گیری او با ایران شد. امریکا در ادامه فشارهای خود، هواپیمای مسافربری ایران را در تیر ماه 1367 در خلیج فارس ساقط کرد و جدی ترین تهدید خود را علیه ایران به کار برد.

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

فرازی از نشریه حضور

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

حضرت امام خمینی با ملاحظه شأن و جایگاه خطیر دانشگاه، نقش و رسالت دانشگاهیان را گوشزد می نمایند. اساتید وارث انبیاء محسوب می شوند و باید آموزش را همراه با اشاعه تقوا انجام دهند. دانشجویان نیز با تزکیه نفس و تقویت ایمان خویش، به بیداری و آگاه سازی ملت ها بپردازند. قطع وابستگی و استقلال کشور هم در گرو تربیت متخصصین مستقل و خودباور است. در نهایت امر نیز اساتید و دانشجویان متعهد و متخصص هستند که تداومبخش انقلاب اسلامی ایران می باشند.

صفحه 74 از 338 < قبلی | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | بعدی >