• اخلاق و عرفان
تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)
اخلاق اسلامی

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.

امانت در نگاه امام خمینی (س)
امانت داری

امانت در نگاه امام خمینی (س)

ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.

دنیای مذموم از دیدگاه امام خمینی (س)

حب دنیا

دنیای مذموم از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات متعددی از قرآن کریم در مورد حب دنیا و دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیا سخن به میان آمده است.

حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

حرص

حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

میل شدید به چیزی یا برای به دست آوردن چیزی را حرص می نامند. حِرص، از رذایل اخلاقی به شمار می رود. از آن به مناسبت در باب های اجتهاد و تقلید، حج ، تجارت و شهادات سخن گفته اند.

معنی حسد از دیدگاه امام خمینی (س)

حسد

معنی حسد از دیدگاه امام خمینی (س)

حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معنای آرزویِ زوال نعمت ها و داشته های دیگران می باشد. از آن در بابهایی نظیر صلات و شهادات سخن گفته اند.

حلم از دیدگاه امام خمینی (س)

حلم

حلم از دیدگاه امام خمینی (س)

حلْم، فضیلتی اخلاقی در قرآن و حدیث و متون اخلاقی می باشد و از آن به مناسبت در باب تجارت و قضاء سخن گفته اند.

نظر امام خمینی (س) در رابطه با خشوع

خشوع در عرفان

نظر امام خمینی (س) در رابطه با خشوع

خشوع در عرفان به معنای تواضع در برابر خدا به قلب و جوارح است، دراین مقاله به یررسی معنا و مفهوم خشوع در تصوف و عرفان می پردازد.

اقسام ریا از دیدگاه امام خمینی (س)

ریا

اقسام ریا از دیدگاه امام خمینی (س)

تظاهر و خودنمایی برای انجام عملی نیک را ریا می گویند که در عبادت موجب بطلان آن می باشد. از احکام آن در باب صلات سخن گفته اند.

زهد حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

زهد

زهد حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

زهد، یکی از بارزترین محسنات اخلاقی است و هر کس این صفت را دارا باشد زاهد می گویند.

برتری سکوت بر سخن از دیدگاه امام خمینی (س)

سکوت (اخلاق)

برتری سکوت بر سخن از دیدگاه امام خمینی (س)

سکوت و خاموشی (صمت) در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است. سکوت به دو قسم عمده سکوت ممدوح و سکوت مذموم تقسیم می شود.

ارکان شکر از دیدگاه امام خمینی (س)

شکر عرفانی

ارکان شکر از دیدگاه امام خمینی (س)

شُکر، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا می باشد.

تعریف شهوت رانی از دیدگاه امام خمینی (س)

شهوت رانی

تعریف شهوت رانی از دیدگاه امام خمینی (س)

شهوت یکی از قوای لازم درونی انسان است که با حفظ اعتدالش سعادت در پی خواهد داشت. و در فقه و اخلاق از آن بحث شده است و مصادیق متعددی دارد. در قرآن هم در مذمت شهوت رانی آیاتی وجود دارد که دال بر بدی عاقبت کسانی که این امر را پیروی می کنند.

مراتب صبر: صبر صدّیقان از دیدگاه امام خمینی (س)

صبر (اخلاق)

مراتب صبر: صبر صدّیقان از دیدگاه امام خمینی (س)

صبر، عبارت است از ثَبات نفس و اطمینان آن و مضطرب نگشتن و مقاومت کردن در بلایا و مصایب، به گونه ای که سینه انسان تنگ نشود و خاطرش پریشان نگردد. در فرهنگ اخلاقی، صبر عبارت است از وادار نمودن نفس به انجام آنچه که عقل و شرع اقتضا می کنند و باز داشتن از آنچه عقل و شرع نهی می کنند.

اقسام عجب و علاج آن از دیدگاه امام خمینی (س)

عجب

اقسام عجب و علاج آن از دیدگاه امام خمینی (س)

عجب عبارت است از بزرگ دانستن نعمت و تکیه بر آن و فراموش کردن نسبت نعمت با نعمت دهنده.

صفحه 2 از 7 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >